پس لرزه های جنگ در اروپا و خاورمیانه

نبض بازارهای جهانی در اوکراین و خاورمیانه می‌تپد/ آزمونی بی‌سابقه برای اقتصاد جهانی در راه است

کدخبر: ۶۳۲۰۸۳
اقتصادنیوز: در سراسر اوراسیا، تصویر موجود مطلوب نیست. دو سال پس از جنگ اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه، اوکراینی ها اکنون بیش از 80 درصد از خاک خود را تحت کنترل دارند. اما وضعیت روی زمین همچنان شکننده است و بن‌بست سیاسی در واشنگتن می‌تواند منجر به معکوس شدن این دستاوردها شود – همین اواخر، شهر آودیوکا تحت کنترل اوکراین به دست روسیه افتاد. سنا نیز اخیرا با 70 رای موافق در برابر 29 رای موافق بسته کمکی 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد - که بخش اعظم آن در ایالات متحده برای تامین ذخایر تسلیحات هزینه می شود - اما سرنوشت این لایحه در مجلس نمایندگان نامشخص است.
نبض بازارهای جهانی در اوکراین و خاورمیانه می‌تپد/ آزمونی بی‌سابقه برای اقتصاد جهانی در راه است

به گزارش اقتصادنیوز، اگرچه خبرهای خوبی در بازارها وجود دارد: بیشتر اقتصاددانان یک فرود نرم را در سال 2024 پیش‌بینی می‌کنند. اما فرود سخت ژئوپلیتیکی می‌تواند مانع شود.ابزارها و فرآیندهایی برای رسیدگی به چالش های کلان اقتصادی وجود دارد. وقتی تورم بالاست، فدرال رزرو سیاست پولی و نرخ های بهره را تنظیم می کند و اغلب با موسسات همتا مانند بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا هماهنگ می شود. نتایج تضمین شده یکسان نیستند، از همین رو اقتصاددانان، سرمایه گذاران و سیاست گذاران درباره سیاست ها و پیامدهای آن بحث می کنند. با این حال، اگر نرخ های بهره بالاتر اقتصاد را کند کند و تورم را بدون ایجاد رکود کاهش دهد، فرود نرمی خواهیم داشت. در همین راستا نشریه فارین پالسی یادداشتی را منتشر کرده و همزمان به اهمیت دو مقوله اقتصاد و ژئوپلتیک اشاره کرده است. اقتصادنیوز، این یادداشت را در سه بخش ترجمه کرده است، بخش نخست در ادامه آمده است.

اقتصاد زیر سایه ژئوپلتیک

کتاب بازی در ژئوپلیتیک چندان واضح نیست و ژئوپلیتیک به حوزه بدبینانه‌تری تبدیل شده است. جنگ‌ها در خاورمیانه و اروپا، تنش‌ها در هند و اقیانوس آرام، و پرسش‌های عمیق‌تر در مورد اینکه «پایان دوران پس از جنگ سرد» چه چیز دیگری به همراه خواهد داشت، وجود دارد. فرود سخت ژئوپلیتیکی مستلزم درگیری ها و بحران های متعدد، مرتبط و در حال گسترش است که می تواند سیستم بین المللی تحت رهبری ایالات متحده را تحت تأثیر قرار دهد. نتایج می تواند توازن قوا را تغییر دهد و بازارهای جهانی را متحول کند.آنچه در عرصه ژئوپلیتیک اتفاق می افتد برای بازارهای جهانی و نحوه زندگی ما اهمیت دارد. چالش‌های ژئوپلیتیک امروزی گذرا نیستند - آنها اینجا هستند تا بمانند. این رخدادها مستلزم مداخلات به موقع هستند که واقعیت های سیاست و منابع و همچنین عواملی مانند ترس، افتخار و علاقه و اولویت ها و منافع دولت-ملت های مستقل را در نظر بگیرد. رویکرد بیش از حد جنگ‌طلبانه می‌تواند منجر به چالش می شود. در واقع، اگر ایالات متحده و شرکای این بازیگر در سال 2024 مبادلات را به درستی انجام ندهند، فرود سخت ژئوپلیتیکی به طور فزاینده ای محتمل به نظر می رسد.

امروزه، جهان با درگیری‌های آبشاری از نوع درگیری‌هایی مواجه است که در دهه‌های گذشته ندیده‌ایم. پس از عقب نشینی آشفته آمریکا از افغانستان در سال 2021، بازدارندگی نتوانست از حمله تمام عیار روسیه به اوکراین در سال 2022 جلوگیری کند. در سال 2023، بازدارندگی همچنین نتوانست از حمله حماس به اسرائیل و حملات گروه های مقاومت در سراسر خاورمیانه ممانعت کند. آیا بازدارندگی می تواند روزی در هند و اقیانوس آرام، پرجمعیت ترین و پویاترین منطقه جهان شکست بخورد؟ در سراسر اوراسیا، تصویر موجود مطلوب نیست. دو سال پس از جنگ اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه، اوکراینی ها اکنون بیش از 80 درصد از خاک خود را تحت کنترل دارند. اما وضعیت روی زمین همچنان شکننده است و بن‌بست سیاسی در واشنگتن می‌تواند منجر به معکوس شدن این دستاوردها شود – همین اواخر، شهر آودیوکا تحت کنترل اوکراین به دست روسیه افتاد. سنا نیز اخیرا با 70 رای موافق در برابر 29 رای موافق بسته کمکی 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد - که بخش اعظم آن در ایالات متحده برای تامین ذخایر تسلیحات هزینه می شود - اما سرنوشت این لایحه در مجلس نمایندگان نامشخص است.

1

پس لرزه های جنگ در اوکراین و خاورمیانه

در حالی که 27 عضو اتحادیه اروپا با بسته 54 میلیارد دلاری موافقت کردند، آنها یک پایگاه صنعتی قوی ندارند و نمی توانند گلوله های توپخانه کافی برای برآورده کردن تعهد خود برای ارسال 1 میلیون گلوله تا ماه مارس ندارند. در همین حال، اوکراین در حال جیره‌بندی مهمات است و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در اواخر سال جاری - ولادیمیر پوتین ممکن است جرأت پیدا کند تا دستور بسیج بزرگ‌تر را بدهد.در جنگ کنونی روسیه و اوکراین، بازارها تا حد زیادی قیمت گذاری کرده اند. اما آنها ممکن است اهمیت درازمدت آن یا معنای جنگ برای اروپا را در نظر نگرفته باشند. در حالی که روسیه در حال تحقیق در مورد فنلاند و استونی است، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، سخنرانی هشیارانه ای را ارائه کرد که معنای آن را توضیح داد و گفت که آلمان باید در نظر بگیرد که مسکو می تواند «حتی به یک کشور ناتو حمله کند».در خاورمیانه، درگیری‌های پس از حملات حماس به اسرائیل بزرگترین آزمون ژئوپلیتیکی منطقه از زمان جنگ جهانی را رقم زده است. اسرائیل به عملیات های خود برای نابودی حماس ادامه می دهد در حالی که محور مقاومت در حداقل شش جبهه مختلف در جنگ است. اقتصاد جهانی و نیروی دریایی ایالات متحده - که از روزگار دزدان دریایی بربری از تجارت بین‌المللی محافظت می‌کرده است - زیر آتش انصار الله در یمن قرار دارند. یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار در کار نیست، اگرچه هرگونه تشدید تنش که ایالات متحده و ایران را وارد تقابل مستقیم کند، می‌تواند به سرعت معادلات را تغییر دهد.

2

با این حال، آنچه واشنگتن، وال استریت، و پایتخت های سیاسی و مالی جهانی در سراسر جهان را بیش از همه نگران کرده، وضعیت هند و اقیانوس آرام است. به دلایل ژئوپلیتیکی، چین مدل اقتصادی «دو گردشی» و خوداتکایی بیشتر را در داخل، همراه با تحریم‌های اقتصادی نه تنها علیه ایالات متحده، بلکه کشورهایی مانند استرالیا، ژاپن، لیتوانی و کره جنوبی را پیش می‌برد. در عین حال، بیشتر تعرفه‌هایی که در دولت ترامپ اعمال شد، در دوره جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ادامه یافت و محدودیت‌های تحت رهبری ایالات متحده، صادرات نیمه‌رسانا به چین را میلیاردها دلار کاهش داد. تمرکز بر نقاط انسداد زنجیره تامین حساس به امنیت ملی در همه چیز از میکروالکترونیک گرفته تا داروسازی تا مواد معدنی حیاتی و خاکی های کمیاب به اقتصاد جهانی اصطکاک می بخشد به گونه ای که خطرات و فرصت هایی را ایجاد می کند.بدترین سناریو - رویارویی نظامی بین چین و همسایگانی مانند تایوان یا فیلیپین، با حمایت ایالات متحده است که می‌تواند منجر به خسارات انسانی بی‌شمار و بزرگترین شوک اقتصادی در نسل‌ها شود. اکونومیکس بلومبرگ اخیرا هزینه ای معادل 10 تریلیون دلار در صورت جنگ با جمهوری خلق چین بر سر تایوان را برآورد کرده است.از لحاظ تاریخی، شوک‌هایی مانند تحریم نفتی اعراب در سال 1973 و جنگ روسیه علیه اوکراین، تجارت جهانی را مختل کرده است، اما آن را مختل نکرده است. پویایی امروز می تواند متفاوت باشد، با چالش های حاد و مرتبط در هر سه منطقه اصلی اوراسیا، بدون در نظر گرفتن بحران هایی که هر روز در سرفصل های خبری نیست، مانند جنگ طلبی کره شمالی و مرز مشاجره ونزوئلا-گویان.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید