به گزارش خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با قصور پزشکی که در شهر اراک در بیمارستان میلاد به تازگی رخ داده گفت: ما قائل به شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به بیمار و خانواده آن هستیم و حریم شخصی باید برای این افراد ایجاد شود، وزیر نیز دستور داده نحوه اطلاع رسانی ما شفاف و به موقع توسط مسئولان محلی مربوطه باشد.

وی افزود: خطای پزشکی در همه جای دنیا رخ می‌دهد و در کشور ما مصون نیست اما باید مسئولان توجه کنند که با توجه به رسانه‌های اجتماعی، ما در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و نمی‌شود مسائل را مخفی گذاشت.

حریرچی گفت: در رابطه با موضوع اراک قصوری رخ داد و آنچه وزارت بهداشت می‌تواند برخورد کند را انجام داده، فرد خاطی موقت منع از کار شده و مسائل به سازمان نظام پزشکی و مراجع قضایی منعکس شده است، ما به عنوان مدعی‌العموم این کارها را کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: همیشه اخبار اولی که منتشر می‌شود تحریک کننده است و ارائه مستندات بعد از آن فایده‌ای ندارد. در بیمارستان میلاد که یک بیمارستان کارگری و متعلق به تأمین اجتماعی است اگر فردی خدمت اورژانسی بکند یا مددکاری، حمایت می‌شود. هموطن ما متأسفانه اقدام به خودکشی کرده و دچار آسیب جدی شده اما در مورد سوابق، نوع بیماری، اینکه آیا درخواست پول شده یا نه یا درخواست دیگری به‌جز سونوگرافی داشته، بررسی شده اما باید مرجع قضایی رسیدگی کند.

حریرچی گفت: ما اطلاعاتمان دقیق است، علت مشخص است، حتی وضعیت مراجعه و اقداماتی که برای این بیمار انجام شده نیز مشخص است اما منتظر اعلام نظر مراجع قضایی هستیم.

وی گفت: در تمام این خطاها درصدی بیمارستان مقصر است اما شدت آن متفاوت است، اینکه مثلاً بیماری با همراهش در سرویس بهداشتی مواد مخدر مصرف می‌کند و اینکه بیمارستان می‌تواند کنترل کند یا نه شرایطی است که باید بررسی شود. بیمارستان مقصر است اما شدت و درصد آن متفاوت است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در بیمارستان‌های خصوصی فقط ۶۰ درصد اشغال تخت وجود دارد در حالی که ۸۰ درصد مردم استطاعت مراجعه به آن را ندارند و فقط ۲ تا ۴ درصد می‌توانند هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با وضعیت دریافت‌های غیرمتعارف جامعه پزشکی گفت: یک مورد هم زیاد است. این شائبه ایجاد شده که وزارت بهداشت برخورد و رسیدگی‌اش را کند کرده در حالی که وزیر بهداشت تأکید دارد با همان شدت رسیدگی کند البته این برخورد در جذب مسامحه نظام پزشکی و جامعه پزشکی خواهد بود.

وی افزود: تاکنون همکاری جامعه پزشکی در این مورد فوق‌العاده بوده به طوری که در بیمارستان‌های دولتی دریافت زیرمیزی به صفر رسیده، در بیمارستان‌های خصوصی در شهرستان‌ها صفر یا نزدیک به صفر و در شهر تهران موارد نادر مشاهده شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه روش‌های دریافت زیرمیزی تغییر کرده، گفت: متأسفانه می‌بینیم بیماری پرداخت غیرمتعارف خود را به حساب مادر پزشک معالج در شهر دیگری واریز می‌‌کند که البته با تمام این موارد برخورد کرده و آنها را شناسایی کرده‌ایم به رؤسای دانشگاه‌ها و نظام پزشکی گفته‌ایم فضای ما در زیرمیزی عدم شکایت نیست چرا که بیمار در شرایطی قرار می‌گیرد که این پول را بدهد و آمارها باید به سمتی برود که با فرهنگسازی دریافت غیرقانونی وجود نداشته باشد.

حریرچی گفت: به طور کلی مردم باید بدانند برای خدمات بستری هر پرداختی و دریافتی خارج از صورتحساب بیمارستان حتی مقادیر ناچیز غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میزان شکایت نسبت به گذشته در این مورد خیلی کاهش یافته اما متأسفانه تقاضای القایی در سلامت وجود دارد چرا که این نوع خرید اورژانسی است و یکبار رخ می‌دهد بنابراین بیمار فرصت مشورت ندارد.

وی در پاسخ به سؤال فارس در مورد اینکه چگونه با اطمینان از به صفر رسیدن آمار زیرمیزی صحبت می‌شود، گفت: یکی از تکنیک‌های مخالفانی که نمی‌خواهند اقدامی شکل بگیرد جلوگیری از ادامه آن است. یکی از این روش‌ها شکستن قبح آن است تا عادی جلوه داده شود یا کار اصلی را کم‌ارزش نشان می‌دهند.

حریرچی گفت: البته ما ننشسته‌‌ایم که چنین اتفاقی پیش آید بلکه به روش علمی از سوی یکی از نهادهای علمی خارج از وزارت بهداشت پس از گذشت یک هفته از ترخیص بیمار تا یک ماه به صورت نمونه‌ای مذاکره تلفنی انجام می‌شود تا رضایت‌سنجی صورت گیرد که اگر از سوی برخی پزشکان K اضافه ثبت شده باشد برخوردهای لازم انجام گیرد یا گاهی این ادعا وجود دارد که علاوه بر اینکه ضریب کار را بیشتر می‌گیرند عمل جراحی ساده را سنگین جلوه می‌دهند البته با بررسی‌های ما این صحت ندارد. حتی گفته می‌شود برای توجیه دریافت زیرمیزی مشاوره زیادی انجام شده یا گاهی می‌بینیم در صورتحساب بیمار موارد خاصی اضافه شده مثل هزینه هتلینگ. که با همه این موارد طبق بررسی‌های سیستماتیک برخورد شده است.

حریرچی در مورد تعطیلی دو مرکز طب سنتی، گفت: نباید تأسیس معاونت اجتماعی را با اتفاقات اخیر در طب سنتی گره بزنیم. اینها دو موضوع مستقل‌اند. سیاست وزارت بهداشت تقویت و گسترش طب سنتی است و بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر پیشرفت رفته‌ایم که آن را در ایجاد پژوهشکده و دانشکده می‌بینیم.

وی افزود: اما با تخلف‌ها برخورد جدی خواهیم کرد. دلیل مرکز پلمب شده یکی تخلف آموزشی بوده و دیگری تخلف در طب سنتی که از چند ماه پیش شاکی داشته و به مراجع قضایی اطلاع داده بودیم احکامش هم صادر شده بود اما اجرای آن منطبق با این روزها شد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در برخی جاها داروهای معمولی را به گیاهی اضافه می‌کنند،‌گاهی مواد روانگردان اضافه می‌کنند که در چنین مراکز طب سنتی تخلف است و با تخلف در هر جایی از طب سنتی گرفته تا نوین برخورد می‌شود اما متأسفانه گاهی مجازات در حوزه جرایم دارویی و غذایی متناسب و بازدارنده نیست.

حریرچی گفت: بعد از طرح تحول سلامت، سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی هنوز حدود ۷ درصد است در حالی که طبق سیاست‌های کلی سهم بودجه دولت و بیمه‌ها در هزینه سلامت باید از میانگین منطقه بیشتر باشد. اکنون میانگین ۶۰ درصد است و طی سالها ما توانسته‌ایم به ۳۰ درصد برسانیم بنابراین سرعت مناسب نیست.

وی گفت: طبق برآوردها علیرغم اقداماتی که از سوی دولت یازدهم در حوزه سلامت انجام شده است اما درصد افزایش بودجه که بتوان با آن طرح تحول سلامت را اجرا کرد کافی نیست از طرفی رشد بودجه بیمه‌ها با توجه به رشد بیمه‌شدگان و تعهدات شورای عالی بیمه باید باشد که اکنون منطبق با این نیازها نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از محل هدفمندی یارانه‌ها ۴۸ هزار میلیارد تومان رقمی ثابت است و از یک درصد سهم ارزش افزوده که ۳ هزار میلیارد تومان بود و در بودجه ۹۵ به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده باید استفاده کنیم البته ردیف‌های ستادی در برخی مواقع کاهش یافته و درآمدهای اختصاصی و عمرانی وزارت بهداشت نیز با این متفاوت است.

وی سلامت را با توجه به گذر بیماری‌های اپیدمی، مسن شدن جامعه، شهرنشینی، افزایش آگاهی و درگیر شدن بیشتر مردم با بیماری‌های پرهزینه جزو اولویت‌‌ها دانست و گفت: معمولا با توجه به چنین شرایطی دولت‌ها و مجلس‌ها سلامت را جزو اولویت قرار می‌دهند این در حالی است که دولت یازدهم توجه جدی به سلامت دارد و معتقدیم مطالبات مردم جزو اولویت‌هاست.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد ایجاد سنجه‌های سلامت نیز گفت: بررسی سنجه‌های سلامت انجام شده برای ایمنی بیمار نیز بخشی از اعتباربخشی به آن اختصاص داده شده حتی پیشنهاد داده‌ایم برای نهادینه شدن در وضعیت پروانه و درجه بیمارستان‌ها این موضوع دیده شود حتی در اعتبارسنجی بیمارستان‌ها وضعیت ایمنی بیمار لحاظ خواهد شد.

حریرچی در مورد تعطیلی برخی بیمارستان‌های خصوصی، گفت: با توجه به کمبودها از اولویت‌های اساسی ما در حوزه بستری این است که از بخش خصوصی برای توسعه تخت‌ها استقبال می‌کنیم بنابراین کاری که از دست ما بر آید در رابطه با بیمه‌های تکمیلی و پایه که مطالبات بیمارستان‌های خصوصی است پرداخت‌های به موقع است ملزومات را خواهیم داشت اما اینکه آیا اقتصادی کار می‌کند یا نه کجای بحث است.

وی افزود: اکنون فقط ۶۰ درصد بیمارستان‌های خصوصی اشغال تخت دارند در حالی که خدمات باید منطبق با نیاز مردم باشد در حال حاضر ۸۰ درصد مردم اصلا استطاعت مالی برای مراجعه به بیمارستان خصوصی ندارند. ۱۵ تا ۱۷ درصد با کمک بیمه‌های تکمیلی و ۲ تا ۴ درصد می‌توانند هزینه‌های آنجا را پرداخت کنند این در حالی است که ۸۰ درصد هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی را بیمه‌های تکمیلی می‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ۸۰ درصد هزینه هتلینگ بیمارستان خصوصی را بیمه تکمیلی تأمین می‌کند که از این تعداد ۵۰ درصد بازار آن دست شرکت آتیه‌سازان حافظ و آموزش و پرورش است و ۵۰ درصد مابقی مربوط به بیمه ایران است و حدود ۲۵ درصد وابسته به صندوق‌ها و سازمان‌های شبه دولتی است بنابراین کمکی که از بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی می‌شود قابل توجه است.

حریرچی گفت: پیشنهاد ما این است بیمارستان‌های خصوصی از ظرفیت خالی استفاده کنند و متناسب با استطاعت مردم خدمات ارائه دهند.

وی در رابطه با تولید محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیکی گفت: در این مورد باید از افراط و تفریط خودداری کرد. در دنیا با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت‌های خاک و آب کمابیش کشورها از این محصولات استفاده می‌کنند اما مهم این است که مجوزهای لازم را داشته باشند یا آسیب‌رسانی آنها کم باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اینکه تمام این محصولات حذف شوند یا به همه مجوز داده بشود هیچ کشوری نکرده است باید تعریف داشته باشد. در بسیاری از موارد ما اکنون از محصولات تراریخته استفاده می‌کنیم از شیر گاوهای اصلاح نژاد شده یا کدو تنبل‌های کوچک شده یا برنج اصلاح نژاد شده مصرف کردیم در این موضوع یکسری اعتقادات علمی که منجر به تأسف می‌شود وجود دارد و گاهی منافعی پشت آن است. در هر صورت باید محصولات تراریخته جدید منطبق با موازین علمی باشد.

حریرچی همچنین در مورد اقدامات لازم در حوزه سلامت روان، گفت: با تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش‌آفرین، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، ترویج آموزه‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روان باید عوارض این موضوع را کم کنیم و اکنون در انتهای زنجیره هستیم اما وظیفه ما ارتقای سلامت است و فقط راه‌حل آن اضافه شدن به روانپزشک نیست.

وی گفت: با کمبود شدید تخت روان‌پزشکی مواجهیم که ۹۰۰ تخت جدید در بیمارستان‌های دولتی ایجاد یا تبدیل شده است و اقدامات سلامت روان را در سیستم مراقبت بهداشت اولیه ادغام کرده‌ایم، غربالگری بیماریهای شایع مثل افسردگی و استرس و افزایش تعداد روانپزشک نیز از دیگر اقدامات است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.