به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک با همتای کره‌ای خود که صبح امروز در مجموعه سعدآباد برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهور کره جنوبی، گفت: روابط ایران با کشور کره‌ جنوبی به عنوان دو کشور مهم در خاورمیانه و شرق آسیا حائز اهمیت است.

وی افزود: در طول ۵۴ سال گذشته روابط دو کشور گرچه گاهی فراز و نشیب داشته اما همواره روابط خوبی بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دو کشور ایران و کره دارای تمدن کهن هستند، گفت: روابط دهه‌های گذشته دو ملت را با هم آشنا کرده است.

روحانی با اشاره به توافقات مهمی که بین ایران و کره در این سفر انجام شده است، گفت: یکی از این توافقات مهم دو طرف، تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط اقتصادی ریشه‌دار و راهبردی است.

وی افزود: برای ایجاد این تحول بزرگ شرکت‌های کره جنوبی مبادرت به سرمایه‌گذاری و فعالیت مشترک اقتصادی با ایران خواهند نمود و همچنین فناوری‌های پیشرفته همراه این فعالیت وارد ایران خواهد شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فعالیت‌های بانک‌های مرکزی برای تحرک جدید اقتصادی میان دو کشور باید فعال‌تر شود، گفت: زمینه‌های بسیار زیادی برای فعالیت دو کشور و همچنین کارآفرینان کره جنوبی در ایران وجود دارد. از نفت و گاز گرفته تا بخش صنعت و معدن و بخش‌های زیربنایی.

روحانی با اشاره به ۱۹ سندی که امروز بین مقامات ایران و کره جنوبی به امضا رسیده است، گفت: اسناد متعدد دیگری بین بخش‌های خصوصی نیز به امضا خواهد رسید.

وی تصریح کرد: همچنین دو طرف تصمیم گرفتند روابط تجاری و اقتصادی فعلی را که حدود ۶ میلیارد دلار است را به سه برابر یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش دهند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط فرهنگی، علمی و فناورانه نیز میان دو کشور مورد بحث قرار گرفت، گفت: همچنین در زمینه موضوع گردشگری، توریسم و فعالیتی که میان دو کشور باید انجام گیرد، از جمله پرواز مستقیم سئول به تهران و ساخت هتل، رایزنی‌هایی صورت گرفت.

روحانی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: امنیت شبه جزیره کره و امنیت خاورمیانه برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ما خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره کره هستیم، گفت: به طور اصلی با هر گونه ساخت سلاح‌های کشتار جمعی مخالفیم.

رئیس‌جمهور عاری شدن جهان، شبه جزیره کره و خاورمیانه از سلاح‌های مخرب و کشتار جمعی را خواست ایران دانست و گفت: در زمینه صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه، پایان جنگ در یمن و مذاکره یمنی ـ یمنی برای استقرار امنیت در این کشور و همچنین کمک به دولت عراق برای پایان دادن به تروریسم و موضوع آینده سوریه نیز مورد مذاکره دو طرف قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.