کاهش۷ تا ۱۵ درصدی هزینه های ساخت و ساز با محصولات شگفت انگیز فیبو

رپرتاژ آگهی: ورق های تولیدی گروه صنعتی فیبو با خاصیت طرح و پرینت پذیری و لمینت شدن می توانند در اجزایی از بنا مانند سقف، کف و دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند و ساندویچ پانل های این مجموعه نیز با همان خاصیتی که ورق ها دارند، امکان جایگزینی با متریال کنونی بعنوان دیوارهای داخلی ساختمان ها را دارند و بعلت ضخامت کم و البته عایق صوت بودن در نتیجه فضای مسکونی بیشتری ایجاد می کنند و این مزیت مهم عاملی در افزایش ارزش افزوده سرمایه گذاران و سازندگان به حساب می آید.

نکته مهم و بارزی که کاربرد ورق های فیبورد و ساندویچ پانل های فیبو در ساخت و ساز دارد، افزایش سرعت ساخت و کاهش هزینه ها ۷ تا ۱۵ درصد است.   

در سالهای اخیر قیمت مسکن برای خریداران ریتمی نامنظم و البته جهشی داشت و چه بسیار خریدارانی که با مصائب فراوان اندوخته ای با فروش طلا و وام بانکی و... برای تهیه مسکن ایجاد می کردند اما در چشم به هم زدنی، رویای خانه دار شدن شان نقش بر آب شد زیرا قیمت‌ها همواره سیر تصاعدی داشت و به سادگی از خرید ملک محروم می شدند و با تاسف،این سیکل همچنان ادامه دارد.

در گفتمان های عمومی، اغلب نظر بر این است که دلالان و شاید هم املاکی ها عامل افزایش قیمت مسکن هستند اما واقعیت آن است که این افراد هرچند بی تاثیر نیستند اما نقش اول در گرانی زمین و ملک را هم بازی نمی کنند. آنچه در تعیین قیمت مسکن بیشترین اثرگذاری را دارد، جدا از محله و نقشه و لوکیشن ملک، در فرایند ساخت و ساز و متاثر از مصالح و متریالی است که برای احداث پروژه بکار گرفته می شود.

افزایش قیمت مصالحی چون سیمان، آجر، آهن، میلگرد، کاشی، دیوارپوش ها، سنگ های ساختمانی و حتی انواع درب و پنجره و کابینت ها و... در برآورد نهایی قیمت هر مترمربع آپارتمان تاثیر بسزایی دارد و معمولا سازندگان و انبوه سازان هم به نسبت کیفیت متریال و قیمت تمام شده آنها در سازه ها، قیمت های متفاوتی برای عرضه به بازار مصرف ارائه می کنند.

ولی از پویایی تحقیقات، دانش و نوآوری ها نباید غافل شد که در همین تنگنای گرانی مصالح ساختمانی، گاه محصولات جدیدی پا به عرصه می گذارند که ضمن داشتن کیفیتی به مراتب بالاتر نسبت به مصالح کنونی، امکان اینکه قیمت تمام شده ساخت واحدها را کاهش دهند نیزدارند.

پیشگام و نویدبخش کاهش قیمت ساخت و سازها و به تبع آن شاید کاهش نرخ مسکن در کشور را باید گروه صنعتی فیبو دانست، مجموعه ای که با تولید ورق های فیبورد و ساندویچ پانل های منحصر به فردی که دارد، امکان کاهش هزینه های ساخت و ساز را تا حدود ۷ تا ۱۵ درصد نسبت به متریال کنونی و دارد؛ همچنین افزایش سه تا 5 درصدی متراژ مفید ساختمان در هر طبقه با ساندویچ پانل های این گروه صنعتی از مزایای دیگری است که برای سازندگان، انبوه سازان و سرمایه گذاران بخش مسکن خبری مسرت بخش به حساب می آید.

برای آگاهی بیشتر از چگونگی فعالیت این هلدینگ و کسب اطلاعات مفید برای فعالان و دست اندرکاران صنعت ساختمان با دکتر کامبیز یوسفی مدیرعامل گروه صنعتی فیبو گفت و گویی انجام دادیم که مشروح ن آ؛نت آن به شرح زیر است:

دغدغه نسل های آینده و شکل گیری ساختار فیبو

دکتر یوسفی در این خصوص به خبرنگار .... گفت: از آنجا که یکی از تخصص های من در حوزه آینده پژوهی است و با توجه به دغدغه ای که در مورد نسل های آینده و احساس خطری که صادقانه در مورد جامعه بشری فارغ از رنگ، زبان و قومیت ها داشتم، جرقه تشکیل ساختاری به نام گروه صنعتی فیبو از سالها پیش در ذهنم افتاد و کوشش کردیم که در این مجموعه که بر مدار شعار «توسعه پایدار» حرکت کنیم. گام هایی در راستای نجات زمین از بلاهای انسانی و همچنین مخاطراتی از قبیل تغییرات مداوم اقلیم و آب و هوا در دنیا از جمله اروپا، آسیای شرقی، خاورمیانه و... برداریم.

وی اظهار داشت: در گروه بندی سازمان جهانی کار (I.L.O)که از زیرشاخه های سازمان ملل متحد است، 54 طبقه و مشاغل دسته بندی شده وجود دارد و وقتی عمیق تر به هرکدام از این مشاغل نگاه کنیم، درک خواهیم کرد که تک تک آنها چه آثار و تبعات سوء و نامناسبی بر زمین، محیط زیست دارند و برای لمس آنها مصداق های عینی فراوانی وجود دارد و فهم این آلودگی ها اصلا نیاز به تخصص یا سطح تحصیلات خاصی ندارند.

به گفته دکتر یوسفی، آلودگی ها و آلاینده ها توده جمعیت زمین را تحت تاثیر خود قرار داده است و کار به جایی رسده که حتی شاهد تغییرات ژنتیکی درD.N.A انسان ها هستیم؛ میکروپلاستیک ها، افزودنی های به ظاهر مجاز به مواد خوراکی و مواد مصنوعی خوراکی به جای مواد ارگانیک در حال توسعه و گسترش هستند کما اینکه آب شیرین و زلال هم با آبهای مصنوعی و آب شیرین کن ها و بطری های پت که حاوی میکروپلاستیک های زیادی هستند نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و همه این موارد در ترندها و روندهای آینده پژوهی همیشه این سئوال را برایم پیش می آورد که اکنون رسالت ما چیست و چرا باید آینده پژوهی را بخوانیم تا درک کنیم که نوه و نسل های ما قرار است چه بخورند، کجا زندگی کنند و در مجموع چه سرنوشتی در انتظار آنها است؟

   مدیرعامل گروه صنعتی فیبو که اخیرا از کتاب pmbok 7 (ویرایش هفتم) که حاصل تدوین و ترجمه او بود، رونمایی شد تاکید کرد: آینده پژوهی از ریسک ها حرف می زند و انسان های خردمند در صدد کاهش این ریسکها با اقدامات موثر هستند تا از این طریق به نسل های آینده خدمت کنند.

فیبو با چه هدفی وارد عرصه تولید مصالح ساختمانی نوین شد؟

دکتر یوسفی در این خصوص اظهار داشت: ما در گروه صنعتی فیبو براساس یافته های آینده پژوهی و دغدغه ای که نسبت به ریسک ها برای نسل های آینده جامعه بشری به خصوص ایران عزیزمان داشتیم، رو به تولید ورق های فیبورد آوردیم. درست است که در این کار انگیزه های اقتصادی و کسب سود مدنظرمان است اما صادقانه از توسعه پایدار و کاهش ریسک زندگی برای نسل های بعدی هم غافل نماندیم و به این نتیجه رسیدیم که در کنار انجام فعالیت اقتصادی سودبخش، می توان محصولاتی خلق کرد که نوعی کارمای طبیعت باشد و قطعا انرژی مثبت آن را از کائنات به دلایل اهداف بشردوستانه، دریافت می کنیم.

به گفته او، ورق های فیبورد در پی انجام سالها تحقیقات و پژوهش های سلسله وار در حوزه مواد معدنی و خاک طبیعت با فرمولاسیون منحصر به فرد گروه صنعتی فیبو حاصل شده است و در این فرایند انواع خاک ها، سوالفات ها، منیزیدها، سیسلیس ها با تنوع در ترکیبات و مطابق تکنولوژی روز در هم آمیخته شدند تا امروز با استفاده از دانش فنی اختصاصی، ورق های فیبورد تولید و به جامعه بزرگ دست اندرکاران صنعت ساختمان معرفی شود.

مزیت ورق های فیبورد چیست؟

مدیرعامل گروه صنعتی فیبو در پاسخ به این سئوال که ورق های تولیدی این مجموعه به نام فیبورد، دارای چه مشخصات و مزیت هایی است، افزود: دوستی با طبیعت و محیط زیست از ویژگی های بارز این ورق ها است و به سادگی امکان بازگشت به چرخه تولید را دارند زیرا ماده اولیه آنها از خاک است و بنابراین به راحتی به خاک هم برمی گردد.

وی ادامه داد: در تولید ورق های فیبورد، هیچگونه مواد نفتی استفاده نمی شود و به همین دلیل دارای خاصیت نسوز بودن است.

به گفته دکتر یوسفی، نقطه ذوب ورق های فیبورد بالای 2500 درجه است و دمای اشتعال این ورق ها هم بیش از 1500 درجه می باشد.

وی همچنین از ضد رطوبت بودن این ورق ها به عنوان یکی دیگر از مزیت های آن یاد کرد و افزود: از نظر ترکیبات شیمیایی و در مقایسه با سایر ورق ها، کمتر از ۵ درصد جذب رطوبت دارند و از این حیث می توان آنها را با خانواده سنگ ها قیاس کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی فیبو، قابلیت جایگزینی این ورق ها بجای چوب در تولید مشتقات خانواده دکوراسیون داخلی را یادآورشد و افزود: سایر متریالی مورد کاربرد در دکوراسیون داخلی که از خانواده چوب ها هستند، در برابر رطوبت دائمی دچار تغییر شکل ظاهری شده، کپک می زنند، بو می گیرند و در نهایت دچار انحنا و تخریب خواهند شد؛ حال آنکه ورق های فیبورد که به سادگی می تواند جایگزین چوب در تولید دکوراسیون داخلی باشند، هیچکدام از این مشکلات را ندارد.

به گفته او، ورق های فیبورد به دلیل آنکه با عوامل محیطی از قبیل دما، رطوبت، فرسایش و... دچار تغییر نمی شوند از این رو طول عمر بسیار بالایی دارند و در تست های آزمایشگاهی ثابت شده که می تواند عمری برابر با بتن داشته باشد بدین معنا که تا بیش از ۳۰۰ سال می توان روی این ورق ها استفاده کرد و سازه ای که در دیوارها، سقف، کف، دکوراسیون داخلی، سرویس های بهداشتی و مشاعات آن از ورق های فیبورد استفاده شده، می تواند بالای 100 سال عمر مفید داشته باشد و دوره تخریب آن به همین میزان خواهد بود.

رنگ پذیری از دیگر خواص ورق های فیبورد است که دکتر یوسفی به آن اشاره کرد و گفت: بر روی این ورق ها می توان عملیات پرینت، لمینت و رنگ آمیزی انجام داد و به همین دلیل می تواند متناسب با هر نوع سلیقه به خصوص در بین جامعه معماران برای کاربرد در اجزای مختلف ساختمان باشد.

2 خاصیت مهم اقتصادی ورق های فیبورد

مدیرعامل گروه صنعتی فیبو در ادامه، خبری مسرت بخش برای کسانی از ورق های فیبورد در صنعت ساختمان استفاده می کنند یا افرادی که از ساندویچ پانل های این مجموعه بعنوان دیوارهای داخلی طبقات بهره می گیرند، اعلام کرد.

دکتر یوسفی اظهار داشت: نخستین مزیت اقتصادی این ورق ها که می تواند در ساخت دیوار، سقف، کف، مشاعات، دکوراسیون داخلی و حتی نماهای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد، این است که سبب می شود هزینه های کلی ساخت و ساز را تا بیش از ۷ تا ۱۵ درصد کاهش دهد زیرا سرعت ساخت و نصب بسیار بالایی دارند و از نظر نیروبی انسانی هم با حداقل نفرات امکان کاربرد دارند، ضمن اینکه نیازی به افزودنی هایی مانند چسب ها و ملات ها هم ندارند و بدین ترتیب استفاده از ورق های ما برای سازندگان، سرمایه گذاران و انبوه سازان بسیار اقتصادی و دارای ارزش افزوده بالایی است.

وی به راه اندازی خط تولید ساندویچ پانل در گروه صنعتی فیبو اشاره کرد و افزود: این متریال هم می تواند جایگزینی مطمئنن برای دیوارهای جداکننده گچی وآجری داخل ساختمان و طبقات باشد و به دلیل ضخامت کمتری که دارند ضمن استحکام مثال زدنی و عایق صدا بودن و البته نصب بسیار سریع، در نتیجه  به متراژ مفید درون واحدها اضافه می کند.

یوسفی ادامه داد: به عنوان مثال در یک ساختمان 100 مترمربعی چنانچه دیوارهای جداکننده داخلی با ساندویچ پانل های فیبو ساخته شود، نسبت به دیوارهای گچی و آجری متداول، بین سه تا 5 درصد به فضای داخلی ساختمان افزوده می شود و این یعنی سطح رفاه بیشتر ساکنان و البته سود بیشتر هم برای سازنده و سرمایه گذار.

به گفته وی، ساندویچ پانل های تولیدی گروه صنعتی فیبو بین 3 تا 25 سانتیمتر ضخامت دارند و دارای مشخصاتی جون عایق صدا، عایق حرارت و ضد رطوبت هستند.

نمایندگی ساندویچ پانل های فیبو؛ درآمد ماهانه 30 هزار دلاری

مدیرعامل گروه صنعتی فیبو با بیان اینکه دنیا در نتیجه سیر شتابان و رو به پیشرفت تکنولوژی به سمت تغییر حرکت می کند، اظهار داشت: این تغییرات در حوزه های مختلف از جمله صنعت ساختمان کاملا مشهود است و گروه صنعتی فیبو در راستای مبحث مهم توسعه پایدار رو به تولید ورق های فیبورد آورده است که دارای مزیت هایی که پیشتر به آنها اشاره شد.

وی تولید ساندویچ پانل برای کاربرد بعنوان دیوارهای جداکننده و داخلی ساختمان ها را از دستاوردهای نوین گروه صنعتی فیبو عنوان کرد و افزود: با واگذاری فرانچایز نمایندگی خط تولید ساندویچ پانل ها به خلق یک رابطه تجاری پرسود و البته ۲ طرفه می اندیشیم و به همین دلیل توصیه ما به سرمایه گذاران این است که در شهرستان ها و مناطق خودشان با اخذ این نمایندگی ها سبب تقویت بنیان های درآمدی، بهبود اقتصادی و اشتغال شوند.

دکتر یوسفی اظهار داشت: درآمد ماهیانه هر خط تولید ساندویچ پانل ۳۰ هزار دلار است که برگشت سرمایه آن در یک بازه زمانی یکساله محقق می شود.

به گفته او، قراردادهای واگذاری نمایندگی ساندویچ پنل های گروه صنعتی فیبو دارای دوره 3 ساله است.

وی همچنین از استقبال بسیار خوب در کشورهای دیگر از محصولات گروه صنعتی فببو خبر داد و گفت: هم اکنون در عراق و امارات در حال انعقاد قراردادهایی هستیم و تاکنون فرصت لازم برای معرفی محصولات در کشورهای دیگری که ظرفیت بالایی در مصرف ورق و ساندویچ پنل های ما دارند از جمله کویت، قطر، عربستان سعودی، عمان، افریقای شرقی و کشورهای حوزه خزر نداشته ایم و اگر سرمایه گذاران قصد دارند بعنوان نماینده انحصاری و شریک تجاری ما در این کشورها فعالیت کنند، آمادگی مذاکره و انعقاد قرارداد داریم.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.