ساخت و ساز درمحدوده دانشگاه تهران قانونی است ؟

ماجرای سبز شدن یک ساختمان جدید در خیابان 16 آذر پایتخت!

کدخبر: ۵۷۰۱۸۵
اقتصادنیوز :‌با وجود فریز بودن زمین های طرح توسعه دانشگاه تهران ساخت و ساز در این محدوده آغاز شده است .
ماجرای سبز شدن یک ساختمان جدید در خیابان 16 آذر پایتخت!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران با وجود آن‌که بارها اعلام شده طرح توسعه دانشگاه تهران نهایی است، اما هنوز تصمیم نهایی برای ساخت‌وسازها این محدوده قطعی نشده، برخی از احتمال ساخت 8 طبقه در برخی از نقاط این محدوده خبر می‌دهند، موضوعی که گفته می‌شود در حد پیشنهاد است و هنوز در شورای عالی شهرسازی بررسی نشده اما با وجود فریز بودن زمین‌های این محدوده، به‌تازگی ساخت و سازها در این محدوده آغاز شده است .

شوک بزرگ به خریداران خودرو در سامانه یکپارچه خودرو 

خبری خوش درباره واریز سود سهام عدالت

از خیابان 16 آذر، چند قدمی که به سمت کوچه ادوارد براون بیاییم جنب ساختمان بنیاد شهید و ایثارگران پارکینگی بود متعلق به دانشگاه تهران. از زمین‌های آزاد شده طرح توسعه دانشگاه. اما حالا این پارگینگ ساختمانی نیمه کاره است .

93

ساخت و ساز برروی این زمین دراواخر اسفند ماه آغاز شد و با گذشت مدتی کمی حالا سقف طبقه اول این ساختمان هم زده شده است . به گفته همسایگان ساخت و ساز در این زمین با سرعت در حال انجام است درحالی که با وجود نهایی نشدن طرح توسعه دانشگاه تهران مشخص نیست مالک برای ساخت و ساز توانسته مجوز بگیرد یا خیر ؟

ساکنان این کوچه می گویند :‌این پلاک پیش از این کوچه بوده و ساخت و ساز در این مجموعه در پارکینگی ساختمان کناری که مربوط به بنیاد شهید و ورودی اصلی  افرادی که با ویلچر رفت و آمد می‌کنند و دارای مشکل حرکتی هستند، محسوب می‌شود را مسدود کرده است .

94

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز پیشتر درباره طرح توسعه دانشگاه تهران  گفته بود: طرح توسعه دانشگاه تهران، نهایی شده و این طرح در بخش‌های مختلف دانشگاه نیز جانمایی شده است. نگاه ما این است که در طرح توسعه، بیشتر از فضاها برای فعالیت‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی استفاده شود نه برای دانشکده‌هایی که دانشجوی کارشناسی و غیره پذیرش می‌کنند زیرا فضای سایت مرکزی شلوغ است.

به گفته او، اولین پروژه‌های عمرانی در طرح توسعه دانشگاه که عمر آن به 20 سال می‌گذرد، شروع شده و این طرح تاکنون هیچ پروژه عمرانی نداشته است. در واقع طرح توسعه عمدتا تعمیر و بازسازی اماکن بوده است ولی در دوره فعلی پروژه ایجاد مهدکودک و استخر اولین پروژه‌های عمرانی است که اجرا می‌شود. مقیمی اضافه می‌کند: ‌مردم گله‌مند هستند و گله درستی است. به‌خاطر اینکه اعتبارات وجود نداشته، همه این ساختمان‌هایی که فریز شده بود امکان فروش به کسی دیگر جز دانشگاه نبود. معتقدیم حق‌الناس در این طرح رعایت نشده است. مصوبه‌ای در دولت مطرح شد که به‌دنبال آن، مجموعه سایت دانشگاه تهران از حالت فریز خارج شد و سکنه می‌توانند محل مسکونی خود را به غیر از دانشگاه هم بفروشند. ما هم مقاومتی نکردیم چون اعتبارات لازم را نداشتیم و این مصوبه ظاهرا قرار است اجرایی شود و دغدغه‌ای که ساکنین داشتند برطرف می‌شود.

99

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم  درخصوص آخرین وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران می گوید :طرح توسعه دانشگاه تهران سال‌هاست مورد بحث است. شورای عالی شهرسازی اعلام کرده بود شهرداری تهران موظف است این طرح را بررسی کند.

وی ادامه می دهد :‌مدیریت شهری کنونی معتقد بود که طرح دانشگاه تهران را خودِ دانشگاه تهران باید تهیه کند نه ما. به دلیل اینکه از آن املاک واقع در طرح، 67 درصد تملک شده و 33 درصد مانده است. منطق حکم می‌کند که آن 33 درصد را هم دانشگاه تهران تملک کند چون دانشگاه تهران یک سرمایه‌ ملی و فراملی است و نمی‌شود با موضوعات آن سطح پایین برخورد کرد.

معاون شهردار تهران اضافه می کند : شورای عالی تاکید دارد خانه‌هایی که در طرح مذکور قرار دارد، تعیین تکلیف شود. ما از شورای عالی می‌پرسیم همه‌ کسانی که خانه‌شان در طرح‌های مختلف است را مگر شما تعیین تکلیف می‌کنید؟ به‌طور مثال افرادی که خانه‌هایشان در فضای سبز، در معبر و در طرح‌های مختلف دیگری هم است.

وی درخصوص مجوز ساخت در این محدوده هم می گوید :‌به مالکین که مراجعه کنند و نیاز به نوسازی و تجدید بنا داشته باشند، اجازه ساخت داده می‌شود. زیرا 5 سال از آن گذشته، هر مالکی که به شهرداری مراجعه کند، به او اجازه ساخت می‌دهیم. همچنین طرح آن را دانشگاه تهران تهیه کرده و خود دانشگاه مجری آن بوده است و ما هم انشاء‌الله به شورای عالی ارسال می‌کنیم.

90

صارمی درخصوص اینکه آیا این طرح در کمیسیون ماده 5 بررسی نمی‌شود هم توضیح می دهد:بررسی این طرح در کمیسیون ماده 5 موضوعیت ندارد و خود شورای عالی شهرسازی این موضوع را پیگیری می‌کند.

این هفته نیز پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال ۷۵ در زمان ریاست جمهوری وقت طرحی برای توسعه دانشگاه تهران داده می شود که در سال ۷۶ به تصویب می رسد، درصحن شورای شهر گفته بود: علیرغم وجود مصوبات در سال های مختلف، مردم در شرایط سختی قرار گرفتند و نه تملک درستی صورت می گیرد و نه به مردم اجازه داده می شود که ساخت و ساز انجام دهند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه مشکل توسعه دانشگاه تهران تقریباً حل شده است، می گوید: دانشگاه تهران بودجه ای برای خرید ندارد و شهردرای طرح تفصیلی جدیدی طراحی کرده و باید بر اساس این طرح جدید، اقدامات باید انجام شود. دانشگاه تهران وامی را از یکی از بانکها گرفته بود تا املاک اطراف را خریداری کند و در شورای دوره دوم به آنها گفتیم که این کار شما نیست و نمی توانید خریداری کنید اما امیدواریم مشکلات به زودی حل شود.

89

طرح توسعه دانشگاه تهران از اواسط دهه 70 شمسی با هدف گسترش فضاهای آموزشی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در دستور کار قرار گرفت و سپس عنوان پروژه به «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» تغییر یافت و تا امروز نیز ادامه دارد اما این طرح حواشی زیادی همراه داشته که مربوط به اعتراض سکنه اطراف این دانشگاه است و بیش از دو دهه است که سکنه و کسبه این محدوده دچار بلاتکلیفی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید