گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت‌تاثیر رشد قیمت‌ها در بازار جهانی قرار گرفت. در بازار دیروز نمادهای وابسته به بازار جهانی به‌ویژه در سه گروه پالایشگاهی، معدنی و فلزی به استقبال رشد قیمت‌ها در بازگشایی بازارهای جهانی رفتند. دوشنبه شب در بازارهای جهانی کاهش صادرات نفت دو کشور کانادا و نیجریه توانست قیمت نفت را به مرز ۵۰دلار نزدیک کند، امری که دیروز به رشد قیمتی پالایشگاه‌ها نظیر پالایشگاه بندرعباس و اصفهان منجر شد تا این دو نماد بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشته باشند. در این میان، نمادهای سنگ‌آهنی نیز دیروز رشد قیمتی مناسبی را همزمان با آغاز مجدد رشد قیمت سنگ‌آهن در بازار سنگ‌آهن تجربه کردند تا گل‌گهر و چادر‌ملو نیز بتوانند در رشد ۳۱۲واحدی شاخص کل نقشی داشته باشند.

در این میان همچنان بازار سهام با کمبود نقدینگی مواجه است و حرکت‌های مقطعی شاخص نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روند میان‌مدت شاخص داشته باشد. در گروه خودرویی دیروز مدیرعامل ایران‌خودرو با پیش‌بینی گردش مالی ۵۰ میلیارد دلاری صنعت خودرو گفت: قرارداد ایران‌خودرو با پژو و تفاهم‌نامه با مرسدس بنز امضا شده و به‌زودی قرارداد مهم دیگری با یکی از خودروسازان مطرح دنیا امضا خواهیم کرد. هاشم یکه‌زارع در نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی، با ارائه آماری از میزان تولید، واردات و فروش خودرو در منطقه گفت: کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۴ بازاری حدود ۷/ ۶ میلیون خودرویی خواهند داشت که ۴ میلیون از آن تقاضای جدید خواهد بود.

وی با اشاره به اسناد بالادستی کشور و هدف‌گذاری وزارت صنعت برای تولید ۳ میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴ و صادرات یک میلیون، ادامه داد: ایران و ۲۴ کشور اطراف بازاری با ظرفیت جمعیتی ۵۷۵ میلیون نفر را تشکیل داده‌اند که در حال حاضر با تولید سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰هزار خودرو، ۴میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو در آن به فروش می‌رود.به گفته این مقام مسوول، یک میلیون و ۷۰۰هزار خودروی باقی‌مانده نیز از طریق واردات تامین می‌شود و در این میان سهم تولیدکنندگان ایرانی از این بازار پر ظرفیت تاکنون صفر بوده است.

یکه‌زارع افزود: تامین حداقل یک‌چهارم نیاز بازار منطقه توسط خودروسازان ایرانی، قابل دستیابی است اما باید توجه داشت تحقق این هدف فقط کار خودروسازان نیست و لازم است تمام مجموعه‌های تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور در آن نقش ایفا کنند. وی با اشاره به برخی اظهارنظرها درخصوص صنعت خودروی کشور، گفت: گردش مالی سال گذشته صنعت خودروی ایران حدود ۲۳ میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۲۵ به ۵۰ میلیارد دلار برسد. در گروه چوب و کاغذ دیروز خبر آتش‌سوزی نماد تازه وارد کاغذ پارس در بازار سهام به چشم می‌خورد این خبر البته با توضیحاتی در سایت کدال همراه شد که در آن سهامدار عمده کاغذ پارس با اعلام حمایت از سهام شرکت، درباره آتش‌سوزی عصر دیروز کارخانه توضیح داد و اعلام کرد این رویداد، طبیعی بوده و در حدی هم نیست که نیاز به بررسی خسارت داشته باشد.

در گروه پتروشیمی، اسلام خسروی عضو هیات مدیره و معاون پشتیبانی و مالی «تاپیکو» با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس از تصمیم این شرکت برای فروش ۱۷درصد سهام پتروشیمی ایلام خبر داد. در گروه دارویی دو شرکت تولید‌دارو و زهراوی به ترتیب ۱۰۶و ۲۱۰تومان سود نقدی در مجمع سالانه توزیع کردند. در این گروه شرکت شیرین دارو که در بازار معاملات توافقی پایه فرابورس حضور دارد، در صدد افزایش سرمایه ۸۰۰ درصدی از دو محل برآمده است. هیات‌مدیره این شرکت گزارش توجیهی افزایش سرمایه از یک به ۹ میلیارد تومان را به حسابرس ارسال کرده تا در صورت تایید و مجوز سازمان بورس، اقدام به این تامین مالی برای اصلاح ساختار و بازسازی و بهسازی کارخانه کند. تامین مالی «دشیری» از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران و سود انباشته خواهد بود. در گروه فلزی شرکت زیانده ملی سرب و روی ایران از فک پلمب واحد سرب و اعلام آثار مالی راه‌اندازی مجدد این واحد در آینده خبر داد.بهزاد لازمی، مدیرعامل این شرکت با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس خبر از فک پلمب واحد سرب این شرکت داد. به گفته وی تاثیرات این مساله در آینده اعلام خواهد شد.