چرا ابوموسی،تنب بزرگ و کوچک مهم است؟

سیاست جدید تهران برای مقابله با ادعای امارات

کدخبر: ۵۹۹۵۶۱
اقتصادنیوز: افزایش تعداد ساکنان ایرانی در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک برنامه ای است که در چندماه اخیر، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است؛ برنامه ای که مقامات ایران در نظر دارند آن را در مرکز اختلاف چند دهه‌ای با همسایه جنوبی کشور یعنی امارات متحده عربی اجرایی کنند.
سیاست جدید تهران برای مقابله با ادعای امارات
به گزارش اقتصادنیوز ، ایران در حال اجرای طرح‌هایی برای افزایش جمعیت جزایر سه‌گانه در تنگه استراتژیک هرمز است.
به نوشته الجزیره، مقامات ایرانی ماه‌هاست که درباره برنامه‌هایی برای افزایش تعداد ساکنان ایرانی در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، که در مرکز اختلاف چند دهه‌ای با همسایه جنوبی ایران، امارات متحده عربی است، بحث کرده‌اند.

ایران چگونه جمعیت جزایر را افزایش خواهد داد؟

برای نمونه، دولت قصد دارد به ایرانیانی که قصد نقل مکان به آنجا را دارند، قطعه زمین رایگانی به مساحت 300 متر مربع ارائه دهد. علاوه بر این، به آن‌ها وام‌هایی برای ساخت خانه، به عنوان بخشی از طرح ملی مسکن، ارائه می‌شود.

آنطور که اکوایران به نقل از الجزیره گزارش داده است، دولت همچنین این جزایر را از شرطی که در سایر نقاط کشور اعمال می‌شود مستثنی می‌کند. بر اساس این شرط، متقاضیان نباید از زمان انقلاب از هیچ گونه تسهیلات مسکن دولتی استفاده کرده باشند و نباید خانه دیگری به نام خود داشته باشند.

بنابراین اکنون، متقاضیان می‌توانند در صورت متعهد شدن به زندگی در جزایر سه‌گانه، در کنار چندین جزیره دیگر در همان آب‌ها، شروع به ساختن خانه کنند.

چند نفر ممکن است به جزایر کوچک نقل مکان کنند؟

علاوه بر جذابیت این طرح به عنوان گزینه‌ای برای زندگی با زمین رایگان، خانواده‌ها ممکن است با بخشنامه‌ای که در اوایل ماه اوت صادر شد وسوسه شوند؛ مبنی بر این که اگر خانواده‌ای متعهد به زندگی در یک جزیره به مدت 12 سال شود، یک مرد از آن خانواده از خدمت اجباری سربازی معاف می‌شود.

حسین دستوری زاده، یکی از مقامات ارشد پلیس در استان هرمزگان، اوایل ماه جاری به رسانه‌های محلی گفت، خانواده‌هایی که متعهد به حضور طولانی مدت در جزایر باشند، مشمول معافیت سربازی برای پدر یا یکی از پسران خواهند شد.

به گفته رسانه‌های محلی، ابوموسی، که بزرگترین جزیره از سه جزیره مورد مناقشه است، وسعتی در حدود 25 کیلومتر مربع دارد و تخمین‌زده می‌شود که 520،000 قطعه مسکونی مشخص شده و به متقاضیان واجد شرایط اختصاص یابد.

با در نظر گرفتن متوسط 3.3 نفری خانواده‌های ایرانی، جمعیت جزیره به طور بالقوه می‌تواند به 1.7 میلیون نفر افزایش یابد که بسیار بیشتر از چند هزار نفری است که در حال حاضر در آنجا زندگی می‌کنند.

INTERACTIVE-Disputed-Islands-Str

جزایر مورد مناقشه در تنگه هرمز

چرا جزایر مهم هستند؟

ابوموسی تقریباً در 75 کیلومتری از ساحل ایران واقع شده است و به همراه سایر جزایر نزدیک آن، برای دفاع دریایی کشور در تنگه شلوغ هرمز که نفتکش‌ها و کشتی‌های جنگی از آنجا عبور و مرور می‌کنند، حیاتی تلقی می‌شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران در ابوموسی و دیگر جزایر حضور دارند، اما اطلاعات دقیقی در مورد تعداد نیروهای آن‌ها در این منطقه در دسترس نیست.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوایل سال جاری به رسانه‌ها گفته بود که رهبری شخصاً دستور داده‌اند که برای افزایش جمعیت جزایر به عنوان ابزاری برای افزایش امنیت آن‌ها تلاش شود. او گفته وقتی مقام اول کشور می‌گوید ما باید مکان را برای زندگی مردم آماده کنیم، به این معنی است که ما برای تامین امنیت منطقه به مردم متکی هستیم.

ادعای امارات در مورد جزایر چیست؟

اوایل این هفته، علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد سیاست خارجی رهبر انقلاب اسلامی، به الجزیره گفت که اگر امارات به ادعای حاکمیت بر جزایر ادامه دهد، خطر «بی‌ثبات کردن امنیت منطقه» را در پی خواهد داشت.

این سه جزیره مورد مناقشه از سال 1350 تحت مالکیت ایران بوده است، زمانی که دولت وقت ایران نیروی دریایی را به دنبال عقب نشینی نیروهای بریتانیایی به آن‌جا اعزام کرد. رهبران اماراتی از آن زمان مدعی مالکیت این جزایر هستند و سایر کشورهای عربی از ادعای آن‌ها حمایت می‌کنند. ایران قویا این ادعا را رد کرده و گفته است که هیچ مذاکره‌ای بر سر مالکیت آن‌ها نخواهد داشت.

Abu_Musa_Island_15

چین و روسیه در سال گذشته بیانیه‌های مشترک جداگانه‌ای را با شورای همکاری خلیج فارس امضا کرده‌اند که حق ایران را بر این جزایر به چالش می‌کشید.

این دو کشور تلاش کرده بودند روابط نزدیک خود را با تهران نیز حفظ کنند، اما در واکنش به این اظهارات، ایران در اقدامی نادر، نمایندگان آن‌ها را برای ابراز نارضایتی به تهران احضار کرد.

در ماه اوت نیز، ایران در این جزایر مجموعه‌ای از رزمایش‌های نظامی را با استفاده از هواپیما، موشک، خودرو و نیروی پیاده برای نشان دادن آمادگی خود برای دفاع از خاک خود، آغاز کرد.

سپاه پاسداران در آن زمان اعلام کرد که سامانه‌های دفاع موشکی و تسلیحات ضدهوایی را در جزایر مستقر کرده و یک شناور جدید مجهز به موشک‌هایی با برد تا 600 کیلومتر را به نمایش گذاشت.

سردار تنگسیری گفت: «جزایر خلیج فارس افتخار ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما به عنوان فرزندان این ملت شجاع موظفیم از ناموس خود دفاع کنیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید