شماره روزنامه ۶۰۱۱
|

  • واقعا «لالیگایی» باش!

    دنیای اقتصاد: در فاصله سه هفته به پایان مسابقات لیگ برتر، استقلال در صدر جدول و نزدیک‌تر از هر زمان دیگری به کسب عنوان قهرمانی قرار دارد. در این فضا طبیعی است که گروه زیادی از هواداران استقلال، چشم بر برخی کاستی‌های جواد نکونام، سرمربی این تیم ببندند؛ از سبک بازی آبی‌ها گرفته تا نوع رفتارها و مصاحبه‌های خودش، از اختلافاتش با مدیران باشگاه گرفته تا شمار زیادی از چهره‌های رسانه‌ای بعضا بی‌ارتباط با باشگاه استقلال که با ابتکار جواد گرد این تیم جمع شده‌اند. خیلی از هواداران فقط و فقط جام می‌خواهند و حاضرند در این مقطع زمانی هر چیز دیگری را نادیده بگیرند، اما طبیعتا رسالت رسانه‌ها چیز دیگری است.
  • به سمت تاریخ‌سازی؟

    دنیای اقتصاد: پرسپولیس در جدول رده‌بندی یک امتیاز کمتر از استقلال دارد و طبیعتا در فاصله سه هفته به پایان فصل، شانس دوم قهرمانی به شمار می‌آید؛ مخصوصا از این جهت که مسابقات باقی‌مانده قرمزها هم روی کاغذ دشوارتر از حریف سنتی است. با این حال اگر پرسپولیس در این فصل موفق به کسب عنوان قهرمانی شود، اوسمار ویرا در این تیم تاریخ‌ساز خواهد شد، چرا که او بعد از یحیی گل‌محمدی، به دومین سرمربی پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر تبدیل می‌شود که از میانه‌های فصل هدایت سرخ‌پوشان را بر عهده می‌گیرد و موفق به کسب عنوان قهرمانی می‌شود. در این میان تازه تفاوت‌هایی هم هست؛ اینکه یحیی در لیگ نوزدهم تیمی را از گابریل کالدرون تحویل گرفت که با سه امتیاز اختلاف در صدر جدول قرار داشت و کمی بعدتر هم انصراف عجیب سپاهان از حضور در بازی با پرسپولیس، به‌شدت قهرمانی قرمزها را تسهیل کرد. در نقطه مقابل اما اوسمار در حالی پرسپولیس را تحویل گرفت که این تیم با ۲ امتیاز اختلاف نسبت به صدرنشین، در رده سوم قرار داشت.
  • انتظارش را نداشتیم

    دنیای اقتصاد: اول از همه باید این موضوع را روشن کنیم که لیگ برتر ایران علنا در تولید و معرفی استعدادهای جدید در یک بن‌بست مطلق به سر می‌برد. وضعیت به قدری نگران‌کننده است که ستاره‌های غیرمنتظره امسال، جملگی بالای ۲۴ سال دارند که در فوتبال روز دنیا سن پختگی یک بازیکن به حساب می‌آید. با این تفاسیر قصد معرفی چند چهره موفق لیگ بیست و سوم را داریم که کمتر کسی درخشش آنها را پیش‌بینی می‌کرد. البته در این فهرست جمع و جور یک بازیکن ۲۰ ساله هم حضور دارد که خب پیش از این هم نامش را شنیده بودیم، ولی در نهایت میانگین سنی ۵ پدیده این فصل لیگ چیزی در حدود ۲۵ سال است که واقعا امیدوارکننده نیست.
  • یک قدم مانده بود تا مرگ!

    دنیای اقتصاد: وجه تمایز فوتبال که هیجان آن را نسبت به ورزش‌های دیگر دوچندان کرده، این است که با اتفاقی در کسری از ثانیه سرنوشت یک تیم و شاید عده زیادی انسان تغییر می‌کند. اگر کسی به اعجاب‌انگیز بودن فوتبال ایمان نداشت، بهتر است چند ثانیه نفس‌گیر از دقیقه ۸۶ بازی تاتنهام و منچسترسیتی را تماشا کند و بعد از استرس و دلهره حرف بزند!
  • یک روز حیاتی و حیثیتی

    دنیای اقتصاد: مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی امروز برگزار می‌شود تا تکلیف چهار تیم نهایی این رقابت‌ها مشخص شود. شاید با حذف استقلال و پرسپولیس، کمی از هیجان این مسابقات کاسته شده باشد اما بازهم باید جام حذفی را جدی بگیریم. از ساعت ۱۸:۴۵ آلومینیوم که در مرحله قبل با شکست مدافع عنوان قهرمانی دست به کار بزرگی زد، در یزد به مصاف چادرملو می‌رود. تنها نماینده دسته یک در این مرحله که دست بر قضا یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر هم هست. ۱۵ دقیقه پس از شروع این بازی نوبت به جدال لیگ برتری‌ها می‌رسد. در تبریز تراکتور در جستجوی کسب جام به مصاف مس رفسنجانی می‌رود که با محرم نویدکیا احیا شده و گل گهر هم در سیرجان مقابل هوادار می‌ایستد تا یک بار دیگر مسعود شجاعی برابر استاد یونانی‌اش قرار بگیرد. از ساعت ۱۹:۳۰ هم سپاهان در اصفهان میزبان ملوان است. نبردی که اگر منتج به حذف زردپوشان شود، شاید باعث رفتن زودهنگام ژوزه مورایس شود زیرا این آخرین فرصت کامیابی او با تیم پرستاره‌اش است.
  • یک زمین‌‌‌خوردگی عجیب

    دنیای اقتصاد: آن‌‌‌طور که رسانه‌ها گزارش دادند، فصل برای وینگر پرسپولیس به پایان رسیده است. گویا سعید صادقی چند روز قبل و هنگامی که به استراحت می‌‌‌پرداخت، در خانه شخصی خود از ارتفاع به زمین افتاده و به همین دلیل مچ پای او دچار مصدومیت شده است! این بازیکن از پایش سی‌‌‌تی‌‌‌ اسکن گرفته و منتظر است که پزشکان بعد از بررسی این عکس میزان مصدومیت او را مشخص کنند. با این حال گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها حاکی از آن است که مچ پای صادقی دچار شکستگی شده و اگر این‌گونه باشد، تا انتهای فصل توانایی بازی برای سرخ‌‌‌پوشان را ندارد. بازیکنی که فصل قبل با کلی امید و آرزو راهی پرسپولیس شد، اما امسال فرم چندان خوبی نداشته و تنها ۳ گل به ثمر رسانده که دوتای آنها برابر استقلال تاجیکستان بوده است!
  • شایعه مهم در مورد استقلال

    دنیای اقتصاد: دیروز فضای رسانه‌‌‌ای فوتبال ایران در تسخیر یک شایعه مهم قرار داشت؛ اینکه باشگاه سانتاکلارا پرتغال سند تسویه‎‌‌‌حساب با استقلال را در ماجرای انتقال محمد محبی به فیفا ارائه نکرده و از همین رو ممکن است آبی‌‌‌ها به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌‌‌ای، از حضور در فصل آتی مسابقات آسیایی محروم شوند. در چنین حال و هوایی، مصطفی زارعی، مدیر کمیته صدور مجوز حرفه‌‌‌ای به خبرگزاری تسنیم گفته است: «بررسی مدارک همچنان ادامه دارد و فعلا چیزی مشخص نیست. نتایج نهایی ۱۰ خردادماه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.» همچنین تا عصر روز گذشته برخی مسوولان باشگاه استقلال هم این زمزمه‌ها را از اساس تکذیب می‌‌‌کردند.
  • عنوان چشمگیر برای شهاب

    دنیای اقتصاد: کمتر هوادار پرسپولیسی می‌توانست تصور کند شهاب زاهدی بعد از جدایی زمستانی از این تیم و حضور در لیگ ژاپن، چنین درخشش خیره‌‌‌کننده‌‌‌ای داشته باشد. با این حال زاهدی در ۱۱ بازی اولش برای آویسپا فوکوئوکا ۶ گل زده و ۲ پاس گل داده است. در این میان بعضی از گل‌‌‌های او از جمله گل ۷۰ متری‌‌‌اش به گامبا اوزاکا واقعا تماشایی بوده‌‌‌اند. این درخشش، با تحسین و توجه رسانه‌های بومی هم همراه شد و از جمله دیروز یک سایت ژاپنی با نام بردن از زاهدی به عنوان ارزشمندترین بازیکن این فصل لیگ ژاپن به تمجید از او پرداخته است. در بخشی از گزارش سایت «فوتبال‌‌‌زون» ژاپن آمده: «از نظر تاثیرگذاری، شهاب زاهدی مهاجم تیم ملی ایران و تیم آویسپا فوکوئوکا در صدر بهترین بازیکنان این فصل لیگ ژاپن بوده است. از ۱۳ امتیاز آویسپا، زاهدی روی ۱۱ امتیاز آن تاثیر داشته است و هیچ بازیکنی این همه تاثیر روی بازی‌های تیم خود نداشته است.»
  • پرش سه‌گام

    دنياي اقتصاد: با پیروزی یک‌بر‌صفر استقلال برابر فولاد، آرایش جدول لیگ برتر مشابه هفته‌های گذشته باقی ماند؛ استقلال با ۶۰ امتیاز و یک امتیاز برتری نسبت به پرسپولیس در رده نخست قرار دارد و سرخ‌پوشان هم در کمین لغزش این تیم هستند تا جایگاه نخست را در اختیار بگیرند. حالا فقط ۳ بازی دیگر تا پایان فصل باقی مانده و داغ‌ترین بحث فوتبال ایران این است که در نهایت کدام تیم جام قهرمانی یکی از فشرده‌ترین ادوار لیگ برتر ایران را بالای سر خواهد برد؟ اگرچه فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و همه مسابقات، مخصوصا در هفته‌های پایانی فصل دشواری‌های خاص خودشان را دارند، اما مرور شرایط سرخابی‌ها در نفس‌های پایانی کورس، خالی از لطف نیست.
  • امشب؛ جام آخر در ایتالیا

    دنیای اقتصاد: سری A ایتالیا که به اینتر رسید و حالا نوبت به جام حذفی است که قهرمان خود را بشناسد. از ساعت ۲۲:۳۰ امشب در ورزشگاه المپیکوی رم، دو تیم آتالانتا و یوونتوس به مصاف یکدیگر می‌روند. آخرین شانس‌های مکس آلگری برای ابقای حضورش روی نیمکت یووه برای فصل بعد، با کسب کوپا ایتالیا پررنگ می‌شود اما قطعا به همین راحتی هم یووه نه چندان آماده نمی‌تواند به کسب جام امیدوار باشد. حریف امشب آنها، همسایه‌شان در جدول است که احتمالا حضورش در لیگ قهرمانان فصل آینده را هم قطعی می‌کند، چرا که ایتالیا فصل بعد ۵ نماینده در یو‌سی‌ال دارد و آتالانتا هم با یک بازی کمتر، ۴ امتیاز از بیانکونری عقب‌تر است. از طرفی شاگردان جیان پیرو گاسپرینی در انتهای فصل بار دیگر اوج گرفتند و با توجه به حضور در فینال لیگ اروپا، این شانس را دارند که با کسب دو جام فصل را به رویایی‌ترین شکل ممکن تمام کنند.
  • لواندوفسکی نزدیک به توپ طلا؟

    دنياي اقتصاد: با گذشت چهار سال، فرانس فوتبال در حال بررسی اعطای توپ طلای سال ۲۰۲۰ به روبرت لواندوفسکی است؛ جایزه‌ای که او با کسب سه‌گانه به همراه بایرن و به ثمر رساندن ۵۵ گل در ۴۷ بازی شایسته‌ به دست آوردنش بود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراسم برگزار نشد. یکی از مهم‌ترین دلایل این تصمیم، تحقیقاتی است که چند ماه پیش در فرانسه در مورد توپ طلای ۲۰۲۱ (سالی که لوا دوم شد) آغاز شده. ظاهرا باشگاه پاری‌سن‌ژرمن برای رای دادن به نفع لیونل مسی بر فرانس فوتبال فشار وارد کرده و مسوولان این مجله نگران خدشه‌دار شدن وجهه خود به دلیل تحقیقات آغاز شده هستند. این اصلی‌ترین دلیلی است که فرانس فوتبال را به بررسی اعطای جایزه به لواندوفسکی که نتوانست در سال ۲۰۲۰ آن را کسب کند، سوق می‌دهد.
  • اخبار خوب درباره یزدانی

    دنياي اقتصاد: محسن کاوه، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره وضعیت انتخاب ملی‌پوش ۸۶ کیلوگرم تیم ملی برای مسابقات المپیک ۲۰۲۴ گفت: «خبرهایی که در مورد حسن یزدانی شنیده می‌شود، اخبار خوبی است، اما یزدانی باید در مسابقات رنکینگ‌دار مجارستان کشتی بگیرد تا اطمینان کامل از نظر آسیب‌دیدگی‌اش داشته باشیم. اگر مشکلی پیش نیاید، گزینه اول ماست. کامران قاسم‌پور هم کشتی‌گیری است که تلاش می‌کند. کامران را نگه داشتیم و به این مسابقات اعزام نکردیم تا اگر خدای ناکرده اتفاقی برای حسن یزدانی رخ داد بتوانیم از او استفاده کنیم.» کاوه درخصوص امیرحسین زارع که اکنون همه او را شانس اصلی مدال طلای کشتی ایران در بازی‌های المپیک می‌دانند، خاطرنشان کرد: «او در ۳-۴ سال گذشته روند خیلی خوبی داشته و فاصله‌اش با رقبا را زیاد کرده، اما باید حتما برای طلای المپیک تلاش کند.»
  • طارمی و همان قاب آشنا !

    دنیای اقتصاد: بالاخره زمان خداحافظی مهدی طارمی با پورتو سر رسید و مهاجم ایرانی که فصل بعد در اینتر توپ خواهد زد، برای آخرین بار با هواداران تیم پرتغالی وداع کرد. لحظه پایانی داستان طارمی در دراگائو به شکلی دراماتیک اکران شد، اما واقعیت اینجاست که از این سکانس‌ها به وفور از او به یاد داریم.
  • جنگ سیاه!

    دنیای اقتصاد: این مطلب قبل از بازی مهم استقلال و فولاد نوشته شده و صفحه برای چاپ به چاپخانه رفته است؛ بنابراین در جریان نتیجه بازی و کم و کیف اتفاقات رخ داده در آن نیستیم، اما باید مراتب شگفت‌زدگی‌مان را از جنجال عجیبی که در ساعات منتهی به آغاز این بازی فضای فوتبال ایران را در بر گرفت، ابراز کنیم؛ چالشی که در سطحی وسیع از سوی رسانه‌ها هم بازتاب پیدا کرد و مربوط می‌شد به اینکه چه کسی باید در این مسابقه لباس سیاه بپوشد! از سویی فولادی‌ها به عنوان تیم ‌میهمان تنها با پیراهن مشکی به تهران سفر کرده بودند و نماینده آنها هم در جلسه هماهنگی قبل از بازی تاکید کرد سازمان لیگ موافقت کرده این تیم تا پایان فصل با پیراهن سومش که به همین رنگ است در میادین حاضر شود؛ از سوی دیگر هم استقلالی‌ها اصرار داشتند حسین حسینی دروازه‌بان آنها قصد دارد در این مسابقه سیاه بپوشد! کار آن‌قدر بیخ پیدا کرد که فولادی‌ها در آستانه بازی پوستری با تصویر موسی کولیبالی، مدافع خود با پیراهن سیاه طراحی و منتشر کردند که البته با واکنش‌هایی از سوی اردوگاه مقابل همراه شد.
  • رحمتی به جای آتیلا

    دنياي اقتصاد: آتیلا حجازی با وجود معرفی شدن به عنوان سرپرست تیم فوتبال استقلال، به دلیل صادر نشدن مجوز فعالیتش اجازه همراهی این تیم در بازی‌های لیگ را ندارد. او که هفته گذشته در دیدار با ذوب‌آهن نیز نتوانست روی نیمکت آبی‌پوشان بنشیند، در جلسه هماهنگی دیدار استقلال و فولاد به عنوان نماینده آبی‌های پایتخت در جلسه حضور پیدا کرد، اما ناظر بازی با توجه به عدم صدور کارت سرپرستی آتیلا حجازی، حضور او در جلسه را قانونی ندانست و اجازه امضای صورت‌جلسه را هم به سرپرست آبی‌ها نداد. به این ترتیب بازیکن سابق استقلال برای دومین بازی متوالی از نشستن روی نیمکت این تیم منع شد تا در غیاب او کیانوش رحمتی که عضوی از کادرفنی جواد نکونام است و معمولا به دلیل تعدد دستیاران وی از روی سکوها بازی‌ها را دنبال می‌کرد، در بازی با فولاد در نقش سرپرست روی نیمکت بنشیند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر