شماره روزنامه ۶۰۰۹
|

  • حیات ۱۰۰۰ ساله فردوسی

    دنیای اقتصاد: بسیاری از پژوهگران تاریخ و ادبیات ایران، فردوسی را ناجی زبان فارسی، احیاگر اساطیر ایرانی و همچنین بازنمایانگر شکوه و جلال ایران باستان می‌دانند. او از مهم‌ترین ستون‌های حماسه‌نویسی و قصه‌پردازی جهان است که شانه به شانه هومر، ویرژیل و ... و بلکه بالاتر از آنان قرار می‌گیرد و شاهنامه‌اش شاید مهم‌ترین اثر تاریخی، حماسی و داستانی جهان باشد. خبر بد آنکه به رغم اینها هنوز اطلاعات درست و دقیقی درباره زندگی او وجود ندارد. امسال درست هزارمین سال درگذشت فردوسی است. او طبق اطلاعات موجود در سال ۴۰۳ هجری شمسی از دنیا رفته و با این حساب امسال، هزارمین سال کوچ ابدی اوست. به مناسبت ۲۵اردیبهشت‌ماه که روز بزرگداشت فردوسی است، ‌در ادامه مروری بر زندگی او و تجلیل بزرگان جهان از شاهنامه‌اش خواهیم داشت.
  • اجرای ویژه «بیژن و منیژه» در تئاتر شهرزاد

    دنیای‌اقتصاد : به مناسبت روز فردوسی، گروه اجرایی نمایش «بیژن و منیژه» امروز سه‌شنبه اجرایی ویژه خواهد داشت. در این مراسم که با تجلیل از محمد روشن، شاهنامه‌پژوه، برگزار می‌شود چهره‌هایی نظیر احمد مسجد‌جامعی، حکمت‌الله ملاصالحی، اصغر دادبه، مهدی محبتی، دکتر عبدالمهدی مستکین، علی خدایی و پوران درخشنده حضور خواهند داشت. تئاتر «بیژن و منیژه» به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی و تهیه‌کنندگی مهدی بخشیانی که از دوم اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است، با استقبال تماشاگران مواجه شده است. یلدا یزدانی و سبحان مهدی‌پور خوانندگان این اثر نمایشی هستند و صادق چراغی نیز آهنگساز نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» است. در این تئاتر قربان نجفی، شهرام نجاتی، رضا عمرانی، محسن بهرامی، سحر یافتیان، پارمیس هوبخش، اشکان شریعتی، سیاوش خادم‌حسینی، علیرضا عابدی، زهره کدخدازاده، آیسان نوریان، اسد پورحمزه و شکرخدا گودرزی ایفای نقش می‌کنند. این نمایش داستان بیژن سردار جوان ایرانی است که دل‌باخته منیژه می‌شود که دختری تورانی است.
  • کشورگشایی اسکار در جشن ۱۰۰سالگی

    دنیای‌اقتصاد: آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک (اسکار) یک کمپین جهانی به نام «آکادمی ۱۰۰» راه‌اندازی کرد که هدف آن گسترش دامنه و ارتباط خود با سراسر جهان است. بیل کرامر، مدیرعامل آکادمی، از «آکادمی ۱۰۰» به عنوان برنامه‌ای یاد کرد که نفوذ و تاثیر جهانی این نهاد را عمیق‌تر خواهد کرد و افزود: آکادمی به‌زودی وارد قرن دوم خود می‌شود و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که همچنان رهبر برجسته جامعه بین‌المللی سینما خواهیم بود.
  • درگذشت خواننده پیشگام موسیقی خراسان

    دنیای‌اقتصاد: احمدخان نورزایی، آوازخوان و دوتار‌نواز خراسانی، یکشنبه بیست‌و‌سوم اردیبهشت درگذشت. غفور محمدزاده، خواننده و پژوهشگر موسیقی نواحی خراسان، با اعلام این خبر، درباره هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی که به احمد خاصه مشهور بود به خبرگزاری مهر گفت: احمد نورزایی معروف به احمد خان و مشهور به احمد خاصه، خواننده و نوازنده دوتار اهل صالح‌آباد خراسان رضوی بود. لحن اصیل احمد‌خان بسیار گیرا و شنیدنی بود با این همه متاسفانه فقط تعداد دو کاست از این هنرمند در دسترس مخاطبان موجود است.
  • پروفسور کلمه‌ها

    دنیای اقتصاد: پنج سال از درگذشت عبدالرحمان عمادی، پژوهشگر و نویسنده گزیده‌کار، می‌گذرد؛ کسی که به دلیل علایق زبان‌شناسانه و تحقیق در اسامی و نام‌های خاص در فرهنگ، تاریخ و جغرافیای کشورمان به پروفسور کلمه‌ها مشهور بود. عبدالرحمان عمادی ۴ بهمن ۱۳۰۴ در شرق گیلان به دنیا آمد. او پس از تحصیل در مکتب‌خانه روستا، روانه رودسر، رشت و قزوین شد و تحصیلات متوسطه را در این شهرها گذراند. وی در زمان حکومت مصدق (۱۳۳۱) موفق به دریافت لیسانس قضایی از دانشگاه تهران شد. عمادی هم‌زمان با وکالت، به پژوهش در مباحث ایران‌شناسی روی آورد که بخشی از مقالاتش طی نیم قرن گذشته در مجلات معتبر منتشر شده‌اند. آثار او که از میانشان می‌توان به دیلمون پارسی و دیلمون پالوی، دماوند یا گب‌آوند، چندصد نام دریای خزر، فره‌گان، آسمانکت و لامداد اشاره کرد، از سوی نشر آموت منتشر شده‌اند.
  • تجلیل از ایرج راد در ارسباران

    دنیای‌اقتصاد: بزرگداشت ایرج راد، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، در سیزدهمین همایش بزرگ شعر و موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. ایرج راد زاده ۷اردیبهشت سال ۱۳۲۴ در بروجرد است. وی دارای کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه کاردیف ولز و عنوان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور است. راد اوایل دهه ۵۰ با بازی در فیلم‌های پستچی و دایره مینا ساخته‌های داریوش مهرجویی وارد سینما شد و در فیلم بعدی او «اجاره‌نشین‌ها» نیز به ایفای نقش پرداخت. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی امیرکبیر، وزیر مختار، در پناه تو، وین شرح بی‌نهایت، مدار صفر درجه، فاکتور ۸ و ایراندخت بخش دیگری از کارنامه هنری اوست. او در حال حاضر ریاست هیات‌مدیره خانه تئاتر را به عهده دارد. این بزرگداشت به کوشش کانون ادبی زمستان و به مناسبت ۷۹سالگی ایرج راد ساعت ۱۵ پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برپا خواهد شد.
  • «پادشاهی سیاره میمون‌ها» در صدر باکس‌آفیس

    دنیای‌اقتصاد: «پادشاهی سیاره میمون‌ها» محصول کمپانی دیزنی و قرن بیستم در اولین آخر هفته اکران خود به ۷۲.۵میلیون دلار در گیشه بین‌المللی دست یافت. جدیدترین قسمت از سری فیلم‌های «میمون‌ها» با فروش ۵۶.۵میلیون دلار در آمریکای شمالی رتبه اول را به خود اختصاص داد و مجموع فروش جهانی خود در هفته نخست اکران را به ۱۲۹میلیون دلار رساند. پیش‌بینی می‌شود «پادشاهی سیاره میمون‌ها» که با بودجه ۱۶۰میلیون دلاری ساخته شده، همانند قسمت‌های قبلی بخش عمده‌ای از درآمد خود را در گیشه بین‌المللی به دست آورد. این فیلم بهترین عملکرد در بازار خارجی را با ۱۱.۴میلیون دلار در چین رقم زد و پس از آن فرانسه با ۷.۱میلیون دلار، مکزیک با ۶.۴میلیون دلار و بریتانیا با ۴.۸میلیون دلار قرار دارند. دیگر بازارهای برتر این فیلم کره جنوبی (۳.۲میلیون دلار)، استرالیا (۲.۷میلیون دلار)، برزیل (۲.۶میلیون دلار)، آلمان (۲.۲میلیون دلار) و اسپانیا (۲.۲میلیون دلار) بودند. قسمت‌های پیشین شامل «طلوع سیاره میمون‌ها» و «جنگ برای سیاره میمون‌ها» به ترتیب ۴۸۱ و ۴۹۰میلیون دلار فروش داشتند، در‌حالی‌که «طلوع سیاره میمون‌ها» با ۷۱۰میلیون دلار در سطح جهانی به عنوان پردرآمدترین قسمت از این سری فیلم شناخته می‌شود. وس بال کارگردانی «پادشاهی سیاره میمون‌ها» را بر عهده داشته که چهارمین قسمت از سری جدید و دهمین فیلم از این مجموعه‌فیلم ۵۶ساله است.
  • «چی دا» روی آنتن شبکه ۲

    دنیای اقتصاد: تله‌فیلم «چی دا» به کارگردانی زنده‌یاد شهرام عبدلی و تهیه‌کنندگی اشکان حاج‌ حسنی فردا چهارشنبه از شبکه‌ دو پخش می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «چی دا دختر نوجوانی است که به دلایلی مجبور است برخلاف میلش مدتی در روستا با مادربزرگش زندگی کند و این زندگی اجباری او را وارد چالش‌هایی می‌کند.» «چی دا» دومین همکاری اشکان حاج‌حسنی و زنده‌یاد شهرام عبدلی پس از فیلم «زنگ آخر» است که آخرین نقش‌آفرینی و کارگردانی این سینماگر فقید به حساب می‌آید. زنده‌یاد شهرام عبدلی، علی عطایی‌حور، سعیده عرب، مجید شهریاری، احمد حیاوی، اشکان حاج‌حسنی، هلن جوکار، حسنا قبادی، نرگس خسروی، مهدی علی‌آبادی، مهدی حاج‌حسنی، نگین حسینی کینکی و نیکو نوربخش از جمله بازیگران این تله‌فیلم هستند. علاقه‌مندان به دیدن درام‌های خانوادگی می‌توانند «چی دا» را ساعت ۱۷ از شبکه دوم سینما تماشا کنند.
  • «خاطرات طبیعت» در موزه هنر‌های معاصر

    دنیای‌اقتصاد: نمایشگاه منتخبی از آثار منظره‌پردازی ادهم ضرغام با عنوان «خاطرات طبیعت» فردا چهارشنبه در سه نگارخانه موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود. در توضیح این نمایشگاه که بیش از ۱۲۵ اثر از این هنرمند را در بر دارد، آمده است: ادهم ضرغام از آن دست نقاشان است که طبیعت را به اعتبار جهان بیرونی و قرارگرفتن در برابر آن به‌عنوان دستاویزی برای کشف عالم معنا موضوع کار خویش کرده است. او در این راه، اگر‌چه همواره با حضور مستقیم در طبیعت برای گفت‌و‌گو با آن و نیز هستی و دریافت صفات صوری و معنوی منبعث از این گفتمان و مکاشفه که هدایتگر نقاش و سازنده ساختار اثر هنری هستند، دست به خلاقیت هنری می‌زند، اما آنچه روشن است آمیختگی خیال و واقعیت در آثار این هنرمند است؛ یعنی حضور مستقیم و بی‌واسطه در طبیعت، او را محدود و محصور به ظواهر عناصر طبیعت نمی‌کند. نمایشگاه «خاطرات طبیعت» ساعت ۱۷ چهارشنبه در سه نگارخانه موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح خواهد شد.
  • در کشاکش زندگی و سینما

    دنیای اقتصاد: کیانوش عیاری یکی از سینماگران مهم ایران به حساب می آید و حالا در سالروز ۷۳سالگی اش در موزه سینما قسمتی به نام او راه‌اندازی و گنجینه جوایزش به تماشا گذاشته شده است. او در این مراسم خبر داد که پزشکان گفته‌اند دیگر فیلم نسازد اما توصیه‌ها را نادیده گرفته و از میان سینما و زندگی، اولی را انتخاب کرده است. نسل‌های مختلفی از سینماگران در این مراسم حضور داشتند تا تولد این سینماگر مهم را جشن بگیرند. نکته عجیب این است که در این سال ها کیانوش عیاری بیشتر با فیلم‌ها و سریال‌های منتشرنشده‌اش شناخته می‌شود چون تعداد زیادی از آثارش بنا به دلایل مختلفی هرگز رنگ نمایش را ندیده‌اند.
  • تمجید میشائل هانکه از کیارستمی

    دنیای اقتصاد: عباس کیارستمی با گذشت چند سال از درگذشتشش همچنان تحسین‌کنندگان زیادی دارد؛ از جمله این تحسین‌کنندگان می‌توان به میشائل هانکه، کارگردان برجسته آلمانی، اشاره کرد. او آن‌چنان احترامی برای کیارستمی قائل است که وقتی از او خواسته شد نگاهی به چشم‌انداز سینمای معاصر بیندازد و نام کسی را که کارش را بیش از همه تمجید می‌کند به زبان بیاورد، تنها یک پاسخ داشت: عباس کیارستمی.
  • پایان یوروویژن با حاشیه‌های سیاسی

    دنیای اقتصاد: شصت و هشتمین دوره مسابقه آواز یوروویژن در مالمو سوئد برگزار شد و هنرمندی از سوئیس جایزه آن را از آن خود کرد. اما این دوره از مسابقات بدون حاشیه نبود؛ تظاهراتی که از اوایل هفته پیش آغاز شده بود تا عصر روز فینال در مالمو ادامه یافت و هزاران نفر خارج از محل برگزاری جمع شدند تا به شرکت رژیم صهیونیستی در این مسابقه به دلیل اقدامات جنایت‌آمیز اسرائیل در غزه اعتراض کنند. این اعتراض‌ها در پاسخ به فراخوان نهادهای جامعه مدنی سوئد انجام شد که خواستار حذف نماینده رژیم صهیونیستی از یوروویژن بودند. تظاهرکنندگان با بنرهایی با شعارهای «کودکان در غزه کشته می‌شوند»، «نسل‌کشی را متوقف کنید» و «فلسطین برای همیشه» در این تظاهرات شرکت کردند.
  • مبارزه شیرازی‌ها با مغول‌ها روی صحنه

    دنیای اقتصاد: سهراب پورناظری که در سال ۱۴۰۱ کنسرت‌نمایش «سیصد» را با داستانی درباره کتاب‌سوزی نیشابور و نجات شاهنامه‌ها روی صحنه برده بود، این بار این رویداد را با داستانی تازه اجرا می‌کند. کنسرت نمایش سیصد، این بار با داستانی به نام «گات» نوشته محمد رحمانیان شکل گرفته است. داستان «گات» درباره مبارزه و مقاومت مردم شیراز در مقابل لشکر مغول است. مردم شیراز در این مبارزه در مقابل ویران کردن تخت جمشید و تصرف جام جم توسط لشکر مغول و ممنوع شدن زبان فارسی در ایران می‌ایستند. کنسرت‌نمایش «سیصد» با داستان «گات» از خرداد امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد روی صحنه خواهد رفت.
  • نمایش رایگان نسخه ترمیم‌شده «فردوسی» در موزه سینما

    دنیای اقتصاد: موزه سینما همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و با همکاری فیلمخانه ملی ایران فردا سه‌شنبه بخش‌هایی از یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران به نام «فردوسی» را نمایش می‌دهد. فیلم سینمایی «فردوسی» ساخته عبدالحسین سپنتا به تهیه‌کنندگی اردشیر ایرانی محصول سال ۱۳۱۳ است که در حدود ۲۰ دقیقه از این فیلم برای علاقه‌مندان سینما نمایش داده خواهد شد. عبدالحسین سپنتا پس از ساختن فیلم «دختر لُر» فیلم «فردوسی» را در سال ۱۳۱۳ کلید زد و بدین ترتیب فیلم «فردوسی» ششمین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفت. پس از نمایش این فیلم، دکتر فریبا شکوهی، عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سخنرانی می‌کند و دکتر هومن شبیری نیز شاهنامه خواهد خواند. نمایش این فیلم برای علاقه‌مندان به سینما و این شاعر نامدار ایرانی آزاد و رایگان است و مخاطبان برای دیدن آن می‌توانند ساعت ۱۵ به سالن فردوس موزه سینما مراجعه کنند.
  • انتشار رمان جنجالیِ نویسنده فلسطینی

    «نکته جزئی» شاخص‌ترین اثر عدنیه شبلی، نویسنده برجسته فلسطینی، با ترجمه سارا مصطفی‌پور منتشر شد. در معرفی این کتاب آمده است: این رمان در سال ۲۰۱۷ به عربی منتشر و در سال ۲۰۲۰ به انگلیسی ترجمه شد و به مرحله نهایی جایزه کتاب ملی در بخش ترجمه و جایزه بین‌المللی بوکر راه یافت و توانست جایزه لیت‌بروم برای ترجمه آلمانی را از آن خود کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر