در خاورمیانه چه خبر است؟

موج جنگ به بین‌النهرین رسید/ تشدید تنش‌های جدی فراتر از خاک غزه

کدخبر: ۶۱۱۶۳۹
اقتصادنیوز: حمله اخیر آمریکایی‌ها از این بابت اهمیت دارد که برای اولین بار طی دو سال اخیر است که پنتاگون در خاک عراق نیروهای مقاومت را مورد هدف قرار می‌دهد و و این نشان دهنده تشدید تنش‌هایی است که می‌تواند باعث گسترش جنگ غزه شود.
موج جنگ به بین‌النهرین رسید/ تشدید تنش‌های جدی فراتر از خاک غزه

 

به گزارش اقتصادنیوز، پنتاگون، بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که یک فروند جنگنده آمریکایی AC-130 خودروها و پرسنل نیروهای مقاومت در غرب عراق به تلافی حمله با موشک بالستیک به پایگاه هوایی عین الاسد، را هدف گرفت.

 

تشدید تنش جدید

به گزارش اکوایران، مقامات دفاعی آمریکا به المانیتور گفته‌اند که نیروهای مقاومت حداقل یک «موشک بالستیک کوتاه‌برد» را در اواخر روز دوشنبه به پایگاه هوایی در غرب بغداد شلیک کردند که منجر به زخمی شدن حداقل هشت پرسنل آمریکایی و آسیب رساندن به یک انبار غیرفعال شد.

مقامات پنتاگون حملات با جنگنده AC-130 را به عنوان یک اقدام دفاعی در پاسخ به حمله موشکی تلقی کرده‌اند که نشان‌دهنده تشدید تنش جدیدی در میانه اقدامات واشنگتن به بهانه مهار پیامدهای جنگ اسرائیل در غزه است.

اولین حمله پس از دو سال

این مسئله از این بابت اهمیت دارد که برای اولین بار طی دو سال اخیر است که پنتاگون در خاک عراق نیروهای مقاومت را مورد هدف قرار می‌دهد و و این نشان دهنده تشدید تنش‌هایی است که می‌تواند باعث گسترش جنگ غزه شود.

این دومین باری است که نیروهای آمریکایی در عراق در سال‌های اخیر با موشک بالستیک مورد هدف قرار می‌گیرند. در ژانویه 2020، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حداقل 16 موشک بالستیک را به سمت عین الاسد و یک پایگاه هوایی دیگر در اقلیم کردستان عراق یه تلافی ترور سردار قاسم سلیمانی، در بغداد شلیک کرد.

اقدام تلافی جویانه سریع ارتش آمریکا حاکی از موضع تهاجمی‌تر است که پس از سه دور حملات هوایی شبانه به دقت طراحی شده به مواضع نیروهای مقاومت در سوریه، نتوانستند سلسله حملات موشکی و پهپادی نیروهای مقاومت را متوقف کنند. 

به گفته مقامات دفاعی آمریکا، حمله اخیر به دستور فرماندهان آمریکایی در واکنش فوری به حمله موشکی انجام شد و به تایید قبلی کاخ سفید نیازی نداشت.

گزینه‌ای از روی میز برداشته نمی‌شود

نیروهای مقاومت طی چند هفته گذشته، بالاخص از 17 اکتبر، پس از اینکه اسرائیل بیمارستان الاهلی را هدف گرفت، دست‌کم با 66 حمله موشکی و پهپادی پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه را هدف قرار داده‌اند 

مقامات مقاومت بارها تهدید کرده‌اند که در پاسخ به حمایت واشنگتن از تلاش‌های جنگی اسرائیل در غزه که منجر به کشته شدن بیش از 14000 فلسطینی شده، پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هدف قرار خواهند داد.

پایگاه عین الاسد در عراق تاکنون بار سنگین این حملات را به دوش کشیده است و واشنگتن به طور علنی و خصوصی هشدار داده است که ایران را مسئول خواهد دانست. اوایل این ماه، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا تا آنجا پیش رفت که ایران را تهدید به پاسخگویی کرد. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «ما چیزی را از روی میز بر نمی‌داریم».

حداقل 62 پرسنل آمریکایی در حملات تقریباً روزانه زخمی شده اند، که بسیاری از آنها به دلیل جراحات مغزی مشکوک ارزیابی شده‌اند، اگرچه مقامات نظامی می گویند که پدافند هوایی ایالات متحده بیشتر حملات را خنثی کرده است.

سودانی در آمپاس

به گفته دو مقام دفاعی آمریکا، حمله روز دوشنبه به عین الاسد شامل حداقل دو موشک بالستیک بود که یکی از آنها در یک میدان باز فرود آمد. به گفته یکی از مقامات، حداقل یک پهپاد این پایگاه را در ساعات قبل از رگبار موشکی هدف قرار داد که هیچ خسارت یا تلفاتی در پی نداشت. هیچ گروهی علناً مسئولیت این حمله موشکی را به عهده نگرفته است.

حملات هوایی ایالات متحده احتمالاً فشار مجددی را بر نخست‌وزیر عراق، محمد شیاع السودانی وارد می کند. دولت او در تلاش است تا پایگاه سیاسی مورد حمایت خود را در میان احزاب شیعی متعادل کند و در عین حال به دنبال ادامه همکاری با واشنگتن است. مقامات دولت بایدن دولت سودانی را تحت فشار قرار داده‌اند تا شبه نظامیان را در تلاش برای توقف حملات به نیروهای آمریکایی مهار کند.

نخست وزیر عراق روز دوشنبه در دیدار با لیزا رومانوفسکی سفیر آمریکا در بغداد بر تعهد عراق به حفاظت از ماموریت‌های دیپلماتیک و تامین امنیت مستشاران در ائتلاف جهانی علیه داعش تاکید کرد.

در همین شرایط، پیش ازاین، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه اختصاصی با المانیتور هشدار داد که جنگ اسرائیل در غزه «در صورتی که آمریکا نتواند به درگیری پایان دهد، همه ما را خواهد سوزاند».

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید