نویسنده: کارل استایب

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

قسمت سی و ششم

برای استفاده بهینه از نیروی درونی‌تان و رسیدن به تمرکز کامل، باید شناخت درستی از مبانی و چگونگی ارتباط بین افکار و عواطف خود داشته باشیم. مثالی که در این میان می‌توان زد، ‌مثال یک قایق کوچک روی سطح اقیانوس است. هنگامی که زندگی خوب است، در قایق و زیر آفتاب درخشان دراز می‌کشیم. اما هنگامی که زندگی سخت می‌شود، ‌گویی در اقیانوسی توفانی دست و پا می‌زنیم. اما اگر می‌توانستیم قایق‌مان را به یک زیردریایی تبدیل کنیم که می‌توانست به زیر آب رود، آنگاه می‌توانستیم تا پایان توفان در راحتی باشیم و این دقیقا همان کاری است که می‌توانید انجام دهید.زیبایی و شگفتی‌های بسیاری در بطن عواطف و احساسات شما وجود دارد. به آخرین باری که در محل کارتان اوقات بدی داشتید، فکر کنید و به یاد بیاورید که چگونه یک چیز کوچک به شما کمک کرد آن موقعیت را پشت سر گذاشته و دوباره احساس خوبی پیدا کنید. شاید آن چیز کوچک، ‌لبخندی از طرف همکاری بود که با او مشکل داشتید یا یک ساندویچ یا نقل قولی از وب سایتی که به شما برای شیرین کردن زندگی کمک کرد. این عوامل بیرونی می‌توانند باعث بازگشت احساسات خوب در محل کارتان شوند.

می‌توانید همین کارها را به‌صورت درونی نیز انجام دهید. هنگامی که پشت میز کارتان نشسته‌اید و احساس بدی نسبت به زندگی دارید،‌ می‌توانید در درون خود کاوش کنید تا با شناسایی چیزهای خوب زندگی‌تان، ‌احساس آرامش کنید. در چنین مواقعی من سعی می‌کنم خود را به نفس‌هایم بسپارم، چرا که همیشه وجود دارند. در لحظه‌هایی که افسرده‌ام، نفسی عمیق می‌کشم و به آرامی به خودم می‌گویم: «نفست را به آرامی بیرون بده.» وقتی چند بار این کار را تکرار می‌کنم، احساس آرامش عجیبی در خود پیدا می‌کنم؛ چرا که افکار و عواطف در هم می‌آمیزند و مشکل حل می‌شود. کاری که در چنین مواقعی انجام می‌دهم، در واقع رفتن به عمق اقیانوس احساسات و عواطفم است؛ جایی که سرشار از آرامش و امنیت است و پس از پایان پذیرفتن آن موقعیت نامطلوب پریسکوپ کوچکم را از آب بیرون می‌برم تا نگاهی به سطح آب بیندازم و در صورت مناسب بودن شرایط دوباره به سطح آب باز می‌گردم.

به همین دلیل است که شمردن اعداد ۱ تا ۱۰برای مدیریت خشم در بسیاری از افراد اثر می‌کند؛ چرا که به آنها کمک می‌کند توقف کرده و به جای اندیشیدن به خشم و عصبانیت، مسائل مهم را منعکس کنند. بنابراین دفعه بعدی که دچار استرس، ترس، خشم و حتی شادی شدید، این تکنیک‌ها را امتحان کنید:

هنگامی که نفستان را فرو می‌دهید، ‌به خود بگویید «من با آرامش نفسم را فرو می‌دهم» و هنگام بازدم هم همین کار را تکرار کنید. این کار باعث آرامش شما می‌شود. اما یک مرحله دیگر نیز باید طی شود و آن توجه به احساسات خود قبل و بعد از این کار است. با این کار خلق و خوی شما تغییر خواهد کرد. این تغییر اگر‌چه آهسته شکل می‌گیرد، اما بسیار جالب و کارآمد خواهد بود. پس از چند هفته تمرین این تکنیک، ‌اتفاقاتی که برایتان افتاده را بسنجید. خواهید دید که می‌توانید با لذت و شعف درونی‌تان آسان‌تر و سریع‌تر ارتباط برقرار کنید و آرامش نهفته در آن را جذب کنید.

منبع: کتاب Work Happy Now