تورم ماهانه خوراکی‌ها به تفکیک هر استان در دومین ماه زمستان 1402

مهار نرخ تورم خوراکی‌ها در بهمن‌ماه

کدخبر: ۶۳۱۳۰۰
اقتصادنیوز: طبق گزارش‌های رسمی نرخ تورم خوراکی‌ها در 20 استان کشور نزولی شد.
مهار نرخ تورم خوراکی‌ها در بهمن‌ماه

به گزارش اقتصادنیوز در بهمن ماه تورم ماهانه اقلام خوراکی در تمام استان‌های کشور نسبت به دی ماه کاهش یافته است. علاوه بر این در بهمن نرخ تورم خوراکی‌ها در 20 استان کشور منفی بوده و قیمت آن‌ها در مقایسه با دی ارزانتر شده است.

 

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، در بهمن ماه تورم ماهانه اقلام خوراکی،‌ آشامیدنی و دخانیات در کل کشور به سطوح منفی رسیده است. بنابراین می‌توان گفت، قیمت یک سبد یکسان از مواد خوراکی و آشامیدنی در بهمن نسبت به دی ماه ارزانتر شده است. تورم ماهانه یکی از شاخص های مهم اقتصادی است و نشان می‌دهد تغییر قیمت‌ها در بهمن ماه نسبت به دی چگونه بوده است. البته این نرخ در استان‌های مختلف یکسان نبوده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که تورم ماهانه خوراکی در بهمن ماه نسبت به دی در تمام استان‌های کشور پایین‌تر آمده است. استان چهارمحال و بختیاری کمترین و استان‌های البرز و زنجان بیشتر تورم ماهانه بهمن ماه را داشته‌اند.

افزون بر آن تورم ماهانه خوراکی‌ها در 20 استان کشور منفی بوده است. به بیان دقیق‌تر اقلام خوراکی 20 استان در بهمن ماه نسبت به دی ارزان شده است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی در بهمن به تفکیک استان‌های کشور بررسی و به این پرسش پرداخته شده که بیشترین و کمترین تورم ماهانه اقلام خوراکی به کدام استان‌ها اصابت کرده است.

بهمن، شاهدِ زمستانی کاهش قیمت اقلام خوراکی

تغییر قیمت اقلام خوراکی،‌ بر تغییر مصرف آن‌ها اثر گذاشته و رفاه و سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا رصد قیمت اقلام خوراکی و آشامیدنی برای سیاست گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم ماهانه اقلام خوراکی،‌ آشامیدنی و دخانیات کل کشور در بهمن ماه به منفی 0.4 درصد رسیده و نسبت به دی ماه کاهش 2.8 واحد درصدی داشته است. این نرخ کمترین تورم ماهانه ثبت شده اقلام خوراکی از مهر 98 تا کنون بوده است. البته آنچه تاکنون مطرح شده تورم ماهانه اقلام خوراکی کل کشور است. در ادامه تورم ماهانه این اقلام به تفکیک هر استان در بهمن بررسی شده است.021207

اقلام خوراکی در 20 استان ارزان شد

تورم ماهانه یکی از شاخص های اقتصادی است که نشان می دهد قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی در بهمن ماه نسبت به دی ماه چگونه تغییر کرده است.

جدیدترین داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تورم ماهانه اقلام خوراکی در 20 استان منفی بوده است. این بدان معنا است که در بهمن ماه قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی و آشامیدنی در 20 استان کشور نسبت به دی ماه ارزانتر شده است.

بر این اساس استان چهارمحال و بختیاری با قرار گرفتن بر سطح منفی 1.6 درصدی کمترین تورم ماهانه اقلام خوراکی را داشته است. استان بوشهر نیز در این رتبه بندی، مقام دوم را کسب کرده است. تورم ماهانه اقلام خوراکی در بهمن ماه در استان بوشهر به منفی 1.4 درصد رسیده است.

رتبه سوم استان هایی با کمترین تورم ماهانه در بهمن نیز همزمان به 5 استان خراسان رضوی،‌ خوزستان،‌ کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان رسیده است. این نرخ در 5 استان مذکور منفی 1.2 واحد درصد بوده است.

استان‌های کرمانشاه، مرکزی، یزد، سیستان و بلوچستان، ایلام، سمنان،‌ آذربایجان شرقی و غربی، همدان،‌ تهران اردبیل،‌ کردستان و اصفهان نیز دیگر استان‌هایی با تورم ماهانه منفی در بهمن امسال بوده اند.

بیشترین تورم ماهانه خوراکی ها به البرز و زنجان رسید

تورم ماهانه اقلام خوراکی در البرز و زنجان در بهمن ماه به 0.7 درصد رسیده است. این رقم بیشترین مقدار ثبت شده از تورم ماهانه خوراکی ها در بهمن ماه بوده است. این نرخ نشان می دهد که قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی و آشامیدنی در بهمن امسال در استان های زنجان و البرز 0.7 درصد بیشتر از قیمت همان سبد در دی جاری بوده است.

تورم ماهانه اقلام خوراکی در استان فارس و هرمزگان نیز به 0.6 درصد رسیده و این دو استان رتبه دوم بالاترین تورم ماهانه اقلام خوراکی را به خود اختصاص داده اند. کرمان و گیلان هم با تورم 0.5 درصدی،‌ بر پله سوم استان هایی با بالاترین تورم ماهانه اقلام خوراکی در دی ماه ایستاده اند.

021207

قیمت اقلام خوراکی در مازندران ثابت ماند

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی در استان مازندران در بهمن ماه صفر درصد بوده است. به بیان دقیق تر قیمت اقلام خوراکی در استان مازندران در بهمن ماه و دی ماه با یکدیگر تفاوتی نداشته و ثابت مانده است.

بهمن، موسم کاهش تورم خوراکی ها در تمام ایران

داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد، در بهمن امسال تغییر شاخص قیمت اقلام خوراکی در تمام استان های کشور نسبت به دی ماه کاهشی بوده است. به بیان دقیق تر در بهمن ماه،‌ تورم ماهانه اقلام خوراکی در همه استان های کشور کمتر شده است. البته باید توجه داشت که این کاهش در نرخ تورم  به معنای کمتر شدن سرعت رشد قیمت ها در بهمن نسبت به دی امسال بوده است.

به عنوان نمونه در بهمن امسال در استان اصفهان تورم اقلام خوراکی 4.7 واحد درصد کاهش یافته و به سطح منفی یک درصدی رسیده است. بدین ترتیب این استان بیشترین تغییر در تورم ماهانه اقلام خوراکی را در بهمن ماه نسبت به دی ماه تجربه کرده است.

تورم ماهانه خوراکی ها در استان‌های سیستان وبلوچستان و زنجان نیز 0.5 واحد درصد کمتر شده است. بدین ترتیب این دو استان کمترین تغییر در سطح عمومی قیمت اقلام خوراکی را در بهمن ماه تجربه کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید