مروری بر گذشته و حال یک رویداد

اطلاعیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به هیچ وجه برنامه هسته‌ای مخفی ندارد

کدخبر: ۶۲۱۴۸۹
اقتصادنیوز: موضوع بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران و تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز کشور از حدود 30 سال پیش تا به امروز بوده است.
اطلاعیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به هیچ وجه برنامه هسته‌ای مخفی ندارد

به گزارش اقتصادنیوز، روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره با فرازوفرودهایی در مقاطع مختلف تاریخی همراه بوده است؛ گاهی آرام و دوستانه و زمانی پرتنش و سخت. البته موضع‌گیری‌های کشورهای غربی هم بر این اتفاق چندان بی تاثیر نبوده و نیست.

در تازه‌ترین نمونه این موضع‌گیری‌ها هم شاهد درخواست سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انتشار گزارش علنی از فعالیت هسته‌ای ایران بودیم. موضوعی که واکنش مسئولان کشور از جمله محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی را هم به همراه داشت که در این باره گفت: «۳ یا ۴ بازرس اروپایی به گفته او مغرض هستند، دیگر اجازه فعالیت در سایت‌های ایران را ندارند و مجوز آنها لغو شده است.»

خبر مرتبط
واکنش آمریکا به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره افزایش تولید اورانیوم در ایران

اقتصادنیوز :سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با مطرح کردن ادعای مرتبط بودن فعالیت‌های اخیر نیروهای مقاومت منطقه به ایران، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را «نگران‌کننده» توصیف‌ کرد.

در واقع اعتراض تروئیکای اروپا از ایران ناشی از لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس انرژی اتمی بوده است، موضوعی که همواره مقوله‌ای چالش برانگیز میان ایران و آژانس در تمام این سال‌ها بوده است.

یکی از نمونه مصادیق این روابط مربوط به حدود 30 سال پیش است، زمانیکه گویا همکاری قابل قبولی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل گرفته بود. موضوعی که روزنامه اطلاعات در تاریخ چهارشنبه 21 دی ماه سال 1373 به آن پرداخته و درباره‌اش نوشته است: «آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران به هیچ وجه برنامه هسته‌ای مخفی ندارد و مدام تاسیسات هسته‌ای ایران کنترل می‌کند.»

این روزنامه در ادامه با اشاره به سخنان سخنگوی آژانس آورده است: «ایران کشوری است که درهای خود را کاملا به روی کنترل‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی گشوده است.»

Untitled

اما ماجرای بازرسی‌ها از ایران تنها به اینجا ختم نمی‌شود و موارد متعددی از این قبیل اقدامات که منجر به واکنش مسئولان کشور هم شده است در طول این سال‌ها مشاهده شده است. مانند 20 سال پیش در 21 دی ماه سال 1383 که سخنگوی وقت وزارت امور خارجه به بازرسی از تاسیسات پارچین واکنش نشان داد.

روزنامه دنیای اقتصاد در همان تاریخ در این باره نوشته است: «حمیدرضا آصفی در جلسه هفتگی با خبرنگاران با تاکید بر اینکه هیچگونه بازرسی از تاسیسات در کار نیست، گفت: آژانس انرژی اتمی درخواست کرده تا از بخشی از فضای سبز پارچین نمونه برداری کند و ما برای اعتمادسازی و کمک به بسته شدن هر چه سریعتر پرونده هسته ای ایران در آژانس با این درخواست موافقت کردیم.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید