چین صادرات فلزات گالیوم و ژرمانیوم را محدود کرد

اژدهای زرد شمشیر را از رو بست؛ وزیر خزانه‌داری آمریکا راهی پکن می‌شود؟

کدخبر: ۵۸۴۲۴۰
اقتصادنیوز: وزارت بازرگانی چین اعلام کرد، برای حفظ امنیت و منافع ملی، صادرات لوازم مرتبط با گالیوم و ژرمانیوم محدود خواهد شد..
اژدهای زرد شمشیر را از رو بست؛ وزیر خزانه‌داری آمریکا راهی پکن می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده بر سر آینده نیمه هادی ها اوج گرفته است. بی دلیل نیست که جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده خود را برای سفر به پکن آماده می کند چرا که نگرانی ها درباره سیاست های آمریکا و چین افزایش یافته آن هم در شرایطی که لحن و ادبیات دولت بایدن در قیاس با سلفش ملایم‌تر هم شده است. پکن روز دوشنبه تلاش کرد با برگ برنده ای که در اختیار داشت به کنش واشنگتن پاسخ دهد. از همین رو برای کنترل صادرات دو ماده خام استراتژیک، گالیوم و ژرمانیوم که برای صنعت تولید تراشه جهانی حیاتی هستند، محدودیت های جدی تعریف کرد.

تحلیلگران در این باره می گویند که رویکرد اخیر پکن دومین و در عین حال رادیکال ترین واکنش چین به رقابت دو بازیگر در حوزه فن آوری و پاسخی به تشدید بالقوه ممنوعیت تراشه‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی توسط ایالات متحده است. اکتبر گذشته، دولت بایدن از کنترل های صادراتی رونمایی کرد؛ محدودیت هایی که در قابش شرکت های چینی از خرید تراشه های پیشرفته و تجهیزات ساخت تراشه بدون مجوز منع شدند.تراشه ها در حوزه فن آوری و سایر حوزه ها حیاتی هستند، بسیاری از آنها در گوشی های هوشمند و ماشین های خودران و فراتر از آن برای ساخت سلاح مورد استفاده قرار می گیرند.

 پکن شمشیر را از رو بست

مقام های آمریکایی از این کنش به عنوان اقدامی برای حفاظت از منافع امنیت ملی یاد کردند.با این حال ماجرا به همین جا ختم نشد. برای اینکه محدودیت‌ها موثر واقع شوند، واشنگتن از تامین‌کنندگان کلیدی مستقر در هلند و ژاپن، خواست تا برای اجرایی کردن محدودیت ها با این کشور هم صدا شوند.چین در نهایت فعل آمریکا را تلافی کرد و محدودیت‌هایی را بر صادرات گالیوم و ژرمانیوم اعمال کرد.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، چین بزرگترین تولید کننده گالیم و ژرمانیوم در جهان است. این کشور 98 درصد از تولید جهانی گالیم و 68 درصد از تولید ژرمانیوم در پالایشگاه را به خود اختصاص داده است.تحلیلگران گروه اوراسیا در این باره به سی ان ان گفتند که چین به واسطه اختصاص یارانه های دولتی به این مواد و فرایندی که برای استخراج و ذخیره شان بدان متوسل شده، توانسته این مواد معدنی حیاتی فرآوری شده را با هزینه ای صادر کند که اپراتورها در جاهای دیگر قادر به رقابت با آن نیستند.از همین رو پکن بازاری حیاتیبرای این دو ماده معدنی است.

اهرم تازه پکن 

ایالات متحده برای این دو عنصر حیاتی به چین وابسته است. سازمان زمین شناسی ایالات متحده اعلام کرده که بیش از 50 درصد از گالیوم و ژرمانیوم مورد استفاده در سال 2021 را از چین وارد کرده است.به همین دلیل تحلیلگران گروه اوراسیا کنترل صادرات چین بر این مواد حیاتی را به سان هشداری جدی توصیف کردند. به باور تحلیلگران این موسسه چین با فعل اخیرش به خوبی به هدف زد و به کشورهایی چون ایالات متحده، ژاپن و هلند یادآوری کرد که گزینه های تلافی جویانه خوبی را در اختیار دارد. به باور آنها پکن در صدد است تا بدینگونه این گروه از بازیگران را از اعمال محدودیت های بیشتر بر دسترسی چین به تراشه ها و ابزارهای پیشرفته باز دارد.

علاوه بر این مقام های چینی ممکن در صد باشند تا از کنترل خود بر فلزات خاص به عنوان یک اهرم جهت مذاکره احتمالی با جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، که قرار است اواخر این هفته از پکن بازدید کند، استفاده کنند.

ضربه ای کوبنده که مرگبار نیست

ناظران بر این باورند که پاسخ چین به اندازه ای کوبنده بود که ایالات متحده فرصت می خواهد تا اول هضم کرده و به تناسب ضربه ای که خورده، پاسخی سنجیده دهد.با این همه هستند گروهی که می گویند چنین واکنشی را نمی توان به سان واکنشی مرگبار قلمداد کرد.با این همه تحلیلگران بر این باورند که اگر تصمیم اخیر چین برای کنترل گالیوم و ژرمانیوم نتواند ایالات متحده را برای عقب نشینی متقاعد کند، معادله پیچیده تر شده و پکن واکنش تندتری نشان خواهد داد.

به باور این گروه پکن می تواند بر خاک‌های کمیاب که یافتن آن‌ها دشوار نیست، اما پردازش آنها پیچیده است و در ساخت نیمه‌رساناها نیز حیاتی هستند محدودیت اعمال کند. تحلیلگران در همین راستا می گویند که اگر چنین کنشی پویایی آمریکا و چین را تغییر ندهد، می بایست در انتظار کنترل‌های بیشتری بر صادرات خاک‌های کمیاب بود.همزمان  تحلیلگران گروه اوراسیا هشدار دادند که محدود کردن صادرات به سان شمشیر دولبه است و تلاش‌های پیشین چین برای اعمال نفوذ و تسلط خود بر خاک‌های کمیاب، در دسترس بودن آن را کاهش داده و قیمت‌ها را افزایش می دهد. آنها گفتند که با رقابتی‌تر شدن سرمایه‌گذاری‌ها در استخراج و فرآوری خارج از چین، هزینه ها افزایش خواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید