تناقض در عرضه بنزین آزاد - ۵ اسفند ۸۶

گروه صنعت و معدن- وزیر نفت از توزیع بنزین آزاد در فروردین ماه امسال خبر داد. غلامحسین نوذری، روز گذشته در حاشیه سومین همایش توسعه فن‌آوری در صنعت نفت، مدیریت و برنامه‌ریزی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: ‌در حال برنامه‌ریزی برای توزیع بنزین آزاد هستیم تا افرادی که به بنزین بیش از سهمیه نیاز دارند بتوانند در کنار سهمیه‌بندی، حداقل در فروردین ماه بنزین آزاد دریافت کنند. وزیر نفت در مورد پیش‌بینی قیمت بنزین آزاد نیز گفت:‌باید اعداد و ارقام آن محاسبه شود و قیمت آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

در حالی که وزیر نفت از احتمال توزیع بنزین آزاد در فروردین ماه امسال خبر می‌دهد، شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به مخالفت رییس‌جمهوری درباره عرضه بنزین آزاد گفت: با توجه به مخالفت رییس‌جمهوری بعید می‌دانم که بنزین با نرخ آزاد عرضه شود؛ اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آمادگی عرضه بنزین آزاد به مردم را دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ادامه گفت: در هفته‌های اخیر و پس از اینکه ستاد تبصره ۱۳ اعلام کرد که قرار است بنزین با نرخ آزاد عرضه شود، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بررسی‌های زیادی را در سیستم خود انجام داده است تا برای این کار برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت بنزین برای سال آینده هنوز مشخص نشده است، یادآور شد: واردات بنزین در سال آینده با توجه به اعمال شرایط سهمیه‌بندی برآورده شده است و اگر تصمیمی مبنی بر عرضه بنزین دو نرخی گرفته شود، قطعا تغییراتی در این میزان اعمال خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در سال جاری پیش‌بینی واردات روزانه ۷/۱۶میلیون لیتر بنزین را کرده بودیم که در چهار ماه نخست و بدون اعمال سهمیه‌بندی این میزان به ۱۹میلیون لیتر در روز رسید، اما پس از اجرای سهمیه‌بندی به ۱۵میلیون‌لیتر کاهش یافت.

وی تاکید کرد: براساس پیش‌بینی‌ها، سال آینده و با در نظر گرفتن سیستم توزیع سهمیه‌ای، میانگین واردات بنزین ۷/۱۶میلیون لیتر در روز خواهد بود.

شهنازی‌زاده میزان مصرف بنزین در سال آینده را ۶۲میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: تولید بنزین در سال آینده ۴۵میلیون لیتر برآورد شده است؛ بنابراین نیاز به واردات روزانه ۷/۱۶میلیون لیتر بنزین داریم.

به گفته او واردات بنزین در سال آینده ۱۳ تا ۱۴درصد نسبت به سال جاری افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: میزان واردات بنزین برای سال آینده در صورتی تغییر خواهد کرد که استراتژی سیستم توزیع تغییر کند و بنزین با نرخ آزاد عرضه شود.

طبق آ‌مار از ابتدای سال ۸۶ تا پایان بهمن ماه بیش از ۴۹میلیارد و ۸۶۰میلیون و ۹۳۰هزار لیتر بنزین و گازوئیل به ارزش تقریبی ۱/۳۷میلیارد دلار در کشور به مصرف رسیده است. سهم بنزین مصرفی از این رقم ۲۱میلیارد و ۵۶۷میلیون و ۹۱۰هزار لیتر و گازوئیل نیز ۲۸میلیارد و ۲۹۳میلیون و ۲۰هزار لیتر بوده است.

همچنین متوسط حجم بنزین وارداتی به کشور در فروردین‌ماه سال جاری روزانه حدود ۶/۳۰میلیون لیتر، اردیبهشت ۵/۳۴میلیون لیتر، خرداد ۴/۲۸میلیون لیتر، تیر ۶/۳۴میلیون لیتر، مرداد ۳/۱۸ میلیون لیتر و از شهریور تا پایان بهمن‌ماه نیز ۱۵میلیون لیتر گزارش شده است. بنابر این تا پایان بهمن‌ماه در مجموع ۷میلیارد و ۲۵۶میلیون و ۸۱۰هزار لیتر بنزین مورد نیاز کشور از خارج تامین شده است و با احتساب هر لیتر بنزین وارداتی به قیمت ۸۰۰تومان، تا پایان بهمن ‌ماه امسال بیش از ۱/۶میلیارد دلار برای واردات این حجم بنزین اختصاص یافته و خرج شده است.