آخرین تحولات بازار دلار، سکه و طلا به روایت «اقتصادنیوز»؛

خروج اضطراری از بازار طلا / دلار و سکه دوپینگ کردند!

کدخبر: ۶۰۰۸۷۳
اقتصادنیوز: قیمت دلار و سکه در بازار امروز پنجشنبه 6 مهرماه اوج گرفت. گروهی از معامله‌گران می‌گویند اسکناس آمریکایی در تهران به پشتوانه هرات و دبی دوپینگ کرد؛ اما عده‌ای دیگر مدعی بودند ریزش اونس طلا باعث خروج اضطراری سرمایه‌گذاران طلا و ورود آنها به بازار دلار و سکه شد.
خروج اضطراری از بازار طلا / دلار و سکه دوپینگ کردند!

به گزارش اقتصادنیوز، فنر قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته در رفت. اسکناس آمریکایی که روز گذشته در واکنش به سفر محمدرضا فرزین به قطر و... آرایش نزولی به خود گرفته بود، امروز پنجشنبه ۶ مهر تا سطح مقاومتی ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت.

 پشت پرده اوج‌گرفتن قیمت دلار

فعالان اقتصادی افزایش سطح تقاضا برای دلار را با چند دلیل رمزگشایی می‌کنند. نخستین دلیل، به رویکرد آنها به نرخ دلار در هرات بازمی‌گردد. دیروز هرات تعطیل رسمی بود؛ بنابراین قیمت دلار نقدی از بازار یاد شده اعلام نشد و تسویه‌های دیروز به بازار امروز منتقل شد. آن طور که معامله‌گران مدعی بودند هرات امروز با رشد تقریباً ۳۰۰ تومانی به ۴۹ هزار و ۵۳۰ تومان رسید. البته دلار فردایی تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان هم رشد کرده بود.

از سوی دیگر نرخ حواله درهم نیز امروز تا حدودی رشد کرد. درهم امارات چند روزی در محدوده ۱۳ هزار و ۵۶۰ تا ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان معامله شده بود؛ اما روز پنجشنبه به سطح ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. به‌این‌ترتیب عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند احتمالاً قیمت دلار تهران به پشتوانه هرات و دبی دوپینگ کرد.

البته برخی دیگر بر این باور بودند که با ریزش قیمت طلای جهانی احتمالاً عده‌ای از سرمایه‌گذاران طلا با کوچ اضطراری وارد بازار ارز شدند تا دارایی خود را از زیان نجات دهند. قیمت اونس طلا روز قبل کانال ۱۹۰۰ دلار را از دست داد و در معاملات امروز تا ۱۹۶۶ دلار پایین آمده بود.

کاسه صبر خریداران دلار لبریز شد؟ 

رشد دلار در حالی است که تنها یک روز از سفر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به قطر می گذرد و به نظر می‌رسد سیگنال‌های مثبت و منفی سیاسی، کاسه صبر خریداران دلار را تا حدودی لبریز کرده است. دسته‌ای از بازیگران ارزی تصور می‌کنند که گره مذاکرات هسته‌ای به‌راحتی باز نخواهد شد.

درحالی‌که قطر و عمان رقابت بر سر میانجی‌گری را افزایش داده‌اند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که از طرح ژاپن برای احیای برجام بی‌اطلاع است و این در شرایطی است که کمتر از یک‌ ماه تا موعد انقضای بند غروب باقی است.

از سوی دیگر، در حالی صحبت از میانجی‌گری می‌شود که مرحله مذاکرات و اجرای تفاهم تبادل زندانیان چندین ماه به طول انجامید. در همین شرایط، پیگیری اخبار نشان می‌دهد آمریکا در حال اعمال فشار بر تروییکای اروپایی برای تمدید تحریم‌های موشکی ایران است؛ اتفاقی که اگر عملی شود امکان برقراری توافق در آینده را سخت خواهد کرد.

طلا رشد کرد؛ زیان سکه بازان جبران شد 

در کنار بازار دلار، قیمت طلای ۱۸ عیار هم امروز مسیر رشد را طی کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار، امروز به ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه در حول و حوش ۶ هزار تومان بالا رفته بود.

سکه بازان هم که روز قبل تا حد زیادی با احتیاط رفتار کرده بودند، در روز پنجشنبه با تنگی نفس قیمت اونس طلا و اوج‌ گرفتن قیمت دلار ، وارد بازار سکه شدند و فلز گران‌بهای داخلی، تمام زیان روز گذشته را جبران کرد. قیمت هر قطعه سکه امامی تا لحظه نگارش این گزارش، ۲۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود. 

ریزش قیمت سکه از دلار سبقت گرفت/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۶ مهر ۱۴۰۲

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید