تلاش برای هیچ

میراث تلخ مرکل برای آلمان/ اقتصاد برتر اروپا در آستانه فروپاشی؟

کدخبر: ۶۲۶۶۹۸
اقتصاد نیوز: در اروپا، رسانه‌های اصلی مدت‌هاست که توسط شبح سیاستمداران دست راستی مانند ویکتور اوربان مجارستانی تسخیر شده‌اند که به ادعای آنها دموکراسی و حاکمیت قانون را تضعیف می‌کنند. اما، در حال حاضر، در آلمان دموکراسی حقیقتا در خطر است.
میراث تلخ مرکل برای آلمان/ اقتصاد برتر اروپا در آستانه فروپاشی؟

به گزارش اقتصادنیوز، اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد، هر لیبرال آمریکایی در مورد «دیکتاتوری ترامپ» به هراس می افتد. در اروپا، رسانه‌های اصلی مدت‌هاست که توسط شبح سیاستمداران دست راستی مانند ویکتور اوربان مجارستانی تسخیر شده‌اند که به ادعای آنها دموکراسی و حاکمیت قانون را تضعیف می‌کنند. اما، در حال حاضر، در آلمان دموکراسی حقیقتا در خطر است.

تلاشی بیهوده!

آنطور که بسیاری از مفسران رسانه ها و سیاستمداران می خواهند باور کنید آن است که این وضعیت به دلیل ظهور حزب پوپولیستی راستگرای آلترناتیو برای آلمان نیست. این بیشتر به دلیل واکنش غیر دموکراتیک ائتلاف جنگ زده صدراعظم اولاف شولز، برخی «محافظه کاران» جعلی و رسانه های شرکتی به ظهور این جریان به عنوان یک چالش قدرتمند برای اجماع چپ لیبرال آنها است. تحت رهبری آلیس وایدل و تینو چروپالا، این حزب در نظرسنجی‌های ملی به بیش از 20 درصد رسیده و در رتبه دوم قرار دارد و تنها 15 درصد از سوسیال دموکرات‌های شولتز جلوتر است. در هفته های اخیر، این جریان به شدت پیش رفته است. محرک اصلی گزارش مشکوک یک سازمان چپ در مورد برنامه های ادعایی حزب پوپولیستی راستگرای الترناتیو برای «اخراج میلیون ها مهاجر» بود.

1

هراس از ظهور راست گرایان

برخی از سیاستمداران و رسانه ها خواستار ممنوعیت فعالیت این جریان پوپولیستی هستند که آنها را دشمن دموکراسی معرفی می کنند. بیش از یک و نیم میلیون نفر طوماری را امضا کرده اند تا بیورن هوکه، یکی از رهبران منطقه ای تندروتر ، از حقوق اولیه اش مانند آزادی بیان، حق تدریس یا اعتراض، یا رای دادن یا نامزدی محروم شود. دی امریکن کنسروتیو در این باره نوشت، حزب پوپولیستی راست گرای الترناتیو، دومین حزب قدرتمند در سطح ملی است. در ایالت‌های آلمان شرقی مانند زاکسن یا تورینگن، این حزب با اختلاف قوی‌ترین حزب است و شانس برنده شدن در انتخابات ایالتی در سپتامبر را دارد. این چشم‌انداز تشکیلات را متحجر می‌کند، که تلاش می‌کند حزب را منزوی کند و آن را در پشت «دیوار آتش» نگه دارد. میلیون‌ها رای‌دهنده عمیقاً از شولز ناامید هستند. حدود 80 درصد از رای دهندگان می گویند که اعتماد خود را به دولت از دست داده اند.

مهاجرت انبوه کنترل نشده، هزینه زندگی و رکود اقتصادی در آلمان، همچنین سیاست های انرژی و آب و هوایی عمیقا بحث برانگیز، تحقیر عمومی طبقه سیاسی مغموم، همگی بر خشم دامن می زنند. ظهور حزب پوپولیستی آلترناتیو بخشی از تصویر بزرگتر در اروپا است، با احزاب مشابه در بسیاری از کشورها در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن. شورای روابط خارجی اروپا، یک اندیشکده لیبرال، هفته گذشته پیش‌بینی را منتشر کرد و هشدار داد که احزاب راست‌گرا ("پوپولیست‌های ضد اروپایی") می‌توانند به بزرگترین حزب در 18 کشور از 27 کشور عضو بلوک تبدیل شوند.در فرانسه، حزب «مجمع ملی» به رهبری مارین لوپن پیشتاز نظرسنجی‌ها است، در ایتالیا حزب راست‌گرای «فراتلی دیتالیا»، در هلند «گیرت ویلدرز» و در اتریش «حزب آزادی» در شرایط مشابهی قرار دارند.

35b62af7-0001-0004-0000-000000916120_w520_r1.778_fpx50.57_fpy50

در آلمان بی کفایتی، حزب دموکرات‌های مسیحی (CDU) و حزب خواهر باواریایی، موجب شده تا این جریان ها در نظرسنجی ها در رتبه ای کم قرار بگیرند، اما بسیاری از رأی‌دهندگان - محافظه‌کاران سنتی و همچنین کارگران یقه آبی - هنوز مرکل، صدراعظم را به یاد دارند. سیاست های مهاجرتی فاجعه بار مرکل موجب شده آلمان به سمت سیاست های جایزگین پوپولیستی سوق پیدا کند. اگرچه این حزب در سال 2013 تأسیس شد، اما به نقطه تجمع واقعی مخالفان جناح راست تبدیل شده است. حتی اتهامات رسمی "افراط گرایی" توسط آژانس جاسوسی داخلی (دفتر فدرال برای حفاظت از قانون اساسی) باعث کاهش حمایت انتخاباتی حزب پوپولیستی الترناتیو نشده است. مردم اغلب این هشدارها را نادیده می گیرند، زیرا درک می کنند که این آژانس توسط احزاب حاکم سیاسی شده است و به عنوان سلاحی برای حمله به گروه های مخالف مورد علاقه آنها استفاده می شود. در همین حال، اعضای حزب آلترناتیو بیش از یک سوم افزایش یافته و به بیش از 40 هزار نفر رسیده است و همچنان به سرعت در حال رشد است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید