خبری که با واکنش ایران مواجه شد و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در همان زمان در واکنش به این ادعای رویترز گفت: «بار دیگر اتهامات بی‌‌اساس مطرح‌‌شده علیه ایران درباره استفاده روسیه از سلاح‌‌های ایرانی در جنگ اوکراین را قویا محکوم می‌‌کنم؛ تکرار این ادعاهای بی‌‌سند به مرحله کسل‌‌کننده‌‌ای رسیده است.» توییتر دفتر نمایندگی ایران در سازمان‌‌ ملل نیز همزمان با انتشار خبر ادعایی رویترز درخصوص ادعاهایی درباره فروش موشک بالستیک به روسیه اعلام کرد که محدودیت قانونی نداریم، اما از چنین اقدامی خودداری می‌‌کنیم. به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «انتخاب»، نمایندگی ایران در سازمان‌‌ملل اعلام کرد: «به‌‌رغم اینکه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالستیک وجود ندارد، ایران از نظر اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول منازعه روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن‌‌زدن به جنگ خودداری کند و این ریشه در پایبندی ایران به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان‌‌ملل دارد.» اما این روزها یک بار دیگر آمریکا به همراه ۶ متحد خود در گروه ۷ به ایران هشدار داده‌‌اند که از ارسال موشک به روسیه خودداری کند.

گروه ۷ کشور بزرگ صنعتی جهان روز جمعه از ایران خواست از انتقال موشک‌‌‌‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین خودداری کند. گروه ۷ هشدار داد در صورت انتقال موشک، اقداماتی علیه تهران انجام خواهد داد.همچنین رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «احتمال ممنوعیت پروازهای شرکت ایران ایر به مقاصد اروپایی در واکنش به ارائه موشک از ایران به روسیه وجود دارد.» ایران ایر (شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران - هما) شرکت صاحب پرچم، تنها شرکت ایرانی است که به کشورهای اروپایی پرواز دارد. ایران ایر هم اکنون به کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا پرواز دارد. رهبران این گروه در بیانیه‌‌ای اعلام کردند: «اگر ایران به ارائه موشک‌‌های بالستیک یا فناوری‌‌های مرتبط به روسیه ادامه دهد ما آماده پاسخ سریع و هماهنگ از جمله اقدامات جدید و مهم علیه ایران هستیم.»

گروه ۷ در بیانیه‌‌ای با هماهنگی کاخ سفید این هشدار را صادر کرد به این امید که تهران را وادار کند قبل از ارائه موشک به روسیه بیشتر فکر کند؛ آن هم در زمانی که کمک‌‌های امنیتی آمریکا به اوکراین در کنگره توسط رهبران جمهوری‌خواه که از دونالد ترامپ پیروی می‌کنند، مسدود شده است. بیانیه گروه ۷ روشن نکرد آیا روسیه موشک‌‌های ایرانی را دریافت کرده یا خیر. این موضوع نشان می‌دهد تهران هنوز در مرحله بررسی احتمال است.در بیانیه گروه ۷ آمده است: «ما عمیقا نگران گزارش‌‌هایی هستیم که ایران در حال بررسی انتقال موشک‌‌های بالستیک و فناوری‌‌های مرتبط با آن به روسیه است.»

این گروه در بیانیه خود افزود: «از ایران می‌‌خواهیم این کار را انجام ندهد زیرا بی‌ثباتی منطقه را افزایش می‌دهد و نشان‌‌دهنده تشدید حمایت از جنگ روسیه در اوکراین است... تجاوزی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است ... تهران قبلا پهپادهایی به روسیه داده که علیه غیرنظامیان استفاده شده است.»اوکراین و غرب می‌گویند ایران به روسیه پهپادهای نظامی داده است و روسیه از این پهپادهای انتحاری در حملات علیه اوکراین استفاده می‌کند. در مقابل، ایران به شدت این خبر را تکذیب می‌کند و می‌گوید به مسکو، پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین، نداده است. خبرگزاری رویترز ماه گذشته ادعا کرد که ایران قبلا حدود ۴۰۰ موشک زمین به زمین، از جمله بسیاری از تسلیحات کوتاه‌برد خانواده فاتح-۱۱۰ که قادر به اصابت اهدافی تا فاصله ۴۳۵ مایلی هستند، به روسیه داده است.مقامات دولت بایدن روز جمعه گفتند که نتوانسته‌‌اند تایید کنند که ایران قبلا موشک‌‌هایی را منتقل کرده است، اما فرض می‌کنند که قصد دارد این کار را انجام دهد.

بایدن چه گفت؟

همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده جمعه ۲۵ اسفند در سخنانی از اقدامات قابل‌توجهی علیه تهران در صورت ارائه موشک بالستیک به روسیه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب»؛ بایدن گفت که اگر ایران موشک بالستیک یا فناوری مرتبط با آن را به روسیه ارائه دهد، اقدامات جدید و قابل‌توجهی علیه تهران انجام خواهیم داد.این هشدارها در حالی صورت می‌‌پذیرد که یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که این کشور همچنان نمی‌تواند ارسال موشک‌‌های بالستیک از ایران به روسیه را تایید کند.به گزارش «ایسنا»، این مقام آمریکایی مدعی شد در صورتی که ایران به ارسال موشک‌‌های بالستیک به روسیه بپردازد با عواقب سریع و جدی مواجه خواهد شد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز ‌‌پیش‌تر اذعان کرده بود که واشنگتن تا به این لحظه موفق به تایید انتقال موشک‌‌های بالستیک از تهران به مسکو نشده است.

واکنش بریتانیا

همچنین چندی پیش و بعد از انتشار گزارش رویترز، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا در مصاحبه‌‌ای با مجله «هاوس»، مدعی شد که بریتانیا اطلاعاتی در مورد ارائه موشک‌‌های زمین به زمین از ایران به روسیه دارد؛ اما از وارد شدن به جزئیات خودداری کرد.وزیر دفاع بریتانیا در اظهاراتی مدعی شده ایران به روسیه موشک بالستیک داده است. به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه پولیتیکو، شاپس با اشاره به اینکه نمی‌تواند وارد جزئیات بیشتری شود، مدعی ارسال موشک‌‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شد. وزیر دفاع بریتانیا در مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعاتی در مورد ارائه موشک‌‌های بالستیک ایران به روسیه دارد یا خیر، ادعا کرد: «اطلاعاتی دارم اما نمی‌توانم وارد جزئیات آن شوم.»وی در ادامه مدعی شد: «اما چه موشک‌‌های بالستیک باشد و چه پهپادهای شاهدی که به روسیه داده‌‌اند، ما دیده‌‌ایم که اگر در دنیا مشکلی وجود داشته باشد، اغلب ایران آن را پیش می‌‌برد یا در این مورد به تامین زنجیره کمک می‌کند.»شاپس افزود: «آنها نه تنها در منطقه خود، بلکه در این مورد در اروپا نیز تاثیر بدی دارند.»