تقلب بزرگ در موضع‌گیری مقامات غربی

عکس: خبرگزاری مهر

هیاتی عالی رتبه از دفتر ریاست‌جمهوری ایران، برای شرکت در اجلاس بین‌المللی زمین و سفر به آمریکا درخواست ویزا کرد دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: بیانیه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره حوادث داخلی‌ایران، گزارش فصلی آژانس اتمی ‌درباره فعالیت‌های هسته‌ای ‌ایران، بیانیه وزیر خارجه آمریکا درباره یک تبعه آمریکایی و وضعیت نیروگاه بوشهر محور سوالات دیروز خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی رامین مهمانپرست‌، سخنگوی وزارت خارجه بود.

مهمانپرست در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و ابراز نگرانی از وضعیت آنها با بیان اینکه در رابطه با تحولاتی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق می‌افتد و میزان اهمیت و تاثیرگذاری آن در وضعیت منطقه در آینده، قبلا صحبت‌های مختلفی مطرح شد، افزود: آنچه مشخص است خواست و اراده ملت‌های منطقه مبنی بر عدم وابستگی به قدرت‌ها و عدم تمکین در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی است که توسط کشورهای غربی و آمریکایی‌ها حمایت می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که ضربه‌ای به منافع برخی کشورهای غربی قدرت طلب و حامیان رژیم صهیونیستی وارد شده و این مساله آنها را به عکس‌العمل می‌اندازد و تلاش می‌کنند انحرافی در حرکت مردم منطقه‌ ایجاد و موضوعات غیرواقعی را طرح کنند، ادامه داد: آنها تلاش زیادی را صورت می‌دهند که نشان دهند شبیه آن چیزی که در شمال آفریقا و خاورمیانه رخ می‌دهد، نیز در کشورهای موثر و مستقل منطقه مثل جمهوری اسلامی ایران اتفاق می‌افتد. این یک تقلب بزرگ در موضع‌گیری‌ مقامات سیاسی و اقدامات رسانه‌ای کشورهای غربی است.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی همواره مدعی دموکراسی و رعایت حقوق بشر هستند و دموکراسی را به عنوان احترام گذاشتن به رای اکثریت مردم معنا می‌کنند، یادآور شد: ولی به عمد در بسیاری از کشورها صدای اکثریت مردم را نمی‌شنوند و تلاش می‌کنند تا موج مصنوعی و تقلبی را ایجاد کنند و این موج غیرمقبول از نظر ملت را به عنوان حرکت اکثریت مردم نشان دهند و با همین رویکرد، رسانه‌های خود را بر این مساله متمرکز کنند. مهمانپرست افزود: آنچه در ایران وجود دارد و چشم‌های بینا و گوش‌های شنوا باید نظر اکثریت قاطع ملت ما را ببینند و بشنوند، حضور گسترده مردم در حمایت از نظام، انقلاب و رهبریشان است. این مساله در طول ۳۲ سال گذشته بارها نشان داده شد و امسال نیز به ویژه در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن به وضوح قابل مشاهده بود. اینکه چشم‌های برخی از مقامات غربی توانایی دیدن یا گوش‌های آنها توانایی شنیدن را ندارد، این مشکل جدی است و حتما باید نسبت به رفع این نقیصه اقدام کنند.

فشارها بر آژانس اتمی‌ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با گزارش تازه یوکیا آمانو‌، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ‌ایران نیز اظهار کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا در چارچوب حقوق خود و صلح‌آمیز صورت می‌گیرد. در گزارش مدیرکل آژانس مجددا عدم انحراف این فعالیت‌ها به سمت اهداف غیرصلح‌آمیز مورد تایید و تاکید قرار گرفته است. وی ادامه داد: اگر برخی از مواضع به صورت دو پهلو یا ابهاماتی مطرح می‌شود یا مجددا موضوع قدیمی مطالعات ادعایی را مطرح می‌کنند که هیچ گونه سندیتی ندارد و تاکنون اسناد واقعی آن ارائه نشده، نشانگر آن است که همچنان فشار سنگینی بر عملکرد آژانس وجود دارد و تلاش می‌شود تا فعالیت‌های آژانس از مسیر حقوقی خود خارج شود و اهداف سیاسی برخی کشورها را تامین کند. مهمانپرست با اشاره به بیانیه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نشست شورای حکام در حمایت از فعالیت هسته‌ای ایران گفت: بیش از ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد مجددا از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت کردند.

نیروگاه بوشهر فعال است

وی در پاسخ به سوالی درباره نیروگاه بوشهر و وارد شدن برق آن به مدار، با بیان اینکه نیروگاه بوشهر فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد، ‌افزود: متخصصان و کارشناسان فنی ما به دقت همه مسائل را زیر نظر دارند. بحث ایمنی نیروگاه در بالاترین حد استاندارد آن قرار دارد و طرف روسی متعهد به اجرای قرارداد بر اساس زمان پیش‌بینی شده است. وی گفت: امیدواریم همچنان با تعهدی که نسبت به این قرارداد وجود دارد در زمان پیش‌بینی شده، تولیدات برق هسته‌ای این نیروگاه وارد شبکه برق سراسری کشور شود.

واکنش به بیانیه کلینتون

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه صادره توسط هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا مبنی براین که رابرت لوینسون مامور سابق

اف بی آی در جنوب غرب آسیا حضور دارد، گفت: این بیانیه در جهت پاسخگویی به افکار عمومی مردم آمریکا با توجه به اینکه‌ ۴ سال از این داستان می‌گذرد صادر شده و یک نوع پاسخگویی به سوالات و خواست افکار عمومی آمریکا است. وی ادامه داد: همان‌طور که در این بیانیه ذکر شده، ‌این بیانیه به طور تلویحی موید این است که چنین فردی در کشور ما حضور ندارد. مهمانپرست افزود: ما همچنان بر اساس رویکرد انسانی به تلاش‌های خودمان ادامه خواهیم داد و کمک کردیم تا خانواده ایشان به ایران سفری داشته باشند و هرگونه تسهیلاتی در جهت پیدا کردن اطلاعاتی راجع به این فرد در اختیار آنها گذاشته شد. براساس‌ این گزارش، پیش از ‌این مقامات آمریکایی ادعا می‌کردند که لوینسون در ‌ایران به سر می‌برد.

لطف مقامات آمریکایی

تعریف و تمجید رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا از قدرت نظامی ایران سوال دیگری بود که در کنفرانس مطبوعاتی دیروز سخنگوی وزارت خارجه مطرح شد. مهمانپرست در پاسخ به ‌این سوال گفت: همه مطلع‌ هستند که ایران در اوج اقتدار خود برای دفاع از کشور قرار دارد، افزود: توانایی‌های دفاعی کشور ما به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند و اگر همه کشورهای منطقه در بالاترین سطح دفاعی خودشان بودند حتما منطقه ما امن‌ترین منطقه در دنیا بود و ریشه‌های ناامنی را در حضور نیروهای نظامی خارجی می‌دیدند.

وی اینکه همه اذعان کنند به اقتدار نظامی ایران و توانایی آن در دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی کشور را مساله جدیدی ندانست و گفت: با کمی دقت متوجه این اقتدار خواهند شد.

درخواست ویزای هیات دفتر احمدی‌نژاد از آمریکا

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی اخبار عنوان می‌کنند هیاتی عالی رتبه از دفتر ریاست‌جمهوری ایران، درخواست ویزا برای سفر به آمریکا جهت شرکت در اجلاس زمین در سازمان ملل داشته‌اند، گفت: متاسفانه چون محل مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکا است هر اجلاسی که بنا است در این سازمان برگزار شود باید به ناچار از این کشور ویزا گرفت و اینکه هیات‌های ما برای شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی سازمان ملل از آمریکا ویزا دریافت می‌کنند در چارچوب‌های تعریف شده موازین بین‌المللی است. وی ادامه داد: هر از چندگاهی شاهد تفسیرها و اظهارنظرهایی هدفدار هستیم که رفت و آمدهای هیات‌های ایرانی برای حضور فعال در مجامع عمومی سازمان ملل را به نوعی مرتبط با سایر مسائل می‌داند و ابهامی که شاید پشت سر این سفرها قرار گرفته است.