نیم قرن با اقتصاد ایران؛3 آذر

جایگزینی روبل و ریال در تجارت ایران و روسیه!

کدخبر: ۶۱۱۴۵۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
جایگزینی روبل و ریال در تجارت ایران و روسیه!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم آذر 1353؛ اتاق اصناف عامل گرانی است و باید منحل شود

امروز در دومین روز تشکیل کنگره حزب اقلیت، یکی از اعضای شورای عالی حزب، هنگام بحث پیرامون نطق «دبیرکل» انحلال اتاق اصناف را پیشنهاد کرد.

محمود سجادی، عضو شورای عالی حزب در سخنان خود، اتاق اصناف را ناموفق خواند و مدعی شد این اتاق باعث گرانی نرخ ارزاق عمومی شده است و پیشنهاد کرد اتاق اصناف منحل شود.

سوم آذر 1363؛ سیاست‌های وزارت بازرگانی در توزیع تشریح شد

غلامحسین حجازی، مسوول توزیع لوازم خانگی کشور گفت: این واحد از حدود یکسال قبل توزیع لوازم خانگی را براساس نیاز مناطق شهری، روستایی و عشایری تنظیم و ابلاغ کرد.

وی سپس با اشاره به اینکه در تهران و شهرستان‌ها ستاد توزیع جهیزیه تشکیل شده است، گفت: براساس طرحی که در شورای عالی توزیع به تصویب رسیده است، 50 درصد تولیدات لوازم خانگی شامل فرش ماشینی، یخچال، تلویزیون، کولر، رادیو و بخاری به ستاد توزیع جهیزیه اختصاص یافته است که سه قلم آن به عنوان کالای اساسی بین زوجین توزیع می‌شود به طوری که در 6 ماه اول سال‌جاری علاوه‌بر تامین جهیزیه 144 هزار خانوار سال‌های قبل، برای مزدوجین سال جاری نیز جهیزیه تهیه و توزیع شده است.

وی سپس به تاسیس بانک اطلاعات در این واحد اشاره کرد و گفت: بانک اطلاعات برای هر کارخانه تولیدی اقدام به ایجاد یک کارت شناسایی کرده است.

سوم آذر 1383؛ ایران قطب سرمایه‌گذاری در صنعت برق می‌شود

ایران با اجرای 4 برنامه توسعه میان‌مدت تا 20 سال آینده به یکی از کانون‌های فعال در زمینه سرمایه‌گذاری های صنعت برق تبدیل خواهد شد.

حبیب‌ا... بیطرف، وزیر نیرو افزود: سال‌های پایانی برنامه دوم و سوم توسعه را می‌توان به دوران تحولات ساختاری، گسترش ظرفیت‌های مدیریتی و دوران ورود صنعت برق ایران به مرحله جدیدی از حیات خود نامید.

وی گفت: در این دوران همگام با تحولات صنعت برق، شاهد تغییر نگاه جامعه ایرانی به برق از یک خدمت دولتی به یک کالای اقتصادی هستیم.

مذاکره با «ساسول» برای اجرای پروژه «جی‌تی‌ال» به مرحله قرارداد می‌رسد

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با مذاکره این شرکت با شرکت «ساسول» آفریقای جنوبی برای اجرای پروژه «جی‌تی‌ال» فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود این مذاکره در سال 2005 به مرحله عقد قرارداد برسد.

مهندس محمدحسن پیوندی اعلام کرد: وزارت نفت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه اجرای یک پروژه «جی‌تی‌ال» را داده است و با توجه به اینکه شرکت «ساسول» بنیانگذار فناوری تولید «جی‌تی‌ال» (سوخت مایع) از گاز متان است، اجرای طرح یادشده در صورت اقتصادی بودن و کسب توافق میان دو شرکت از طریق سرمایه‌گذاری مشترک انجام خواهد شد.

اختلاف دو عضو کابینه درباره ورود سیمان به بورس فلزات

دو دیدگاه کاملا متضاد در مورد ورود سیمان به بورس فلزات وجود دارد که هر کدام از آنها بنابر خاستگاه تشکیلاتشان بروز کرده است.

گویا تاکید بر ورود یا عدم ورود این ماده خاکستری، همچون مسابقه طناب‌کشی شده است که هر دو طرف، از قدرت تقریبا یکسانی برخوردارند، گاهی طرفداران آزادسازی قیمت سیمان به رهبری اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن، مخالفان خود را تا آستانه تسلیم شدن به زمین می‌رسانند و گاهی نیز منتقدان سرسخت عرضه سیمان در بورس فلزات با هدایت محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی قدرت‌نمایی می‌کنند و حریف را به سوی خود می کشند.

کشاکش دوسوی این جریان، در حالی ادامه دارد که در برخی موارد هر کدام از آنها انرژی خود را خارج از خط مسابقه، مصرف می‌کنند. به گونه‌ای که از یک سو با عدم واردات (1.5 میلیون تنی) سیمان مواجه می‌شویم و از دیگر سو با عدم پیگیری لازم برای حذف این ماده خاکستری از سبد حمایت دولت.

سوم آذر 1393؛ چکش‌کاری بازپرداخت معوقات ارزی

بلاتکلیفی بازپرداخت بدهی‌های ارزی موضوعی است که هنوز ازسوی فعالان بخش خصوصی به نتیجه نرسیده است.

هرچند که «طبقه‌بندی 5200 بنگاه بدهکار به حساب ذخیره ارزی براساس میزان سوددهی بنگاه‌های بدهکار و زمان دریافت تسهیلات از حساب ذخیره ارزی» آخرین پیشنهاد بخش خصوصی به شورای پول و اعتبار برای عبور از سد معوقات ارز بوده، اما این موضوع هنوز مورد توجه شورای پول و اعتبار قرار نگرفته است.

جایگزینی روبل و ریال در تجارت با روسیه

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: جایگزینی روبل و ریال به جای دلار و یورو در معاملات تجاری با روسیه براساس ضرورت دو کشور مورد توجه است و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

غلامحسین شافعی افزود: امیدواری زیادی برای حصول به موضوع جایگزینی روبل و ریال در معاملات تجاری با روسیه و حذف دلار از معاملات دلار از معاملات وجود دارد و با توجه به موقعیت‌هایی که از نظر مبادلات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد و آینده‌ای که تصور می‌رود، پیش بینی می‌شود این مبادلات به حجم قابل توجهی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه حل مسائل و مشکلات روابط پولی و بانکی بین دو کشور بسیار مهم بوده و این توافق در آینده حاصل می‌شود، بیان کرد: روسیه نیازمند چنین مقوله‌ای است و ایران نیز می‌تواند از این بابت برای صادرات اقتصادی خود با روسیه استفاده و مشکلاتی را حل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۴ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید