آیت‌الله یزدی: یکی از بزرگان گفت سخت بگیرید

آیت‌الله مومن: ممکن است بیش از ۱۰ نفر تایید شوند

دنیای اقتصاد- پس از بروز شایعاتی درباره معرفی تایید و رد صلاحیت شدگان داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری، سخنگوی شورای نگهبان با رد تمامی این شایعات از تمدید مهلت پنج روزه این شورا برای اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها خبر داد. عباسعلی کدخدایی گفته است که «تلاش می‌کنیم که اعلام نظر رسمی شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌ها فراتر از ۱۰ روز نباشد و تلاش داریم که زودتر هم اعلام کنیم اما در غیر این صورت حداکثر فرصت ما پایان اردیبهشت‌ماه خواهد بود.» در این شرایط آیت‌الله یزدی از اعضای شورای نگهبان در اظهار نظر جداگانه‌ای از انذار یکی از «بزرگان» به وی در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها سخن گفته است. وی می‌گوید: یکی از مشاهیر و بزرگان به من تلفن ‌کرد و ‌گفت «در بحث تایید صلاحیت‌ها مقداری محکم‌تر برخورد کنید و سخت بگیرید و مواظب باشید، یعنی چه که هر کسی هوس ریاست جمهوری به سرش زده، اسم نوشته؟ آیا می‌شود سرنوشت کشور را به دست هر کسی داد؟» با این وجود همزمان با گسترش گمانه‌زنی‌ها درباره تایید و رد صلاحیت شده‌های دور یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری، آیت‌الله مومن از دیگر فقهای شورای نگهبان به احتمال تایید صلاحیت بیش از ۱۰ نفر اشاره کرده است. به موازات این اظهار نظرهای رسمی، اما از زمان پایان ثبت نام داوطلبان ریاست‌جمهوری تا به حال حجم بالایی از حدس و گمان‌ها، مصاحبه‌ها، نامه‌ها و بیانیه‌ها در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان در فضای سیاسی و رسانه‌ای میدان داری کرده‌اند. برخی از این گمانه‌زنی‌ها عدد تایید شده‌ها را می‌دهند، بعضی دیگر نام هم می‌آورند و برخی دیگر از ردصلاحیت‌ها می‌گویند.

شرایط خیلی سخت است

در این بین، آیت‌الله محمد یزدی گفت: امروز حقیقتا شرایط خیلی سخت است؛ به طوری که تعداد ۶۸۶ نفر ثبت نام کرده‌اند تا رییس‌جمهور شوند؛ البته اکثر آنان نمی‌خواهند رییس‌جمهور شوند، بلکه فقط آمده‌اند تا بگویند ما هم هستیم و فیلمی از آنها گرفته شود.

به گزارش ایسنا، عضو فقهای شورای نگهبان در جمع طلاب، اساتید و فضلا، در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان با اشاره به ثبت نام بانوان، ادامه داد: در بین افرادی که ثبت نام کرده‌اند، ده، دوازده خانم‌ حضور دارند؛ یکی از آنها گفته که «اگر من رییس‌جمهور شوم، نیمی از کابینه‌ام خانم‌ها و نیم دیگر آقایان خواهند بود»؛ مثل معروفی هست که کسی می‌خواست وارد روستایی شود، اصلا راهش نمی‌دادند وارد روستا شود، اما می‌گفت «خانه کدخدا کجاست؟!» قانون اجازه رییس‌جمهور شدن را به خانم‌ها نمی‌دهد، حالا چطور این فرد ترکیب کابینه را هم مشخص کرده است؟

فقدان مدیریت و مدبریت عامل ردصلاحیت

وی با اشاره به یکی از شرایط احراز صلاحیت به اینکه مدیریت مربوط به شرایط عادی و کلی است، ولی تدبیر زائد بر شرایط عادی، پیشگیری از بروز بحران و قدرت اداره در شرایط بحران است، افزود: «مدیریت» و «مدبریت» دو مساله مهم است؛ البته این مفاهیم مقداری دایره اشخاصی که آمده‌اند اعم از روحانیون، وزرا، وکلا و دیگر اقشار و به طور کلی مجموعه ۶۸۶ نفری که کاندیدا شده‌اند را محدود کرده و بسیاری از آنان به خاطر «مدیریت» و «مدبریت» کنار گذاشته می‌شوند؛ زیرا شورای نگهبان باید طبق قانون صلاحیت‌ها را احراز کند.

شورای نگهبان کار سختی دارد

همچنین یک عضو دیگر فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه ممکن است بیش از ۱۰ نفر تایید صلاحیت شوند، اظهار کرد: مردم باید بهترین فرد را انتخاب کنند. به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله محمد مومن چهارشنبه شب در همایش ائمه جماعات قم، بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات را از سوی شورای نگهبان دارای سختی‌های فراوان دانست و با اشاره به ثبت‌نام ۶۸۶ نفر در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، افزود: این مساله کار سختی به‌عهده شورای نگهبان می‌گذارد و اعضا باید بر اساس ادلّه و اسناد صلاحیت افراد را بررسی کنند که کار دشواری است.

به مصالح کشور توجه می‌کنیم

از سوی دیگر، سخنگوی شورای نگهبان گفت: افرادی که در انتخابات ریاست‌جمهوری صلاحیت آنها احراز نمی‌شود می‌توانند در مراجع مختلف اعتراض خود را بیان کنند تا به آنها رسیدگی شود، اما در انتخابات ریاست‌جمهوری شورای نگهبان مسوول رسیدگی به شکایات داوطلبان است.

عباسعلی کدخدایی درباره اینکه آیا اعضای شورای نگهبان تحت فشارها قرار می‌گیرند، گفت: اعضای شورای نگهبان تابع قانون هستند و در بررسی صلاحیت‌ها چیز دیگری به جز قانون در نظر گرفته نمی‌شود. فشارهای سیاسی و بحث‌هایی که در جامعه مطرح می‌شود بر نظر شورای نگهبان موثر نیست البته اینگونه نیست که اعضای شورای نگهبان به مصالح عالی کشور توجه نکند، اما در ابتدا به قانون و سپس به مصالح عالی نظام منطبق با قانون عمل خواهد شد. وی افزود: اعضای شورای نگهبان تنها قانون را ملاک قرار خواهند داد و به فشارها و ملاحظاتی که در جامعه وجود دارد توجه نمی‌کنند. ممکن است نظر شورای نگهبان با نظر جناح‌ها، گروه‌ها و افراد سیاسی منطبق نباشد، اما آنچه ملاک ما خواهد بود قانون است و این شورا به جز آن به هیچ فشاری توجه نخواهد کرد.

آیت‌الله جنتی: موضع کاندیداها درباره فتنه باید مشخص باشد

آیت‌الله احمد جنتی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مهم است، چرا که زندگی و معاش مردم در دست یک نفر خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فارس، خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: اکثر این افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند را مردم می‌شناسند؛ برخی از آنها حرف‌هایی می‌زنند که شبیه جک و خنده‌دار است. خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار کرد: ‌ما نمی‌توانیم بنشینیم و به داوطلبان بگوییم می‌خواهید با مشکلات چه کار کنید؛ دیده می‌شود بعضی کاندیداها می‌گویند من با آمریکا مذاکره می‌کنم و مشکل تحریم‌ها را برمی‌داریم که این سخن بیشتر به جک شبیه و خنده‌دار است‌. وی اظهار کرد: آمریکا مگر با مصر چه کار کرد؛ آنقدر گرسنه در مصر است که عده‌ای در آنجا شب‌ها در قبرستان می‌خوابند، مگر امکان دارد آمریکا به نفع کسی کار کند و خیر کسی را بخواهد؛ اگر کسی این طرز تفکر را دارد آیا واقعا می‌شود به او رای داد؟

جنتی گفت: کسانی که دنبال اشرافی‌گری هستند آیا می‌شود به آنها اعتماد کرد. بر همین اساس باید به کسی رای داد که مورد اعتماد است. جنتی با بیان اینکه کاندیداها باید موضع خود را در مقابل فتنه مشخص کنند، افزود: یک فتنه به اسم تقلب در کشور به وجود آمد که افراد باید موضع خود را در مقابل آن مشخص کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر کسی که قصد رییس‌جمهور شدن دارد باید بگوید که نظرش در مورد فتنه چیست، ادامه داد: بر اساس فرمایش رهبری کاندیداها باید به خدا، انقلاب و مردم ایمان داشته باشند و نترس و مقاوم باشند و با یک اخم آمریکا نترسند. خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: رییس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه انتخابات باید آزاد باشد و حتما هم اینگونه است، گفت:‌ سلیقه‌های مختلف با آزادی تمام در انتخابات ثبت‌نام کردند و کسی هم به آنها چیزی نگفت در بررسی صلاحیت‌ها نیز سلیقه‌ها معیار بررسی نیست، بلکه شرایط است که بررسی می‌شود.