شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • نقش نگار

    فیلم نقش و نگار به کارگردانی علی عطشانی روی پرده رفت. اکران این فیلم به دلیل حضور ناصر ملک مطیعی به‌عنوان بازیگر این اثر یکی از اتفاق‌های مهم سینمای ایران اسبه شمار می‌آید. در ماه‌های اخیر خبرهای زیادی درباره اکران این فیلم منتشر شده بود؛ اما در نهایت بدون تغییر به نمایش عمومی در آمده است. داستان این فیلم درباره فرزاد است که بدون هماهنگی پدرش قصد ازدواج با نگار را دارد. رضایت موقت پدر همه چیز را برای مراسم خواستگاری مهیا می‌کند، اما گذشته نگار همه شرایط را دچار تغییر می‌کند و. . . بهرام رادان، الهه حصاری، آتیلا پسیانی، سعید چنگیزیان، گوهر خیراندیش و ناصر ملک مطیعی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
  • چهل سال بعد

    مجتبی سرانجام پور
    اوری دی ویتنام یا به قول خودمان هر روز ویتنام یکی از گروه‌های شکل گرفته در اینستاگرام است که به نمایش عکس‌های موبایلی از این کشور آسیای جنوب شرقی می‌پردازد. در این صفحه عکس‌های مختلفی از زندگی اجتماعی مردمی را ببینید که به زندگی عادی و روزمره خود می پردازند . این عکس‌ها زندگی روزمره مردم در این کشور پهناور را چهل سال بعد از جنگ‌های خونین نشان می‌دهد. با توجه به شرایط جغرافیایی این کشور عمده درآمد مردم از راه ماهیگیری و کشاورزی در جلگه‌های حاصلخیز این کشور تامین می‌شود حتی پس از پایان جنگ با آمریکا بسیاری از کارخانه‌های امریکایی به هانوی رفته‌اند و در آنجا شروع به تولید کرده‌اند و تا حدودی باعث ایجاد جامعه صنعتی در این کشور شده‌اند به گونه ای که امروز خیلی از جوانان این کشور تفکرات ضدامریکایی خود را فراموش کرده‌اند و با شرایط جدید خو گرفته‌اند و از بسیاری از محصولات این کشور استفاده می‌کنند.
  • دوران عاشقی

    فیلم سینمایی «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان سال گذشته در جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست توجه مخاطبان و منتقدان را جلب کند و در ۰۱ رشته به‌عنوان نامزد دریافت سیمرغ معرفی شود و در نهایت دو سیمرغ بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری را نصیب رویا محقق و علیرضا برازنده کند. این فیلم چندی پیش اکران موفقی را پشت سرگذاشت و حالا هم نسخه خانگی این فیلم در شبکه خانگی عرصه شده است. این فیلم یک درام خانوادگی است که در یک بستر اجتماعی روز اتفاق می‌افتد. در این فیلم لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی و بیتا فرهی بازی می‌کنند و این هفته ازسوی موسسه هنرهای تصویری سوره حوزه هنری عرضه می‌شود.
  • بازارها در پسا تحریم

  • دندان قروچه یا سایش دندان چیست؟

    سایش شیمیایی دندان‌ها با آسیب ناشی از اسید تولید شده به وسیله باکتری‌های پوسیدگـی‌زا متفاوت است. تماس مستقیم و مداوم اسید به از دست رفتن تدریجی مینای دندان خواهد انجامید. دندان قروچه عادتی بسیار بد برای دندان و لثه‌ها می‌باشد، اما علت این کار و راه‌های کم‌کردن آن چیست؟حتما این تجربه را داشته‌اید که با خوردن لیموترش دندان‌هایتان کند می‌شوند. این هم نوعی دیگر از سایش دندانی است. اگر شما هم یکی از این سایش‌های دندانی را دارید، مطلب ما را بخوانید تا بدانید چه اقدامات اورژانسی می‌توانید برای دندان‌هایتان انجام دهید.
  • رکود با چاشنی برجام

    بعد از حدود دو سال و نیم مذاکره سنگین و فشرده، برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام از ابتدای این هفته وارد مرحله اجرایی شد. بخش قابل‌توجهی از تحریم‌های تحمیل شده به اقتصاد ایران هم خصوصا در صنایع خودروسازی لغو شده است. لغو تحریم‌های خودروسازی می‌تواند یکی از ملموس‌ترین نتایج آغاز اجرای برجام برای مردم باشد. تحریم‌های اعمالی بر صنعت خودرو دو جنبه داشت: تحریم‌های بانکی که تحریم عمومی محسوب می‌شد و مشمول کل اقتصاد ایران بود و تحریم صنایع خودروسازی که سبب شده بود روابط تجاری با شرکای قدیمی عمدتا اروپایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد و قطع شود.
  • تلخی ردصلاحیت‌ها

    درست در روزی که شیرینی لغو تحریم‌ها کام مردم را شیرین کرده بود خبرها از نتایج بررسی هیات‌های نظارت از ردصلاحیت گسترده کاندیداهای نمایندگی مجلس حکایت داشت. خبری که اگر نگوییم شوکه‌کننده بود حداقل بسیاری را غافلگیر کرد؛ چراکه تنها در تهران از میان ۲ هزار و ۲۹۹ نفری که در مرحله اول از فیلتر هیات‌های اجرایی گذشتند، ۷۶۰ کاندیدا توانستند نظر هیات نظارت بر انتخابات را جلب کنند. براساس اعلام شورای نگهبان حدود ۴۲ درصد داوطلبان در هیات نظارت استان‌ها تایید شده‌اند و صلاحیت حدود ۳۰ درصد احراز نشده و حدود ۲۵ درصد نیز ردصلاحیت شدند.
  • هنر و تجربه - ۱ بهمن ۹۴

    موقت

    کارگردان: امیر عزیزی
    تهیه‌کننده: حسن آقاکریمی
    بازیگران: پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی، بابک کریمی، نگار جواهریان، طاهره زندیان و ساناز عزیزی
    خلاصه داستان: خانواده‌ای همزمان با اسباب‌کشی و جابه‌جایی خانه‌‌شان ناخواسته درگیر ماجرا و مشکلاتی می‌شوند.

    خواب تلخ

    کارگردان: محسن امیریوسفی
    تهیه‌کننده: محسن امیریوسفی و روح‌الله برادری
    بازیگران: عباس اسفندیاری، محسن رحیمی، دلبر قصری، یدالله انوری، اصغر کاظمی، ابراهیم قپاندار
    خلاصه داستان: پیرمردی مرده شور با عزرائیل درگیر می‌شود!

    دلتا ایکس

    کارگردان: علیرضا امینی
    تهیه‌کننده: علیرضا امینی
    بازیگران: سیامک صفری، بیتا بیگی، زهیر یاری، مرتضی کاشی، افسانه پاکرو، شراره رنجبر و .
  • اولین بودجه پسابرجامی

    بلافاصله پس از اعلام رسمی لغو تحریم‌ها، رئیس‌جمهور دخل و خرج یک‌ساله کشور را به همراه لایحه برنامه ششم به مجلس برد تا اولین بودجه پسابرجامی دولت را تقدیم نمایندگان کند. هرچند این لایحه با تاخیر ۴۲ روزه به مجلس رسید، اما دلیل آن مشخص شدن سرانجام برجام و لغو تحریم‌ها عنوان شد. در این لایحه که با ۲۱ تبصره و افزایش ۵/ ۱۲ درصدی منابع کل بودجه نسبت به سال قبل ارائه شد، سهم درآمدهای مالیاتی ۱۷ درصد افزایش خواهد یافت و رقم فروش هر بشکه نفت خام هم بین ۳۵ تا ۴۰ دلار پیش‌بینی شده است. .
  • اکران - ۱ بهمن ۹۴

    تتل و راز صندوقچه
    کارگردان: وحید گلستان
    تهیه‌کننده: سعید هاشمی
    بازیگران: مهران احمدی، حسن معجونی، بهاره افشاری، ‌امیر غفارمنش، حدیث فولادوند، رضا فیض نوروزی، نادر سلیمانی و نفیسه روشن
    خلاصه داستان: تتل برای پی بردن به راز صندوقچه،‌ بدون اطلاع پدربزرگ در صندوقچه را باز می‌کند اما نمی‌تواند به سوالات صندوقچه پاسخ گوید و گرگ خان از محل اختفای بزها آگاه می‌شود. تتل برای پیدا کردن مادرش و نجات بزها سفری طولانی را آغاز می‌کند. . .


    خبر خاصی نیست

    کارگردان: مصطفی شایسته
    تهیه‌کننده:مرتضی شایسته
    بازیگران: افسانه بایگان، رویا تیموریان، بیتا سحرخیز، بیتا احمدی، امیرحسین آرمان و با حضور رضا کیانیان
    خلاصه داستان: قصه دو خواهر است که همراه با دختران جوان خود زندگی آرامی را می‌گذرانند، اما برگزاری یک میهمانی خانوادگی و حضور مردی جوان، زندگی این دو خانواده را دستخوش چالش و بحرانی جدی می‌کند.
  • عفونت‌ها چطور سراغتان می‌آیند؟

    عفونت‌ها به چند طریق وارد بدن می‌شوند، برخی آنها در بافت‌های بدنی وجود دارند اما منتظر فرصت هستند که با ضعف سیستم ایمنی بدن، این فرصت را به‌دست ‌آورند و به طرق مختلف خود را نمایان ‌کنند. اما برخی عفونت‌ها از طریق پوست وارد بدن می‌شوند. به‌عنوان مثال با یک ضربه یا یک خراش از محیط وارد بافت بدن فرد می‌شوند.
    عفونت را ضربه فنی کنید
    دسته ای از عفونت‌ها فرصت‌طلب نام دارند که منتظر شرایط مناسبی هستند تا بتوانند خود را نمایان کنند، مثل بیماری ایدز و بیماری‌های دیگر. در اکثر اوقات درمان عفونت‌های فرصت‌طلب سخت‌تر از عفونت‌های دیگر است.
  • شیرینی برجام

    شش ماه پس از نهایی شدن توافق تاریخی میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵، با تایید انجام تعهدات ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرانجام دیوار تحریم‌ها فرو ریخت و با رسیدن به روز اجرا، قفل تحریم‌های مالی و اقتصادی چندجانبه شکسته شد. پس از آنکه آژانس انرژی اتمی با تاخیری چندساعته، سرانجام تایید کرد که ایران همه گام‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را برداشته است، با بیانیه مشترک ظریف و موگرینی، برجام به نقطه اجرایی رسید.
    حدود ۶ ماه پیش بود که نمایندگان ایران و ۱+۵ پس از حدود دو سال مذاکرات فشرده، در وین موفق به انعقاد سند برجام شدند؛ پس از ۹۰ روز از زمان انعقاد این سند مهم، در ۲۶ مهرماه روز پذیرش آن از سوی طرفین اعلام شد؛ در این مدت ایران به تعهدات خود از قبیل مبادله اورانیوم غنی شده با اورانیوم طبیعی و از کارانداختن بخش عظیمی از سانتریفیوژها جامه عمل پوشاند و طرف مقابل نیز تعهدات خود مبنی‌بر مختومه کردن پرونده موسوم به «پی‌ام‌دی» و همچنین تدوین شیوه نامه‌های لغو تحریم‌ها را انجام داد.
  • فراز و فرود شاخص

    در شرایطی که بورس تهران سریع‌تر از سایرین به استقبال رفع تحریم‌ها رفته بود و هیجان برجامی حاکم بر بازارها در مقابل سقوط سکه و دلار، صعود شاخص به کانال ۶۵ هزار واحدی را در پی داشت، اما با فروکش کردن هیجانات، شاخص کل با افت ۳۰۵ واحدی در ۶۵ هزار و ۱۱۹ واحد متوقف شد. هر چند که کارشناسان افت شاخص را نتیجه فعالیت سنگین سفته‌بازان عنوان کردند، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به لغو تحریم‌ها بورس در روزهای آینده روند مثبت خود را دوباره آغاز ‌کند و تا پایان سال به این مسیر ادامه دهد. .
  • واریز سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به استانداری

    سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده که سازمان امور مالیاتی سالانه از مودیان دریافت می‌کند قرار است به جای آنکه مستقیم به خزانه شهرداری واریز شود، به استانداری پرداخت ‌شود. مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران، دومین منبع بزرگ تامین منابع مالی شهر تهران محسوب می‌شود. از آنجا که این منبع مالی یکی از پایدارترین منابع درآمدی برای اداره شهر است، سهم و میزان آن در بودجه امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد به‌طوری که سهم این منبع مالی با ۳۰درصد افزایش، از حدود ۱۶درصد در بودجه ۹۳ به نزدیک ۲۰درصد در لایحه بودجه ۹۴ معادل سه هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان رسیده است.
  • عادت‌های اشتباه ولی رایج دربین رانندگان

    امیررشیدمهرآبادی
    کارشناس خودرو
    همواره آموزش صحیح واصولی، بسیارکارآمدتر از اصلاح یادگرفته‌های مبتنی بر آزمون و خطا است. دربین عادت‌های رفتاری، عادت‌های اشتباه رانندگی علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی می‌تواند باعث بالا رفتن ریسک خطر بشود. تعدادی از عادت‌های اشتباه در رانندگی را که طبق آمار در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شود وعده بسیاری آن را مکررا انجام می‌دهند ، مرور می‌کنیم. یکی از این عادت‌ها نگهداشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست‌اندازها است که این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می‌کند و نحوه صحیح رد شدن از دست‌انداز به این صورت است که باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست‌انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست‌انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
  • فرجام بازار مسکن با اجرای برجام

    بررسی‌های معاونت مسکن و ساختمان از تاثیر اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بر بخش مسکن و ساختمان بیانگر آن است که قیمت مسکن دست کم در کوتاه‌مدت همچنان از ثبات برخوردار خواهد بود.
    نتایج این بررسی حاکی است قیمت تمام شده مسکن همواره متاثر از دو عامل «هزینه زمین» و «هزینه ساخت» است که هزینه زمین ۶۰ درصد و هزینه ساخت ۴۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهند. به دلیل اینکه دو عامل مذکور بیشتر متاثر از مسائل داخلی هستند و کنش‌های بین‌المللی در این هزینه این شاخص‌ها تاثیر زیادی ندارد، بنابراین رفع تحریم در کوتاه‌مدت اثر گسترده‌ای در بازار مسکن نخواهد داشت.
  • پیشرفت تئـاتر سرعت ندارد

    مهرداد نصرتی - اعظم حسن تقی
    محسن رستگار متولد ۱۳۶۳ تهران است و تاکنون در ۳۵ اثر نمایشی حضور داشته که از این تعداد ۲۱ کار به اجرای عمومی رسیده که مخمصه (افسانه صرفه جو)، خانواده شمعدانی (ایوب آقا خانی) و سیمرغ (کیومرث مرادی) تعدادی از این نمایش‌ها هستند. وی که برخلاف بسیاری از تئاتری‌ها تحصیلات تئاتری نداشته و در رشته طراحی صنعتی کارشناسی ارشد گرفته است، حضور پررنگی در تئاتر دارد. محسن رستگار که از سال ۱۳۸۰ با بازی در نمایشی به کارگردانی نصرالله قادری، به‌طور حرفه‌ای وارد تئاتر شده، دریافت سه جایزه بازیگری و حضور در سه جشنواره بین‌المللی را هم در کارنامه دارد.
  • حفاظ انکار

    ‌میترا‌فری‌نژاد فتحی‌(دریا‌حقی)
    محقق، نویسنده، مربی خودشناسی
    Farinezhad_mitra@yahoo. com
    حفاظ انکار، حفاظی ضروری جهت محافظت از ما در مقابل تندباد حوادث است. هنگامی که اتفاق ناگواری برای ما می‏افتد، ابتدا و قبل از هر چیزی این حفاظ فعال می‏شود. چراها، چگونه‏ها، نبایدها، تلاش‏ها برای تغییر واقعیت و. . . همگی افکار و واکنش‏هایی هستند که در حفاظ انکار تولید می‏شوند. اگر حفاظ انکار نباشد، در اثر نبود ظرفیت مواجهه با حوادث ناگوار، آسیب سنگین روانی، ذهنی و متعاقبا جسمی به ما وارد می‏شود.
  • ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند در سالی که گذشت

    سال ۲۰۱۵ تکنولوژی‌های جدیدی در گوشی‌های هوشمند معرفی شد که تا پیش از این تصور داشتن آنها را شاید برای چند سال دیگر داشتیم. بنابراین می‌توان گفت سال پرماجرا و جذابی را برای تکنولوژی گوشی‌های هوشمند پشت سر گذاشتیم و در این پست قصد داریم مهم‌ترین آنها را با هم مرور کنیم. در اینجا بعضی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های جدید گوشی‌های هوشمند در سال میلادی گذشته را معرفی و بررسی کرده‌ایم. سال‌های قبل از ۲۰۱۵ جنگ بر سر اضافه کردن سخت‌افزار‌های قوی‌تر و نمایشگر‌هایی با رزولوشن‌های بیشتر در بین سازندگان گوشی‌های هوشمند حسابی داغ بود اما سال گذشته دیگر گوشی‌های هوشمند به جایی رسیده بودند که از هر لحاظ جواب سختگیرترین کاربران را هم می‌دادند.
  • «مشارکت» به جای «مداخله» در بافت‌فرسوده

    نوسازی محله‌های قدیمی و فرسوده شهرها با ۲ هدف «ترمیم بافت فرسوده» و «استحصال زمین برای عرضه مسکن» سابقه دست کم ۲۰ ساله در کشور دارد که سرمنشا آن نیز به قانون توسعه معابر مصوب سال ۱۳۱۰ برمی‌گردد. طی ۲ دهه اخیر با جدی شدن بحث نوسازی بافت فرسوده، طرح‌های متعدد از جانب دولت مرکزی و دولت‌های محلی (شهرداری‌ها) به اجرا درآمد، اما مرور سوابق و آثار به جا مانده از آنها نشان می‌دهد: به دلیل سنگینی نگاه «مداخله حداکثری دولت» در طرح‌ها و پروژه‌های نوسازی، کمترین موفقیت و بیشترین ناکامی در پروسه احیای بافت فرسوده در شهرهای مختلف از جمله کلان‌ شهر تهران به ثبت رسیده است.
  • مه‌شکن بورس در دوسالگی رکود

    بیش از دو سال از اوج تاریخی بورس تهران می‌گذرد، زمانی که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد یکی از سنگین‌ترین و طولانی‌ترین رکودهای بازار سهام در پیش است. به هر حال، مجموعه‌ای از تصمیم‌های عجولانه، رویدادهای جهانی، دلواپسی‌ها از وقایع سیاسی و بی‌اطمینانی‌ها موجب شد که بورس تهران ریزش سنگینی را برای مدت حدود دو سال تجربه کند. به این ترتیب، در دو سالگی این رکود سنگین، افزایش امیدواری به رفع نهایی تحریم‌ها و در ادامه اجرای برجام موجب تحرکاتی در این بازار شد. به‌طوری که مشاهده می‌شود از ابتدای دی ماه شاخص کل بازار سهام روند صعودی نسبتا ممتدی را تجربه کرد.
  • سیگنال صحیح سیاست‌گذار ارزی

    از اواخر دی ماه، فضای بازار ارز تحت تاثیر نزدیک شدن به «برنامه جامع اقدام مشترک» قرار گرفت، ولی پس از لغو عملی تحریم‌ها، هیجان بازار فروکش کرد. گفته‌های حاضران در بازار ارز نشان دهنده آن است که عامل اصلی که به کاهش دامنه نوسانات کمک کرد، جهت‌گیری صحیح سیاستگذار ارزی و برخی از مسوولان کشور بود. پس از لغو تحریم‌ها، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت دلار را عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌کند و بانک مرکزی تنها سعی در ثبات بازار دارد. این اظهارنظر از دو جهت به بازار آرامش بخشید: ۱- بانک مرکزی قصد عرضه ارز برای کاهش قیمت‌ها را ندارد.
  • وفاداری گستره وسیعی دارد

    مهشیدسادات فهیم
    رمان «راز شوهر» داستان انسان‌هاست و راز‌هایی که زندگی آنان را به هم پیوند داده است. داستان انسان‌هایی است که دروغی ویرانگر را با خود حمل می‌کنند و در مسیر زندگی یاد این دروغ‌ها رهایشان نمی‌کند. در عین حال، روایتگر زندگی افرادی است که حاضرند برای حفظ آرامش عزیزانشان همه زندگی خود را فدا کنند. چاپ دوم رمان «راز شوهر» نوشته «لیان موریارتی» اخیرا با ترجمه در ۴۰۰ صفحه و به قیمت ۲۲۵۰۰ تومان توسط «نشر آموت» منتشر شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
    خانم حسابی چه شد که ترجمه رمان را تجربه کردید؟
    احساس می‌کنم علاقه شخصی خودم به ادبیات در این زمینه تاثیر بسیاری داشته است.
  • مسکن خودمالکی، از طرح تا اجرا

    مقام سابق دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده جزئیات طرحی را که در اواخر دهه ۸۰ برای احیا و بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده واقع در محدوده‌های هدف به اجرا درآمد، تشریح کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، نوسازی به روش اجرای پروژه‌های خودمالکی به‌عنوان یکی از رویکردهای احیا و بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده در محدوده‌های هدف نوسازی، در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲ اجرا شد تا با استفاده از این روش و با تکیه بر منابع مالی حاصل از خط اعتباری مسکن مهر بخشی از واحدهای مسکونی فرسوده نوسازی شود. این طرح در نهایت با ساخت حدود ۲۶۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی مسکن مهر در محلات واقع در محدوده‌های فرسوده شهری به اجرا درآمد.
  • عکس خبری - ۱ بهمن ۹۴

  • اتصال دوباره به سوئیفت

    بازگشت ایران به بازارهای جهانی با اعلام همکاری مجدد نهادهای مالی و بانک‌های ایرانی با جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یا همان سوئیفت پس از ۱۴۰۰ روز صورت گرفت. براساس اعلام بانک مرکزی،این اتصال مجدد بدون هیچ گونه تبعیضی برقرار می‌شود. سوئیفت ماه مارس ۲۰۱۲ با تصمیم اتحادیه اروپا ،قطع ارتباط نزدیک به ۳۰ بانک ایرانی از این شبکه را اعلام کرد. سوئیفت خدماتی را برای ارسال اعتبارنامه، پرداخت پول و نقل و انتقال اوراق بهادار در میان ۹۷۰۰ بانک در ۲۰۹ کشورجهان اداره می‌کند. .
  • تامین مالی «متفاوت» برای محدوده‌های فرسوده

    ضرورت‌های جدید تامین مالی در فاز جدید نوسازی در بافت‌های فرسوده تشریح شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که تاکنون عمده عملیات نوسازی در بافت‌های فرسوده بر مبنای پرداخت تسهیلات به مالکان برای ساخت مجدد واحدهای مسکونی آنها صورت گرفته است، مسوولان بافت فرسوده در وزارت راه وشهرسازی از ضرورت‌های جدید تامین مالی در محدوده‌های هدف نوسازی خبر می‌دهند. این ضرورت‌ها که با تکیه بر دو موضوع محوری «اقتصاد شهر» و «نقش محلات» در فرآیند نوسازی قابل تفکیک و توضیح است در واقع با تکیه بر دو استدلال قوی در این زمینه شکل می‌گیرد.
  • آلبوم - ۱ بهمن ۹۴

    سوی بی سو

    آلبوم «سوی بی سو» به آهنگسازی محمدعلی نجف‌پور و خوانندگی امیر اثنی عشری منتشر شد. به گفته خواننده این اثر، این آلبوم بر مبنای ترجیع‌بند مشهور هاتف اصفهانی «که یکی هست و هیچ نیست جز او» شکل گرفته است و آهنگسازی روی ترجیع‌بند هاتف با توجه به گستردگی ابیات و ساختار آن، ظرایف ویژه‌ای را می‌طلبد تا در عین توجه به هدف شاعر، موسیقی را نیز در رساندن مفاهیم مبتنی بر وحدت، با خود همراه کند. در این اثر تلاش شده که موسیقی و شعر، در چینش قطعات و نیز انتخاب سازبندی متفاوت، به وحدتی فراگیر دست یابند.
  • توافق تاریخی استوار و منصفانه

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی
    ۶ ماه و ۴ روز پس از توافق هسته‌ای وین در ۲۳ تیر ۹۴، بیانیه مشترک ظریف و موگرینی در مقر اروپایی سازمان ملل در اتریش قرائت شد تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وارد روند اجرا شود و به ۲ سال مذاکرات فشرده و انتظارات جهانی خاتمه دهد. همچنین این بیانیه مشترک، مهر تاییدی بر تعهدات طرفین زد و لغو کلیه مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۷)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) تحریمی سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا را در بر داشت.
  • هفت قابلیت جدیدiOS ۹.۳ برای کاربران آی‌فون یا آی‌پد

    اگر یادتان باشد شرکت اپل حدود یک هفته پیش جدیدترین نسخه پلت‌فرم موبایلی خود را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد. در همین راستا می‌خواهیم در اینجا با هفت قابلیت جدیدی که در iOS ۹. ۳ به آی‌فون یا آی‌پد شما خواهند آمد آشنا شویم.
    قابلیت شیف شب (Night Shift): اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که طی شبانه‌روز مدت‌زمان زیادی را چه از سر اجبار و چه علاقه به نگاه کردن به نمایشگر پی‌سی، لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند سپری می‌کنند، بدون شک پس از مدت‌ زمان زمانی به‌دلیل وجود نور آبی پس‌زمینه چشمانتان خسته خواهد شد.
  • بر قضاوت‌های گمراه کننده برخورد اول غلبه کنید؟

    مترجم: محمدعلی محمدی
    ma_muhammadi@yahoo. com
    به نظر عموم مردم بسیاری از مقالات برای اینکه باورپذیر باشد باید این جمله را ذکرکنند؛ «براساس یافته‌های علمی». من بیش از ۳۵ سال است که با هزاران متقاضی کار به‌صورت انفرادی مصاحبه کرده‌ام و همچنین به‌عنوان عضو در تیم‌های مصاحبه حضور داشته‌ام و امتیازات کسانی را که در مصاحبه مردود شده‌اند را مورد مطالعه قرار داده‌ام. من نتایج حاصل از این کار را به‌صورت نتایجی حاصل از استقرا می‌دانم. شاید استقرا علم باشد، اما شما اسم آن را هرچه می‌خواهید بگذارید؛ فرضی که در این مقاله می‌خواهد بر مبنای آن موضوع بحث را تبیین کند کاملا صحیح است.
  • تعارض بین رشد اقتصادی و کیفیت زیست‌بوم

    آرش جمشیدنژاد
    Arash-jam-eco@yahoo. com
    گرچه مدت‌ها است بشر متوجه اهمیت محیط‌زیست در زندگی خود شده است، اما دهه‌های آخر قرن ۲۰ را باید زمان اوج طرح مسائل‌ زیست‌محیطی دانست. امروزه خطر بزرگی که بشر از ناحیه تخریب‌های زیست‌محیطی احساس می‌کند نه تنها آرامش و امنیت زندگی او را بر هم زده، بلکه موجودیت او را هم در معرض تهدید و خطر قرار داده است. هرچند تاثیر انسان بر منابع زیست‌محیطی پیرامون خود عمری به قدمت حیات او دارد، اما تخریب و نابودی آن به دنبال انقلاب صنعتی به‌گونه‌ای خطرناک شدت یافت و پیشرفت علم و فناوری انسان را قادر ساخت تا طبیعت را مقهور خویش سازد و موجب انهدام تدریجی اما مستمر محیط‌زیست شود.
  • تعیین تکلیف نرخ خوراک

    بالاخره فرمول قیمت‌گذاری خوراک شرکت‌های پتروشیمی بدون آنکه قیمتی در آن تعیین شده باشد توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. در حال حاضر قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها ۱۳ سنت محاسبه می‌شود، درحالی‌که شرکت‌های پتروشیمی خواهان کاهش قیمت بیشتری هستند. وزیر نفت پیش‌تر گفته بود زیر فشار حامیان خوراک گاز ارزان تسلیم نخواهد شد و منافع ملی را به خطر نمی‌اندازد. کارشناسان معتقدند برای ورود به بازارهای رقابتی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید حتما قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تعدیل شود. .
  • تغییرات جدید در نظام ساخت‌وساز

    با اصلاحیه‌ای که اخیرا از طرف وزارت راه و شهرسازی منتشر شد فرآیندهای اداری ساخت مسکن با چند تغییر عمده همراه شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از تاکید وزیر راه و شهرسازی برای تغییر نحوه فعالیت‌های مهندسان در نظام اداری ساخت‌وساز، مسوولان وزارت راه وشهرسازی اصلاحیه‌ای منتشر کردند که براساس آن مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که سال‌ها از تدوین آن می‌گذشت و عملا کارآیی خود را برای مقطع زمانی فعلی از دست داده بود به‌صورت مجدد بازنویسی شد. در متن بازنویسی شده مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که در واقع دستورالعمل مربوط به نحوه فعالیت‌های اداری ساخت‌وساز محسوب می‌شود چند تغییر عمده لحاظ شده است که از این پس و به محض تصویب در هیات وزیران باید مبنای کار فعالان حوزه ساخت‌وساز قرار بگیرد.
  • سکان‌داری اقتصاد در فضای «شیشـه‌ای»

    بهزاد بهمن نژاد
    دبیر گروه بورس
    با عبور برجام از آخرین ایستگاه خود، فصل جدیدی پیش‌روی اقتصاد کشورمان باز شده است. فرصتی که هرچند به تنهایی دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود، اما باید با ظرافت تمام مورد استفاده قرار گیرد. در این میان، واکنش بازارها به نتیجه این رویداد مهم به دقت توسط فعالان اقتصادی رصد شد که بر رفتار عقلایی کم‌نظیری تاکید داشت. بدون شک این نوع برخورد را مدیون برخی سیاست‌های درست اقتصادی در مسیر مهار نقدینگی سرگردان هستیم. در سال‌های پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، بازارهای مالی به‌ویژه ارز، سکه و مسکن همواره محل دست‌اندازی سفته‌بازان قرار می‌گرفتند.
  • دلواپسان پساتحریم

    اگرچه پیش‌بینی می‌شود که با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، واردات خودرو به‌طور مستقیم از سوی شرکت‌های مادر صورت بگیرد، اما در این بین به‌نظر می‌رسد شرکت‌هایی که پیش از این به‌نام نمایندگی‌های رسمی در ایران فعالیت می‌کردند، با حضور شرکت‌های مادر در حاشیه قرار بگیرند. در دوران تحریم بسیاری از شرکت‌های خارجی پیرو سیاست‌های غرب علیه ایران، به قطع ارتباط تجاری با طرف‌های داخلی پرداختند این در شرایطی است که نمایندگی شرکت‌های یاد شده در ایران به‌رغم قطع ارتباط تجاری، با مجوز وزارت صنعت و معدن باز هم به فعالیت خود ادامه دادند؛ اما با تشدید تحریم‌ها طی سال‌های گذشته شرکت‌هایی که به نام نمایندگی رسمی برندهای اصلی، اقدام به اخذ مجوز از وزارت صنعت کردند کم نبودند؛ به‌طوری‌که این وزارتخانه حتی طی یک‌ماهه گذشته نیز به درخواست برخی از متقاضیان مجوز واردات صادر کرده است.
  • بنز در جاده مخصوص

    پتانسیل موجود در صنعت خودروسازی کشورمان، شرکت آلمانی دایملر یکی از بزرگ‌ترین غول‌های خودروسازی جهان و مالک مرسدس بنز، ‌ای‌ام‌جی و اسمارت را به فاصله یک روز پس از لغو تحریم‌ها به ایران کشاند تا با امضای قراردادی با ایران‌خودرو اولین شراکت رسمی پس از لغو تحریم‌ها را رقم بزند. سرمایه‌گذاری برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز در کنار تاسیس شرکت مشترک فروش از جمله برنامه‌های دوجانبه طرفین است. صنعت خودروی ایران از مدت‌ها پیش برای همکاری‌ با شرکای خارجی آماده است. .
  • نگاه مختصری بر لجبازی در کودکان

    لجبازی در کودکان در سنین مختلف می‏تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد. مثلا، در دوران زیر ۷ سال، لجبازی کودک می‏تواند:
    ۱-ناشی از تنشی باشد که او در خانواده متحمل شده است، یا
    ۲-ناشی از «باید‌ها و نباید ها»ی تحمیلی از سوی والدین باشد، یا
    ۳-ناشی از محدودیت فرزندان در روند آشنایی با ناشناخته‏ها باشد،
    ۴- یا زمانی باشد که کودک می‏خواهد حرف خود را بر کرسی بنشاند و پدر و مادر را مجبور به انجام خواسته خود کند.

    در حالت اول، ابتدا پدر و مادر باید جست‌وجو و پیدا کنند که چه تنشی در خانه بر کودک تحمیل می شود، آیا پدر و مادر اغلب اوقات در مقابل او با هم بحث و دعوا می‏کنند؟ آیا فضای خانه پر از تنش، کشمکش یا استرس است؟ آیا فضای خانه خالی از امنیت مورد نیاز کودک است؟

    در حالت دوم، به جای اجبار و الزام کودک از تبعیت از ما، باید خود را تغییر دهیم.
  • شکرگزاری؛ کلید موفقیت

    شکرگزاری بر دو نوع است: ۱- شکر زبانی، ۲- شکر عملی
    شکر زبانی همانی است که از دیرباز رایج بوده و طبق آن، مردم جمله «خدا را شکر» را بر زبان می‏رانده‏اند. اما در این بین ممکن است افراد در عمل به هیچوجه شکرگزار نباشند یا پیرو این جمله زبان به ناسپاسی باز کنند. مثلا گاهی می‏گوییم: «خدا را شکر ولی. . . . »، پس از گفتن «ولی» شروع می‏کنیم به گله و شکایت و ناشکری. در این موقعیت غالبا کلمه «ولی»، شکر قبلی ما را نقض می‏کند؛ در این حالت غالبا پس از گفتن خدا را شکر به مذمت و اظهار نارضایتی می‏پردازیم.
  • هوای آلوده در روز پاک

    پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر پاید‌‌‌اری جوی و افزایش آلود‌‌‌گی هوا د‌‌‌ر شهرهای بزرگ و صنعتی تا روز سه‌شنبه موجب شد کمیته اضطرار آلود‌‌‌گی هوا تصمیم بگیرد مد‌‌‌ارس ابتد‌‌‌ایی، پیش‌د‌‌‌بستانی، مهد‌‌‌های کود‌‌‌ک تهران، ری و کهریزک را د‌‌‌ر آستانه روز هوای پاک به مدت دو روز تعطیل کند. هرچند آغاز کار اد‌‌‌ارات د‌‌‌ولتی وخصوصی نیز با تاخیر۲ ساعته شروع شد و طرح زوج و فرد هم از درب منازل به اجرا درآمد، اما به عقیده کارشناسان چنین تصمیماتی تنها آرام بخشی است که نمی‌تواند آلود‌‌‌گی هوا د‌‌‌ر بلند‌‌‌مد‌‌‌ت را رفع کند.
  • اعتیاد به تحریم

    کمتر از ۲۴ساعت پس از اعلام لغو تحریم‌ها و ساعاتی بعد از خروج زندانیان دو تابعیتی از آسمان ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های تازه‌ای در واکنش به آزمایش‌ موشکی اخیر ایران وضع کرد که بر اساس آن ۷ فرد و ۳ موسسه به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند. رویترز خبر داده که آمریکا پیش از این قصد داشته تحریم‌ها را عملی کند، اما بحث تبادل زندانیان باعث به تاخیر افتادن وضع تحریم‌های جدید ضدایرانی شده بود. وزارت خارجه در واکنش به این اقدام آن را نوعی اعتیاد به تحریم از سوی آمریکا تعبیر کرد. .
  • باغ‌های پژمان

    آلبوم «باغ‌های پژمان» به آهنگ‌سازی هوشنگ کامکار در سه موومان منتشر شد. این آلبوم از سوی هوشنگ کامکار با دست‌خط و امضا تحت عنوان «پژمان، به گفته استاد کدکنی چه بگویم که دل افسردگیت از میان برخیزد؟. . . » به استاد احمد پژمان اهدا شده است. هوشنگ کامکار گفته است: احمد پژمان اولین آهنگ‌ساز در موسیقی ایران است که آثار ارزشمندی برای سازهای ایرانی با استفاده از ملودی‌ها و تم‌های کاملا ایرانی و به‌کارگیری انواع تدابیر آهنگ‌سازی علمی بین‌الملل و فنون چند صدایی نوشته است. کل اثر فرمی اپیزودیک و موزاییک‌وار آزاد دارد که تم‌های اصلی به آن تشخص بخشیده است و به‌منظور وحدت و یکپارچگی در مکان‌هایی برای یادآوری برگشت و تکرار می‌شوند.
  • رکودزدایی از دو محور عرضه و تقاضای مسکن

    وزارت راه و شهرسازی چند طرح و برنامه اجرایی برای تحریک هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن به‌صورت همزمان به اجرا گذاشته است تا رونق در این بخش، برخلاف دوره‌های گذشته، با فاصله تاخیری کمتر بین معاملات و ساخت و ساز، کل اجزای بازار را فرابگیرد.
    سیاست‌های خروج مسکن از رکود وزارت راه و شهرسازی در دو حوزه عرضه‌محور و تقاضامحور متمرکز شده است. بر این اساس همانگونه که در طرح جامع مسکن، نیاز سالانه به مسکن در کشور رقمی معادل یک میلیون واحد مسکونی جدید تا سال ۱۴۰۴ تعیین شده است، قسمتی از این نیاز باید در قالب حمایت مالی از متقاضیان و مابقی به‌صورت ساخت حمایتی انجام بگیرد.
  • اتسوکو هیروسه

    هفته فرهنگی ژاپن با همکاری بنیاد رودکی و معاونت هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگسرای ارسباران از ۳ تا ۸ بهمن در تهران و اصفهان برگزار می‌شود. در این راستا خانم اتسوکو هیروسه، نوازنده برجسته پیانو از ژاپن، در ساعت ۰۰: ۰۲ روز ۴ بهمن‌ماه به اجرای تکنوازی پیانو خواهد پرداخت. این هنرمند در سالن مجتمع آموزشی آرمن اصفهان و در ساعت ۹۱ روز ۵ بهمن‌ماه نیز کنسرت برگزار خواهد کرد. همچنین در روزهای ۳ و ۴ بهمن‌ماه از ساعت ۰۳:۷۱ و ۰۳:۰۲ نمایش تئاتر رقص سایه در سالن اصلی تالار وحدت به روی صحنه می‌آید.
  • شاید شما هم شپش داشته باشید

    معمولا با آغاز فصل پاییز و زمستان خبرهایی منتشر می‌شود درباره شپش در مدارس. چندی پیش خبری منتشر شد درباره شیوع شپش در یکی از مدارس بالای شهر تهران که جولانگاه این موجودات موذی شده بود. شپشی که همه فکر می‌کردند مال دوران قدیم است ‌‌و باید به خاطره‌ها بپیوندد، دوباره برگشته ‌و حالا دارد روی سر بچه‌ها جولان می‌دهد، اما شپش چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟ برای بررسی و راهنمایی در برخورد با این مشکل سراغ دکتر ایرج اسفندیاری متخصص پوست و مو رفته‌ایم تا دیگر نگرانی درباره این موضوع قدیمی که دوباره جدید شده نداشته باشید.
  • خوش‌بینی‌های پیش‌خور‌شده

    محمد‌حسین بابالو
    عضو گروه نفت
    سرانجام پس از ماه‌ها، فرمول پایه نرخ خوراک مصوب و ابلاغ شد. این فرمول که در خلال سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۵ معتبر خواهد بود سنگ بنای تعیین نرخ مهم‌ترین ماده اولیه صنعت پتروشیمی است. این در حالی است که در کنار اعلام این نرخ که بیشتر برای صنعت تولید اوره و آمونیاک و همچنین متانول موثر خواهد بود جداولی از تخفیفات اعمالی نیز وجود دارد که باعث خواهد شد تا در مناطق محروم تخفیف‌های بیشتری حتی تا ۱۰ درصد شامل حال این صنعت شود و البته تقویت زنجیره ارزش نیز تخفیفات بیشتری را حتی تا ۳۰ درصد به همراه خواهد داشت.
  • اجرا - ۱ بهمن ۹۴

    اعترافات غیرارگانیک

    نویسنده: محمد زارعی و اشکان جنابی
    کارگردان: اشکان جنابی
    محل: سالن موج نو
    دوره اجرا: جمعه ۰۲ بهمن - شنبه ۰۳ بهمن
    ساعت: ۱۹:۰۰
    مدت: ۴۵ دقیقه
    قیمت بلیت: ۱۵. ۰۰۰ تومان

    خشم اژدها
    نویسنده: نیل سایمون (بر اساس نمایشنامه «خنده در طبقه بیست و سوم»)
    مترجمان نمایشنامه: بهروز محمودى بختیارى و مینا رضاپور
    بازنویس، دراماتورژ و کارگردان: على احمدى
    بازیگران: على شادمان، تینو صالحى، خسرو احمدى، سینا کرمى، نیما شعبان‌نژاد، الهه شه‌پرست، مهران امام‌بخش و على احمدى
    محل: سالن حافظ
    دوره اجرا: سه‌شنبه ۱۵ دى- جمعه ۳۰بهمن
    ساعت: ۱۸:۳۰
    مدت: یک ساعت و ۲۰ دقیقه
    قیمت بلیت: ۲۵.
  • ۴ پرستار مالی خانواده

    سلامت مالی خانواده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تمام اعضای این واحد اجتماعی است و خبر خوب این است که شکل دادن خانواده‌ای که به لحاظ مالی سالم است، با توجه به نکاتی ساده اما تاثیرگذار ممکن است. روزنامه‌ها، مجله‌ها و پایگاه‌های اینترنتی مطالب متعددی را به همین منظور انتشار می‌دهند که گرچه در نگاه اول ساده‌تر از آن به نظر می‌رسند که کمک‌کننده باشند، اما در صورت اجرا شدن به‌گونه‌ای واقعی شرایط مالی خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سم ادواردز، کارشناس مسائل مالی خانواده در نوشته‌ای که به تازگی منتشر شده، ۴ نکته درباره سلامت مالی خانوار را گوشزد می‌کند.
  • مبادله بی‌سر وصدا

    در حاشیه رایزنی‌های هسته‌ای گویا مذاکراتی آرام و بی‌سرو صدا هم درباره مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا صورت گرفته است. ساعاتی قبل از اعلام آغاز روز اجرای برجام، خبری غیرقابل پیش‌بینی منتشر شد. دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی شامل جیسون رضائیان، سعید عابدینی، امیر میرزا حکمتی و نصرت‌الله خسروی در چارچوب مبادله زندانیان با هفت زندانی ایرانی در آمریکا مبادله شدند. .
  • کنسرت‌ها - ۱ بهمن ۹۴

    کنسرت موسیقی کلاسیک ایرانی
    تاریخ: جمعه، ۲ بهمن
    مکان: فرهنگستان هنر - سالن باربد
    ساعت: ۲۰:۰۰
    قیمت بلیت: ۵۰ هزار تومان

    کنسرت گروه پریشاد
    ( ویژه بانوان)
    تاریخ: جمعه، ۲ بهمن
    مکان: فرهنگسرای نیاوران
    ساعت: ۱۳:۳۰
    قیمت بلیت: ۶۰ هزار تومان

    کنسرت سیروان خسروی
    تاریخ: یکشنبه، ۱۱ بهمن
    مکان: نمایشگاه بین المللی تهران - سالن میلاد
    ساعت: ۱۸:۳۰ و ۲۲:۰۰
    قیمت بلیت: ۳۵ تا ۱۱۵ هزار تومان

    کنسرت گروه سایه (موسیقی…
  • رقصانه

    آلبوم رقصانه به آهنگ‌سازی حسین پرنیا و آواز شهرام ناظری منتشر شد. این آلبوم مجموعه‌ای از آثار از تصنیف تا چهارمضراب و آواز است که در فضای موسیقی سنتی ایرانی ساخته و به مناسبت تولد مولانا جلال‌الدین و روی اشعار این شاعر نامی منتشر شده است. در این مجموعه نگرشی روایتی بر اشعار مولانا همراه با فضایی رقص و سماع‌گونه چه بر قطعات آوازی و چه بر تصانیف حاکم است. همچنین فضای دستگاهی «رقصان» فضایی مرکب است که از همایون آغاز می‌شود و سیری روایتی در دیگر دستگاه‌ها همچون چهارگاه، بیات اصفهان و. . . پیش می‌گیرد.
  • احیای «کلید به کلید» در محلات قدیمی؟

    طراحان روش خانه به جای خانه در بافت‌های فرسوده، یک دهه بعد از شروع این طرح برای نوسازی بخش‌هایی از محدوده‌های هدف در محلات قدیمی تهران ابعاد این طرح و دلایل عدم استمرار آن در طول زمان را تشریح کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طرح خانه به جای خانه یا همان کلید به کلید که از سال ۸۴ به مدت سه سال در برخی محلات قدیمی شهر تهران به اجرا درآمد، در شرایطی در سال ۸۷ و درحالی‌که هنوز این طرح به سایر محلات تسری پیدا نکرده بود متوقف شد که طراحان آن پس از گذشت ۱۰ سال از شروع این طرح، به تشریح دلایل عدم موفقیت آن و همچنین مزایای اجرای مجدد این طرح پرداختند.
  • چند درمان خانگی موثر برای رفع بوی بد دهان

    زمانی که غذاهای بودار مانند پیاز و سیر مصرف می‌کنید ممکن است برای مدتی بوی خوبی از دهانتان خارج نشود. ولی برخی از افراد همیشه دهانشان بوی بدی می‌دهد. . ‌هالیتوز یا بد بویی دهان یکی از رایج ترین دلایل برای رفتن به دندانپزشک است. این موضوع می‌تواند برای افراد خجالت آور باشد، اما اغلب به راحتی درمان می‌شود.
    زبان خود را بشویید:
    زمانی که زبان شما به‌طور مستقیم شسته نشود، لایه‌ای روی آن ایجاد خواهد شد. اغلب، این لایه می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. معمولا شستن زبان به همراه مسواک زدن می‌تواند درمان موثری برای بوی بد دهان باشد.
  • عملکرد۴۹ در بافت فرسوده تهران

    مطابق با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بافت فرسوده به محدوده‌ای از شهر عنوان می‌شود که پلاک‌های موجود در آن دارای سه شاخص ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری باشد. شاخص ریزدانگی به بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد پلاک‌های آنها مساحت کمتر از ۲۰۰ متر مربع دارند اطلاق می‌شود. همچنین بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد بناهای آن ناپایدار و فاقد سیستم سازه است به‌عنوان بلوک ناپایدار و نفوذناپذیری شاخصی است که به بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد معابر آن عرض کمتر از ۶ متر دارند اشاره دارد. اگر این سه مشخصه در یک بلوک شهری وجود داشته باشد، حتی در مقیاس ۵۰درصد، آن منطقه به‌عنوان بافت فرسوده تلقی می‌شود.
  • راز ۳۵ سال ماندگاری در کسب‌وکار

    مترجم: مریم رضایی
    سی و پنج سال بقا برای یک کسب‌وکار تازه دستاورد بزرگ و تاثیرگذاری است. در واقع، در فضای اقتصادی تازه جهان، هر چند سالی که کسب‌وکار شما دوام داشته باشد باید آن را جشن بگیرید! پائول فلچر (Paul Fletcher)، مدیر شرکت خدمات حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی کالای FN Worldwide، به تازگی این جشن را پشت سر گذاشته است. شرکت FN Worldwide در دهه ۸۰ میلادی در برلین تاسیس شد و دو سال بعد به انگلستان منتقل شد. این شرکت در ابتدا در تبادلات تجهیزات ارتش انگلستان تخصص داشت، اما خیلی زود به بازار حمل‌و‌نقل کالای محلی و تجارت خصوصی در اروپا توسعه یافت.
  • رقابت برای فروش هواپیما

    همزمان با لغو تحریم‌ها علیه ایران، رئیس‌جمهوری آمریکا هم مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرد،این در حالی است که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ صنایع هوایی از جمله بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. در این میان وزیر راه و شهرسازی از توافق با ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما خبر داده و گفته هواپیماهای جدید تیرماه به ایران تحویل می‌شوند. تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیمای مسافربری از قدیمی‌ترین بخش‌های تحریمی آمریکا علیه ایران است. .
  • چند نکته و اصطلاحی که هنگام خرید آنلاین باید بدانید

    در حال حاضر خرید اینترنتی نسبت به سال‌های گذشته با استقبال قابل توجه همراه شده است. هرچند سایت‌های فروش آنلاین قابل قبول در کشور براساس استانداردهای جهانی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد اما همین چند سایت فعلی باعث افزایش اعتماد و توجه کاربران به خرید اینترنتی شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب شده کاربران همچنان نسبت به خرید اینترنتی مقاومت کنند ریسک این نوع خرید است. عدم تعویض کالا، فرق داشتن محصول سفارشی با محصول ارسالی، نکات امنیتی و. . . شاید از جمله دلایلی است که برخی کاربران ترجیح می‌دهند به جای خرید اینترنتی از همان روش سنتی برای تهیه محصولات مورد نیاز خود استفاده کنند.
  • سه رویکرد برتر در احیای شهرها

    نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، در شرایطی هم‌اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای عملیاتی برای اجرای طرح‌های تامین مسکن در مناطق مختلف شهری به‌خصوص کلانشهرها مورد توجه قرار گرفته است که مسوولان دولتی بافت‌های فرسوده و مدیران شهری تاکنون که بیش از حدود یک دهه از توجه جدی به بازسازی و نوسازی این محدوده‌ها می‌گذرد، هنوز نتوانسته‌اندآن چه را که بر اساس قوانین تکلیف نوسازی سالانه ۱۰ درصد از محدود‌ه‌های هدف عنوان می‌شود عملی کنند.
    به گزارش «دنیای اقتصاد»، در سال‌های اخیر، رویکردها و روش‌های مختلفی برای احیا، نوسازی و بازسازی محدوده‌های هدف و بافت‌های فرسوده شهری اعمال شده است که اگرچه هر کدام از آنها بخشی از فرآیند نوسازی را در مقطع زمانی خاصی بر عهده گرفته و اقداماتی در قالب این برنامه انجام شده است، اما باوجود اجرای این برنامه‌ها، سیاست‌های طراحی شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده هنوز به نتایج مطلوبی نرسیده است.
  • هیجان برجامی دلار

    اجرای برجام و لغو تحریم‌ها برای بازار ارز رفتاری هیجانی در پی داشت. درحالی‌که دلار هفته‌ها بود که با کانال ۳۵۰۰ تومان خداحافظی کرده بود، اما شنبه هر دلار آمریکا به نرخ ۳۵۹۰ تومان رسید. ادامه رفتار هیجانی در این بازارهمزمان با قطعی شدن رفع تحریم‌ها به رشد معکوس قیمت‌ها در اولین روز رفع تحریم‌ها منجر شد و قیمت دلار را صعودی کرد و به ۳۶۳۰ تومان رساند، اما با تخلیه هیجانات، فضای روانی ناشی از گشایش سوئیفت هم بر نرخ دلار فشار آورد و دلار روز سه‌شنبه ۳۵۹۵ تومان معامله شد.
    .
  • رکود پساتحریمی بازار خودرو

    بازار خودروهای داخلی از مدت‌ها پیش در انتظار برجام بود، حال در شرایطی یکشنبه گذشته ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق نهایی دست پیدا کردند که خیلی‌ها در انتظار تغییرات زودهنگام در این بازار بودند. بازار خودروی کشور مدت‌ها است که در رکود به‌سر می‌برد. رکود هنگامی به سراغ این بازار آمد که روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ در جریان بود؛ بنابراین مشتریان با تصور رفع تحریم‌ها و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی کشورمان دست از خرید کشیدند تا بلکه در آینده‌ای نزدیک مالک خودرویی به روز و با قیمتی ایده‌آل شوند.
  • جریان تازه در بافت فرسوده

    برنامه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در ایران از ابتدا تاکنون تحولات مختلف و متفاوتی را تجربه کرده و هر یک از مسوولان و مدیران شهری مرتبط با این امر به تناسب دوره زمانی و رویکرد غالب حاکمیتی در هر مقطع، یک یا چند بعد از ابعاد مختلف فرآیند نوسازی را دنبال کرده‌اند.
    به گزارش «دنیای اقتصاد»، «مسکن‌محوری» به معنای تمرکز برنامه‌های نوسازی و بهسازی به ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده از طریق تخریب واحدهای فرسوده، مهم‌ترین برنامه‌ای است که طی دوره‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته این در حالی است که از حدود دو سال پیش و با روی کارآمدن دولت یازدهم رویکردهای تازه‌ای به حوزه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده وارد شد که به گفته مسوولان نوسازی در وزارت راه و شهرسازی، با ورود این رویکردها نگاه انسان محور در بافت‌های فرسوده در راس برنامه‌های نوسازی قرار گرفته است.
  • نوسان علیه نوسان‌گیران ارزی

    حمید عزیزی
    عضو گروه بانک و بیمه
    بازار ارز دو هفته نوسان‌های افزایشی و کاهشی را تحت‌تاثیر «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» تجربه کرد، بازه‌ای که در آن سهم تغییرات کاهشی بیشتر بود. دلار از یکشنبه ۲۰ دی‌ماه در مسیر نزولی قرار گرفت و تا انتهای هفته منتهی به ۲۵ دی ماه، ۸۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و تا قیمت ۳ هزار و ۶۴۰ تومان پایین آمد. با این حال، اوج کاهش دلار، یک روز پیش از لغو تحریم‌ها به ثبت رسید. روز شنبه شاخص ارزی ۴۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳۵۹۵ تومان رسید.
  • ایست سکه پس از بر‌جام

    سکه در ابتدای دی‌ماه رشد کرد؛ اما پیش از اجرایی شدن لغو تحریم‌ها سرنوشتی بهتر از دلار پیدا نکرد و در یک گرداب کاهشی فرو رفت. حال، پس از برجام، این فلز گرانبها بدون نوسان خاصی سد ۹۲۰ هزار تومانی را حفظ کرد. شکست ۴ کانال قیمتی و پایین آمدن از سقف ۸ ماهه از نتایج اثرات روانی برجام در بازار سکه بود که به‌طور غیرمستقیم از طریق بازار دلار به فلز گرانبهای داخلی رسید. به عبارت دیگر، جو کاهشی دلار که تحت‌تاثیر نزدیک شدن به آغاز لغو تحریم‌ها صورت گرفته بود، بازار سکه را نیز نزولی کرد. از اقبال بد معامله‌گران سکه، در این مسیر، طلای جهانی نیز در مسیر نزولی حرکت کرد تا به افت بیشتر سکه کمک کند.
  • پیش‌بینی کاهش قیمت نفت

    در شرایطی که قرار است با لغو تحریم‌ها ۵۰۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید نفت ایران اضافه شود، سقوط آزاد قیمت نفت تنها با گذشت دو هفته از سال ۲۰۱۶، بازار نفت را وحشت‌ زده کرده و قیمت جهانی نفت به کف قیمتی ۱۳ ساله رسیده است. در عین حال به‌دنبال چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی ایران در کنار نگرانی‌ها درباره رشد اقتصاد جهانی و چین و نیز افت بازارهای بورس، پیش‌بینی رقم‌هایی همچون نفت ۲۰ دلاری هم شده است. مگر اینکه اعضای اوپک اختلافات خود را کنار گذاشته و برکاهش تولید توافق کنند. .
  • بازار ایران در پسا برجام

    «برنامه جامع اقدام مشترک» که نتیجه ماه‌ها مذاکره بود، برای آغاز اجرایی شدن نیز چند ماه دیگر گرفتار بحث و جدل ماند؛ اما در نهایت در بامداد ۷ ۲ دی ماه اجرای آن رسما شروع شد تا اقتصاد ایران در انتظار روزهای متفاوتی باشد. معادله‌های این اقتصاد را نیز مانند هر اقتصاد پویای دیگری، طرف‌های متعددی می‌نویسند که حالا تمام آنها در محاسبات خود «برجام» را دیده‌بانی می‌کنند.
    بازارهای ایران در سال‌های گذشته بارها از اخبار خوب و بد هسته‌ای تاثیر پذیرفته بودند؛ اما این بار، یعنی در مقطع اجرایی شدن توافق میان تهران و گروه ۱+۵، غلبه «امید» بر «هیجان» چنان مشهود است که خود می‌تواند نشانه آغاز دوره تازه‌ای باشد.
  • شبه‌جزیره اسرارآمیز(بخش ششم)

    ترجمه: محمدحسین باقی
    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).
  • تکنیک‌های متوازن سازی هزینه کرد درآمد ماهانه

    شاید دیشب که در یک دورهمی دوستانه بودید از زبان بسیاری از دوستان خود شنیده‌اید که روزهای پایانی ماه خود به سختی می‌گذرانند. با شنیدن این جمله با خود گفته‌اید که این فقط شما نیستید که در روزهای پایانی ماه با کمبود بودجه مواجه می‌شوید. اما این کمبود بودجه سطوح مختلفی دارد. گاهی کمبود بودجه ماهانه شما به‌گونه‌ای است که مجبور می‌شوید فقط از سینما رفتن آخر هفته چشم پوشی کنید یا آنکه وعده مهمانی خود را از این ماه به ماه آینده به امید بهبود اوضاع مالی در آن ماه موکول کنید؛ اما گاهی کمبود منابع مالی ماهیانه به سطحی می‌رسد که حتی برای پرداخت کرایه تاکسی هم به مشکل بر می‌خورید و مجبور هستید چند روز پایانی ماه را با اتوبوس رفت و آمد کنید، اما می‌توان با به کار بستن تکنیک‌هایی ریتم اوضاع اقتصادی خانواده را در روزهای مختلف ماه متوازن کرد.
  • در خواب دیگران

    نادر برهانی مرند یکی از چهره‌های فعال تئاتر ایران در سال‌های اخیر بوده است. قرار است تازه‌ترین نمایش این کارگردان با عنوان «در خواب دیگران» در روزهای نهم و دهم بهمن در قالب سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه برود و چند روز بعد هم اجرای عمومی نمایش را در تالار شمس موسسه اکو آغاز کند. این نمایش قصه زندگی سه خانواده را در مقطع تاریخ معاصر را روایت می‌کند. به گفته کارگردان این نمایش، از سال گذشته نوبتی برای اجرا در تالار شمس تعیین شده بود و به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا «در خواب دیگران» در این سالن روی صحنه برود.
  • ویژگی عادات ذهنی افراد تولیدگر

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    هفته گذشته با زندگی میلیاردرهای معروف و مالکان شرکت خدماتی تحویل گل تل‌فلورا، لیندا ری هریس و همسرش استوارت رزنیک، آشنا شدیم و گفتیم میلیاردرهای خودساخته در یک جنبه با رهبران متوسط کسب‌وکار متفاوت هستند و آن در شیوه نگاه آنها به جهان است. چشم‌انداز غیرمعمول‌شان به آنها اجازه می‌دهد تا ایده‌های خوب را به کسب‌وکارهای بزرگ تبدیل کنند. بیشتر میلیاردهای خودساخته، ۵ عادت ذهنی را همواره تمرین می‌کنند. این پنج عادت را می‌توان در کلمه «تولید» خلاصه کرد. در این قسمت اولین عادت ذهنی را بیان می‌کنیم.
  • آیا رامسری‌ها می‌توانندبهترین مسافران مریخ باشند؟

    یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها درفرستادن فضانوردان به اعماق فضا یا استقرار پایگاهی در مریخ مواجهه با پرتوهای کیهانی است که خورشید و دیگر ستارگان به کیهان می‌فرستند. جو زمین و میدان مغناطیسی بدترین پرتوها را منحرف می‌کند اما مریخ چنین میدان مغناطیسی قابل‌توجهی ندارد؛ چرا که بخش قابل توجهی از اتمسفر خود را طی میلیون‌ها سال از دست داده است. چندی پیش سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اطلاعیه‌ای برای استخدام نسل بعدی فضانوردان آمریکایی منتشر کرد.
    ناسا در این اطلاعیه اظهار امیدواری کرد که فضانوردانی را به ایستگاه بین‌المللی فضایی، مدار قمری و در نهایت به مریخ بفرستد.
  • همه بردارها به سمت رونق مسکن

    با گذشت نزدیک به یک هفته از اجرای برجام برخی بازارهای زود اثرپذیر، واکنش‌های متفاوتی به لغو تحریم‌های بین‌المللی نشان دادند اما مطابق پیش‌بینی‌های کارشناسی، در بازار مسکن تا این لحظه اتفاقی از ناحیه برجام نیفتاده است و بازار ملک در مسیری که از اواسط پاییز در پیش گرفت، قرار دارد. معاملات مسکن در تهران از آبان‌ماه، متفاوت از ۷ ماه اول سال‌جاری، با افزایش نسبی و محسوس مواجه شد و حجم خرید و فروش واحد مسکونی بعد از حدود دو سال افت شدید، با رشد ماهانه دست کم ۴ درصدی مواجه شد.
    هرچند این رشد معاملاتی آن هم در پاییز به‌عنوان فصلی که نقل و انتقالات ملکی در آن حتی در دوره رونق، کمتر از تابستان است، ناشی از تثبیت قیمت مسکن است اما کارشناسان، خروج از رکود معاملات ملک در پاییز امسال را معلول چندین مولفه از جمله توافق هسته‌ای می‌دانند که باعث شد سایر مولفه‌های درونی و بیرونی موثر بر رفتار متقاضیان مسکن، با نیروی مضاعف بر این بازار اثر کند.
  • پایان محدودیت استانداردی واردات خودرو

    واردات خودرو در حالی طی آذرماه امسال رشد ۱۱ درصدی را تجربه کرد که بسیاری از خودروهای وارداتی به دلیل عدم رعایت استانداردهای مصوب سازمان ملی استاندارد، مجاز به خروج از گمرکات کشور نشدند.
    طی یک دهه گذشته به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و قطع ارتباط شرکت‌های مادر با نمایندگی‌ها، واردات خودرو عمدتا توسط شرکت‌های واسطه‌ای صورت می‌گرفت، به‌طوری‌که بسیاری از شرکت‌های واردکننده مجبور به واردات خودرو از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شدند. این موضوع موجب شد تا استانداردهای واردات خودرو از کشورهای اروپایی که توسط سازمان استاندارد همواره مورد تاکید قرار می‌گرفت با حساسیت بیشتری دنبال شود.
  • بهترین گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش کوچک‌تر از ۶/ ۴ اینچ

    نزدیک ۲۰ سال پیش وقتی اولین گوشی‌های تلفن‌همراه با آن شکل وشمایل نه‌چندان جذابشان وارد بازار شدند، بسیاری این دستگاه‌ها را به خاطر بزرگ و جاگیر بودنشان مسخره می‌کردند حالا اما اگر گوشی کوچکی در بازار دیده شود مورد تعجب آوری است. گوشی‌های هوشمند طی سال‌های گذشته از ۴ اینچ سابق به ۵ و ۶ اینچ رسیده‌اند و هرچه گوشی بزرگ‌تر باشد بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد. اما هنوز هم افرادی هستند که به دنبال یک گوشی با صفحه نمایش نسبتا کوچک می‌گردند.
    گوشی که در عین حال که به صفحه نمایش کوچک مجهز شده دارای قابلیت‌های هوشمند نیز باشد و از اپلیکیشن‌های متنوعی نیز پشتیبانی کند.
  • دوران خاکستری طلای سیاه

    حدودا دو سال پیش بود که قیمت نفت نخستین نشانه‌های ریزش را در خود دید، جایی که کمتر کسی تصور می‌کرد مازاد عرضه تا حدی پیش رود که قیمت‌ها بیش از ۷۵ درصد کاهش یابند. گرچه به‌دنبال انقلاب شیل و افزایش عرضه نفت‌های غیرمتعارف، گمانه‌هایی برای کاهش قیمت نفت را به‌وجود آورده بود و ناآرامی‌های خاورمیانه‌تنها دلیل ماندن قیمت نفت در سطوح بالای ۱۰۰ دلار محسوب می‌شد، اما پیش‌بینی قیمت‌های زیر ۳۰ دلار فعلی به ذهن کمتر کارشناس و گروه تحلیلی خطور می‌کرد. توسعه تکنولوژی در زمینه تولید نفت‌های غیرمتعارف و به‌ویژه شیل آمریکا، زمینه‌ساز مازاد عرضه در بازار نفت شد و به‌طور همزمان ضعف اقتصادهای مهمی در اروپا و آسیا و به‌طور خاص چین تقاضای نفت را نیز با مشکل مواجه کرد.
  • احیای تصویری ادبیات کلاسیک

    منیر طهانی
    گالری ویستا در روزهای اخیر میزبان آثاری از مهدی حسینی بود با عنوان «این بدان آوردم». در این نمایشگاه تصاویری با الهام از کلیله و دمنه و با رسانای طراحی روی دیوار رفت که برای علاقه‌مندان بسیار قابل‌تامل بود. مهدی حسینی فارغ‌التحصیل انستیتو پرات نیویورک در رشته نقاشی وهنرهای چاپی و همچنین عضو هیات علمی دانشگاه هنر است. از این هنرمند تا‌کنون ۲۸نمایشگاه انفرادی و بیش از۵۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج ازکشور برگزار شده است. همچنین داوری و دبیری بسیاری از جشنواره‌های نقاشی را در کارنامه‌اش دارد و در حوزه تالیف کتاب و مقاله هم یکی از چهره‌های فعال در سال‌های گذشته بوده است.
  • نمایش‌خانگی - ۱ بهمن ۹۴

    من دیه‌گو مارادونا هستم
    کارگردان: بهرام توکلی
    بازیگران: گلاب آدینه، سعید آقاخانی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان، صابر ابر، پانته آ پناهی‌ها، مهسا علافر، علی استادی، سارا بهرامی، سهی بانو ذوالقدر، میثاق زارع، محمد کارت، سجاد تابش
    خلاصه داستان: تو می‌دونی من از چی مارادونا خوشم میاد؟ از اینکه تو زندگی‌اش هیچ‌وقت واقعیت و رویا براش مرز نداشت، وقتی بازی می‌کرد با همه وجودش بازی می‌کرد، پرواز می‌کرد، بازی نمی‌کرد، وقتی معتاد شد یه کوه کوکائین می‌ریخت جلوش د بکش همه چیز و تا تهش می‌رفت، خودشو لوس نمی‌کرد.
  • نخستین بودجه پساتحریم

    همایون فطرس
    عضو گروه تحلیل
    صبح اولین روز بعد از اجرایی شدن برجام، حسن روحانی به مجلس رفت تا لایحه‌ بودجه سال ۹۵ و برنامه‌ی ششم توسعه را تحویل مجلس دهد. بعد از دو سال که دولت سر موقع بودجه را ارائه می‌کرد، این بار با تأخیر ۴۲ روزه بودجه را به مجلس برد که از سوی رئیس جمهور به فرجام رسیدن برجام علت آن عنوان شده است. به گفته‌ او، دولت بودجه‌ سال بعد را بر مبنای سناریوی رفع تحریم‌ها تدوین کرده و به مصلحت نبود برنامه‌ای که با فرض رفع تحریم‌ها نگاشته شده، پیش از تحقق نهایی این فرض منتشر شود.
  • پیروزی در لاهه

    یکی دیگر از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای همزمان با لغو تحریم‌ها، حل‌وفصل پرونده‌ای قدیمی مربوط به خرید تسلیحاتی قبل از پیروزی انقلاب بود که بیش از سه دهه و نیم بین ایران و آمریکا طول کشیده است. براساس این پرونده ایران در مجموع به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود به‌عنوان اصل و بهره پول دست خواهد یافت. جان کری در بیانیه‌ای، توافق حاصل شده با ایران در پرونده شکایت در دادگاه لاهه را «منصفانه» و «به بهترین وجه به نفع منافع آمریکا» خوانده است. .
  • مدیریت و تسهیلات، شرط موفقیت نوسازی

    از سال ۱۳۸۴ تاکنون شهرداری تهران و سازمان نوسازی، مطالعات گسترده‌ای را در بافت‌های فرسوده انجام داده‌اند و با تسهیلات پیش‌بینی شده توسط شورای شهر تهران، مشوقات طرح تفصیلی، همراهی شهرداری‌های مناطق و توفیق فعالیت‌های تسهیل‌گری در قالب دفاتر خدمات نوسازی در جلب مشارکت ساکنان، مالکان و سرمایه‌گذاران و سازندگان، جریان نوسازی شرایط بهتری پیدا کرده‌است، به‌گونه‌ای که تا‌کنون حدود ۳۶ درصد از بافت‌های فرسوده شهر تهران نوسازی شده است. اما با این وجود هنوزهم الگوی متناسب و موفقی برای نوسازی بافت فرسوده تدوین نشده است.
  • پارادوکس تقاضا - قیمت در بازار آتی سکه

    سحر نمایشی
    تقاضا در بازار آتی سکه بورس کالای ایران این روزها با به سرانجام رسیدن برجام روند تازه‌ای به خود گرفته است. هفته‌ها است که در پی سیر نوسانی قیمت سکه‌ طلا، بازار آتی این کالا شاهد افت و خیز زیادی در حجم تقاضا و قیمت‌ها بوده که همین موضوع جذابیت و انگیزه خرید را برای معامله‌گران این بازار دوچندان - بلکه چند برابر - کرده است به طوری‌که حجم معاملات در هفته گذشته و در آستانه اجرای برجام تا ۲۰ هزار معامله رشد کرد درحالی‌که سال گذشته در همین موقعیت حجم معاملات به زحمت از ۵ هزار معامله عبور می کرد.
بیشتر