نفیسه آفرین‌زاد- تازه‌ترین گزارش سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد که میزان تجارت جهانی در 3 ماه پایانی سال 2010، در مقایسه با مدت مشابه سال 2009، 17 درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان تجارت جهانی در سال گذشته میلادی، حجم صادرات در جهان، به لحاظ ارزشی، ۲۲ درصد رشد از خود نشان می‌دهد. در این میان، بررسی و تحلیل دقیق و جزئی‌تر از آمار سالانه حجم تجارت جهانی حاکی است که این رشد در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت. البته سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است که گزارش پیش‌بینی وضعیت تجارت جهانی در سال ۲۰۱۱ میلادی در ماه آوریل منتشر خواهد شد تا فعالان اقتصادی بتوانند دقیق‌تر و جزئی‌تر به بررسی تحلیلی اوضاع تجارت و اقتصاد در سال جاری میلادی بپردازند. گزارشی که در آن الگوی رشد تجارت جهانی در مقیاس ماه و فصل به طور مجزا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
بنا به این گزارش، آمار اوضاع اقتصادی در حدود 70 کشور که 90 درصد شاکله تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند بیانگر این است که اگرچه منحنی رشد تجارت جهانی در برخی ماه‌ها رو به نزول داشته، اما در مجموع این منحنی با روندی صعودی پایان می‌گیرد و می‌توان گفت که سال گذشته میلادی، به لحاظ رشد شاخص‌های تجاری در سطح جهان، مثبت بوده است. از سوی دیگر، بررسی شاخص های تجاری در 3 ماه پایانی سال 2010 میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال 2009 نشان می‌دهد که مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی با رشد 25 درصدی در صادرات و افزایش 30 درصدی در واردات، بیشترین رشد در حجم تجارت جهانی را تجربه کرده‌اند.
در این بین حجم صادرات در کشورهای آسیایی نیز ۲۳ درصد رشد (سالانه) و حجم واردات در این کشورها، ۲۲ درصد رشد یافته است که این موضوع نیز از رشد تجارت و توسعه اقتصادی در کشورهای حوزه آسیا حکایت دارد. در منطقه کشورهای مشترک‌المنافع نیز شاهد رشد سریع تجارت هستیم، به طوری که در کارنامه صادرات و واردات این کشورها نیز به ترتیب رشد ۱۷ و ۲۳ درصدی رقم خورده است.