محوری پایین_1 copy

علیرضا کی‌یگانه، مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه، با بیان مطلب فوق گفت: بهبود کیفیت محصولات نتیجه اهداف استراتژیک شرکت فولاد مبارکه بوده است که در طی سال‌های اخیر با توجه ویژه مدیرعامل و معاونان در رأس اهداف تولید قرار گرفته است. بر این اساس، نواحی مختلف تولیدی علی‌رغم کلیه محدودیت‌ها به‌گونه‌ای عمل کردند که اعداد کم‌سابقه کیفی در نواحی مختلف در طی سال ۱۴۰۲ حاصل شده و امید است این روند روبه‌رشد ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تدابیر فولاد مبارکه برای بهبود کیفیت محصولات خود، اظهار داشت: مدیریت کیفیت محصولات در فولاد مبارکه با شناسایی نقاط قابل‌بهبود و تأثیرگذار بر عملکرد کنترل کیفیت و محصول اقدام به توسعه عملکرد خود کرده است. در این راستا فعالیت‌های بهبود عملکرد نیروی انسانی، توسعه تجهیزات بازرسی و به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و استانداردهای مورداستفاده و... به‌طور مستمر در دستور کار قرار گرفته است. اهم دستاوردهای مدیریت کنترل کیفیت در سال ۱۴۰۲ شامل آموزش نیروی انسانی فراتر از برنامه تجهیز و بهبود شرایط محیطی نقاط بازرسی محصولات و تکمیل امکانات آموزش بازرسان به‌صورت عملی با راه‌اندازی بانک نمونه عیوب محصولات در نواحی نورد گرم و نورد سرد و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در راستای پیش‌بینی رخداد عیوب است.

کاهش میزان ادعاهای مطرح‌شده از سوی مشتریان در سال 1401

وی با اشاره به میزان رضایت‌مندی مشتریان از وضعیت کیفیت محصولات فولاد مبارکه تصریح کرد: نتایج میزان ادعاهای کیفی مطرح‌شده از سوی مشتریان محصولات نشان از بهبود عملکرد کنترل کیفیت محصولات دارد. این در حالی است که تناژ محصولات بازرسی و ارسال‌شده نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی ۸ درصدی داشته و میزان ادعاهای مطرح‌شده در سال ۱۴۰۱ نیز مقدار ۰.۱۴ درصد بوده که این مقدار در سال ۱۴۰۲ به عدد ۰.۱۲ درصد کاهش یافته است.

محمدرضا نصر اصفهانی، رئیس کنترل کیفی نورد سرد: تنوع فرایندهای تولید و تولید بیش از پنج نوع محصول نهایی حساس موجب شده ناحیه نورد سرد همواره از دیدگاه کیفی حساسیت‌های ویژه‌ای داشته باشد. در این ناحیه، در حال حاضر، بیش از پنج نوع محصول نهایی شامل محصولات اسیدشویی، قلع‌اندود، سرد، گالوانیزه و رنگی تولید می‌گردد و با توجه به حساسیت مصرف هریک از محصولات فوق، تولید و بازرسی کیفیت این محصولات از اهمیت خاصی برخوردار است. روش شناخته‌شده اندازه‌گیری کیفیت این محصولات بر اساس تعریف شاخص‌های کیفی است که مهم‌ترین شاخص بازده کیفی محصولات محسوب می‌شود. در سال ۱۴۰۲ عملکرد کیفی محصولات ارتقا قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. رشد کیفی محصولات نورد سرد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱.۳۹ درصد بوده است؛ به‌طوری‌که کیفیت محصولات اسیدشویی، سرد و گالوانیزه رنگی به‌ترتیب به میزان 1.68، 2.07، 3.13 و 2.96 درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته است. در محصول ورق رویه و ورق رنگی مخصوص لوازم‌خانگی این میزان رشد به ترتیب 4.54و 4.51درصد بوده است. بهبود کیفیت محصولات ناحیه نورد سرد حاصل انجام کنترل‌ها و بازرسی‌های کیفی مناسب در زمان تولید، تعامل به‌موقع فرایندهای کنترل کیفیت و تولید، تعریف و انجام پروژه‌های بهینه‌سازی و بهبود کیفیت و آماده‌به‌کاری تجهیزات بوده است. تجارب به‌دست‌آمده برای تولید کیفی محصولات در سال‌های اخیر نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش کیفیت داشته است.

مسعود مهدیه، رئیس کنترل کیفی نورد گرم: مهم‌ترین شاخص کیفیت محصولات نورد گرم بازده کیفی است که نشان‌دهنده وضعیت کیفیت کل محصولات گرم باشد. بازده کیفی محصولات تولیدی نورد گرم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب 96.61 و 96.87 درصد بوده است که در سال 1402 به 97.69 درصد افزایش یافت. بهبود کیفیت در سال 1402 نسبت به دو سال گذشته نتیجه تلاش تمام کارکنان نورد گرم است. گفتنی است کاهش عیوبی چون عیب ناخالصی، عیب حفره، عیب پوسته و عیب عرض از موارد تأثیرگذار بر بهبود شاخص کیفیت نورد گرم بوده است. در سه سال اخیر، میزان عیب ناخالصی به ترتیب 2.85، 2.32 و 1.98 درصد، میزان عیب حفره به ترتیب 0.11 ،0.05 و 0.02 درصد، میزان عیب پوسته به ترتیب 04/۰، 0.07 و 0.01 درصد و میزان عیب عرض به ترتیب،0.18، 0.28و 0.11 درصد روند کاهشی داشته است. شاخص دیگر کیفی که در سال اخیر بهبود داشته شاخص محصولات نامنطبق نورد سرد ناشی از نورد گرم است که مقدار آن در سه سال اخیر به ترتیب 0.35، 0.29و 0.22درصد کاهش داشته است که بیشترین عامل تأثیرگذار بر آن، بهبود عیب پوسته نورد گرم بر کل محصولات سرد و حتی محصولات حساس رویه خودرو بوده است. بازرسی به‌موقع و تعامل با تولید، شناسایی عیب و عوامل مؤثر بر آن، انجام اقدام اصلاحی به‌موقع و کنترل فرایند کیفیت محصولات و عملکرد صحیح تجهیزات ازجمله عوامل تأثیرگذار بر افزایش کیفیت محصولات است. افزایش کیفیت محصولات باعث افزایش رضایت مشتریان، افزایش بهره‌وری، کاهش ضایعات، سودآوری بیشتر و تحویل به‌موقع محصول به مشتریان می‌شود.