گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

پرش دلار مبادله‌ای؛ نوسان سکه در منطقه خاص/ طلا 18 عیار گران شد/ بوی احیای برجام در مشام بازار؟

کدخبر: ۶۴۲۰۱۷
اقتصادنیوز: امروز مرکز مبادله ارز و طلا شاهد پرش قیمت دلار بود. از سوی دیگر طلا گران شد و قیمت سکه امامی هم در محدوده 43 میلیون و 100 تا 43 میلیون و 300 هزار تومان نوسان داد.
پرش دلار مبادله‌ای؛ نوسان سکه در منطقه خاص/ طلا 18 عیار گران شد/ بوی احیای برجام در مشام بازار؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازار جهانی طلا امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه تعطیل است اما نگاهی به کارنامه قیمت اونس طلا در چند وقت گذشته حکایت از رشد قابل توجه این فلز زرد رنگ جهانی دارد.

آنطور که شواهد نشان می‌دهد طلای جهانی روز جمعه 24 فروردین ماه مرز 2430 دلار را هم لمس کرد که به نوعی یک رکورد کم سابقه محسوب می شود. البته طلا در این وضعیت باقی نماند و در حال حاضر اونس طلا در حدود 2392 دلار معامله می‌شود. 

تا این لحظه فعالان بازار درباره علت جهش طلا موضوعات مختلفی را مطرح کرده اند. به گفته این دسته  سرمایه گذارن عادی و کلان در زمان رکود و بحران اقتصادی یا در زمان جنگ و نابه سامانی به دنبال یک دارایی امن هستند تا پول و سایر دارایی‌های دیگر را به آن تبدیل کنند و اولین گزینه‌ای که به ذهن آنها می‌رسد فلز زرد رنگ یعنی طلا است .به عبارت دیگر  طلا یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری و فرار از بحران محسوب می‌شود 

در همین رابطه بلومبرگ در گزارشی به رمزگشایی نوسان بازار طلا پرداخته و نوشته بدتر شدن تنش‌های ژئوپلتیک، از جمله جنگ در خاورمیانه و اوکراین و چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا 2 دلیل مهم افزایش تقاضا برای خرید طلا بوده است. 

البته بلومبرگ بر یک دلیل دیگر تاکید کرده و آن هم ردپای چشم بادامی ها در بازار طلا است.طبق این گزارش سوخت اصلی این افزایش در واقع تقاضای بی‌امان چین بوده است؛ چراکه خرده‌فروشی‌ها، مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و حتی بانک مرکزی این کشور به شمش به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش در زمان نااطمینانی نگاه می‌کنند.

از سوی دیگر شواهد گویای  آن است که  بازار داخلی ایران هم متاثر از اونس طلا و نوسانات نرخ ارز نوسانی شد.برهمین اساس و طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا 18 عیار در هفته های اخیر تا بالای مرز 3 میلیون و 800 هزار تومان نوسان داد اما امروز در حول و حوش 3 میلیون و 685 هزار تومان به فروش رسید. این در حالی است که روز گذشته هر گرم طلا 18 عیار با 3 میلیون و 675 هزارو 400 تومان بسته شده بود. 

در کنار طلا، قیمت سکه امامی  در معاملات نقدی امروز یک روند سینوسی داشت اما در کل در محدوده 43 میلیون و 100 تا 43 میلیون و 300 هزار تومان نوسان داد و در زمان نگارش این گزارش در حدود 43 میلیون و 200 هزار تومان نرخ گذاری شد. 

از سوی دیگر، امروز مرکز مبادله ارز و طلا شاهد پرش قیمت دلار است.به این ترتیب در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش ۱۵۰ تومانی نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 43 هزار و 715 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 40 هزار و 795 تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 46 هزار و 599 تومان و نرخ حواله یورو به 43 هزار و 487 تومان رسیده است.همچنین  اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، 11 هزار و 903 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 108 تومان است.

یکی از نکات قابل توجه در میان اخبار امروز، زمزمه های مذاکرات برجامی است که گفته می شود نشانه های ازسرگیری دوباره آن وجود دارد. این اخبار ب گوش معامله گران هم رسیده؛ خبری از روزنامه شرق که در گزارشی مدعی شده، «امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک، مذاکراتی را با طرف‌های آمریکایی پی گرفته است که اگرچه طیفی از موضوعات مختلف به‌خصوص با محوریت بحران غزه را شامل می‌شود، اما گفت‌وگوهایی هم درباره احیای برجام با جانشین رابرت مالی صورت گرفته است و نشان می‌دهد اکنون مذاکرات برجامی، نه توسط علی باقری‌کنی به‌عنوان معاون سیاسی وزارت امور خارجه، بلکه توسط نماینده ایران در حال پیگیری است.»

با این همه برخی تحلیلگران با اشاره به تحولات منطقه‌ای و جهانی و تنش های موجود در خاورمیانه، احتمال احیای برجام را کم‌رنگ‌تر از هر زمان دیگری می بینند. البته این تحلیل نمی تواند احتمال آغاز برخی گفت و گوها در این باره را به صورت قطعی زیر سوال ببرد. گواه این مدعا اظهارات اخیر وزیر خارجه و سخنگوی دستگاه متبوع اوست. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در آخرین اظهارات خود درباره احیای برجام بر این موضوع تاکید کرده که تماس‌ها و مذاکرات در سطح مذاکره‌کننده ارشد ایران با دیگر طرف‌های ذی‌ربط، چه در اتحادیه اروپا و چه از طریق واسطه‌ها با طرف‌های دیگر ادامه دارد. حسین امیرعبداللهیان روز گذشته در جمع خبرنگاران در نیویورک خبر داد که درباره لغو تحریم‌ها با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، رایزنی کرده است؛ مواردی که می تواند نشانه ای از آغاز دوباره و جدی گفت و گوها باشد؛ مذاکراتی که احتمالا سکوت رسانه ای درباره آن برای دولت مردان مرجح است.

با این همه آنچه روشن است اینکه در هشت ماه اخیر و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل و در ادامه به وجود آمدن تنش میان تهران و تل‌آویو، آینده احیای برجام تقریبا به حاشیه رفته است. 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید