سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

جدال دولت و مجلس بر سر گرانی دلار /دولتمردان تن به استعفا می دهند؟

کدخبر: ۵۴۴۲۸۸
در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است. از انتقاد تند نمایندگان به دولت سیزدهم تا ادعای جدید اوکراینی ها علیه ایران.
جدال دولت و مجلس بر سر گرانی دلار /دولتمردان تن به استعفا می دهند؟

به گزارش اقتصادنیوز، ادعای جدید اوکراینی ها درباره پهپادهای ایرانی و درخواست آنان برای نابودی کارخانجات تولید تسلیجات ایرانی و عصبانیت شدید مجلسی ها از رئیس بانک مرکزی و بالا رفتن قیمت دلار از خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

گرانی دلار، داد نمایندگان را درآورد

روز گذشته، صحن علنی مجلس درحالی آغاز شد که سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه گزارش درباره گرانی ارز به مجلس رفته بودند. اما، گزارش رئیس کل بانک مرکزی با انتقادات تند و تیز از سوی نمایندگان رو به رو شد.

روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در جریان بررسی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت گفت:« در شروع دولت سیزدهم قیمت دلار ۲۶ هزار تومان و امروز ۳۹ هزار تومان است. یعنی قریب به ۵۰ درصد، نرخ ارز افزایش داشته است.بی دلیل این افزایش را به اغتشاشات و یک ماه اخیر حواله ندهید. دست فرمان شما غلط است، تقاضا برای تبدیل پول ریالی به ارزی ۳۰ سال است که در کشور وجود دارد. واقعیت‌ها را فرافکنی نکنید.»

عزت الله اکبری تالارپشتی هم درباره ارزیابی سیاست ها و اقدامات ارزی دولت، ضمن اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی گفت:« تمام این گزارش فرافکنی بود. اینکه رییس جمهور چین از جایی به جای دیگه رفته و یکی در چین احساس ناامنی کرده، جه ربطی به سیاست شما دارد، برنامه شما چیست؟»

سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال نیز با طعنه به ابراهیم رئیسی گفت:« می‌گفتند خدا را شکر که ما رئیس جمهور نشدیم که دلار بشود ۵ هزار تومان؛ آقای صالح آبادی و آقای رئیس جمهوری الان دلار شده ۴۰ هزار تومان و روز به روز پول مردم دود می‌شود و به هوا می‌رود؛ در این خصوص تیم اقتصادی دولتا که تیمی نا هماهنگ و فاقد فرماندهی مشخص است، باید حتما به مجلس پاسخگو باشند.»

سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی هم گفت:« اگر به جای برخی از اعضای کابینه دولت بودم از تریبون مجلس استعفا داده و کنار می‌رفتم.»

در این میان اما، اظهارات محمدتقی نقدعلی جنجالی شد. او با بیان اینکه از اعدام جوانی که فریب خورده ولیکن جرم مرتکب شده و حکم شرعی و قانونی او اعدام است گریزی نداریم اما به هیچ وجه خشنود نیستیم و آن را مبارک نمی دانیم، بیان کرد:‌« هرچند برخی رسانه ها با جعل خبر چنین مطلبی را به ما نسبت می دهند، اما ای مجلس، ای قوه قضائیه و ای دولت؛ آیا وقت آن نرسیده که چهار نفر از انگل هایی که در فضای اقتصادی خون مردم را در شیشه می کنند در ملأ عام و در اسرع وقت به دار مجازات بیاویزیم؟ به خدا اگر چنین کنیم و مفسدین اصلی اقتصادی را همانند محاربین اغتشاشات به دار مجازات بیاویزیم امید و اعتماد جدید در دل مردم ایجاد خواهد شد و فضای دزدی و سوداگری اقتصادی فروکش کرده و تورم کنترل خواهد شد.»

ادعای جدید اوکراین علیه ایران

همچنین، ادعای اوکراینی مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ادامه دارد. در روز گذشته، کریلو بودانوف، رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین مدعی شد که روسیه تاکنون ۵۴۰ پهپاد ایرانی را در حملات تاکتیکی به نیروگاه‌های انرژی و برق اوکراین، پرتاب کرده است.

بودانف، با اعلام این که مسکو هزار و ۷۰۰ پهپاد ایرانی از نوع «شاهد» را بر اساس قراردادی که تابستان گذشته با تهران منعقد شده، تحویل گرفته است، ادعا کرد که تحویل این پهپادها طی چند مرحله انجام شده است.

میخائیل پودولیاخ، رئیس دفتر زلسنکی، رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی نوشت:« ایران برای تقویت تجهیزات موشکی و پهپادی روسیه برنامه‌ریزی کرده است و آشکارا تحریم‌های بین‌المللی را تحقیر می‌کند. مهم است که تحریم‌های نارکارآمد سازمان ملل را کنار بگذاریم و به سمت ابزارهای مخرب‌تر برویم: مثل نابودی کارخانه‌ها، دستگیری تامین‌کنندگان و...»

اعلام برائت سیاستمدار معروف از اصولگرایان

با این حال، خنثی شدن حمله سایبری به پیام‌رسان های ایرانی، واکنش سرلشکر باقری به ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، اعلام برائت عماد افروغ از اصولگرایان، خبر انسیه خزعلی از آمادگی ایران برای تحصیل زنان افعانستان و انصراف نمایندگان از استیضاح وزیر بهداشت از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید