بهای بالایی که «بی بی» برای قدرت پرداخت

چرا نتانیاهو با پایان جنگ در غزه مخالف است؟

کدخبر: ۶۲۰۳۲۷
اقتصادنیوز: ناظران می گویند یکی از دلایل مخالفت نتانیاهو با پااین جنگ در غزه، تداوم قدرتش است.از منظر این گروه «بی بی» به خوبی می داند که در میانه جنگ هیچ رهبری جایگزین نخواهد شد از همین رو با هرگونه سازشی مخالف است؛ این گزاره شاید برای نخست وزیر پر هزینه باشد اما تنها راهی است برای فرار از دادگاه و محاکمه.
چرا نتانیاهو با پایان جنگ در غزه مخالف است؟

به گزارش اقتصادنیوز، بعد از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، برای لحظه‌ای کوتاه، نتانیاهو و متحدان سیاسی‌اش از شکست در تامین اولیه ترین چیزی که مردمان اسرائیلی خواهانش بودند، یعنی امنیت، متحیر شدند. پس از آن آشکار شد که مردم اعتماد خود را به « بی بی» از دست داده‌اند و می‌خواهند او برود، حالا نتانیاهو و متحدان رادیکالش پیش فرض های خود را روی میز نهادند تا «ماشین سمی» شان را به قدرت کامل برسانند. این رخداد شاید بدترین بحران در تاریخ رژیم اسرائیل باشد.

بهای بالایی که نتانیاهو پرداخت

ناظران می گویند، با هر معیاری، نتانیاهو به عنوان نخست وزیر باید مدت ها پیش به تاریخ می پیوست.چرا؟ اولاً، نخست وزیری که در سه پرونده فساد رشوه، کلاهبرداری و خیانت در اعتماد متهم است، باید حداقل در طول مدت تا برگزاری دادگاه استعفا می داد و در عین حال مانند هر شهروند عادی دیگری برای اثبات بی گناهی خود مبارزه می کرد. اما « بی بی» در عوض، با کمک دستیاران نزدیک خود، چیزی را ابداع کرد که به "ماشین سمی" معروف شد، که در اصل شبکه ای از افراد و ربات هاست که پیام های سمی، خشونت آمیز و تحریک آمیز را در سراسر رسانه های اجتماعی علیه رقبای سیاسی منتشر می کند. به نوشته عرب نیوز، یکی از شخصیت های مشکوک پیشرو در این رویه ویرانگر، کسی نیست جز یایر، پسر نخست وزیر، که در جریان شکایت به اتهام افترا به دادگاه مراجعه می کند و پیش از این نیز چنین پرونده هایی را داشته است.

ناظران می گویند، هرکسی شایستگی نتانیاهو برای اداره سرزمین های اشغالی را زیر سوال می برد، می تواند انتظار داشته باشد که هدف حملات و کنایه های شیطانی و اغلب شخصی قرار بگیرد. در جریان آخرین انتخابات عمومی، این تاکتیک‌های پنهانی به حزب لیکود نتانیاهو امکان داد تا به احزاب نژادپرست-بیگانه هراس، بنیادگرا و جنگ طلب راست افراطی مشروعیت داده شود، ماحصلش تشکیل کابینه راست افراطی شد. این ائتلاف احساسات ضد عربی با هدف نابودی نظام دموکراتیک در داخل و پایان دادن به هرگونه شانس صلح با فلسطینی ها بر اساس راه حل دو دولتی را دارد. برای نتانیاهو این بهایی است که شاید برای فرار از دادگاه ارزش پرداخت دارد.

1

هدف «بی بی» از تداوم جنگ در غزه

بدتر از آن، نتانیاهو همچنین با طرح شرکای ائتلاف خود سیستم قضایی را هدف قرار داد. ماه ها تظاهرات توده ای نظر او را تغییر نداد، زیرا از منظرش نظام سیاسی ابزاری برای خدمت به رهبر، در حالی که ماشین زهرآگینش علیه رهبران این اعتراضات فعال شده بود.نخست‌وزیر اسرائیل همچنان همه را مقصر بدترین شکست امنیتی در تاریخ این بازیگر می‌داند به جز خودش.نتانیاهو به همین بسنده نکرد و در غزه فاجعه ای را رقم زد. در چنین شرایطی هم نشانه ای از تمایل « بی بی» برای کنار رفتن از قدرت دیده نمی شود.روسای نیروهای دفاعی اسرائیل و شین بیت نیز از 7 اکتبر در اختیار دستگاه سمی نتانیاهو بوده‌اند، اگرچه پیشتر مسئولیت هزینه های حمله را پذیرفته‌اند. این ماشین همچنین رهبران تظاهرات را هدف قرار می دهد، همان هایی که هشدار دادند که آسیب رساندن به دموکراسی اسرائیل آمادگی ارتش این کشور برای رویارویی با تهدیدات آینده را به خطر می اندازد.

همانگونه که ناظران می گویند، در هیچ نقطه‌ای قرار نیست یک سخنرانی آبرومندانه برای استعفای نتانیاهو، قبل یا بعد از اعلام آتش‌بس برگزار شود، سخنرانی‌ای که در جریانش او مسئولیت وضعیت وخیم اسرائیل را بر عهده بگیرد. تا آنجا که به نخست وزیر اسرائیل مربوط می شود، اکنون تنها یک گزینه وجود دارد و آن گزینه نتانیاهو است که نشان می دهد او ممکن است با این اعتقاد، به طولانی کردن درگیری تا زمانی که ممکن است علاقه داشته باشد. چرا که هیچ بازیگری در طول جنگ رهبرش را تغییر نمی دهد. آنگونه کهعرب نیوز نوشته، هنگامی که این جنگ در نهایت به پایان رسید، ما تعجب نخواهیم کرد که ببینیم نتانیاهو همچنان به گسترش اختلاف و تفرقه بی سابقه در سراسر سرزمین های اشغالی ادامه می دهد، زیرا او دستگاه سم خود را به بی پرواترین شیوه به کار می گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید