سنا - دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالای ایران به منظور ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری عضو این بورس و براساس معیارهای مختلف تنظیم شده است. هیات ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالای ایران را تصویب کرد.

این دستورالعمل به منظور ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری عضو بورس کالای ایران و بر اساس معیارهای مختلف تنظیم شده است.

ارزیابی و رتبه‌های مختلف تعیین شده براساس این دستورالعمل، در اعطای امتیازات به کارگزاری‌ها به کار رفته و به اطلاع عموم خواهد رسید. دراین دستورالعمل آمده است، مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، هر سال یکبار شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس کالای ایران را طبق معیارهای عادی و تشویقی و تنبیهی ارزیابی می‌کند.

کارگزاران درمعیارهای عادی می‌توانند حداکثر ۲۰۸ امتیاز و حداقل ۵۷ امتیاز کسب کنند و در معیارهای تشویقی و تنبیهی حداکثر ۵۵ امتیاز را به خود اختصاص دهند.

داشتن دفاتر اداری، سرمایه پرداخت شده، دفتر پذیرش فعال، اعضای هیات ‌مدیره و مدیرعامل، پرسنل دارای گواهینامه، سایر پرسنل، قابلیت سیستم کارگزاری، قابلیت‌های سیستم حسابداری، قابلیت سایت اینترنتی، ارزش معاملات، تعداد مشتریان و امتیازهای اعطایی توسط بورس تهران و کانون کارگزاران، معیارهای عادی رتبه‌بندی کارگزاران است. همچنین داشتن مجوز مشاوره پذیرش، ارزش معاملات صادراتی، پذیرش و اجرای درخواست الکترونیکی مشتریان، گواهینامه‌های سازمانی، سیستم ضبط مکالمات سفارش دهندگان

(call center)، تعداد قراردادهای ابطالی، اظهار نظر مشروط، عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس و بندهای بازرس قانونی و تخلفات کارگزاری معیارهای تشویقی و تنبیهی در رتبه‌بندی کارگزاران خواهد بود.

دراین دستورالعمل آمده است:‌ درصورتی‌که امتیاز شرکت کارگزاری، کمتر از حداقل‌های تعیین شده باشد، موضوع به مرجع رسیدگی گزارش خواهد شد که این مرجع می‌تواند مجوز تمام یا بخشی از فعالیت‌های کارگزاری را تا مدت ۲۰ روز کاری تعلیق کند و برای شرکت کارگزاری مهلتی را برای کسب حداقل امتیازهای تعیین شده در نظر بگیرد.

همچنین در صورتی که کارگزاری در مهلت تعیین شده موفق به کسب حداقل امتیازهای لازم نشود، مرجع رسیدگی می‌تواند مجوز فعالیت کارگزاری را لغو یا مهلت دیگری را در نظر بگیرد.

جمع مهلت‌های تعیین شده توسط مرجع رسیدگی از شش ماه تجاوز نخواهد کرد. در هر حال رفع تعلیق پس از مدت تعیین شده توسط مرجع رسیدگی، منوط به کسب حداقل امتیازها و تایید معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خواهد بود. دراین دستورالعمل آمده است‌:‌ کارگزارانی که بتوانند حداقل ۱۸۴ امتیاز کل (کسب حداقل ۸۰ درصد از امتیازات عادی و حداقل ۷۰ درصد از کل امتیازات)‌ را به دست آورند در رتبه «الف» قرار خواهند گرفت.

کارگزارانی که حداقل ۱۵۸ امتیاز کل (کسب حداقل ۶۵ درصد از امتیازات عادی و حداقل ۶۰ درصد از کل امتیازات)‌ را از آن خود کنند، در رتبه «ب» و کارگزارانی که حداقل ۱۱۸ امتیاز کل (کسب حداقل ۵۰ درصد از امتیازات عادی و حداقل ۴۵ درصد از کل امتیازات) را به خود اختصاص دهند، در رتبه «ج» قرار

می‌گیرند.

همچنین کارگزارانی که حداقل امتیاز کل آنها ۷۹ (کسب حداقل ۳۵ درصد از امتیازات عادی و حداقل ۳۰ درصد از کل امتیازات) باشد، در رتبه «د» جای خواهند گرفت.

درعین حال،‌ کارگزارانی که حداقل امتیازات رتبه «د» را کسب نکنند، در گروه « هـ » قرار می‌گیرند. براساس این دستورالعمل، درصورتی که شرکت کارگزاری به هر دلیل از جمله ارائه نکردن اطلاعات، اسناد و مدارک، امکان ارزیابی دوره‌ای را فراهم نیاورد، مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، به طور کتبی رفع موانع ارزیابی را از شرکت کارگزاری مربوطه تقاضا می‌کند، آن‌گاه پس از گذشت ۱۰ روز از اعلام کتبی مذکور و عدم‌رفع موانع ارزیابی، موضوع توسط مدیریت نظارت بر کارگزاران این سازمان به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاری گزارش می‌شود. همچنین در صورتی که مرجع رسیدگی مذکور دلایل کارگزار را برای این امر موجه تشخیص ندهد، مجوز تمام یا بخشی از فعالیت‌های شرکت کارگزاری را تعلیق می‌کند و مهلتی را برای رفع موانع در نظر می‌گیرد. فعالیت کارگزاری در این مهلت، همچنان معلق خواهد ماند.

رفع تعلیق کارگزار منوط به رفع موانع ارزیابی و انجام ارزیابی و کسب حداقل امتیازهای لازم خواهد بود. در صورتی که از زمان تعلیق سه‌ماه بگذرد و موانع ارزیابی برطرف نشود، موضوع مجددا در مرجع رسیدگی مربوطه طرح شده و مرجع مذکور می‌تواند پس از رسیدگی، مجوز کارگزاری را لغو کند.

محمد عطایی رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس گفت:‌ فرم‌های امتیازدهی دستورالعمل کارگزاران بورس کالا به زودی طراحی خواهد شد تا اوایل سال آینده رتبه‌بندی این شرکت‌ها آغاز شود.