اولویت وزارت بازرگانی، حمایت از صادرات غیرنفتی

گروه بازرگانی - وزیر بازرگانی در خصوص برنامه‌های وزارت بازرگانی در سال جدید سخن گفت و اولویت برنامه‌های این وزارتخانه را در حمایت از صادرات غیرنفتی عنوان کرد و گفت: حمایت از توسعه صادرات، حمایت از صادرات غیرنفتی، امضای توافق‎نامه‎ها با کشورهای خارجی برای تحکیم تجارت از برنامه‎هایی است که برای امسال در نظر گرفته شده است. مهدی غضنفری بر اجرای طرح آمایش تجاری که بر زیرساخت‎های تجاری کشور تاثیر دارد تاکید کرد و افزود: مدیریت بازار، انجام بازرسی و نظارت مانند گذشته انجام می‎شود و اگر فاز دوم اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‎ها مطرح شود، ممکن است دوباره موضوع ذخیره‎سازی‎ها را داشته باشیم.

وزیر بازرگانی با اشاره به انتخاب سال جاری با عنوان سال جهاد اقتصادی عنوان کرد: تجاری‌سازی تحقیقات صنعتی و نتایج موفق پژوهش‌های علمی، توجه بیش از پیش به توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای طرح آمایش تجاری، سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه‌های مختلف اقتصادی با به‌کارگیری موثرتر توان تمامی بانک‌های تجاری کشور و فعال کردن صندوق توسعه ملی و استفاده از منابع آن برای سرمایه‌گذاری بیشتر از گام‌هایی است که جهاد اقتصادی را محقق می‌سازند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمرکز بیش از پیش به جذب سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه ایرانیان مقیم خارج کشور، تکمیل اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه بیشتر حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های تولیدی، اقتصادی و تجاری و نیز خروج دستگاه‌های دولتی از حوزه کار تصدیگری، راهکارهایی است که می‌تواند ما را به موفقیت در جهاد اقتصادی برساند.

غضنفری همچنین بهبود بیش از پیش فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی و برندهای تولیدی و تجاری برای حضور گسترده‌تر در بازارهای هدف را از جمله کاتالیزورهای جهاد اقتصادی ذکر کرده و افزود: توجه بیش از پیش به بهبود بهره‌وری در حوزه‌های اقتصادی نیز باید مدنظر قرار گیرد. غضنفری در ادامه مهم‎ترین برنامه‎های وزارت بازرگانی در سال گذشته را اجرای طرح هدفمندی یارانه‎ها عنوان کرد و گفت: تمام برنامه‎های وزارت بازرگانی با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها که به لحاظ برنامه‎ریزی، هماهنگی و سازماندهی نیازمند وقت بود، تحت‎شعاع اجرای این قانون قرار گرفت، لذا مهم‎ترین کار ما ذخیره‎سازی، تنظیم و کنترل بازار، نظارت و بازرسی، آگاهی‎رسانی، هماهنگی بخش‌های خصوصی با دولتی بود.

وزیر بازرگانی امضای توافق‎نامه و یادداشت تفاهم با کشورهای خارجی و دوست و همسایه را از دیگر برنامه‎هایی عنوان کرد که در سال ۸۹ انجام شده است. مهدی غضنفری در ادامه خاطرنشان کرد: هدفمندسازی گندم، آرد و نان هم به طور اختصاصی برعهده وزارت بازرگانی گذاشته شده بود که در این راستا خرید حدود ۱۱ میلیون تن گندم و ذخیره‎سازی آن، افتتاح ۳۷ سیلو به صورت همزمان در سال ۸۹ که حداقل ۱/۵ میلیون تن به ظرفیت سیلوسازی کشور اضافه کرد هم بخشی از کارهایی بود که در سال گذشته انجام شد.

و اما وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از نگرانی‌های این وزارتخانه پیش از برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی سخن گفت و انتخابات دور هفتم را بسیار خوب ارزیابی کرد.

مهدی غضنفری در خصوص نحوه برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی با این عنوان که باید از چند موضوع تشکر کنم، اظهار داشت: انجمن نظارت بر انتخابات اتاق به دلیل دوتکه‌ای شدن انتخابات بسیار خوب موضوع را مدیریت کرد و با این مشکل بسیار صبورانه برخورد کرد. وی در ادامه توضیح داد: ما بر خلاف سال‌های گذشته رای‌های وکالتی را حذف کرده بودیم و نگران بودیم که آیا از سوی فعلان اقتصادی استقبال می‌شود یا نه. خوشبختانه استقبال خوب بود و حضور دارندگان کارت‌های بازرگانی پای صندوق‌ها در مقایسه با انتخابات گذشته رشد فوق‌العاده بالایی داشته است. هم دولت و هم فعالان اقتصادی با مشارکت در انتخابات اتاق مهر تاییدی به اینکه فضای اقتصاد کشور به سمت بخش خصوصی پیش می‌رود، زدند و با این کار اهمیت اتاق بیش از گذشته مشخص شد. عضو کابینه دولت دهم با تاکید بر اینکه در انتخابات اتاق با کمترین التهاب، ناسازگاری یا برخورد در سر صندوق مواجه بودیم و رفتارها شایسته بود، خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه بحثی در خصوص تایید و رد صلاحیت مطرح شد و باعث شد انتخابات چند اتاق عقب بیفتد و شورای عالی نظارت نظرش را به رییس‌جمهور داد، رییس‌جمهور به موضوع ورود کرد و دستور اکید دادند که کاملا مراقب باشید که جاده دوطرفه اعتماد میان بخش خصوصی و دولتی از بین نرود. حضور و دفاع رییس‌جمهور از بخش خصوصی و نبود مانعی به اسم سختگیری‌های رد صلاحیت، باعث شد که اقبال و روی آوری بخش خصوصی بیش از گذشته باشد.