اعتبار از دست رفته واشنگتن

آمریکا بازی خاورمیانه را به ایران باخت/ اسرائیل؛ بازنده قمار پرهزینه واشنگتن

کدخبر: ۶۴۲۹۹۱
اقتصادنیوز: گروهی از چهره‌های رادیکال در آمریکا، امروز و همزمان با تنش در خاورمیانه، استراتژی دولت‌های پیشین ایالات متحده را عامل رویارویی‌های امروز قلمداد کرده و در این‌باره مدعی‌اند که کنش های منفعلانه دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن نقوذ و قدرت ایران در منطقه را افزایش داده و زنگ خطر را برای آمریکا و متحدانش به صدا درآورده است.
آمریکا بازی خاورمیانه را به ایران باخت/ اسرائیل؛ بازنده قمار پرهزینه واشنگتن

به گزارش اقتصادنیوز، فارین پالسی با انتشار یادداشتی مدعی شد، اگر واشنگتن در باب نقش و نفوذ تهران در خاورمیانه از راهبردی(به ادعای این نشریه) جامع تر پیروی می کرد این احتمال وجود داشت که رویارویی میان ایران و محور مقاومت با اسرائیل و متحدانش گسترده نشود. تشدید درگیری ها در خاورمیانه، یک سیاست ناسازگار، کوته بینانه و بیش از حد تقسیم شده ایالات متحده در قبال ایران برای بیش از یک دهه است.

بایدن از الگوی اوباما پیروی می‌کند

فارن پالسی در ادامه یادداشتش ادعا کرد، از زمان ریاست باراک اوباما، واشنگتن توجه خود را تقریباً به طور کامل بر برنامه هسته ای ایران متمرکز کرده و افزایش نفوذ و قدرت منطقه ای این بازیگر را نادیده گرفته است. اوباما در طول مبارزات انتخاباتی اش برای اولین دوره ریاست جمهوری در سال 2008، متعهد شد که توافق هسته ای با ایران در اولویت اصلی برنامه های خاورمیانه ای اش قرار دارد. رئیس جمهوری پیشین آمریکا پس از به قدرت رسیدن، این مهم را اجرایی کرد. در اوایل این فرآیند، عدم تعادل آشکاری بین ادراک واشنگتن و تهران وجود داشت. واشنگتن فکر می‌کرد که تعامل با ایران در پرونده هسته‌ای، پتانسیل و نفوذ ایران در منطقه را محدود می‌کند، این فرض انگیزه امضای توافق هسته‌ای اولیه با ایران در سال 2013 شد. اما این توافق برای ایران به عنوان یک پیروزی سیاسی قلمداد گشت. پس از آن دولت اوباما به دنبال دستیابی به توافق هسته ای گسترده تر بود و در سال 2015 موفق شد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضمین کند.

به ادعای فارین پالسی، منطق واشنگتن این بود که غنی‌سازی اورانیوم بزرگ‌ترین تهدید (ادعایی)از جانب ایران در خاورمیانه است. طرف آمریکایی این نظریه را مطرح کرد که همکاری در این موضوع، در ازای لغو تحریم‌ها، باعث ایجاد اعتماد خواهد شد. به ادعای واشنگتن، این اعتماد پس از آن مبنایی خواهد بود که بر اساس آن ایران می تواند در باب موضوعات(ادعایی) دیگری چون برنامه موشکی و حضورش در خاورمیانه مشارکت داشته باشد. این گزاره به ایران فرصت داد تا هم در حوزه برنامه موشکی اش پیشرفت داشته باشد و هم نفوذ و قدرتش در منطقه را گسترش دهد. بنابر ادعای فارین پالیسی، منطق اوباما، امروز توسط دولت بایدن تکرار می‌شود؛ همانی که به طور مشابه بر توافق هسته‌ای تمرکز کرده و در عین حال تا حد زیادی قدرت ایران را نادیده می‌گیرد.

1

اعتبار از دست رفته واشنگتن

فارین پالسی در ادامه این گزارش ادعایی آورده، حتی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز چندان از مسیری که اوباما تعیین کرده و اکنون جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می کند، منحرف نشد. ترامپ در سال 2018 آمریکا را از برجام خارج کرد و اصطلاح کمپین فشار حداکثری علیه ایران را اعلام کرد. در دوران ریاست ترامپ حضور و نفوذ ایران در منطقه بالاخص در سوریه در قیاس با دوران ریاست اوباما برجسته تر شده بود. به ادعای فارین پالسی، خروج ایالات متحده از برجام به تهران این فرصت را داد تا علناً واشنگتن را مقصر بداند و سرمایه سیاسی اش را افزایش دهد. اگرچه ترامپ از عبارت «فشار حداکثری» برای توصیف استراتژی خود درباره ایران استفاده کرد، اما واقعیت این بود که اقدامات دولت ترامپ باعث نشد ایران سیاست خود را تغییر دهد.

در این میان انفعال ترامپ در برابر حملات اعضای مقاومت به مناقع متحدان ایالات متحده در منطقه، برای تهران فرصت ساز شد.به عنوان نمونه در سال 2019 و بعد از حملات انصار الله به تاسیسات آرامکو، واشنگتن خود را کنار کشید. امروز نیز بایدن چنین طرح شکست خورده ای را در چارچوب رویارویی اسرائیل و حماس تکرار می کند.از دید تهران، واشنگتن به دلیل عقب نشینی های سیاسی و نظامی اش، اعتبار خود را از دست داد. هنگامی که قایق های تندرو سپاه در سال 2020 کشتی های نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس  را هدف قرار دادند، ایالات متحده  پاسخی نداد. اواخر همان سال، دولت ترامپ در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که در اکتبر 2020 منقضی شد، شکست خورد. در عوض، واشنگتن به طور یکجانبه این تحریم را اعمال کرد. ایران این سناریو را تایید کننده انزوای دیپلماتیک ایالات متحده می داند. زمانی که واشنگتن در همان سال تحریم‌های بیشتری را علیه تهران اعمال کرد، واکنش تهران افزایش غنی‌سازی هسته‌ای بود.

فارین پالسی مدعی شد که امروز به واسطه انفعال آمریکا، انصار الله فرصت یافته تا قدرت خود را در یمن تحکیم کند. این گزاره همچنین موجب شد تا حزب الله به قدرتمندترین بازیگر سیاسی در لبنان تبدیل شود. سایر گروه‌های مقاومت حامی ایران در خاورمیانه، از جمله حماس، نیز از این وضعیت سود بردند.پس از 15 سال سیاست های نیمه کاره و کوته بینانه ایالات متحده، نباید تعجب آور باشد که خاورمیانه اکنون در جنگ است و متحد واشنگتن از چند جبهه تحت فشار قرار دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید