شماره روزنامه ۶۰۱۶
|

  • دوچرخه‌‌‌‌‌‌های جایگزین «بیدود» آمد

    دنیای‌اقتصاد: دوچرخه‌‌‌های «سفر در شهر» بعداز ۲۲ ماه بار دیگر به معابر تهران برگشتند اما با «برند دیگر» و «رنگ متفاوت» از اولی.
  • ردیابی تراکنش‌ها روی نقشه ایران

    دنیای اقتصاد: گزارش فروردین ماه شاپرک نشان می‌دهد که طی مدت یک‌ماهه فروردین ۱۴۰۳، ارزش حقیقی تراکنش‌‌های شبکه شاپرک نسبت به فروردین سال گذشته کاهش ۹.۴ درصدی داشته است. براساس اطلاعات این گزارش، ارزش تراکنش‌‌های این شبکه در اولین ماه بهار رقمی حدود ۹۷۲.۸‌هزار میلیارد تومان بوده است. در این بین حدود ۶‌درصد از این تراکنش‌‌ها از طریق ابزار پذیرش اینترنتی، ۳‌درصد از طریق ابزار موبایلی و ۹۱‌درصد هم از طریق کارت‌خوان‌‌های فروشگاهی بوده است.
  • تشدید ابهامات بورسی

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بورس تهران یک هفته پرفراز و نشیب معاملاتی را پشت‌سر گذاشت و به‌خاطر سانحه‏‏‏‏‏‏‌ ناگواری که در هفته گذشته به‌وقوع پیوست، در روزهای دوشنبه و چهارشنبه معاملات بورس تهران تعطیل شد. دامنه‌نوسان در بازار سهام به‌خاطر شرایط اضطراری حادث‏‏‏‏‏‏‌شده در معاملات سهام به مثبت و منفی ۲‌درصد و در دادوستدهای صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی ۴‌درصد کاهش پیدا کرد. در هفته‌ای که گذشت، هر سه نماگر اصلی بازار با افت همراه شدند و برای چهارمین هفته متوالی، شاخص‌کل بورس تهران کاهش ارتفاع داشت.
  • بی‌اثری مشوق‌های پولی در رشد جمعیت

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‌الملل: در واکنش به سقوط نرخ زاد و ولد در کشورهای مختلف، بسیاری از سیاستمداران به‌دنبال تخصیص منابع مالی به منظور اجرای سیاست‌‌‌هایی هستند که به افزایش تمایل زنان به فرزندآوری منجر شود. به‌عنوان مثال، دونالد ترامپ وعده داده است که در صورت بازگشت به کاخ‌سفید، پاداش‌‌‌هایی را به این منظور در نظر خواهد گرفت؛ کره‌جنوبی نیز در حال بررسی پرداخت نقدی به ارزش ۷۰‌هزار دلار به ازای هر فرزند است. اما اغلب این تلاش‌‌‌ها به دلیل درک نادرست سیاستگذاران از ریشه این معضل، به احتمال زیاد شکست خواهد خورد.
  • محدوده طلا تا پایان ۲۰۲۵

    دنیای اقتصاد: بر اساس آخرین سخنان سیاستگذاران فدرال رزرو در ماه‌های اخیر در صورتی که تورم سالانه در این کشور در مسیر دلخواه پاول قرار نگیرد، اتخاذ سیاست‌های انبساطی در ماه‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود. بر این اساس فلز زرد که به داد‌ه‌های تورمی آمریکا چراغ سبز نشان داده بود، با برآوردهای جدید سیاستگذاران به مسیر نزولی هدایت شد. با احتمال افزایش نرخ‌ها در ماه‌های آینده، شاخص ارزی زیان‌های هفته اخیر را جبران کرد و بار دیگر در حال نزدیک شدن به کانال ۱۰۵ واحدی است.
  • رشد قیمت خودرو از تورم تولید جا ماند

    دنیای اقتصاد: تورم سالانه بخش صنعت در سال ۱۴۰۲ هرچند نسبت به سال قبل از آن کاهشی شده، با‌این‌حال در بخش خودرو، تورم روندی فزاینده در بازه زمانی تحت بررسی داشته است، آن هم در شرایطی که قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی از حدود ۱۳ ماه پیش تا به امروز فریز شده است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، تورم سالانه بخش صنعت در سال ۱۴۰۲ و نسبت به سال قبل از آن، ۱.۸درصد کاهش پیدا کرده، هرچند در حالت تفکیکی، بخش‌های مختلف از جمله خودروسازی رفتاری متفاوت از یکدیگر را (در تورم سالانه) بروز داده‌اند.
  • افزایش ۶۰‌درصدی تولید نفت

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: به‌‌‌‌‌‌رغم تحریم‌های شدید ایالات‌متحده، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهوری شهید‌ایران توانست با موفقیت تولید و صادرات نفت را احیا و موقعیت این کشور را در بازارهای جهانی تثبیت کند. زمانی‌که رئیسی در ماه اوت ۲۰۲۱ روی کار آمد، تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌های دوباره اعمال‌شده توسط دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور سابق، کاهش و از ۳‌میلیون و ۸۵۰‌هزار بشکه در روز به حدود ۲‌میلیون بشکه افت کرده‌بود.
  • سقف انتخابات بر مسکن جهان

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: بازارهای مسکن عمده کشورها در سال‌جاری میلادی، دست‏‏‌کم با «سه ریسک ضدرونق» روبه‌رو است که برآیند احتمالی این جهت‏‏‌دهنده‏‏‌ها به «رفتار معامله‏‏‌گران ملکی و سرمایه‌گذاران ساختمانی»، دو سناریوی بعید و محتمل را برای «قیمت مسکن ۲۰۲۴» قابل پیش‌بینی می‏‏‌کند. مقاله‏‏‌ای در شماره جدید «تجارت‏‏‌فردا» تحت عنوان «در بازار مسکن چه می‏‏‌گذرد؟»، این ریسک‏‏‌های سه‌گانه را مورد بررسی قرار داده است. یکی از آنها، «سایه سنگین انتخابات» است که کشورهای مختلف با پوشش جمعیتی ۴۰درصد از کل جمعیت جهان را در برمی‌گیرد. مواجهه بازارهای مسکن ۲۰۲۴ با انتخابات‏‏‌های ریاست‏‏‌جمهوری به صورت «احتیاط سرمایه‌گذاران ملکی» و «پرهیز از خرید تا بعد از اعلام نتایج» خواهد بود. در این حالت، «بازار اجاره» با افزایش تقاضا روبه‌رو می‏‏‌شود و چشم‏‏‌انداز قیمت مسکن «غیرافزایشی» و نبض معاملات خرید نیز «در فاز متفاوت از رونق» است. «تلاش دولت‏‏‌ها و سیاستگذاران پولی» برای مهار تورم با ابزار نرخ بهره نیز «ریسک برای رونق مسکن» محسوب می‏‏‌شود. «رشد کند اقتصادها» نیز عامل دیگری برای تقویت سناریوی محتمل «مسیر غیرصعودی مسکن» است. بخش‏‏‌هایی از مقاله «تجارت‏‏‌فردا» را در زیر بخوانید:
  • پایان ماه پرفراز و نشیب بازار سهام

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: ماه پرنوسان بازار سهام بالاخره به پایان رسید ‌و هر سه نماگر اصلی بازار سهام با کاهش ارتفاع همراه شدند. نکته قابل‌توجه این است که در ماه گذشته، شاخص‌های سهامی سنگین‌ترین ریزش ماهانه خود را در ۶ ماه اخیر به‌ثبت رساندند. در جریان معاملات اردیبهشت ماه، شاخص‌کل بورس تهران افت ۴.۳۳‌درصدی را ثبت کرد.
  • طلای جهانی رکورد تاریخی زد

    دنیای‌اقتصاد: فلز درخشان نخستین روز از هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز کرد و با مشاهده رقمی معادل ۲۴۵۰ دلار، رکورد دیگری در تاریخ به ثبت رساند. اما دلیل این امر چه بود؟ در پاسخ به چرایی این موضوع باید به هجوم سرمایه‌گذاران چینی، خوش‌بینی سیاستگذاران به تغییر سیاست‌های کلان، شهادت ریاست‌جمهوری و تنش‌های احتمالی که محرک‌های اصلی صعود طلا به شمار می‌روند، اشاره کرد.
  • سرزمین مردمان در حرکت

    امیررضا انگجی
    توسعه صنعتی از منظر تاریخی بر اصلاحات ارضی موفق، سیاست‌های صنعتی کارآمد و ساخت دولت مدرن مبتنی است. کشورهایی که در مسیر فوق رو به عقب رفته‌اند، امروزه از منظر شاخص‌های صنعتی و توسعه‌ای وضعیت مناسبی ندارند. در این میان کشورهایی با ساختار روستایی و کشاورزی بزرگ یا آنهایی که حول گردآوری منابع خام فعالیت می‌کنند در این زمره هستند. این گزارش داستانی است از شکست توسعه صنعتی در پاکستان. از تحریف سیاست‌های صنعتی تا ممانعت از اصلاحات ارضی و گسترش روستانشینی، حکایت یک ساختار نهادی است که مقاومت قابل توجهی در مقابل تغییر از خود نشان داده است. داستان تحریف توسعه صنعتی در پاکستان می‌تواند حاوی درس‌هایی برای تضعیف توسعه صنعتی در ایران باشد. از منظر نقاط ضعف بنیه تولیدی و چالش‌های تولید صنعتی، دو کشور چندان هم بی‌شباهت به یکدیگر نیستند.
  • سیاست صنعتی اقتصاد اضطراری

    امیررضا موسوی: قانون چیپس (CHIPS) ۲۸۰میلیارد دلار به تحقیق و توسعه علمی، تجاری‌‌‌سازی، تولید نیمه‌‌‌هادی‌‌‌ها و توسعه نیروی کار در دهه پیش‌رو اختصاص می‌دهد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تنها تجدید تولید برای رسیدن به سطوح ۲۰۱۹ نزدیک به ۱.۲تریلیون دلار برای صنعت هزینه داشته باشد. شایان ذکر است که این هزینه شامل هزینه‌‌‌های جاری مربوط به تحقیق و توسعه، نوآوری و ایجاد امکانات ساخت پیشرفته برای تراشه نمی‌شود. بنابراین احتمالا دستیابی به خودکفایی برای پاسخ‌گویی به تقاضای موجود در بازار بعید به نظر می‌رسد و تخصیص نابهینه منابع کمیاب خواهد بود.
  • موتورخانه «سیل ویرانگر» مشهد

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: ساعت دو و نیم ظهر چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت تا ساعت ۳‌‌‌، هوای مشهد تاریک شد‌‌‌ و باران شدیدی بارید. تجمیع آب باران در ارتفاعات به واسطه ساخت‌وسازهای انجام شده به سمت شهر سرازیر شد، خودش را به دیوار محله سیدی رساند، آنجا گیر افتاد اما اندکی بعد دیوار را تخریب کرد و به سمت محله آمد. همزمان در بلوار نمازی هم ماشین‌‌‌ها روی آب معلق شدند. در فرودگاه شهر هم اوضاع مناسب نبود، نتیجه اینکه در چند ساعت آمار کشته‌‌‌های سیل به ۱۲ نفر رسید و سه نفر همچنان مفقود هستند. آیا این سیل قابل پیشگیری بود؟ آیا رویه‌ای که سیل در مشهد به راه افتاد در تهران تکرار می‌شود و در این شهر چه محلاتی آسیب‌‌‌پذیرتر هستند؟
  • فصل تازه پرداخت‏‌های بانکی

    دنیای اقتصاد: فروردین سال‌جاری بود که بانک مرکزی اعلام کرد مشتریان شش بانک می‌توانند تا خدمات مبتنی بر NFC را فعال کرده و از این به بعد پرداخت‌‌های خود را به جای کارت‌‌های بانکی، از طریق تلفن همراه خود انجام دهند. حال پس از یک ماه از اجرایی شدن این طرح، خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» به‌صورت میدانی به بررسی میزان عملی شدن این موضوع در سطح شهر پرداخته است.
  • احتمال فروپاشی کابینه نتانیاهو

    دنیای اقتصاد: بنی‌گانتس، عضو کابینه جنگی اسرائیل، تهدید کرده است که اگر نخست‌وزیر تا ۸ژوئن برنامه پس از جنگ غزه را ارائه نکند، کابینه نتانیاهو را ترک خواهد کرد. گانتس در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه از کابینه خواست تا با یک طرح ۶ماده‌ای موافقت کند که چشم‌اندازی برای حکومت نوار غزه پس از پایان درگیری ارائه می‌کند. «محمد جمجوم» در گزارشی برای الجزیره در ۱۸مه نوشت، این سیاستمدار و وزیر جنگ سابق اسرائیل گفت که اگر خواسته‌هایش برآورده نشود، حزب خود را از «دولت وحدت اضطراری» که سال گذشته برای نظارت بر جنگ غزه تشکیل شد، خارج خواهد کرد. گانتس به‌عنوان رقیب اصلی سیاسی نتانیاهو در اسرائیل دیده می‌شود. او پیش از پیوستن به کابینه جنگ، یکی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر