شماره روزنامه ۶۰۰۹
|

  • بورس در گردنه مالیات

    دنیای اقتصاد-گروه بورس: امروز در صحن علنی مجلس درخصوص یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار سهام تصمیم‏گیری خواهد شد که شاید حل و فصل این موضوع، در حکم پایانی بر مسیر نزولی یازده روزه نماگر اصلی بازار سهام باشد. بند «س» تبصره۶ قانون بودجه که یکی از داغ‏ترین اخبار محافل و رسانه‌های اقتصادی بوده در جلسه امروز تعیین تکلیف خواهد شد. بر اساس نظر کارشناسان این بند مالیاتی، مشارکت مردم را هدف قرار داده است و این تبصره می‌تواند در حکم مانعی برای تحقق شعار سال عمل کند. مطابق این تبصره، شرکت‌های کوچک از مالیات معاف می‌شوند، اما شرکت‌های بزرگ سهم بیشتری از محل این مالیات خواهند داشت. فعالان بورسی و اقتصادی درخصوص اصلاح این بند اتفاق نظر دارند و معتقدند که در صورت تصویب این بند، بازار سهام متضرر خواهد شد. در روزهای گذشته، کلیات این بند مورد تایید قرار گرفته، اما هنوز توافقی بر سر جزئیات آن نشده است.
  • برندگان کرونا؛ بازندگان پساکرونا

    محدثه علیزاده: پنجاه شرکت بورسی با بیشترین سوددهی در زمان کرونا، پس از آن با افت‌‌‌‌های سنگینی مواجه شدند. به گزارش فایننشال‌تایمز، برندگان دوره پاندمی، از اواخر سال‌۲۰۲۰ و رفع محدودیت‌های آن دوره بیش‌‌‌‌از ۱.۵‌هزار‌میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده‌اند. این شرکت‌ها که بیشتر در دو حوزه فناوری و دارویی قرار دارند، اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین بازندگان پساکرونایی نیز شناخته می‌شوند. در حال‌حاضر شرکت زوم با افت ۷۷‌میلیارد دلاری ارزش بازار خود، جایگاه بزرگ‌ترین بازنده پس از پاندمی را از آن خود کرده‌است.
  • زنگ پایانی نزول؟

    بهراد موسوی/کارشناس بازار سرمایه
    روز گذشته یازدهمین روز متوالی ریزش نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی رقم خورد که شاخص کل بورس تهران با افت ۱.۴۸درصدی، ۳۲هزار و ۳۹۱واحد از محدوده ۲میلیون و ۱۹۳هزار واحدی عقب‌نشینی کرد و در نهایت در محدوده‌های ۲میلیون و ۱۶۰هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هموزن با افت ۱.۷۵درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۷۱۶هزار و ۸۸واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، مانند شاخص کل هموزن و دماسنج اصلی بورس تهران سرخ‌پوش بود و حدود ۱.۸۹درصد افت ارتفاع را تجربه کرد و در نهایت در سطح ۲۳هزار و ۹۷۴واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز دوشنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار ۳هزار و ۳۵۱میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۴۶۲میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این بین سه نماد «فملی»، «فولاد» و «فارس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «بپاس» و «مارون» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «ذوب»، «خودرو» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.
  • نوبت درخشش بورس لندن

    دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی: درست می‌بینید؛ بورس لندن بالاخره وارد یک روند صعودی قوی شده‌است. شاخص اصلی بازار سهام بریتانیا برای اولین‌بار و باقدرت سطح مقاومتی ۸‌هزار واحد را شکسته و از آغاز سال‌جاری بازده بیش از ۹‌درصدی نصیب سهامداران کرده‌است. این عملکرد، بورس لندن را به یکی از موفق‌‌‌‌ترین بازارهای سهام اروپا در سال‌۲۰۲۴ تبدیل کرده‌است‌ و حتی در مقایسه با وال‌‌‌‌استریت، این عملکرد قابل‌قبول محسوب می‌شود.
  • کریپتو به‌جای بورس

    این روزها بازارسرمایه وارد مرحله جدیدی از بحران شده و همچنان زمستانی و ابری است و گرمای خاصی را نصیب سهامداران نمی‌کند. در حال‌حاضر بازار با دو معضل، ابتدا ناامیدی که در وجود همه سهامداران شکل‌گرفته و دوم بی‌خیالی مسوولان سروکار دارد. ناامیدی سهامداران به بخش‌اعظمی از بازار سرایت کرده و حتی خبرهای نویدبخش هم نمی‌تواند به این بازار جان تازه‌‌‌‌‌ای ببخشد.
  • درس‌های نابغه ریاضی برای بازارهای مالی

    دنیای اقتصاد: جیم سیمونز (Jim Simons)، استاد ریاضیاتی که بدل به بنیان‌گذار پرسودترین صندوق پوشش‌ریسک (Hedge Fund) شد و از پیشگامان سرمایه‌گذاری با استفاده از الگوهای مقداری خودکار (automated quantitative models) بود، جمعه گذشته در سن ۸۶ سالگی درگذشت. او ریاضیدان-سرمایه‌گذاری بود که توانست چیزی را ایجاد کند که به گفته بسیاری از کارشناسان مالی، بزرگ‌ترین ماشین پول‏‏‏‌سازی جهان است.
  • مواجهه بورس با بهره واقعی

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: همواره یکی از متغیرهای اثرگذار بر بورس، نرخ بهره بوده است؛ متغیری که بر بازده موردانتظار بورس اثر می‌گذارد. به‌طوری که افزایش بهره در اقتصاد، ارزش فعلی عایدات آتی سهام شرکت‌ها را کاهش داده و در نهایت موجب افت ارزش ذاتی سهام خواهد شد.
  • خروج از برزخ بهره‌ منفی؟

    دنیای اقتصاد: آخرین آمارها از نرخ تورم، نشان می‌دهد رشد شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده در فروردین‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر با ۳۰.۹درصد شده است. بررسی وضعیت نرخ‌های بهره فعال در بازار نیز نشان می‌دهد نرخ‌های بهره، در سطح حدود ۳۰درصد قرار گرفته و حتی برخی نرخ‌های بهره از تورم فراتر رفته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که نرخ بهره حقیقی در آستانه مثبت شدن قرار دارد. مثبت شدن این متغیر سیاست پولی برای اقتصاد ایران که سال‌ها وضعیت نرخ بهره حقیقی منفی را تجربه کرده است، می‌تواند فرصت مناسبی برای مهار تورم و بهبود شرایط تولید باشد؛ به‌نحوی‌که در شرایط کنونی می‌توان نرخ بهره را به تدریج به جعبه ابزار سیاستی بانک مرکزی بازگرداند. اما لازمه آن، تغییر رویکرد تعیین دستوری نرخ بهره برای سیستم بانکی است؛ به‌نحوی‌که سیاستگذار از طریق نرخ بهره سیاستی بتواند بر نرخ‌های بهره تاثیر بگذارد.
  • کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی تصویب شد

    خانه ملت: نمایندگان مجلس با تصویب کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی موافقت کردند.
  • روایت دهه ‌قرمز بورس

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: شاخص‌کل بورس و اوراق‌بهادار تهران روز گذشته بیش از ۱۵۰۰ واحد ریخت تا دهمین روز از ریزش متوالی خود را تجربه‌ کرده‌باشد. در این مدت این شاخص دو کف حمایتی مهم ۲.۳ و ۲.۲‌میلیون‌واحدی را از دست داد و حدود ۵‌درصد منفی شد. طی ۱۰روز گذشته بازار سرمایه مجموعا‌ هزار و ۷۳۷‌میلیارد‌تومان نقدینگی را از دست داده و میانگین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس (سهام و حق‌تقدم) در محدوده حداقلی سه‌هزار و ۵۵‌میلیارد‌تومان تثبیت شده‌است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر