نوسانات ارز، طلا، سکه در در نیمه اول اردیبهشت از نگاه «اقتصادنیوز»

آرایش نزولی در بازار ارز و سکه/ افت محسوس قیمت طلا، سکه و دلار در نیمه اول اردیبهشت/ ربع سکه، جان‌سخت شد

کدخبر: ۶۴۴۵۷۷
اقتصادنیوز: در نیمه اول اردیبهشت ماه اکثر بازارها بازدهی منفی را ثبت کردند اما در هفته دوم ربع سکه، فلز جان سخت شد و آرایش صعودی به خود گرفت.
آرایش نزولی در بازار ارز و سکه/ افت محسوس قیمت طلا، سکه و دلار در نیمه اول اردیبهشت/ ربع سکه، جان‌سخت شد

به گزارش اقتصادنیوز، در نیمه اول اردیبهشت ماه اکثر بازارها آرایش نزولی به خود گرفتند.

بررسی‌ها نشان می دهد در هفته‌ اول ماه جاری قیمت دلار در بازار آزاد کاهش ۵ درصدی را ثبت کرد و بازار طلا در ایران نیز در پی کاهش قیمت ارز و همچنین طلای جهانی، در مسیر نزول قرار گرفت.

تحلیلگران تصمیمات اخیر فدرال رزرو و همچنین کاهش سطح تنش در خاورمیانه و فروکش کردن ریسک‌های سیاسی را ازجمله عوامل اصلی ریزش اونس دانستند.

قیمت طلای جهانی که در ابتدای اردیبهشت ماه تا محدوده ۲۳۹۲ دلار بالا رفته بود در روز های پایانی هفته اول تا سطح ۲۳۲۶ دلار ریزش کرد. در همین راستا معامله‌گران بازار طلای ایران با سقوط اونس جهانی زیان بیشتری را متحمل شدند.

به این ترتیب بنابر اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا ۱۸ عیار اول اردیبهشت با کاهش ۱۱۷ هزار تومانی در محدوده ۳ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان به کار خود پایان داد  اما روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حول و حوش ۳ میلیون و ۵۳۴ هزار تومان معامله شد.

در بازار سکه نیز، قیمت سکه امامی هم آب رفت و با افت تقریبا ۷۰۰ هزار تومانی تا محدوده ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پایین آمد. همچنین طلای آب شده سقوط ۸.۹ درصدی داشت که بیشترین زیان در بازار طلا بود، سکه گرمی هم عقبگرد ۶.۸ درصدی را ثبت کرد.

در همین رابطه بررسی بازدهی قیمت ها نشان می دهد که دلار منفی ۵ درصد، سکه امامی منفی ۴.۷درصد، نیم سکه منفی ۵.۳ ،ربع سکه منفی ۶.۱،سکه گرمی منفی ۶.۸ و طلای آبشده منفی  ۸.۹ درصد را به خود اختصاص داده اند .

مهم‌ترین خبری که در هفته اول توجه بازیگران ارز،طلا و سکه را به خود جلب کرد در خصوص خبر تصویب قانون دریافت مالیات از عایدی سرمایه ارز، مسکن، طلا و خودرو برای معاملات تجاری اشخاص حقیقی بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه ها داشت و موجب گمانه زنی های زیادی در بین معامله گران شده بود. البته لازم به ذکر است که این قانون هنوز توسط شورای نگهبان به تایید نرسیده است. 

این پایان ماجرا نبود و شیب نزولی قیمت ها در هفته دوم بیشتر شد.

بنابر ادعای تحلیلگران، رفت و آمدهای دیپلماتیک و اقتصادی در هفته گذشته از یک سو و کاهش ریسک‌های سیاسی در منطقه از سوی دیگر، و همچنین تحرکات بازارساز در آرایش نزولی قیمت‌ها موثر بود.

خبر سفر محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به عربستان برای شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی، انتشارسیگنال هایی در خصوص احتمال از سرگیری مذاکرات میان ایران و غرب و خبر سفر رافائل گروسی رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران ازجمله موارد یادشده در چارچوب تحرکات اقتصادی سیاسی ایران بود که فته می‌شود بر شیب نزولی قیمت‌ها موثر بود. حتی برای عده ای از معامله گران، حاوی آدرس بازگشت به مذاکرات احیای برجام و قوت گرفتن احتمال تجدید نظر در تحریم‌ها بود.

همچنین در این هفته انتقاد‌ها از فاصله نرخ ارز نیما و ‌ارز بازار آزاد زیاد شد و در انتهای هفته افزایش احتمال وقوع آتش‌بس در غزه نیز به کاهش نگرانی‌ها از تنش‌های منطقه‌ای دامن زد.

مجموع این اخبار و پالس ها و گمانه زنی های مثبت سیاسی  و اقتصادی باعث شد قیمت دلار تهران با سقوط کار خود را شروع کند و در برگشت رو به بالا نتوانست از سد مقاومتی خود بگذرد و دوبارهکاهشی شد. به این ترتیب بازدهی دلار در یک هفته گذشته باز هم منفی شد  و رقم  منفی ۲.۳ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در کنار بازار ارز ، نرخ سکه امامی هم تا محدوده ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرد و طلا ۱۸ عیار عصر پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت با ۳ میلیون و  ۴۵۸ هزار تومان به فروش برسد.

 همچنین بررسی بازدهی قیمت ها نشان می دهد که سکه امامی منفی ۱.۴ درصد،نیم سکه منفی ۲.۷ درصد ،سکه گرمی منفی ۱.۴ درصد و طلای آبشده منفی  ۲.۴ درصد را به خود اختصاص داده اند .نکته قابل توجه در این هفته نوسان خلاف جهت ربع سکه بود.این فلز گران بهای داخلی در روز های یاد شده  رشد ۲.۴ درصدی را ثبت کرد.

 

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید