گروه بورس‌- سازمان خصوصی‌سازی در واپسین روزهای سال ۸۹ در اطلاعیه جدیدی از واگذاری ۲۸ شرکت بورسی و غیربورسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، مهم‌ترین این عرضه‌ها مربوط به شرکت ایران ترانسفو است که سازمان خصوصی‌سازی طی اطلاعیه اخیر خود ۸ درصد از سهام این شرکت را برای فروش آگهی کرده است. براساس این اطلاعیه، ۲۵ میلیون و ۲۰۲ هزار سهم شرکت ایران‌‌ترانسفو روز ۲۰ فروردین‌ماه سال‌جاری با شرایط یکجا و نقد در بورس تهران عرضه خواهد شد.

قیمت عرضه بلوک ۸ درصدی این شرکت، ۳۰۰ میلیارد ریالی، ۲۱ هزار و ۳۱۰ ریال تعیین شده، البته مشروط بر اینکه قیمت سهام در تابلوی بورس در روز عرضه کمتر از این رقم نباشد.

این سهام متعلق به سینا فرآیند نیرو وابسته به صانیر است که ظاهرا به دلیل بدهکاری این شرکت به خصوصی‌سازی بابت خرید سهام «بترانس» عرضه می‌شود، با این وصف پس از بلوک ۵ درصدی فولاد مبارکه متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد، بلوک ۲۹/۱ درصدی مس متعلق به معادن و فلزات و بلوک ۱۴‌درصدی آلومتک متعلق به یک شخص حقیقی این چهارمین حراجی است که به دلیل بدهکاری خریداران خصوصی‌سازی در بورس تهران انجام می‌شود.۸ درصد سهام ایران ترانسفو دیروز در حالی در قیمت ۲۱۳۱ تومان برای حراج آگهی شد که قیمت سهام این شرکت در تابلوی بورس ۱۷۳۵ تومان بود.۴۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به سینا فرآیند نیرو است و سرمایه‌گذاری بانک ملی هم سهامدار ۷/۳۲ درصدی این شرکت به شمار می‌رود.ساتکاب با ۴/۶ درصد و زیمنس آلمان با ۹/۴ درصد از دیگر سهامداران بترانس محسوب می‌شوند و ۲/۱۵ درصد از سهام شرکت هم در اختیار سایر سهامداران است.

در این آگهی تاکید شده که کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که معادل ۳ درصد ارزش سهام موضوع معامله براساس قیمت پایه سهام (آگهی شده) را به عنوان سپرده شرکت در مزایده بورس، جهت تضمین تعهدات، نقدا یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، واریز یا ارائه کنند.

افزون‌بر این، چنانچه برنده مزایده ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ ابلاغ (از تاریخ برنده شدن در بورس)، نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله و ارائه اسناد تضمینی (در معاملات اقساطی) اقدام ننماید، برنده معامله هیچ گونه ادعایی نسبت به مبلغ سپرده نداشته، لذا سپرده وی پس از کسورات قانونی در اسرع‌وقت به نفع سازمان ضبط خواهد شد.

همچنین همزمان با آگهی فروش، ایران‌ترانسفو، سازمان خصوصی‌سازی سهام ۲۰ شرکت دیگر غیربورسی را برای فروش آگهی نموده است.

بر این اساس، ۴۰ درصد از سهام شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح، ۹۵ درصد نیروگاه طوس، ۴۰ درصد مدیریت تولید برق طوس، ۹۵ درصد نیروگاه شهید منتظری اصفهان، ۴۰ درصد مدیریت تولید برق شهید منتظری اصفهان، ۹۵ درصد نیروگاه سیکل ترکیبی فارس، ۴۰ درصد مدیریت بهره‌برداری تولید برق فارس، ۴۰ درصد مدیریت تولید برق لوشان، ۹۵ درصد نیروگاه لوشان و ۴۹ درصد بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشت گرمسار از دیگر سهام آگهی‌شده برای واگذاری به صورت مزایده‌ای است.

این واگذاری‌ها هم از ۲۰ فروردین‌ماه به بعد انجام می‌شود.

همچینن طی اطلاعیه خصوصی‌سازی ۴۰ درصد از سهام شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح، ۹۵ درصد سهام نیروگاه طوس، ۴۰ درصد مدیریت تولید برق طوس، ۹۵ درصد نیروگاه شهید منتظری اصفهان، ۴۰ درصد مدیریت تولید برق شهید منتظری اصفهان، ۹۵ درصد نیروگاه سیکل ترکیبی فارس و ۴۰ درصد مدیریت بهره‌برداری تولید برق فارس نیز از دیگر سهام قابل‌واگذاری‌ از سوی خصوصی‌سازی است.

افزون‌بر این، ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌های صدرا امید چابهار، ۱۰۰ درصد توسعه حمل‌و‌نقل ریلی گسترش، ۱۰۰ درصد بازرگانی پتروشیمی هم از جمله شرکت‌های قابل واگذاری است که تنها ارزش واگذاری این شرکت بزرگ ۶۷۷ میلیارد و ۵۲۹ میلیون ریال عنوان شده است.

عرضه ۲۰ درصدی پتروشیمی بروجن به ارزش ۴۶ میلیارد و ۳۱ میلیون ریال، ۲۰ درصد سهام پتروشیمی ممسنی به ارزش ۱۸۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و ۸۷/۱۹ درصد سهام پتروشیمی دهدشت به ارزش ۱۰۲۸ میلیارد و ۷۶۲ میلیون ریال هم از دیگر عرضه‌های خصوصی‌سازی و رقابت مزایده است.

در پایان، سازمان خصوصی‌سازی ۵ درصد از سهام نیروگاه منتظر قائم، ۴۹ درصد از سهام مدیریت برق منتظر قائم، ۶۹ درصد شرکت آبیاری و زهکشی فارس و ۲۴ درصد شرکت آبیاری و زهکشی مغان هم از جمله دیگر عرضه‌های خصوصی‌سازی به صورت مزایده‌ای است.

بیشتر این عرضه‌ها از ۲۰ فروردین‌ماه به بعد صورت خواهد گرفت که خریداران می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به سایت خصوصی‌سازی مراجعه نمایند.این در حالی است که براساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی، معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت‌های ماشین‌سازی پارس و ساختمانی و شهرسازی واوان و معادل ۵۰ درصد از سهام شرکت مختلط امور حمل و نقل ایران و روسیه (ایرسوتو) از طریق فرابورس عرضه می‌شود.

ارزش پایه هر سهم ماشین‌سازی پارس برابر دو هزار و ۵۰۰ ریال و قیمت پایه ساختمانی واوان برابر ۲۴ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۶۱۶ ریال در نظر گرفته شده است.

قیمت سهام مختلط امور حمل و نقل ایران و روسیه نیز برابر ۱۳۹ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۶/۵۳۹ ریال برای هر سهم اعلام شده است.

در همین حال قیمت‌های مدیریت تولید برق زرند و عمران و مسکن‌سازان استان یزد نیز هر یک به ترتیب معادل ۲۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال و ۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۸۳۹ ریال تعیین شده است. این دو بلوک نیز از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

برای ماشین‌سازی پارس شرایط فروش، نقدا اعلام شده است و ارزش کل سهام آن برابر ۲۰۰ میلیارد ریال است. ساختمانی و شهرسازی واوان نیز با شرایط ۲۰ درصد پرداخت نقدی و مابقی اقساط ۵ ساله، با ارزش کل پایه ۲۴۷ میلیارد ریال قابل‌واگذاری است.

دیگر بلوک قابل عرضه در فرابورس، مختلط امور حمل و نقل ایران و روسیه نیز ۴۴ میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده است که ۴۰ درصد از آن به صورت نقد و مابقی طی مدت ۲ سال قابل‌پرداخت است.

علاوه‌بر این مدیریت تولید برق زرند نیز از شرایط ۴۰ درصد پرداخت نقدی و اقساط ۲ ساله برخوردار است که ارزش کل پایه سهام قابل‌واگذاری آن (۴۰ درصد) معادل ۵۸۵ میلیون ریال ارزیابی شده است. شرایط پرداخت برای مالکیت عمران و مسکن‌سازان استان یزد به صورت ۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۳ ساله تعیین شده است که ارزش کل آن معادل ۴۳ میلیارد و ۶۱ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۰۴ ریال اعلام شده است.

عرضه بلوکی سهام شرکت‌های ماشین‌سازی پارس در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه ۹۰، مختلط امور حمل و نقل ایران و روسیه در تاریخ ۱۶ فروردین‌ماه ۹۰ و ساختمانی و شهرسازی واوان در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه سال آتی در فرابورس کلید می‌خورد.

همچنین پاکت‌های شرکت‌های قابل واگذاری از طریق مزایده، روز سه‌شنبه به تاریخ ۱۶ فروردین‌ماه سال ۹۰ بازگشایی می‌شود.

واگذاری مذاکره‌ای ۲ شرکت

همچنین سازمان خصوصی‌سازی ۱۰۰ درصد سهام شرکت‌های نکاچوب و بهره‌برداری و صنایع چوب فریم را از طریق مذاکره واگذار خواهد کرد.

قیمت پایه نکاچوب ۲۴۸ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۳۳۲ هزار ریال و صنایع چوب فریم ۱۳۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون و ۸۰۷ هزار ریال تعیین شده است.

متقاضیان می‌توانند تا تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه با مراجعه به سازمان خصوصی‌سازی، تقاضای شرکت در مذاکره را مطرح و تا ۲۹ فروردین مدارک لازم را به سازمان تحویل دهند.