رشد عرضه سهام و صف‌های فروش

معاملات در انتظار روشن شدن اوضاع/ پیش بینی بازار سهام امروز 28 مرداد

کدخبر: ۵۹۲۸۲۸
اقتصادنیوز: بورس تهران روز چهارشنبه با ارزش معاملات خرد 3 هزار و 305 میلیارد تومانی به کار خود در چهارمین هفته مرداد ماه پایان داشت. با انتظارات نزولی در بازار‌های موازی بورس تهران، احتمالاً معاملات سهامی روز شنبه با افزایش عرضه سهام و رکود معاملاتی روز‌های اخیر آغاز شود.
معاملات در انتظار روشن شدن اوضاع/ پیش بینی بازار سهام امروز 28 مرداد

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات آخرین روز هفته گذشته شاهد ریزش تراز بیشتر شاخص هم‌وزن به نسبت افت تراز شاخص کل بود. معاملات چهارشنبه مطابق پیش بینی‌ها با رشد تراز شاخص‌های سهامی آغاز شد و این روند از نیمه معاملات تغییر کرد تا تراز‌ شاخص‌های اصلی بازار سهام در سطح کمتری به نسبت تراز بازگشایی روز قرار بگیرند. در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران 23 صدم درصد و شاخص هم‌وزن 32 صدم درصد افت تراز داشتند.

چهارشنبه شاخص‌های فرابورسی نیز یکپارچه قرمزپوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن که در فرابورس به نسبت بورس تهران بیشتر بود کاهش یافت و در بین شاخص‌های فرابورسی، شاخص بازار اول فرابورس با 61 صدم درصد افت تراز به نسبت روز سه‌شنبه، نوسان بیشتری از خود نشان داد.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت اطلاعات و ارتباطات با 60 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت خودرو و ساخت قطعات با 22.9 میلیارد تومان و صنعت مخابرات با 14.4 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 91.8 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با 44.3 میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با 38.1 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

از نظر بازدهی نیز در بین صنایع سنگین بورس تهران، روز معاملاتی گذشته نوسان سنگینی رخ نداد و بیشترین ریزش و رشد شاخص‌های صنایع به صنایع سبک بازار تعلق گرفت. صنایع انبوه‌سازی، بانک‌ها و سیمانی‌ها در معاملات چهارشنبه از صنایع سنگینی بودند که افت تراز داشتند و صنعت خودرو نیز در سوی دیگر لیدر حمایتی بازار در بین صنایع به شمار می‌رفت.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

روز چهارشنبه روند معاملات و خرید و فروش سهام با افت شدید ارزش معاملات خرد همراه بود. ارزش معاملات خرد روز چهارشنبه در حالی به رقم 3 هزار و 305 میلیارد تومان رسید که بورس تهران این سطح از رکود معاملاتی را در هشت ماه اخیر تجربه نکرده بود. این سطح از ارزش معاملات خرد آخرین بار در 13 آذر ماه سال گذشته و در تراز یک میلیون و 400 هزار واحدی شاخص کل تجربه شده بود.

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز چهارشنبه به نهمین روز معاملاتی پی در پی رسید. با وجود کاهش شدید جریان پول حقیقی به وسیله افت ارزش معاملات خرد، خروج پول حقیقی روز چهار‌شنبه از شدت بالای روز سه‌شنبه برخوردار نبود که نشان دهنده اثر قدرتمند رکود بر تحرکات حقیقی معاملات دارد. روز معاملاتی اخیر ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت نیز شدت یافت که انتظارات فعالان بازار سهام را درخصوص عدم تحلیل‌پذیری سرمایه‌گذاری سهامی را نشان می‌دهد. برآیند معاملات همچنان خروج پول حقیقی از سهام و ورود به صندوق‌های درآمد ثابت و یا بازار‌های موازی را ترجیح می‌دهد.

ارزش صف‌های خرید سهامی همچنان کمتر از 150 میلیارد تومان است؛ درحالی که ارزش صفوف فروش کانال 400 میلیارد تومانی را از دست نمی‌دهد. افت ارزش صف‌های خرید که از ابتدای این هفته و با خبر توافق تبادل زندانیان آغاز شد؛ همچنان ادامه دارد و با تداوم سیگنال‌های منفی بازار‌های موازی به بورس تهران ادامه دار خواهد بود.

نکته قابل تأمل دیگر در داده‌های معاملات روز قبل کاهش سهم نماد‌های منفی از نماد‌های بازار به سطح 64 درصدی بود. معاملات روز سه‌شنبه در حالی قرمز پوشی 80 درصد نماد‌های بازار را به تصویر کشید که این معیار در روز شنبه هفته قبل نیز شاهد قرمزپوشی 87 درصدی نماد‌های بازار سهام بود.

پیش بینی بورس شنبه

 با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ روز جاری در  تداوم روند ریزشی انتهای معاملات روز چهارشنبه آغاز خواهد شد. صنایع خودرو و ساخت قطعات، اطلاعات و ارتباطات، مخابرات و رایانه لیدر‌های حمایتی معاملات فردا به شمار می‌روند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و صنایع سنگین دلاری بازار، لنگر ریزشی بازار هستند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با پیشرانی صنایع دلاری و بانک‌ها آغاز کند و تأثیر اصلی صنایع حامی شاخص کل در نیمه دوم نمایان شود. بازار سهام معاملات امروز را با صف فروش سهام شرکت‌های صنایع سنگین آغاز کند؛ در حالی که امکان رشد تراز شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز پابرجا است. معاملات امروز احتمالا با خروج پول حقیقی از سهام و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت به پایان برسد.

درباره شاخص‌های اصلی بازار سهام نیز برای فردا احتمال افت در نیمه اول بیشتر از ریزش است اما در خصوص نیمه دوم معاملات امکان مقاومت شاخص کل در برابر ریزش بیشتر نیز وجود دارد.

خبر دیدار امیرعبداللهیان با محمد بن‌سلمان و دعوت ولیعهد سعودی از رئیس دولت سیزدهم برای سفر به عربستان از اخبار تأثیرگذار بر بازار ارز امروز به شمار می‌رود که یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های منفی بازار سهام نیز به شمار می‌رود.

photo_2023-08-18_15-49-32

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید