تبیین مفهوم جهاد اقتصادی
عکس: ‌Khamenei،ir

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: در جهاد، حضور و رویارویى با دشمن، مفروض است. اگر بخواهیم در ادبیات امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا کنیم، می‌شود «مبارزه». جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه‌ اقتصادى.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت‌ آیت‌الله العظمی‌سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، متن کامل بیانات معظم له در جمع مردم و کارکنان صنعت نفت عسلویه‌ به شرح ذیل است:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
خیلى خوشحالم که بحمدالله بازدید امروز ما از‌این منطقه حساس و باارزش در کشور، منتهى شد به‌این جلسه‌اى که با شما برادران عزیز، خواهران عزیز، کارکنان‌این مجموعه صنعتى و فنى مهم و بخشى از مردم ساکن در‌این منطقه دارم؛ که با ‌این دیدار، بازدید ما پایان می‌پذیرد. از دیدار شما برادران و خواهران عزیز، من خیلى خوشوقتم.
خوشبختانه در همه گوشه و کنار کشور و در هر بخشى و به نحوى نشانه‌هاى رشد و تعالى فکرى و عملى ملت عزیزمان آشکار است. استان بوشهر جزو اصیل‌ترین و کهن‌ترین استان‌هاى ‌این کشور و داراى مردم امتحان داده‌اى است. هر کس با تاریخ ‌این منطقه آشنا باشد، می‌داند که مردم ‌این کرانه طولانى خلیج فارس، به کشورشان، به استقلال کشور، به عزت ملت‌ایران خیلى خدمت کرده‌اند. در یک دوره‌اى، مستکبران متجاوز و سلطه‌طلب که اهمیت‌ این منطقه از عالم را درک کرده بودند، تصمیم داشتند ‌این حوزه ثروتمند خلیج فارس را به طور کامل قبضه کنند و در اختیار بگیرند. همان استعمارگرانى که شبه‌قاره هندوستان را به آن روز درآوردند و با حضور خودشان آن ضربه‌هاى جبران‌ناپذیر را به آن مردم زدند و در شمال آفریقا به نحو دیگر و در شرق آسیا به نحو دیگر، حاضر نبودند از‌این منطقه دل بکنند و طمع ببرند. در آن روز، مردم ‌این کرانه طولانى، هم به خصوص در استان بوشهر و هم در استان هرمزگان، خیلى خدمت کردند،‌ ایستادگى کردند، شهامت نشان دادند، عزت و‌ ایستادگى ملت‌ایران را به اثبات رساندند؛ که‌ این یک سابقه تاریخى است براى ‌این منطقه و‌ این چیزها از حافظه تاریخ هرگز زدوده نخواهد شد.
امروز هم یک دوران دیگرى است. سلطه‌گران و متجاوزان بین‌المللى به نحو دیگرى در فکر‌این هستند که به هر نقطه‌اى از نقاط عالم که می‌توانند، دست بیندازند و منافع نامشروع خودشان را تامین کنند، ولو به قیمت نابود کردن هویت و عزت ملت‌ها؛ همان طور که مشاهده می‌کنید در گوشه و کنار دنیا و به خصوص در ‌این منطقه، در ‌این سال‌ها دارند انجام می‌دهند.
آنچه در ‌ایران اتفاق افتاده است، درست نقطه مقابل هدف‌ها و اطماع استکبار جهانى است. در‌اینجا نظامى متکى به مردم، متکى به دلها، به ‌ایمان‌ها، به عاطفه‌ها شکل گرفته است؛ با اهداف اسلامى، با اهداف قرآنى، با اهداف «و لله العزّه و لرسوله و للمومنین»،(۱) با‌ این اعتقاد و باورى که هیچگونه فشار و تحمیلى نمی‌تواند آن را متزلزل کند؛ یک نظام ‌این‌چنینى؛ نظام اسلامى. خود ‌این ‌ایستادگى، خود‌این مقاومت در مقابل طمع‌ورزى بیگانگان، مراکز قدرت جهانى را به خشم مى‌آورد. سى سال استانی‌ها دارند خشم خودشان را به نحوى ابراز می‌کنند، اما با اراده ملت‌ایران - که متکى به اراده پروردگار متعال است و با اطمینان به وعده الهى است - دشمنان ناکام مانده‌اند و ملت‌ایران روزبه‌روز عرصه‌هاى پیشرفت و تکامل و تعالى را پیموده است.
من امسال را «سال جهاد اقتصادى» اعلام کرده‌ام.‌ این معنایش ‌این است که ملت‌ایران در‌این برهه از زمان، جهادش به طور عمده در عرصه اقتصاد است. امروز ما آمدیم‌ این منطقه را از نزدیک بازدید کردیم.‌ این منطقه، یک منطقه اقتصادى است که متکى است به تولید و براى اقتصاد یک کشور، مهم‌ترین بخشى که می‌تواند یک شکوفایى پایدار را به وجود بیاورد، تولید است؛ به خصوص آن بخش اقتصاد تولیدى‌اى که متکى است به دانش، متکى است به علم؛ ‌اینجا‌ این‌جور است؛ هم اقتصادى است، هم تولیدى است، هم علمى است؛ دانش‌بنیان است.‌این، شایسته ملت‌ایران است. اگر یک روز مردم‌این منطقه و مردم بخش‌هاى مختلف کشور در مقابل زورگویى و پررویى و زیاده‌طلبى دولت‌هاى غارتگر و متجاوز، آن‌جور باید مى‌ایستادند، امروز در مقابل آن قدرت‌ها شکل ‌ایستادگى پیچیده‌تر است، حساس‌تر است، متنوع‌تر است؛ احتیاج دارد به یک مجاهدت پیچیده و عمیق.
خوشبختانه ملت ما با فرهنگ مجاهدت آشناست. ما از مجاهدت، بیگانه نیستیم. ملت ما در میدان‌هاى جهاد؛ هم جهاد نظامى، در دوران هشت سال دفاع مقدس؛ هم جهاد سیاسى، در طول‌این مدت؛ هم جهاد اقتصادى و علمى، یک ملتِ امتحان‌ داده است. ما آشنا هستیم با جهاد.‌ این جهادى که امروز باید انجام دهیم - جهاد اقتصادى - از جهادهایى که تا امروز ملت‌ایران انجام داده، مشکل‌تر نیست؛ اما باید بدانیم چه کار می‌خواهیم بکنیم.
جهاد اقتصادى، صرفا تلاش اقتصادى نیست. جهاد یک بار معنایى ویژه‌اى دارد. هر تلاشى را نمی‌شود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویارویى با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشى می‌کند، دشمنى در مقابل او نیست؛ ‌این جهاد نیست. اما یک وقت شما می‌خواهید یک تلاشى را انجام دهید، که به خصوص یک دشمنى سینه به سینه شما‌ ایستاده است؛‌ این می‌شود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالى باشد، ممکن است جهاد علمى باشد، ممکن است جهاد فنى باشد؛ همه ‌اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیات امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا کنیم، می‌شود «مبارزه». جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه اقتصادى.
همه هم مسوولند. ‌این مردان مومنى که بعضى از آنها را ما امروز دیدیم و بسیارى از شماها در ‌این مجموعه مشغول کار هستید و جزو آنها هستید، ‌این کارتان جهاد است.‌این کارى که در‌ این منطقه صنعتى و اقتصادی عظیم دارد انجام می‌گیرد، یک جهاد است. نیت اگر نیت خدایى باشد، می‌شود جهاد فى‌سبیل‌الله. وقتى انسان براى اعلاى کلمه حق، اعلاى کلمه اسلام، عزت بخشیدن به امت اسلامى و ملت مومن و مسلمان ‌ایران تلاش می‌کند، ‌این جهاد می‌شود جهاد فى‌سبیل‌الله. آن وقت در‌این تلاش، برکات و عظمت و شان جهاد فى‌سبیل‌الله وجود دارد.
من از همه کارکنان، متخصصان و فعالان ‌این عرصه - ضمن تشکر - به جد می‌خواهم که کار خودتان را جهاد فى‌سبیل‌الله بدانید؛ احساس خستگى نکنید و بدانید جهاد فى‌سبیل‌الله وعده الهى بر پیروزى آن است. وقتى براى خدا و در راه خدا حرکت می‌کنید، به پیروزى خواهید رسید. امسال همه اجزاى گوناگون ملت ما، مسوولان کشورى، مسوولان بخش‌هاى گوناگون استانى در گوشه و کنار کشور و آحاد مردم، همه باید‌این تلاش را براى خدا در پیش بگیرند. خداى متعال هم برکت خواهد داد. خداى متعال به آن تلاشى، به آن کارى، به آن نیت و عزمى که در‌این جهت باشد، حتما برکت می‌دهد و کمک می‌کند؛ کما اینکه در طول ‌این سى و دو سال تا امروز خداى متعال به ما کمک کرده. بدون اراده الهى، امکان نداشت یک ملتى بتواند در مقابل استکبار جهانى بایستد.
در ‌این منطقه معادن غنى گاز، خب ما شریکى داریم؛ حالا من نمی‌خواهم تعبیر کنم به رقیب. شما وقتى نگاه می‌کنید، مى‌بینید همه کسانى که از پیشرفت ملت‌ایران ناراضى‌اند، آنجا در مواجهه با ملت‌ایران جمع شده‌اند، متراکم شده‌اند؛ آن طرف را کمک کنند و هرچه می‌توانند، در کار‌این طرف کارشکنى کنند.‌ این، معناى جهاد و مبارزه را نشان می‌دهد؛ ‌اینکه انسان در مقابل خود، دشمنىِ دشمن و خصم را احساس کند. هر یک قدمى که شما در‌این کار و امثال ‌این کار پیش بروید، دشمن را عصبانى می‌کند، ناراحت می‌کند؛ هرچه هم بتوانند، کارشکنى می‌کنند. هرچه شما براى‌این پیشرفت احتیاج داشته باشید، آنها سعى می‌کنند بر روى آن متمرکز شوند و دسترسى شما به آن را مشکل کنند، دشوار کنند.
علاج چیست؟ علاج، برگشتن و تکیه کردن به خود؛ استمداد از توانایى‌هاى خود؛‌این چشمه جوشان تمام نشدنى اراده انسانى و استعدادى که بحمدالله در‌ایران عزیز ما، در مردم ما، در نسل جوان ما وجود دارد.
حرف در ‌این زمینه زیاد است. بعضى از حرف‌ها را هم امروز مسوولان ‌این بخش در طول‌این بازدید طولانى در میان گذاشتند، ما هم توصیه‌هایى کردیم. یک جمله خطاب به همه ملت‌ایران است و آن ‌اینکه در ‌این جهاد اقتصادى همه شریکند. در اداره اقتصاد یک ملت، مصرف هم یک رکن عمده است؛ مصرف درست، مصرف خوب، مصرف دور از اسراف و تبذیر و اتلاف مال؛ همین چیزى که همیشه توصیه می‌شود.
‌ایجاد فرهنگ کار و تلاش لله. شما حتى سر یک کلاس، یک معلم هم که باشید، می‌توانید در‌این جهاد اقتصادى سهیم باشید؛ ‌این فرهنگ را به ‌این جوان، به ‌این نیروى انسانی فردا تعلیم می‌دهید؛ ‌این می‌شود جهاد اقتصادى. در هر بخشى که باشید، می‌توانید در‌این جهاد سهیم باشید.
کمک به پیشرفت عدالت. ‌این دهه براى ما دهه پیشرفت و عدالت است. پیشرفت منهاى عدالت، از نظر اسلام اصلا پیشرفت نیست.
در همین منطقه عسلویه - در‌این دو تا مرکز مهم بشرى و انسانى عسلویه و نخل تقى - مردم نیازهایى دارند. کمک به رفع‌این نیازها، جزو جهاد اقتصادى است؛ جزو کار بزرگ است. امروز ما با مدیران و مسوولان بخش‌هاى مختلف، در زمینه محیط زیست، هواى آلوده، مشکلات گوناگون، درباره‌این مردم، همین طور گفت‌وگوهایى داشتیم. ان‌شاءالله باید‌این مسائل را دنبال کنند. باید مشکلات مردم حل شود. ‌اینها همه اجزایى است از مجموعه یک جهاد عظیم و همه‌جانبه اقتصادى. با همکارى، همدلى، احساس برادرى، احساس عمل لله و کار براى خدا، ‌این ملت می‌تواند جایگاه شایسته خود را پیدا کند.
‌این دشمنان عنود از هر راهى بتوانند، می‌خواهند به ملت‌ایران آسیب وارد کنند؛ آن هم به جرم طرفدارى از حق، به جرم استقلال، به جرم تسلیم نشدن در مقابل زورگویى دشمنان؛ آنها می‌خواهند به ملت‌ایران تحمیل کنند و زور بگویند و ضربه بزنند. در مقابل ‌این دشمنان، با ‌این اتحاد کلمه، با ‌این همدلى، با ‌این همکارى، با‌ این مجاهدت عمومى، می‌توان ‌ایستاد و بر آنها فائق آمد؛ همچنان که ملت‌ایران تا امروز بر دشمنان خود فائق آمده است و توانسته است عزت خود را تامین کند؛ بعد از ‌این هم همین طور خواهد بود.
آنچه که ما به مسوولان محترم بخش‌هاى گوناگون و به تناسب بازدید امروز به خصوص به‌این بخش توصیه می‌کنیم، ‌این است که همین خط مستقیم تکیه به نیروى درونى و ذاتى خود و ‌ایجاد استغناى از دیگران را با جدیت تمام دنبال کنند؛ بدانند ‌این تلاش و فعالیت، مورد توجه پروردگار است و جهاد فى‌سبیل‌الله است؛ اگر با نیت الهى باشد - نیت خدمت به مردم و خدمت به کشور، یکى از نیات الهى است - و خداى متعال ‌این جهاد را به نتیجه می‌رساند.‌ این خط و‌این جهت‌گیرى را رها نکنند، تلاش کنند.
آنچه که من امروز‌اینجا مشاهده کردم، خرسندکننده است. البته نقایصى وجود دارد؛ باید به فکر باشند و هستند. انسان احساس می‌کند که در فکر برطرف کردن نقایصند. در عین حال کارى که انجام گرفته، کار بسیار عظیمى است؛ و ‌این نشان می‌دهد که ملت‌ایران هر کارى را که اراده کند، می‌تواند انجام دهد. ‌این احساس توانایى در یک ملت، بزرگ‌ترین سرمایه معنوى و روحى براى آن ملت است؛ و ملت ما ‌این احساس را دارد؛ شواهدش هم در همه بخش‌ها دارد مشاهده می‌شود. در ‌این کار، بخش‌هایى وجود دارد که باید کارهاى علمى انجام بگیرد. در خصوص مساله نفت و گاز، علاوه بر بخش‌هاى فنى، حتما بایستى روى بخش‌هاى حقوقى و اقتصادى - حقوق نفت و گاز، اقتصاد نفت و گاز - کار کنیم، فکر کنیم و در ‌این زمینه مطالعات علمى داشته باشیم. جوان‌هاى ما خواهند توانست در‌این زمینه‌ها کار کنند و ان‌شاءالله پیشرفت پیدا خواهند کرد.‌این ثروت متعلق به ملت‌ایران است. گاز ثروت است، نفت ثروت است؛ اما از‌این ثروت‌ها خیلى مهم‌تر، نیروى انسانىِ بااستعداد و علاقه‌مند و داراى توان کار است. ما‌این ثروت را داریم؛ اصل ‌این است. اگر یک ملتى ‌این نیروى انسانی را داشت، می‌تواند ثروت‌هاى طبیعی خودش را هم استحصال کند و در خدمت ملت قرار دهد؛ اما اگر ‌این را نداشت، ثروت‌هاى طبیعى‌اش هم در خدمت دیگران قرار خواهد گرفت؛ براى دیگران بیشتر سود خواهد داد تا براى خود او. ما بحمدالله ‌این ثروت را داریم.
خوشبختانه فضاى عمومى کشور، فضاى کار است؛ فضاى تلاش است؛ فضاى همدلى است؛ ‌این به برکت مجاهدت‌هایى است که قبلا انجام گرفته است. امروز جمعى از خانواده‌هاى شهداى ‌این منطقه هم در‌این جمع حضور دارند. حتما باید بدانیم که آنچه امروز ما موفقیت به دست مى‌آوریم، به برکت مجاهدت شهیدان و خون شهیدان و ‌ایثار شهیدان است؛ شهیدان، جانبازان، ‌ایثارگران. بعضى به میدان جنگ رفتند، جان‌هاى خودشان را هم عرضه کردند، اجر ‌ایثار فى‌سبیل‌الله را بردند؛ اگرچه خداى متعال جان‌هاى ‌اینها را بحمدالله حفظ کرده است و‌ اینها در خدمت انقلاب و در خدمت کشور قرار دارند. ‌این ‌ایثارگرى‌ها و‌این مجاهدت‌ها است که امروز ملت ما را به‌ این عزت و به ‌این توانایى رسانده است و به او فرصت داده است که بتواند ‌این کارهاى بزرگ را انجام دهد.
از خداوند متعال مسالت می‌کنیم که ان‌شاءالله روزبه‌روز بر عزت و قدرت و پیشرفت ملت‌ایران بیفزاید و به همه ما توفیق بدهد که سهم خودمان را در‌این کار عظیمِ همگانى به انجام برسانیم و خدای متعال را از خودمان راضى کنیم.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته‌

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع زائران حرم امام رضا(ع)

هدف از نامگذاری برای هر سال انجام اقدامات عملی است و نه نصب آن شعار یا عکس‌های مربوط به آن روی تابلوها
همزمان با نخستین روز از سال 1390، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی‌، در جمع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در شبستان امام خمینی(ره) و دیگر صحن‌ها و رواق‌های رضوی در مشهد مقدس، در سخنان مهمی ضمن ارزیابی حرکت کلی کشور در سال 89 به ویژه در زمینه تحقق شعار همت مضاعف و کار مضاعف در عرصه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، هدفمندسازی یارانه‌ها و برخورد هوشمندانه و قوی با تحریم‌های غرب، به تبیین شعار جهاد اقتصادی برای سال 1390 و شاخص و الزامات این حرکت عظیم اقتصادی پرداختند و در پایان نیز با بیان موضع جمهوری اسلامی در قبال حرکت‌های مردمی اخیر در منطقه، اقدامات مزورانه آمریکا و غرب را تشریح کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری‌، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک مجدد عید سعید نوروز به ملت ایران و همه ملت‌هایی که این عید را گرامی می‌دارند، به ارزیابی حرکت کلی کشور در سال ۸۹، به ویژه در زمینه تحقق شعار همت مضاعف، کار مضاعف پرداختند و خاطرنشان کردند: ملت و مسوولان در سال گذشته حقیقتا، از خود یک همت والا و بلند نشان دادند و توانستند کار مضاعف انجام دهند که البته نتایج آن در بلند مدت شناخته خواهد شد، ولی در همین ماه‌های اخیر و کوتاه مدت نیز آثار آن در بخش‌های مختلف مشهود است.
ایشان عرصه علم و فناوری را یکی از نمونه‌های بارز تحقق همت مضاعف و کار مضاعف برشمردند و افزودند: حرکت علمی برجسته‌ای که از چند سال پیش در کشور آغاز شده، اکنون شتاب بیشتری گرفته و این حرکت فزاینده علمی نیز در جهت به دست آوردن دانش و فناوری‌های نو و برتر دنیا است.
رهبر انقلاب اسلامی، بخش‌های زیست‌فناوری، هوافضا، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی، تولید رادیو داروهای بسیار مهم، تولید داروهای ضدسرطان، تولید موتورهای توربین‌های بادی، تولید ابر رایانه‌ها و انرژی‌های نو را از جمله دانش‌های نو و برتر دنیا دانستند و تاکید کردند، دانشمندان جوان ایرانی با حرکتی شتابنده در حال پیشروی در این عرصه‌ها هستند و بر اساس گزارش مراکز معتبر بین‌المللی، شتاب حرکت علمی ایران بیشتر از شتاب جهانی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان ویژگی‌های حرکت پرشتاب علمی کشور افزودند: حضور دانشمندان جوان با متوسط سن 35 سال، روحیه خودباوری و اعتماد به نفس بالا و شکل‌گیری زنجیره تجاری‌سازی تولید علم و تولید ثروت ملی از نکات برجسته این حرکت علمی است.
ایشان در خصوص تجاری‌سازی تولید علم خاطرنشان کردند: اگر زنجیره تولید دانش، تبدیل دانش به فناوری، تولید محصول و در نهایت تجاری‌سازی علم تکمیل شود، مسیر تولید علم به تولید ثروت ملی کشور و پاسخگویی به نیازهای ملت منتهی خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی هدفمندسازی یارانه‌ها را یکی دیگر از نمونه‌های تحقق همت مضاعف و کار مضاعف خواندند و افزودند: اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها که همه صاحبنظران اقتصادی بر آن متفق‌القول هستند، یکی از آرزوهای سال‌های متمادی بود که به لطف خداوند در سال ۸۹ آغاز شد و همکاری دولت و ملت هم در اجرای آن عالی بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه آثار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بلندمدت آشکار خواهد شد، خاطرنشان کردند: در همین مدت کوتاه نیز برخی نتایج اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها مشهود است.
ایشان از جمله اهداف هدفمندسازی یارانه‌ها را، توزیع عادلانه یارانه‌ها و گام بلند برای تحقق عدالت اجتماعی بر شمردند و افزودند: از دیگر اهداف این موضوع، مدیریت مصرف انرژی و اصلاح واقعی الگوی مصرف و اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.
رهبر انقلاب اسلامی افزایش صادرات غیرنفتی و نزدیک‌شدن به هدف مهم قطع وابستگی بودجه کشور به نفت را از دیگر نمونه‌های تحقق شعار همت مضاعف و کار مضاعف در سال 89 دانستند و خاطر نشان کردند: نمونه دیگر برخورد هوشمندانه و مقتدرانه مردم و مسوولان با تحریم‌های غرب به سردمداری آمریکا بود که خوشبختانه با تلاش زیاد و کار متراکم مسوولان در بخش‌های مختلف، دشمن خلع سلاح شد و اکنون خود غربی‌ها اذعان دارند که تحریم‌ها دیگر اثری ندارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقدامات انجام گرفته در زمینه اشتغالزایی، ساخت مسکن شهری و روستایی، احداث بزرگراه‌ها و راه‌ها و ارتباطات الکترونیک را از دیگر نمونه‌های تحقق همت مضاعف و کار مضاعف در عرصه اقتصادی برشمردند و در جمع‌بندی حرکت کشور در سال گذشته تاکید کردند: سال ۸۹ به معنای واقعی کلمه، سال همت مضاعف و کار مضاعف بود که البته این موضوع فقط به سال ۸۹ اختصاص ندارد و امسال و سال‌های بعد نیز باید این موضوع ادامه یابد تا ملت ایران به جایگاه شایسته خود برسد.
بنابراین گزارش‌،بخش دوم سخنان رهبر انقلاب اسلامی به تبیین نامگذاری امسال یعنی سال «جهاد اقتصادی» اختصاص داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این بخش از سخنان خود ابتدا دلیل انتخاب نام «جهاد اقتصادی» برای سال ۹۰ را بیان کردند و افزودند: اگر چه در کشور کارهای اساسی و ضروری باید انجام شود، اما صاحبنظران معتقدند یکی از مسائل دارای فوریت و اهمیت بیشتر در این برهه از زمان، مسائل اقتصادی و حرکت جهادگونه در این عرصه است؛ زیر اگر نظام اسلامی توانایی خود را در حل مشکلات اقتصادی به دنیا و همه ملت‌ها نشان دهد، این موضوع در پیشرفت کشور و عزت ملت ایران تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
ایشان شاخص اصلی در حرکت اقتصادی را رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه دانستند و افزودند: در برنامه پنجم، حداقل رشد اقتصادی، 8 درصد پیش‌بینی شده‌ است که بهره‌وری، نقش زیادی در تحقق این رشد خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مسوولان باید اهمیت ارتقای سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور را برای مردم تبیین کنند، خاطر نشان کردند: از جمله اقدامات دیگری که باید در عرصه اقتصادی کشور انجام شود عبارتند از؛ کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توانمندسازی بخش خصوصی با ایجاد تعاونی‌ها، آماده‌سازی زیرساخت‌های حقوقی و قانونی، حمایت از شکوفایی کار، ایجاد زمینه‌های لازم برای صرفه‌جویی در مواد اساسی به ویژه آب مصرفی در بخش کشاورزی و مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم دادن اطلاعات به مردم در زمینه اقتصادی و توانمندسازی آنان برای مشارکت مستقیم در اقتصاد افزودند: رسانه‌ها و به ویژه رادیو و تلویزیون، نقش مهمی در این زمینه دارند و باید مردم را در خصوص موضوعات و اطلاعات اقتصادی آگاه کنند، ضمن آنکه دولت هم باید برخورد فعال‌تری داشته باشد.
ایشان در ادامه به بیان الزامات حرکت عظیم اقتصادی در سال ۱۳۹۰ پرداختند و تاکید کردند: انجام جهاد اقتصادی نیازمند روحیه جهادی، استحکام معنویت و تدوین در جامعه به ویژه در میان جوانان، پرهیز از مسائل حاشیه‌ای و حاشیه‌سازی‌ها در کشور و حفظ اتحاد و انسجام ملی در میان مردم، مردم و مسوولان و در میان مسوولان است.
رهبر انقلاب اسلامی با تذکر و هشدار جدی به مسوولان سه قوه در خصوص طرح گله‌ها از یکدیگر در سطح افکار عمومی، خاطر نشان کردند: گله‌مندی میان مسوولان از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و طبیعت کار هم همین است، اما این گله‌ها را نباید میان مردم کشاند و آنها را ناراحت و مایوس کرد، بلکه مسوولان باید گله‌ها را میان خودشان حل کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک تذکر دیگر هم در خصوص نحوه برخورد با نامگذاری‌های هر سال داشتند: در برخی مواقع نامگذاری‌ها و شعارهای سال به صورت انبوه و با هزینه زیاد در تهران و شهرهای دیگر برروی تابلوها و در خیابان‌ها نصب می‌شوند، در حالی که این کار بی‌فایده و دارای اشکال و خلاف هدف اصلی از نامگذاری هر سال است. ایشان تاکید کردند: هدف از نامگذاری برای هر سال انجام اقدامات عملی است و نه نصب آن شعار یا عکس‌های مربوط به آن بر روی تابلوها.
غافل نشدن از عرصه‌های غیر اقتصادی در سال 1390، به ویژه عرصه علم و فناوری سومین و آخرین تذکر رهبر انقلاب اسلامی در این بخش بود.
حمایت از دیکتاتورها، رویه ثابت آمریکایی‌ها است
بنا بر این گزارش‌، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس وارد بخش سوم سخنان خود یعنی تحلیل حوادث اخیر منطقه و حرکت‌های مردمی در تونس، مصر، بحرین، یمن و لیبی شدند.
ایشان این حرکت‌ها را بسیار مهم و نشان دهنده یک تحول بنیادی در منطقه عربی ـ اسلامی و بیداری امت اسلامی دانستند و افزودند: دو عنصر مهم این حرکت‌ها، حضور مردم در صحنه و جهت‌گیری دینی آن است.
رهبر انقلاب اسلامی علت اصلی حرکت‌های اخیر در منطقه را جریحه‌دارشدن غرور و عزت انسانی مردم منطقه به دلیل عملکرد نادرست حاکمان ظالم آنان دانستند و خاطرنشان کردند: به عنوان مثال عملکرد حسنی مبارک در مصر و انجام جنایت‌آمیزترین کارها به نیابت از رژیم صهیونیستی به ویژه در موضوع غزه و همچنین عملکرد قذافی در لیبی و تحویل امکانات هسته‌ای این کشور به آمریکا در مقابل تهدیدهای توخالی و وعده‌های ناچیز غرب، از جمله اقداماتی بودند که غرور مردم را جریحه‌دار کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین خصوص افزودند: تهدیدها و فشارهای غرب به سردمداری آمریکا در مورد ایران هم وجود داشت و همچنان نیز ادامه دارد، اما مسوولان جمهوری اسلامی در مقابل این تهدیدها، نه تنها عقب نشینی نکردند بلکه امکانات هسته‌ای خود را هر سال بیشتر کردند.
ایشان به تشریح عملکرد و موضع‌گیری آمریکایی‌ها در قبال حوادث منطقه پرداختند و افزودند: آمریکایی‌ها ابتدا در مقابل این حوادث متحیر و بی‌تحلیل بودند و بر همین اساس، مواضع متناقضی اتخاذ کردند.
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: حمایت از دیکتاتورها، رویه ثابت آمریکایی‌ها است و از حسنی مبارک هم تا آخرین لحظه دفاع کردند، اما هنگامی که متوجه شدند ادامه حضور مبارک امکان پذیر نیست، او را همچون دستمالی به دور انداختند که این موضوع باید درس عبرتی برای سردمداران وابسته به آمریکا باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سقوط دیکتاتور مصر را ضربه بزرگی به سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا دانستند و افزودند: آمریکا هنگامی که از حفظ بن‌علی و حسنی مبارک مایوس شد، تلاش موذیانه و خباثت‌آلود و البته سطحی را آغاز کرد تا بتواند شاکله نظام‌های دیکتاتوری آنها را در تونس و مصر حفظ کند؛ اما با ادامه قیام مردم این ترفند شکست خورد.
ایشان خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها بعد از شکست در این ترفند، دو ترفند فرصت‌طلبی و شبیه‌سازی را در دستور کار خود قرار دادند که فرصت طلبی و مصادره انقلاب‌ها نیز با شکست مواجه شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش آمریکا برای شبیه‌سازی حوادث منطقه در «ایران مردم سالاری دینی» و «ایران ملت» افزودند: آنها تلاش کردند تا با استفاده از عوامل فرومایه و گرفتار هواهای نفسانی، کاریکاتور مضحکی در ایران به وجود آورند که ملت ایران به دهان آنها زد و این ترفند هم شکست خورد.
عملکرد آمریکا در قبال حرکت‌های مردمی در منطقه و ادعای دفاع از ملت‌ها منافقانه است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عملکرد آمریکا در قبال حرکت‌های مردمی در منطقه و ادعای دفاع از ملت‌ها را منافقانه خواندند و با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهور آمریکا در خصوص حمایت از ملت ایران خاطر نشان کردند: ما نمی‌دانیم که آیا رییس‌‌جمهور کنونی آمریکا می‌فهمد که چه می‌گوید یا اینکه غافل و گیج است. او می‌گوید مردم در میدان آزادی تهران، همان مردم مصر در میدان التحریر هستند، در حالی که مردم هر سال در 22 بهمن در میدان آزادی تهران جمع می‌شوند و شعار اصلی آنها هم «مرگ بر آمریکا» است.
ایشان تاکید کردند ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر حمایت از ملت‌ها همواره دروغ است و آنها نه تنها به ملت‌های منطقه رحم نمی‌کنند، بلکه در قبال ملت خود هم ترحمی ندارند؛ زیرا رییس‌‌جمهور فعلی آمریکا در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی این کشور هزارها میلیارد دلار از پول مردم آمریکا را به کیسه کمپانی‌های اسلحه‌سازی و نفتی می‌ریزد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تحلیل حرکت‌های مردمی اخیر منطقه، به قضایای لیبی اشاره کردند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران در قضایای لیبی، هم رفتار دولت این کشور در کشتار مردم را محکوم می‌کند و هم حملات آمریکا و غرب را صددرصد محکوم می‌داند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ادعای آمریکا و غرب مبنی بر اقدام نظامی برای حمایت از مردم لیبی را کاملا غیرقابل قبول خواندند و تاکید کردند: اگر آنها واقعا طرفدار مردم لیبی هستند، چرا یک‌ماه نظاره گر کشتار مردم بودند و کاری انجام نداند؟
ایشان خاطر نشان کردند: آمریکا و غرب فقط به دنبال نفت لیبی و ایجاد جای پا در این کشور است تا بتواند دولت‌های آینده تونس و مصر را زیر نظر داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی عملکرد سازمان ملل متحد در قضایای لیبی را نیز ننگی برای این سازمان بین‌المللی خواندند و افزودند: سازمان ملل متحد به جای آنکه در خدمت ملت‌ها باشد، به آلت دست آمریکا و غرب تبدیل شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به قضایای اخیر بحرین تاکید کردند: ماهیت قیام ملت بحرین هیچ تفاوتی با قیام مردم در مصر، تونس، لیبی و یمن ندارد؛ زیرا مردم بحرین هم خواستار حق رای در انتخاباتی آزاد هستند که توقع زیادی نیست.
ایشان طرح موضوع شیعه و سنی در قضایای بحرین از جانب آمریکا و غرب را بهانه‌ای برای دخالت در مسائل منطقه دانستند و افزودند: آمریکایی‌ها تلاش دارند تا با طرح موضوع شیعه و سنی در بحرین، مانع از کمک‌ها و حمایت‌های مردمی از قیام مردم بحرین شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با اظهار تاسف از گرفتارشدن برخی افراد در این دام آمریکایی‌ها تاکید کردند: طرح موضوع شیعه و سنی در قضایای بحرین بزرگ‌ترین خدمت به آمریکا و دشمنان امت اسلامی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین به ویژه در جنگ ۲۲ روزه غزه خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران در حالی از ملت فلسطین و همچنین حرکت‌های اخیر منطقه در تونس، مصر، لیبی و یمن حمایت کرده که آنان شیعه نیستند، زیرا در این قضایا بحث شیعه و سنی مطرح نیست. بنابراین نباید در قبال قضایای بحرین به بهانه شیعه بودن مردم سکوت کرد.
ایشان با اشاره به دخالت حکومت سعودی در قضایای بحرین افزودند: اوج وقاحت آمریکایی‌ها و اذناب آنها در منطقه، آنجایی است که حضور تانک‌های سعودی در بحرین را دخالت نمی‌خوانند اما اعتراض مراجع تقلید، علما و خیرخواهان به کشتار مردم بحرین را دخالت ایران می‌نامند.
رهبر انقلاب اسلامی دخالت نظامی دولت سعودی در بحرین را اشتباه خواندند و تاکید کردند: این اقدام موجب منفورشدن حکومت سعودی در منطقه خواهد شد و قطعا خسارات سنگینی برای عربستان درپی خواهد داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی تحولات اخیر منطقه خاطرنشان کردند: حرکت جدیدی که در منطقه آغاز شده است، حرکت امت اسلامی، و با سمت و سوی اهداف اسلامی است و این حرکت، طبق وعده الهی قطعا به پیروزی خواهد رسید و به توفیق الهی سلسله شکست‌های آمریکا در منطقه ادامه پیدا خواهد کرد.
ایشان تاکید کردند: موضع نظام جمهوری اسلامی در قضایای منطقه، دفاع از ملت‌ها و حقوق ملت‌ها و مخالفت با دیکتاتورها و مستکبران است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، عید نوروز را فرصت مغتنمی برای اجرای دستورات و احکام اسلام دانستند و افزودند: مردم ایران در طول سال‌های متمادی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از عید نوروز برای معنویت، معرفت و نزدیکی به خدا استفاده کرده‌اند که نمونه بارز آن دعا و توسل جمع زیادی از مردم به هنگام تحویل سال در بارگاه‌ها و زیارتگاه‌ها و مراکز دینی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: ملت ایران همواره از این سنت و آیین برای دین و معنویت و اخلاق اسلامی بهره‌برداری کرده است.
در ابتدای این دیدار آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، ضمن تبریک سال نو، به رهبر انقلاب اسلامی خیر مقدم گفت.