به گزارش اقتصادنیوز، پدرام سلطانی در بررسی اثرات بودجه سال ۹۵ بر کسب‌وکار هرچند از بی‌توجهی دولت و مجلس به «مدارای مالیاتی» گلایه می‌کند اما می‌گوید: مصوبه خوبی که در مصوبات بودجه سال ۹۵ البته تا این لحظه، به چشم می‌خورد مربوط به مصوبه‌ای است که به نظر می‌رسد می‌تواند گشایشی در کار فعالان اقتصادی به وجود آورد. اتاق بازرگانی ایران در اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده موردی را پیشنهاد داده بود که به جهت طولانی شدن روند اصلاح این قانون درخواست کرده بودیم این پیشنهادها را در قالب لایحه بودجه در نظر بگیرند.


وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه یکی از این موارد یعنی موضوع اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از کارفرما در معاملاتی که پیمانکاران با دولت منعقد می‌کنند لحاظ شده است. یعنی از این پس، شرکت و سازمان دولتی به عنوان کارفرما، به جای پیمانکار بخش خصوصی باید مالیات بر ارزش افزوده مربوط به قراردادهای فی‌مابین را پرداخت کند. با توجه به ناتوانی دولت در پرداخت به موقع بدهی‌هایش، این موضوع باعث می‌شود حداقل هزینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده این قراردادها به بخش خصوصی تحمیل نشود. بخش خصوصی‌ای که هنوز پول خود را از دولت نستانده، مالیاتش را هم باید می‌پرداخت که اکنون دیگر پرداخت این مالیات بر ارزش‌افزوده بر عهده دولت قرار گرفته است. این از اصلاحاتی است که مورد توافق اتاق و سازمان امور مالیاتی در تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شده بود که در بودجه مدنظر قرار گرفته است.

سلطانی درباره سیگنال‌های دیگر بودجه سال 95 برای کسب‌وکار کشور از کاهش امید بخش خصوصی به دریافت مطالبات از دولت اشاره و اظهار می‌کند: در مورد پرداخت بدهی‌های دولت به نظام بانکی، بخش خصوصی و پیمانکاران هم سازوکارهایی در بودجه پیش‌بینی شده بود که البته بخشی از آنها در مجلس مورد پذیرش قرار نگرفت. این اقدام این پیام را برای فعالان اقتصادی در پی دارد که امسال هم نباید چندان به دریافت مطالبات خود از دولت امیدوار باشند.

به گزارش اقتصادنیوز، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد اثرات بودجه 95 بر کسب‌وکار تحلیل مبسوطی در شماره 174 هفته‌نامه تجارت‌فردا منتشر کرده که در این تحلیل به جز انتقاد از کاهش امید به پرداخت بدهی‌های دولت از بی‌انضباطی مالی دولت و پابرجا ماندن چالش ارز و موارد دیگر گلایه کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.