علاقه‌مندان تحلیل تکنیکال می‌توانند یکشنبه این هفته بررسی روند حرکت صندوق‌سرمایه‌گذاری بازنشستگی را مطالعه کنند.
همانگونه که همه فعالان در جریان هستند، بازار سرمایه طی دو ماه گذشته با افت درخواست‌های خرید و ریزش قیمت‌ها و نهایتا شیب منفی شاخص مواجه بوده است.

به نظر می‌رسد این روند و بی رمقی در نمودارها طی هفته جاری و روزهای پایانی سال نیزادامه داشته باشد، تا شاید بعد از تعطیلات سال نو بازار نیز از خواب زمستانی بیدار شود.
نمودار قیمتی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز از این روند نزولی بی نصیب نبوده است و چنانکه در نمودار روزانه حرکت سهم مشخص است. پس از یک روند رو به رشد در طی حدود ۲۴ هفته کاری گذشته شاهد اصلاح حرکت و افت ۵۵ تومانی از سقف ۳۷۴ تومان در یک ماه گذشته هستیم.
اما همچنان حرکت سهم بالای یک خط روند قوی صعودی قرار دارد . با بسط این نظریه شاهد یک کانال قیمتی افزایشی نیز هستیم . در ابتدا حرکت قیمت در داخل این کانال قرار داشته، اما شدت این روند سبب شکسته شدن این کانال به سمت بالا شده و به نظر می‌رسد با کانال جدیدی در آخرین حرکت صعودی مواجه هستیم که بعد از پایان این فاز رو به بالا بازار وارد یک مرحله نزول شده و احتمال می‌رود در حال رسیدن به نقطه برخورد سوم با خط روند و در پیش گرفتن مجدد روند صعودی است. توجه داشته باشید ریزش قیمت و نقطه سوم برخورد که پیش‌بینی می‌شود در روزها یا هفته‌های آینده تحقق پیدا کند. در محل تلاقی با سطح 2/38 فیبوناچی و یک خط حمایت قدرتمند قرار دارد.
بر روی نوسانگر‌ها و بازه زمانی روزانه نیز شاهد واگرایی منفی بر روی نوسانگر MACD و همچنین RSI هستیم که این موضوع پتانسیل ریزش سهم را تا محدوده خط روند یا اصلاح ۲/۳۸ فیبو تایید می‌کند.
تهیه و تنظیم: احسان حاجی