شماره روزنامه ۶۰۰۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۷۳ دنیای اقتصاد

اخبار بورس - روزنامه شماره ۵۹۷۳

  • گرایش بورس به رکود

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بورس تهران که پس از مدت‌‌‌‌ها توانسته بود در هفته منتهی به ۱۶ اسفند، یک هفته نسبتا خوب را تجربه کند، در هفته گذشته نتوانست این روند را ادامه دهد و هر سه نماگر اصلی بازار با کاهش ارتفاع همراه شدند. سبزپوشی نماگرها در هفته منتهی به ۱۶ اسفند موجب‌شده بود تا مجددا امید به تالار شیشه‌ای تزریق شود و سهامداران به ادامه مسیر معاملاتی بازار امیدوار شوند، اما مجددا امیدها در تالار شیشه‌ای رنگ باخت و بازار در مدار نزولی قرارگرفت. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، قرار داشتن قیمت سهام در سطوح ارزنده و شعله‌ورشدن مجدد آتش انتظارات تورمی، از جمله مهم‌ترین دلایلی بودندکه در هفته منتهی به ۱۶ اسفند، موجبات استقبال معاملات سهام را فراهم کردند. در هفته‌ای که گذشت، شاخص‌‌‌‌کل بورس تهران افت ۰.۷۲‌‌‌‌‌درصدی را تجربه کرد. نماگر هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با افت ۰.۸۹‌‌‌‌‌درصدی همراه شد، در فرابورس نیز شاخص ‌‌‌‌کل این بازار در هفته گذشته، افت ۱.۱۶‌‌‌‌‌درصدی را ثبت کرد.
  • نیمه تاریک بورس

    دنیای اقتصاد: در نیمه دوم سال، فضای کلی معاملات در بورس تهران پس از طی یک دوره پرنوسان به‌سرعت به سمت منفی گرایید. این تغییر فاز در گام نخست به علت برخی سیاستگذاری‌های اقتصادی رخ داد که سبب شد رشد بی‌محابای قیمت‌های سهام بعد از اردیبهشت‌ماه رفته‌رفته کاهش یابد. عملکرد بازار سهام طی دو نیمه سال جاری نشان می‌دهد نااطمینانی توأم با هراس به دلیل دستورالعمل‌های تحمیل‌شده از سوی سیاستگذار، مانع از ورود نقدینگی سرگردان شده است. این مساله باعث شکل‌گیری روند منفی قیمتی در برخی شده است. به این ترتیب، با ورود به نیمه دوم سال و بالاگرفتن ریسک‌های سیاسی و اقتصادی تا حدود زیادی از جذابیت خرید سهام کاسته شد و عرضه‌ها شدت گرفت. اما با وجود اینکه در اسفندماه شاهد تقویت التهاب ارزی بودیم باز هم این مهم نتوانست سرمایه‌گذاران را برای خرید سهام قانع کند.
  • بورس از لنز «بافِت»

    دنیای اقتصاد: بررسی شاخص وارن بافت در کشورهای مختلف بر دو مورد دلالت دارد: نخست اینکه رفتار این شاخص در کوتاه‌مدت معیار مناسبی برای پیش‌بینی نیست. دوم اینکه زمانی که شاخص پایین‌تر از روند کلی قرار دارد، بازار بازده بالاتری را به ثبت می‌رساند. این شاخص که میزان رشد بازار سهام در مقابل رشد اقتصاد کل را ارزیابی می‌کند، نشان می‌دهد بازار سهام و تولید ناخالص داخلی ایران همچنان رابطه متناسبی ندارند. درحالی‌که میانه این شاخص در ۱۴ سال مورد ارزیابی عدد یک است، اکنون در نقطه ۱.۴۷ قرار دارد.
  • بورس در خواب بهاری

    دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان: تنها سه روز معاملاتی پیش‌روی بازار سرمایه است و به‌نظر می‌رسد بورس از حالا به خواب بهاری رفته‌است. بعد از انتشار اخبار مثبتی که توانست بازار را در هفته منتهی به ۱۶ اسفند تحت‌تاثیر قرار دهد و باعث شود شاخص‌کل بورس ۵.۳۹‌درصد رشد کند، خبرهای بیشتری از آنها نیامد و این باعث شد در ادامه بازار بلاتکلیف بماند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر