شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۸۹۱ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۵۸۹۱

  • زیر و بم مالیات‌ستانی از معادن

    دنیای‌اقتصاد: گره مالیات‌ستانی دولت از بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی کشور در حال کورتر شدن است. اگرچه معادن و صنایع معدنی با افت فاحش ارزش هر واحد صادراتی خود از ۲۶۲دلار به ازای هر تن در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۷دلار به ازای هر تن در سال ۱۴۰۲ مواجه شده‌‌‌اند، این روزها، توقف اخذ مالیات از صادرات به مطالبه فعالان معدنی بدل شده است. دریافت مالیات ۲درصدی از معادن و صنایع معدنی بابت صادرات مواد خام و نیمه‌خام که به عنوان عمده محصولات صادراتی این بخش اقتصادی کشور شناخته می‌شوند، موجب شده است تا معدن‌کاران بخش خصوصی صدای اعتراض خود در زمینه مالیات را بالاتر ببرند. به عقیده اعضای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران، دریافت این مالیات در حالی که هنوز سود مشخصی از صادرات نبرده‌اند امری غیر‌منطقی است. با وجود این، باید یک‌قدم عقب‌تر ایستاد و به نکته مهم‌تری نیز توجه کرد.
  • کارت آتش‌بس روی میز کاخ سفید

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه گفت که دولت ایالات متحده تلاش شدیدی برای متقاعد کردن اسرائیل و حماس برای از سرگیری مذاکرات انجام می‌دهد تا بتواند بار دیگر درگیری‌ها را متوقف و زندانیان بیشتری را مبادله کنند. جان اف کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در برنامهMeet the Press در NBC گفت: «ما هنوز ساعت به ساعت و سخت کار می‌کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم طرف‌ها را به میز مذاکره برگردانیم و ببینیم آیا می‌توانیم چیزی را به حرکت درآوریم یا خیر؟» وی افزود: «ما دوست داریم امروز این اتفاق بیفتد. اما صادقانه بگویم، نمی‌دانم این امر شدنی است یا خیر.»
  • بازی باخت-‌باخت فیلترینگ

    دنياي اقتصاد: روز گذشته سایت خبری مشرق‌نیوز در مطلبی کوتاه از بازداشت مدیرعامل پیام‌رسان بومی سروش خبر داد و در توضیحات خود به این مورد بسنده کرد که اتهام او فراهم کردن بستر انتشار محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی و عدم توجه به تذکرات و مکاتبات نهادهای نظارتی و قضایی بوده است. اگرچه بازتاب گسترده این خبر از سوی موافقان و مخالفان سیاست‌های فیلترینگ باعث شد تا به سرعت خبر آزادی این فرد با قید وثیقه پس از تفهیم اتهام منتشر شود، اما این بازداشت در واقع مهر تاییدی بر اخباری است که در روزهای اخیر بر وجود انواع محتوای غیراخلاقی و غیرقانونی در بسیاری از پلتفرم‌های داخلی دلالت داشتند. انتشار گسترده چنین محتوایی در پلتفرم‌های بومی در شرایطی اتفاق می‌افتد که طی چند سال گذشته -که نقطه اوج آن تابستان سال گذشته بود- شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی و از قضا پرمخاطب، به بهانه فراهم کردن بستر انتشار محتوای غیرمجاز، فیلتر و از دسترس‌ خارج شده‌اند. این در حالی است که وزارت ارتباطات با تمرکز حداکثری بر حمایت از این پلتفرم‌های داخلی، تلاش کرد تا نسخه‌های بومی را جایگزین پلتفرم‌های محبوبی مانند تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ کند.
  • رسانه‌ها در برابر بمب‌شویی؟

    دنیای اقتصاد: در تقویم سینمایی به سه ماه پایانی سال میلادی، فصل جوایز می‌گویند. جشنواره‌ها و رویدادها یکی پس از دیگری برگزار می‌شوند و فیلم‌های برتر سال‌ را معرفی می‌کنند. در روزهای آخر این فصل هم رسانه‌ها بهترین فیلم‌های سال را از نظر منتقدان و نویسندگانشان معرفی می‌کنند. سه روز پیش کایه‌دوسینما بهترین فیلم‌های سال را معرفی کرد و دیروز هم تایم ده فیلم برتر ۲۰۲۳ را فهرست کرد. نکته جالب درباره این دو فهرست نادیده گرفتن آخرین فیلم کریستوفر نولان، یعنی «اوپنهایمر»، است.
  • رشد قوی توریسم در ۲۰۲۳

    دنیای اقتصاد- صدیقه نژادقربان: چشم‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌مدت بازار گردشگری جهانی، نزدیک شدن بیش از هر زمانی به سطوح پیش از همه‌گیری در پایان سال ۲۰۲۳ را نشان می‌‌‌دهد که با وجود چالش‌‌‌های اقتصادی و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی در برخی از مناطق جهان، توریسم بین‌الملل همچنان در مسیر بهبودی قرار دارد و حتی در سال ۲۰۲۴ به فراتر از سطح پیش از کرونا خواهد رسید. آخرین داده‌‌‌های سازمان جهانی گردشگری نشان می‌‌‌دهد که گردشگری بین‌المللی تقریبا به طور کامل از بحران بی‌‌‌سابقه کووید-۱۹ بهبود یافته است، به‌‌‌طوری که بسیاری از مقاصد به ورودی‌‌‌ها و دریافت‌‌‌های قبل از همه‌گیری رسیده یا حتی از آن فراتر رفته‌‌‌اند. این امر برای مقاصد، مشاغل و جوامع وابسته به این بخش یک راه حیاتی مهم به‌‌‌شمار می‌‌‌رود.
  • تراژدی کم‌محلی به تولید داخلی

    دنیای اقتصاد – زینب طاری: صنعت برق در کشور متنوع‌ترین تولیدات را در بین تمامی ‌صنایع به خود اختصاص داده است. با وجود این از کوچک‌ترین تجهیزات تا مالکان نیروگاه‌ها در دو مساله مشترک هستند و آن هم قراردادهای یک‌طرفه با کارفرمایان و همچنین مطالبات معوق که توان خرید مواد اولیه توسط شرکت‌های تولیدی را به شدت کاهش داده است. «مقره‌سازان» (مَقَرّه یا گیره چینی یا ایزولایتر یک نوع عایق‌الکتریکی است که برای اتصال کابل‌های برق با برج انتقال برق به‌کار می‌رود.) یکی از گروه‌های تولیدکننده عضو سندیکای صنعت برق ایران هستند که با وجود نقش بسیار حیاتی در صنعت برق کمتر از سوی مسوولان مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ در واقع بعد از اینکه مقره‌ها توسط بخش خصوصی تولید شده و در انبارهای توانیر و شرکت‌های توزیع و انتقال انبار می‌شوند، گاه تا یک سال پرداخت پول آنها طول می‌کشد و این فرآیند زمان‌بر در شرایط تورمی ‌و جهش نرخ دلار، واردات مواد اولیه را دچار مشکلات لاینحل می‌کند.
  • چرا این‏‏‌ همه بسته به مقصد نمی‏‏‌رسند؟

    نويسنده: Stanley Frederick W.T. Lim مترجم: منا اختیاری / منبع: HBR
    من مشکلی را مورد مطالعه قرار داده‌‌‌ام که همه ما با آن آشناییم و هر چه می‌‌‌گذرد بیشتر تجربه‌‌‌اش می‌‌‌کنیم: محصولاتی که به‌‌‌صورت آنلاین سفارش داده‌‌‌ایم به‌‌‌موقع به دستمان نمی‌‌‌رسند. تا ۲۰‌درصد از بسته‌‌‌های خرید اینترنتی در اولین اقدام به مقصد نمی‌‌‌رسند. این تحویل‌‌‌های ناموفق نه‌‌‌تنها سالانه میلیاردها دلار برای شرکت‌ها هزینه دربردارند، بلکه بر میزان رضایت مشتریان هم تاثیر می‌‌‌گذارند و به حسن شهرت خرده‌‌‌فروشان آسیب می‌‌‌زنند. با توجه به اینکه فروش آنلاین به حدود ۶ تریلیون دلار در سال رسیده که تقریبا یک‌‌‌پنجم از خرده‌‌‌فروشی جهانی است، تحویل به‌‌‌موقع و موفقیت‌‌‌آمیز بسته‌‌‌ها تبدیل به یکی از اولویت‌‌‌های اصلی شده است. من و همکارانم تصمیم گرفتیم با جست‌‌‌وجو به دنبال راه‌‌‌هایی برای افزایش کارآمدی و مطلوبیت فرآیند تحویل بسته به این چالش بپردازیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر