گروه بین‌الملل- مراسم تشییع جنازه مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا، دیروز، برگزار شد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، دیروز، در ساعت ١٠ بامداد به وقت محلی، تشییع جنازه مارگارت تاچر، نخست وزیر بریتانیا که بین سال‌های ١٩٧٩ تا ١٩٩٠ این سمت را در اختیار داشت، در لندن آغاز شد و تابوت حامل جنازه از یکی از عبادت‌گاه‌های پارلمان به اتومبیل حمل شد و همراه با اسکورت پلیس برای برگزاری مراسم کوتاه دعا به کلیسای سن کلمنت دینز، واقع در نزدیک کلیسای جامع سن پل انتقال یافت. در دو طرف مسیر عبور اتومبیل حامل جنازه، گروهی از مردم تجمع کرده بودند و در مواردی با دست زدن، از جنازه اولین و تنها نخست وزیر زن تاریخ بریتانیا استقبال کردند.

از سوی دیگر اما گروهی از مخالفان سیاست‌های تاچر تهدید کرده بودند که با برگزاری تظاهرات اعتراضی، در جریان این مراسم اخلال خواهند کرد اما در مسیر حرکت اتومبیل حامل جنازه، نشانه‌ای از تظاهرات اعتراضی دیده نشد.

پس از مراسم کوتاه دعا در کلیسای سن کلمنت دینز، تابوت پوشیده در پرچم بریتانیا بر یک عراده توپ باقی مانده از زمان جنگ اول جهانی قرار داده شد و با همراهی اسکورت نظامی متشکل از نمایندگان قوای سه‌گانه برای برگزاری مراسم رسمی مذهبی، به کلیسای جامع سن پل حرکت کرد.

تاچر در زمان نخست وزیری با اعزام نیروی نظامی به جزیره فالکلند - مالویناس - که توسط نیروهای آرژانتینی تصرف شده بود، این جزیره را بار دیگر به حاکمیت بریتانیا بازگرداند.

ملکه بریتانیا و همسرش و جمعی از مقامات ارشد سیاسی، اجتماعی و نظامی داخلی و خارجی در مراسم مذهبی در کلیسای سن پل حضور داشتند.

همچنین، نگرانی‌هایی در مورد اقدامات تروریستی در جریان این مراسم وجود داشت که انفجار‌های اخیر در شهر بوستون ایالت ماساچوست آمریکا آن را تشدید کرده‌بود.

پیش از برگزاری این مراسم پلیس بریتانیا اعلام کرده‌بود که برای حفظ امنیت این مراسم، تدابیر ویژه‌ای پیش‌بینی کرده است و حضور ماموران پلیس در مسیر حرکت جنازه مشهود بوده‌است. در مسیر حرکت جنازه به سوی کلیسای سن پل، گروه قابل توجهی از مردم در دو طرف مسیر تجمع کرده بودند و در چند مورد، شعارهای پراکنده‌ای ظاهرا علیه مارگارت تاچر شنیده شد.

مراسم رسمی در کلیسای سن پل در ساعت ١١ صبح دیروز به وقت محلی آغاز شد و دقایقی پیش از آن، ملکه بریتانیا و همسرش با اتومبیل به این کلیسا وارد شدند در شرایطی که شمشیر موسوم به «شمشیر عزا» پیشاپیش آنان حمل می‌شد.

این شمشیر آخرین بار در مراسم تشییع جنازه وینستون چرچیل، یکی دیگر از نخست وزیران پیشین بریتانیا حدود پنجاه سال پیش استفاده شد.