چرا مسکن گران است؟

او اصلی ترین دلیل رکود بازار مسکن را کاهش قدرت خرید مردم می‌داند. وقتی قیمت یک کالا بیش از حد رشد می‌کند، عملا از دسترس مردم خارج خواهد شد. رشد قیمت مسکن هم بیش از تورم عمومی بوده و اصلی ترین دلیلش هم، افزایش قیمت زمین است.

افزایش قیمت زمین در سی سال!

اگر آمارهای مسکن را از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت زمین در ۲۰ شهر منتخب، به طور میانگین ۳۰۰ برابر شده است. البته این عدد برای تهران، ۱۱۰۰ برابر می‌باشد. این در حالیست که رشد دلار آزاد در طی این ۳۰ سال، ۱۴۳ برابر بوده و قیمت سکه نیز ۷۲۷ برابر شده است.

نرخ دلار در سال ۷۲، ۱۸۰ تومان بوده است که این عدد در زمستان ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. قیمت سکه نیز در سال ۷۲، ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود که در زمستان ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون تومان رسید. گفتنی است که بازار مسکن در طی ۳۰ سال گذشته، بیشترین بازدهی را داشته است. به نحوی که افراد تلاش می‌کنند، نقدینگی خود را به بازار مسکن وارد کنند. دلیل بازدهی بالای بازار مسکن نیز، تورم زمین بود که منجر به افزایش سوداگران و سرمایه گذاران شد.

حالا بعد از گذشت ۳۰ سال، مسکن از حالت مصرفی درآمده و به یک کالای سرمایه گذاری تبدیل شده است. در نتیجه، خیلی از مردم دیگر به آن دسترسی ندارند.

در نتیجه می‌توان گفت اگر بهترین سیاستگذاری‌ها در بازار مسکن صورت بگیرد، تا زمانی که به فاکتور تورم زمین توجه نشود، تمامشان بی فایده خواهند بود.