شماره روزنامه ۵۹۹۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۷۴ دنیای اقتصاد

اخبار خبر - روزنامه شماره ۵۹۷۴

  • «غزه» محور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

    دنیای اقتصاد: «در ماه ژانویه دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در عمان گرد هم آمدند تا جنگ غزه را محور مذاکرات محرمانه قرار دهند. طرف آمریکایی به دنبال توقف حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و پایگاه‌های خود در منطقه بود و ایران نیز به دنبال تحقق آتش‌بس در غزه بود.» «فرناز فصیحی» و «اریک اشمیت» ۱۵ مارس در نیویورک‌تایمز نوشتند: به گفته مقامات ایرانی و آمریکایی آشنا با این گفت‌وگوها، ایران و ایالات متحده در ماه ژانویه در عمان گفت‌وگوهای غیرمستقیم و محرمانه‌ای را در مورد تهدید تشدید یافته یمن برای کشتیرانی در دریای سرخ و همچنین حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به پایگاه‌های آمریکایی انجام دادند.
  • ۵ چالش ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: جامعه‌ ایران را یکی از پیش‌بینی‌ناپذیرترین جوامع می‌دانند. همایون کاتوزیان، اقتصاددان و تاریخ‌نگار در نظریه «ایران، جامعه کوتاه‌مدت» می‌گوید مجموعه‌ شرایط و تحولات تاریخی ویژگی‌ای را در تاریخ و جامعه‌ ایران ساخته که گاهی ردش را در چنین ضرب‌المثل‌هایی می‌توان پیدا کرد؛ به‌طور مثال «از این ستون به اون ستون فرجه» یا «سیب رو که بندازی هوا هزار تا چرخ می‌خوره». بنابراین آینده هیچ‌گاه معلوم نیست و هر آن ممکن است همه‌چیز زیرورو شود. با این وجود تحلیل کارشناسان اجتماعی می‌تواند برای پیدا کردن دید بهتر از جامعه راهگشا باشد.
  • «شوک قلب‌ها» به «فرونشست» رسید

    دنياي اقتصاد: موجی گرم در تن زمین سرد دمیده و تیک‌تاک تند ساعت‌ها نوید رسیدن سالی نو را می‌دهند. در این گزارش قرار است به مهم‌ترین رویدادهایی که در سال جاری جامعه را تکان داد و مردم را به واکنش واداشت بپردازیم. این بازخوانی مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی سال ۱۴۰۲ است.
  • روزه‌داران سوداگر چه کسانی هستند؟

    آیت‌الله جوادی‌آملی در کتاب حکمت عبادات می‌نویسد: از موارد فرق بین روزه و سایر عبادات همین است که درباره اعمال دیگر، ملائکه الهی هنگام مرگ به استقبال مومنین می‌آیند که: «سلامٌ علیکم طبْتم فادْخلوها خالدین» درهای بهشت را باز می‌کنند و می‌گویند از هر دری که خواستید بفرمایید. اما درباره روزه‌‌دار خدای سبحان فرمود: من خودم جزا می‌دهم. این جزو احکام و آداب روزه نیست؛ بنابراین نه در سلسله بحث‌های واجب و مستحب که فقه عهده‌‌دار آن است آمده و نه در بحث‌های آداب روزه؛ بلکه جزو حکمت‌های عبادت است که چگونه انسان به جایی می‌رسد که خداوند متعال مستقیما جزای او را به عهده می‌گیرد. آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر توجه هر چه بیشتر به حکمت روزه بیان کردند: خداوند به کسانی چون اولیای الهی که روزه‌های مستحبی می‌گیرند و سهمیه افطار خود را به یتیم و اسیر و مسکین می‌دهند، در عین حال که «جنّاتٍ تجری من تحتها الأنهار» در اختیار آنهاست، می‌فرماید: «فادْخلی فی عبادی ‌وادْخلی جنّتی» زیرا برای مطلب بالاتری، روزه می‌گیرند. اما آنها که برای ورود به بهشت و برای استفاده از میوه‌های دلپذیر آن روزه می‌گیرند، تنها نوعی سوداگری دارند.
  • تکذیب بیکاری ۷۰درصدی فارغ‌التحصیلان دکترا

    روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به مطلبی که روز ۲۲ اسفند با عنوان «۷۰درصد فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در جست‌وجوی کار هستند / لشکر دکترهای بیکار» در «دنیای اقتصاد» منتشر شد توضیحی را به دفتر روزنامه ارسال کرده است. در این توضیح آمده است: «آن روزنامه در مطلبی پیرامون بیکاری فارغ‌التحصیلان، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دکتری را ۷۰درصد عنوان کرده و در ادعایی نادرست، مصاحبه طه رمضانی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان موید این آمار عنوان کرده است.
  • دکه - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

    روزنامه هفت صبح در گزارشی با تیتر «لشگر یک نفره دکتر ظریف» به انتشار فایل صوتی جدید او در ۲۵اسفند پرداخت و نوشت: در یکی، دو ماه گذشته وزیر خارجه سابق کشور حسابی پرکار بوده، از این جلسه به آن جلسه، از این همایش به آن همایش. در این گزارش به کتاب جدید او نیز اشاره شده است. روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: اخیرا یک فایل صوتی دیگر از محمدجواد ظریف در فضای مجازی منتشر شده که اگرچه بخش‌هایی از آن مثل همیشه اتهامات ثابت نشده و توهین‌های ظریف به چهره‌های منتقد خود است، اما قسمت‌هایی دیگر از آن حاوی اعترافات و نکات جالب آقای ظریف درباره طیف متبوع خویش است. روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «شلیک به میراث فرهنگی‌ کشور» به آسیب به آثار باستانی کشور در روز چهارشنبه‌سوری اشاره کرد و نوشت: در چهارشنبه‌سوری امسال به کتیبه‌های هخامنشی در استان همدان و همچنین پل خواجو در اصفهان آسیب وارد شد.
  • واکنش کنعانی به پروژه صهیونیستی تجزیه ایران

    فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی امروز (شنبه) ۲۶ اسفند به اظهارات گستاخانه مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: مردخای کیدار مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی و عضو اندیشکده صهیونیستی سادات - بگین در اظهاراتی وقیحانه عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران باید تجزیه و به ۶ کشور تبدیل شود. وی تحریک قومیت‌‌‌های مختلف ایرانی را زمینه تحقق این آرزوی شوم عنوان کرده است. وی افزود: این صهیونیست مفلوک در فروردین سال گذشته نیز، ضمن تایید اقدامات نظامی صهیونیست‌‌‌ها در برخی کشورهای همجوار گفته بود؛ «باید ایران را تکه تکه کنیم.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این اظهارات به روشنی گویای سودای شوم دشمنان سفاک نسبت به ایران عزیز است.
  • پایگاه‌‌‌ گروه‌‌‌های مخالف ایران در عراق کنترل شد

    ایسنا: وزیر کشور عراق از تسلط نیروهای این کشور بر پایگاه‌‌‌های مرزی خبر داد. «عبدالامیر الشمری» وزیر کشور عراق روز شنبه گفت: «اجازه نمی‌‌‌دهیم که حزب کارگران کردستان دلیلی برای هدف قرار دادن خاک عراق باشد.» او در گفت‌‌‌وگو با شبکه العربیه خبر داد: «نیروهای عراقی کنترل پایگاه‌‌‌های مرزی که تحت سلطه نیروهای مخالف ایران(تروریست‌‌‌های تجزیه‌‌‌طلب) بودند را در دست گرفتند.» وزیر کشور عراق همچنین با اشاره به اینکه سلاح اکنون در انحصار دولت است خاطرنشان کرد که روند ثبت سلاح سبک و خرید سلاح سنگین آغاز شده است.
  • بیانیه تند گروه ۷

    دنیای‌اقتصاد: خبرگزاری رویترز اوایل اسفندماه مدعی شد که ایران می‌‌خواهد به روسیه موشک بالستیک بدهد و بر اساس این ادعا یک مقام آمریکایی و گروه ۷ هشدار دادند که در صورت انجام چنین اقدامی، واکنش سریع نشان خواهند داد. خبرگزاری رویترز اوایل اسفند ماه با انتشار خبری به نقل از شش منبع مطلع مدعی شده بود که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین به زمین قدرتمند را برای روسیه تامین کرده است. به نوشته رویترز، ایران و روسیه هر دو تحت تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایالات متحده آمریکا هستند و این موضوع می‌تواند نشان از همکاری نظامی نزدیک بین مسکو و تهران باشد.
  • انقلاب در اقتصاد سیاسی خلیج فارس

    حمید‌رضا کاظمی/کارشناس مسائل خلیج فارس
    خلیج فارس از زمان پایان جنگ سرد اهمیت دوچندانی در نظام بین‌الملل پیدا کرده است که این جایگاه را نباید صرفا در ارتباط با منابع نفتی در این منطقه برای اقتصاد جهانی ارزیابی کرد. خلیج فارس بعد از جنگ جهانی دوم نقش پمپ بنزین اقتصاد جهانی را پیدا کرده بود که ناشی از وابستگی صنایع غربی به نفت استخراج‌شده از این منطقه بود و بنابراین حفظ ثبات در این منطقه جزو منافع حیاتی کشورهای غرب محسوب می‌شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر