اصفهانی‌ها، فروردین امسال هوای پاکِ کمتری تنفس کردند

محمود مزارع  افزود: در حالی که فروردین سال گذشته ۱۲ روز هوای پاک در اصفهان به ثبت رسید، این کلانشهر فروردین امسال تنها هفت روز پاک داشت. وی اضافه کرد: همچنین فروردین امسال ۲۴ روز هوای با کیفیت قابل قبول در این شهر ثبت شد در حالی که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۸ روز بود.

مزارع خاطرنشان کرد: با اینکه تعداد روزهای هوای پاک در فروردین امسال کاهش داشت اما تعداد روزهای سالم هوای این کلانشهر نسبت به مدت زمان مشابه بیشتر بود، مضاف بر اینکه در فروردین سال پیش، یک روز هم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس رقم خورد. کارشناس مسوول هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: فروردین امسال و سال گذشته، در اصفهان هم بارندگی و هم باد رُخ داد، به همین دلیل شرایط به نسبت خوب هوا در این دیار در ۲ بازه زمانی مورد مقایسه تجربه شد. وی یادآور شد: بارندگی نسبت به وزش باد تاثیر کمتری روی کیفیت هوا دارد چرا که با وزش باد، هوا راحت‌تر جابه‌جا و کیفیت هوا بهتر می‌شود.

به گفته مزارع، تاثیر وزش باد به اندازه‌ای است که اگر پس از بارندگی، پایداری هوا رخ دهد، بلافاصله پس از بارندگی، هوا مجدداً آلوده می‌شود.

وی ادامه داد: اصفهان فروردین امسال، از لحاظ بارندگی، ناپایداری جوی و وزش باد شرایطی مشابه سال گذشته داشت و در مجموع می‌توان گفت در این دو بازه زمانی، کیفیت هوای یکسانی را تجربه کرد.

کیفیت هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا