آلومینیوم بعد از سه هفته در بورس کالا معامله شد

گروه بورس کالا - سحر نمایشی: معاملات روز گذشته آلومینیوم در بورس کالا بعد از ۳ هفته توقف عرضه، با قیمت ۶ هزار و ۹۵۰ تومان در هر کیلو انجام شد. به گفته یکی از کارشناسان حوزه آلومینیوم دلیل عرضه نشدن این فلز در هفته‌های اخیر، عرضه این محصول با قیمت ۷ هزار و ۵۰ تومان توسط کارخانه‌های تولیدی بوده است که توسط بورس کالا این قیمت مورد قبول واقع نشد.

روز گذشته کارخانه‌های ایرالکو، المهدی و هرمزآل با تناژ بالا محصولاتشان را با قیمت مورد تایید بورس به روی تابلو بردند؛ به طوری که کارخانه ایرالکو یک هزار ۵۸۰ تن، کارخانه المهدی ۱۸۰ تن و کارخانه هرمزآل با ۷۲۰ تن معاملات را به پایان

رساندند.

همچنین در بازار آزاد نیز شمش آلومینیوم با قیمت ۷ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رفت تا اینکه تجار بازار از عرضه این محصول با کاهش قیمت در بورس مطلع شدند و کالاهای انبار شده خود را با افت قیمت ۲۰۰ تومانی به فروش رساندند.

چندی پیش مهندس علی اصغر صباغ ثانی، رییس سندیکای صنایع آلومینیوم کشور در مصاحبه با «دنیای اقتصاد» در مورد نحوه عرضه شرکت‌ها بیان کرده بود که برخی شرکت‌ها زمانی که آلومینیوم را در بورس کالاعرضه می‌کنند، یکی از واسطه‌ها که اصلا کارخانه هم ندارد، این کالارا به قیمت مشخص شده توسط این شرکت‌ها از بورس کالا خریداری می‌کند و آن را با قیمت بالاتری در بازار به فروش می‌رساند.

متاسفانه این فرآیند به ایجاد رانت منجر شده و هیچ نظارتی بر آن نه در بورس و نه در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد. در نتیجه در بخش خرید و فروش این مشکل باعث فشار بر زیرمجموعه‌ها شده و قیمت بالا می‌رود که این موضوع قیمت محصولات را هم افزایش می‌دهد که امروز شاهد رکود در بازار صنایع پایین دستی

هستیم.

همچنین آگاهان اقتصادی معتقدند که تنها دلیل این خرید و فروش‌ها توسط دلالان به صرفه نبودن تولید داخلی و یک‌سری محدودیت‌های بین‌المللی است که سبب ایجاد دلالی در بازار می‌شود.

در طرف دیگر قیمت مس نیز در بازار آزاد با ثبات همراه بود، در حالی که قیمت جهانی این فلز مرز ۸ هزار دلار را رد کرد. به گفته فعالان بازار، دلیل ثبات مس در بازار آزاد عرضه این محصول در بورس کالا بوده است. این فعال بازار معتقد است که اگر قیمت جهانی این فلز در هفته آینده نیز به همین رشد ادامه دهد، قطعا در عرضه بعدی با صعود قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.