حمله بایدن به سیاستهای اقتصادی چین/ اجازه رقابت غیرمنصفانه نمی‌دهیم!

بایدن بامداد چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در حالی که بار دیگر به سرمایه‌گذاری در آمریکا روی آورده‌ایم، ما در موضعی قوی‌تر برای پیروزی در رقابت اقتصادی قرن بیست و یکم با چین یا هر کشور دیگری قرار داریم. بایدن همچنین روز سه‌شنبه در سخنانی اظهار کرد که چین بجای رقابت منصفانه، «فریبکاری» می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: اجازه نمی‌دهیم که چین بازار ما را پُر کند و رقابت منصفانه را برای خودروسازان آمریکایی غیرممکن کند.

بایدن در مصاحبه‌ای با یاهو نیوز گفت که چین احتمالا تلاش خواهد کرد که در اقدامی متقابل تعرفه بر واردات کالاهای آمریکایی را افزایش دهد اما به نظر نمی‌رسد که این اقدام به یک مناقشه بین‌المللی تبدیل شود.

بایدن سه‌شنبه از افزایش شدید تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین از جمله خودروهای الکتریکی، تراشه‌های رایانه‌ای و محصولات پزشکی رونمایی کرد؛ اقدامی که گفته می‌شود با هدف جلب نظر رای‌دهندگانی باشد که از سیاست‌های اقتصادی وی ناراضی هستند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای با اشاره به آنچه که «خطرات غیرقابل قبول» برای امنیت اقتصادی آمریکا حاصل از «اقدامات غیرمنصفانه چین» نامید، اعلام کرد: بایدن تعرفه‌های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا را حفظ خواهد کرد و در عین حال برخی دیگر را هم افزایش می دهد.

براساس اعلام کاخ سفید، این اقدام بر ۱۸ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین از جمله فولاد و آلومینیوم، نیمه‌هادی‌ها، باتری‌ها، مواد معدنی مهم و کلیدی و صفحات خورشیدی تاثیر می‌گذارد.

وزارت بازرگانی چین سه‌شنبه اعلام کرد پکن قاطعانه با افزایش تعرفه‌ها بر کالاهای چینی از سوی آمریکا مخالف است و تدابیر قاطعانه‌ای را برای حفاظت از حقوق و منافع خود اتخاذ خواهد کرد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای تصریح کرد: در این بیانیه همچنین آمده است: طرف آمریکایی باید فورا اشتباه خود را جبران و افزایش تعرفه علیه چین را لغو کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.