در این سیستم، از بلاک‌چین به‌عنوان یک دفتر کل توزیع‌‌‌‌‌‌شده برای ثبت آرا استفاده می‌شود. این دفتر کل به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده و بررسی است و به هر رای‌‌‌‌‌‌دهنده اجازه می‌دهد تا رای خود را به‌طور مستقیم و بدون نیاز به واسطه ثبت کند. این اطلاع مثل هر داده دیجیتالی بر بستر بلاک‌چین، بر روی بلوک‌‌‌‌‌‌ها ایجاد می‌شود. استفاده از بستر مزایایی بسیاری دارد که امنیت، اصلی‌ترین آنهاست. بلاک‌چین، از طریق رمزنگاری قوی، آرا را در‌برابر تقلب و دست‌‌‌‌‌‌کاری محافظت می‌کند. در ادامه، همان‌طور که پیشتر گفته شد، شفافیت یکی از دغدغه‌ها در فرآیند رای‌‌‌‌‌‌گیری است که در بستر بلاک‌چین تمام مراحل رای‌‌‌‌‌‌گیری از جمله ثبت آرا، شمارش و اعلام نتایج به‌طور شفاف و قابل‌‌‌‌‌‌بررسی برای عموم مردم قابل‌مشاهده خواهد بود. استفاده از این تکنولوژی به طرز چشمگیری قادر است فرآیند رای‌‌‌‌‌‌گیری را تسهیل کند و سرعت انجام آن را افزایش دهد.

علاوه‌بر این، یکی از مشکلات در رای‌‌‌‌‌‌گیری‌‌‌‌‌‌ها، موقعیت صندوق‌های رای است که از طریق استفاده از تکنولوژی بلاکچین، این امکان میسر می‌شود که افراد از هرجای دنیا بدون هیچ نگرانی در رای‌‌‌‌‌‌گیری شرکت کنند. مسلما هر سیستمی دارای نقاط قوت و ضعف است. یکی از چالش‌های استفاده از این سیستم، پیچیدگی آن است که هنوز برای بسیاری از افراد فاقد دانش فنی کافی، دشوار است، همچنین در سطوح کشوری هنوز قوانین و مقررات مشخصی برای استفاده از این بستر وضع نشده‌است. البته طی سال‌های اخیر، زیرساخت‌های زیادی برای ایجاد این قوانین تشکیل شده‌است. در آخر، تامین امنیت فضای سایبری نیز یکی از مخاطرات است که همیشه می‌تواند در معرض حمله هکرها قرار گیرد. این موضوع نیز نباید فراموش شود که ایجاد چنین ساختارهایی مستلزم هزینه و سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد است که باعث کاهش اقبال نسبت به آنها می‌شود.

با این‌وجود، سیستم رای‌‌‌‌‌‌گیری بر بستر بلاک‌چین پتانسیل بالایی برای دگرگونی سیستم‌های رای‌‌‌‌‌‌گیری سنتی و ارتقای دموکراسی دارد. با پیشرفت فناوری و رفع چالش‌های موجود، انتظار می‌رود که شاهد استفاده روزافزون از این سیستم در انتخابات مختلف باشیم.

نمونه‌‌‌‌‌‌هایی از سیستم‌های رای‌‌‌‌‌‌گیری بر بستر بلاک‌چین:

پروژه Voatz: این پروژه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌۲۰۱۸ در ویرجینیای غربی به‌صورت آزمایشی مورد‌استفاده قرارگرفت.

پروژه Follow My Vote: این پروژه در انتخابات محلی سال‌۲۰۱۸ در استونی به‌صورت آزمایشی مورد‌استفاده قرارگرفت.

پروژه Agora: این پروژه یک پلتفرم متن باز  برای رای‌‌‌‌‌‌گیری بر بستر بلاک‌چین است.

سیستم رای‌‌‌‌‌‌گیری بر بستر بلاک‌چین گامی نوین در جهت شفافیت، امنیت و کارآیی انتخابات است. با وجود چالش‌های موجود، این سیستم پتانسیل بالایی برای دگرگونی سیستم‌های رای‌‌‌‌‌‌گیری سنتی و ارتقای دموکراسی خواهدداشت.