تورم ماهانه کالاهای بی‌دوام، کم‌دوام و بادوام در اولین ماه زمستان

شناسایی اثر سرما بر نرخ تورم دی‌ ماه 1402+ نمودار

کدخبر: ۶۲۵۸۷۲
اقتصادنیوز: آمار منتشرشده درباره نرخ تورم نخستین ماه زمستان1402 از کاهش رشد این رقم در بخش کالاهای بی‌دوام حکایت دارد.
شناسایی اثر سرما بر نرخ تورم دی‌ ماه 1402+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز در دی‌ماه سال جاری قیمت کالاها نسبت به آذر بالغ بر 2 درصد افزایش یافته است. بررسی رفتار سه گروه از کالاها نشان می‌دهد، سرعت رشد قیمت در اقلام «بی‌دوام» نظیر مواد خوراکی در دی ماه نسبت به آذر کمتر شده است. در مقابل تورم ماهانه اقلام «کم‌دوام» و «بادوام» افزایش یافته است.

 

«تورم» یک بیان اقتصادی از مفهوم افزایش قیمت ها است. به بیان دقیق‌تر افزایش سطح عمومی قیمت کالا و خدمات به صورت مستمر و همه جانبه تورم نام دارد.

 

اکوایران در ادامه نوشت: بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم ماهانه کل در دی ماه 2.6 درصد بوده است. در دی امسال قیمت خدمات ارائه شده در کشور 3 درصد بالاتر از قیمت ارائه همان خدمات در آذر بوده است. همچنین در این زمان تورم ماهانه کالاها از 2 درصد عبور کرده است.

کالاها بر اساس زمان ماندگاری و سودمندی در مصرف به سه دسته «بادوام»، «کم‌دوام» و «بی‌دوام» تقسیم شده است. در دی سال جاری، تورم اقلام «بادوام» نظیر یخچال و «کم‌دوام» نظیر پوشاک در مقایسه با آذر افزایش یافته است. در مقابل تورم «اقلام بی‌دوام» نظیر مواد خوراکی کاهشی بوده است.

شواهد نشان می‌دهد، یک سبد یکسان از کالا و خدمات در در دی‌ امسال 2.6 درصد گران‌تر از آذر بوده است. این افزایش قیمت از دو کانال تولید و عرضه «کالا» و «خدمت» به اقتصاد وارد می‌شود. در دی امسال تورم خدمات بیشتر از تورم کالا بوده و به 3 درصد رسیده است. تورم کالا نیز 2.3 درصد ثبت شده است.

کالاها براساس مدت زمان سودمندی و قابلیت استفاده به سه دسته «بادوام»، «بی‌دوام» و «کم دوام» تقسیم می‌شود. بنابراین به صورت کلی تورم بخش کالا از افزایش قیمت هر یک از این سه دسته اثر می‌پذیرد. در ادامه تورم هر دسته از کالاها و تغییرات آن نسبت به آذرماه بررسی شده است.

تورم اقلام بادوام و کم دوام در دی 1402

اقلام «بادوام» به گروهی از کالاها اطلاق می‌شود که به سرعت فرسوده و مستهلک نشده و طی مدت زمان نسبتا طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کالاهای بادوام می‌توان به یخچال و مبلمان اشاره کرد.

گزارش ها خبر از تورم ماهانه 3.9 درصدی کالاهای بادوام در دی امسال می‌دهد. به بیان دیگر در دی‌ماه سال جاری قیمت کالاهای بادوام در مقایسه با آذر 3.9 درصد بیشتر شده است. این در حالی است که تورم ماهانه اقلام بادوام در آذرماه 0.6 درصد اعلام شده است. بنابراین می‌توان گفت در دی‌ماه سرعت رشد قیمت اقلام بادوام 3.3 واحد درصد بیشتر از سرعت رشد قیمت‌ها در آذر بوده است. افزون بر آن بررسی رفتار تورم ماهانه سه دسته از کالاها نشان می‌دهد، افزایش تورم کالاها بیشتر متاثر از افزایش قیمت اقلام بادوام بوده است.

021111

گرانی و افزایش تورم ماهانه طی دی ماه 1402، تنها به کالاهای بادوام محدود نشده است. در مدت زمان گفته شده سرعت رشد قیمت‌ها در کالاهای کم‌دوام نیز بالارفته است. به بیان ساده‌تر مقدار گرانی و افزایش قیمت در دی‌ماه برای گروهی از کالاهای کم‌دوام متنوع، بیشتر از مقدار افزایش قیمت همان گروه در آذر بوده است. در حقیقت تورم ماهانه اقلام کم‌دوام در آذر سال جاری 1.8 درصد بوده است. این عدد در دی ماه 0.1 واحد درصد بالا رفته و به 1.9 درصد رسیده است.

اقلام «کم‌دوام» به گروهی از کالاها اطلاق میشود که مدت زمان سودمندی آن‌ها کم بوده و اغلب تاریخ انقضا دارند. پوشاک و لوازم باغبانی در این گروه قرار گرفته‌اند. آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به دو دسته از انواع کالا بر حسب زمان استفاده بوده که تورم آن‌ها در دی‌ماه نسبت به آذر افزایش یافته است. اما در سوی دیگر طیف در اقلام بی‌دوام تورم ماهانه دی ماه رفتار متفاوتی داشته است.

زمستان، شعله افزایش تورم بی دوام‌ها را خاموش کرد

اقلام بی دوام شامل گروهی از کالاهاست که اغلب یک‌بار مصرف شده و عمر سودمندی آن‌ها محدود است. اقلام خوراکی و نوشیدنی که جزء نیازهای مصرفی و حیاتی افراد جامعه هستند در این گروه قرار گرفته اند. 

در دی سال جاری تورم اقلام بی دوام به 2.1 درصد رسیده است. این نرخ در مقایسه با آذر امسال کاهش 1.4 درصدی داشته است. البته این کاهش در نرخ تورم به معنای ارزان شدن کالاهای بی دوام نظیر خوراکی‌ها نیست. بلکه حکایت از آن دارد که قیمت‌ها افزایش یافته است. اما از سرعت افزایش قیمت های آن کاسته شده است.

همچنین این اقلام کمترین تورم ماهانه دی‌ماه را در گروه کالا داشته است. بدین ترتیب می‌توان گفت از میان سه دسته از اقلام مطرح شده، اقلام بی‌دوام کمترین اثر را بر افزایش قیمت کالا داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید