شرح دادگاه شکست‌خورده بزرگ

کاپلان در هنگام صدور حکم گفت: بنکمن فریـــد، یکــی از بنیان‌گذاران صرافی رمزارز FTX و صندوق سرمایه‌گذاری Alameda Research، مسوولیت فاجعه‌ای را که به بار آورده بود، بر عهده نگرفت. قاضی کاپلان در ادامه گفت هرچند بنکمن فرید می‌گوید مرتکب اشتباهاتی شده است، اما اثری از پشیمانی در او دیده نمی‌شود. جلسه پنج‌شنبه هفته گذشته درباره سقوط ناگهانی امپراتوری مردی که FTX را به یک غول تبدیل کرد، با خودی نشان دادن در سوپِر باول (Super Bowl) فینال رقابت‌های قهرمانی فوتبال حرفه‌ای آمریکا و تبلیغات درخشانی برای صرافی ارزهای دیجیتال داشت. هیات منصفه در ماه نوامبر بنکمن فرید را به اتهامات مربوط به کلاه‌برداری و اقدام به پول‌شویی محکوم کردند.

زمانی که FTX در سال۲۰۲۲ به ورطه ورشکستگی سقوط کرد، بازرسان چیزی را کشف کردند که دادستان‌ها آن را «مشخصا کلاه‌برداری» توصیف کردند که در قالب یک نوآوری مالی پیشرو ظاهر شده بود. بنکمن فرید متهم به سوءاستفاده از سپرده مشتریان FTX برای صرف هزینه‌های گزاف در املاک لوکس، سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌های مالی سیاسی شد. درحالی‌که دادستان خواستار مجازات حداقل ۴۰سال زندان برای اتهاماتی که متوجه بنکمن فرید بود کردند، وکلای مدافع استدلال می‌کردند که مجازات پنج تا شش سال مناسب‌تر است.

به گفته دادستان، بنکمن فرید و معاونان ارشد او، پول مشتریان را از FTX خارج کردند و بدون اطلاع آنان در پروژه آلامدا قرار دادند. در محاکمه، کارولین الیسون، مدیر اجرایی سابق Alameda که قبل از همکاری با دادستان‌ها به اتهامات توطئه اعتراف کرده بود که بنکمن فرید به او گفته بود می‌تواند از سرمایه FTX استفاده کند. در جلسه دادگاه بنکمن فرید همچنین ۱۱میلیارد دلار جریمه شد که شامل قراردادهای توقیف برای فروش دارایی‌هایی مانند جت خصوصی می‌شود.

پازل فریبنده

با وجود این حتی اگر طلبکاران بتوانند سرمایه خود را بازپس‌ گیرند از قافله صعودی که در چند ماه گذشته در بازار ارزهای دیجیتال در جریان بود محروم شده‌اند. مارک موکاسی، وکیل بنکمن فرید، می‌گوید طی چند هفته گذشته بنکمن فرید به تمجید سه تن از دوستان سابق خود و شاهدان کلیدی دولت: نیشاد سینگ، گری وانگ و کارولین الیسون پرداخته است و از نقش اصلی خود در سقوط FTX ابراز تاسف کرد. بنکمن فرید پس از اظهارات یکی از مال‌باختگان FTX و وکیلی که وکالت دادخواست جمعی علیه ورشکستگی را نمایندگی می‌کرد، صحبت کرد و هر دو از وقت خود استفاده کردند تا استدلال کنند FTX با ادعای ورشکستگی در حال سوءاستفاده از سپرده مشتریان است. آنها گفتند که پرداخت‌های پیشنهادی به طلبکاران کمتر از آن چیزی است که باید با توجه به قیمت‌های فعلی بازار به آنها داده شود. آدام مسکوویتز، وکیل نماینده دارایی‌های دیجیتال، در بیانیه کوتاه خود در دادگاه از بنکمن فرید حمایت کرد و گفت که مدیرعامل سابق و در کنار او، سایر مدیران سابق FTX به تیمش کمک کرده تا برخی از سرمایه‌هایی را که FTX از دست داده بود، بازیابی کند.

روز دادرسی

وزارت دادگستری با اشاره به این واقعیت که FTX که زمانی ۳۲ میلیارد دلار ارزش داشت، استدلال می‌کند که تمام سرمایه این صرافی را به‌دلیل تخلف وی از دست رفته است و به همین دلیل بنکمن فرید مستحق مجازات شدید است. در طول محاکمه، دادستان‌ها گفتند که بنکمن فرید ۸میلیارد دلار از پول مشتریان را برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز، خرید املاک، کمک‌های مالی سیاسی و غیره به سرقت برده است. دادستان‌ها ده‌ها بیانیه از تاثیر منفی بر زندگی مشتریان سابق FTX را به‌عنوان مدرک ارائه کردند و گفتند که مقیاس کل کلاه‌برداری که بنکمن فرید به آن محکوم شده است، می‌توانست حکم‌های سنگین‌تری را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، وکلای مدافع استدلال کردند که بنکمن فرید قصد کلاه‌برداری از مشتریان را نداشت، در اظهارات خود ابراز پشیمانی کرده و تلاش کرده بود تا ورشکستگی FTX را پس از شروع آن حل و فصل کند. تیم وکلای مدافع دادخواست وزارت دادگستری را افراطی می‌خواند. دفاعیه‌ای که وکلا تهیه دیده بودند شامل نامه‌های حمایتی بود که در آنها درباره شخصیت بنکمن فرید بود تا FTX و فروپاشی آن، با نویسندگانی که به گیاه‌خواری و حکایات دوران جوانی او اشاره می‌کردند.

سایه کابوس صدساله

بر اساس گزارش غیر رسمی، بنکمن فرید ممکن بود با یک قرن زندان روبه‌رو شود؛ هرچند قاضی کاپلان موافق چنین حکمی نبود. تیم دفاعی بنکمن فرید، گروهی متفاوت از وکلایی که در طول دادگاه پنج هفته‌ای وکالت او را بر عهده داشتند محکومیتی بیشتر از ۶ سال و نیم را قبول نداشتند. درحالی‌که در سوی دیگر دادستان‌های وزارت دادگستری ایالات متحده به دنبال ۴۰ تا ۵۰سال زندان بودند.

قاضی در طول خوانش حکم، عملا بنکمن فرید و شهادت او را در دادگاه سال گذشته را نادیده گرفت. قاضی کاپلان در هنگام صدور حکم گفت بنکمن فرید «زیان بسیار زیادی» به مالباختگان وارد کرده است و با این حال با «خونسردی مثال زدنی» که در طول شهادت خود داشت آشکارا نشان داد که از کاری که کرده است پشیمان نیست.

با وجود اظهارات ناامیدکننده قاضی کاپلان درباره بنکمن فرید، در نهایت به این نتیجه رسید که ۵۰سال زندان (چه رسد به ۱۰۰سال) «به میزان قابل توجهی بیشتر از آنچه لازم است» و او را به گذراندن دوران محکومیت خود در یک زندان فدرال با امنیت متوسط یا ضعیف محکوم کرد. او در حکم خود این نکته را در نظر داشت که زندان تا حد امکان به منطقه سانفرانسیسکو، زادگاه بنکمن فرید، نزدیک باشد تا ملاقات با خانواده تسهیل شود.

قاضی کاپلان گفت در حکم خود نداشتن سابقه خشونت‌آمیز بنکمن فرید، تشخیص اوتیسم و بدنامی او در سال‌های اخیر را لحاظ کرده و تشخیص داده است در حال حاضر فرستادن بنکمن فرید به زندان‌های امنیتی او را آسیب‌پذیرتر خواهد کرد. بنکمن فرید باید حداقل ۸۵درصد از دوران محکومیت خود را بگذراند؛ شرطی که توسط قانون اصلاح احکام در سال۱۹۸۴ تعیین شده است که اجازه می‌دهد حداکثر ۱۵درصد از مجازات فدرال با توجه به رفتار کاسته شود. تیم دفاعی بنکمن فرید تنها ۱۴روز فرصت دارد تا از روز ثبت حکم در پرونده درخواست تجدیدنظر کند.