پیام‌های جدید تهران به تحریم‌های یکجانبه نفتی

تولید گاز از فاز ۱۰ آغاز شد

گروه انرژی- «تهران» تصمیم دارد به غرب بگوید که تحریم‌های بین‌المللی تاثیری بر اجرای پروژه‌های نفت و گازی کشور نداشته و از این پس نیز تاثیری نخواهد داشت. انتخاب «رستم قاسمی» به عنوان وزیر نفت یکی از نشانه‌های این پیام است. وزیری که اگر چه نام وی در فهرست افراد تحریم شده از سوی آمریکا قرار دارد، اما مقامات ایرانی می‌گویند: «تحریم بی تحریم!»

به گزارش خبرنگار ما، بعد از اینکه «قاسمی» به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت نفت از سوی رییس‌جمهوری به مجلس معرفی شد، بسیاری از رسانه‌های خارجی وی را فردی معرفی کردند که در فهرست تحریم‌های کاخ سفید قرار دارد و به همین دلیل نمی‌تواند تاثیر مثبتی روی روابط بین‌المللی ایران با کشورهای خریدار نفت، همچنین سازمان اوپک داشته باشد.

اما از این سو، رای اعتماد بالای نمایندگان مجلس به وی، به زعم تحلیل گران، پاسخ عملی به تحریم‌های یکجانبه غرب بود. روند جاری به نوعی، نشان دهنده رویکرد «تهران» در اتکا به منابع داخلی خود در واکنش به تحریم‌ها است، اما پاسخ‌های تهران به اینجا ختم نمی شود.

گاز فاز ۱۰ رسید

تنها چند روز بعد از انتخاب وزیر جدید، خبر‌هایی از تهران به گوش می‌رسد که به‌طور مستقیم با تحریم رابطه عملی دارد: «تولید گاز از چاه‌های دریایی فاز ۱۰ میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد.» خبری که جمعه (دیروز) منتشر شد.

پالایشگاه‌های فاز ۱۰ پارس جنوبی در بخش خشکی در روزهای پایانی سال ۸۷ به بهره‌برداری رسید، اما بخش دریایی این فاز به دلیل مشکلات ایجاد شده در تامین «تجهیزات سرچاهی» با مشکل روبه‌رو شد. فاز ۱۰، همان فازی است که سرنوشت افتتاح کامل‌اش با تشدید برقراری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گره خورده است. داستان تحریم‌ها در فاز ۱۰ میدان پارس جنوبی از آنجا شروع شد که شرکت «کیش اورینتال» وابسته به شرکت «هالیبرتون» آمریکایی حاضر به تحویل تجهیزات سرچاهی سفارش داده شده از سوی ایران برای بخش دریایی فاز ۱۰ نشد.

در آن زمان بسیاری از کارشناسان با اعلام اینکه تولید این تجهیزات مدرن در اختیار آمریکا است، هشدار دادند که نبود توانایی در تهیه این کالا می‌تواند صنعت نفت و گاز ما را دچار مشکل کند.

این موضوع سبب شد که ایران با عبور از انحصار، تولید تجهیزات سرچاهی را از مسیر دیگری پیگیری کند. حالا با گذشت دو سال و نیم از آن زمان، منابع خبری از نصب تجهیزات سرچاهی در ۶ حلقه چاه در فاز ۱۰ میدان مشترک پارس جنوبی خبر می‌دهند. مشخص نیست که ایران تجهیزات سرچاهی را از واسطه‌ها خریداری کرده است یا اینکه خود اقدام به ساخت آن کرده است؟

بر این اساس با وارد مدار تولید شدن این ۶ حلقه چاه در فاز ۱۰ و با تولید متوسط ۱۰۰میلیون فوت مکعب در هر حلقه چاه، ۶۰۰میلیون فوت مکعب به تولید گاز این میدان افزوده خواهد شد.

خبرگزاری «فارس» در این زمینه گزارش می‌کند که چاه‌های باقیمانده این فاز نیز تا پایان سال‌جاری یا اوایل سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند.

گاز فاز ۹ آذر ماه در لوله

از سوی دیگر، چاه‌های باقیمانده فاز ۹ پارس جنوبی نیز با تامین تجهیزات سرچاهی تا آذر ماه سال‌جاری وارد مدار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با تولید ۶۰۰میلیون فوت مکعب گاز از فاز ۱۰ پارس جنوبی، این گاز وارد پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ می‌شود و به همین میزان از گاز ترش فازهای ۶، ۷ و ۸ که پیش از این در پالایشگاه فازهای ۹ و ۱۰ تصفیه می‌شد، برای تزریق به میدان نفتی «آغاجاری» اختصاص خواهد یافت.

بهره‌برداری از فاز ۱۲ تا مهر ۹۱

در همین حال، بهره‌برداری از بزرگ‌ترین فاز توسعه‌ای پارس جنوبی نیز نمونه دیگری از عبور از تحریم‌ها است.

به گزارش خبرنگار ما، قرارداد توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی که معادل سه فاز تعریف شده است، قرار بود با مشارکت هند، ونزوئلا و آنگولا توسعه یابد. اما با افزایش محدودیت‌های بین‌المللی شرکای خارجی این طرح بر سر بودن یا نبودن در ایران مردد شدند. این موضوع سبب شد که مقامات نفتی ایران در توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی بیشتر روی توان داخلی متمرکز شوند و از بهره‌برداری از این فاز تا مهر ماه سال آینده خبر بدهند.

به گزارش «فارس»، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این رابطه می‌گوید: «فاز ۱۲ پارس جنوبی، به عنوان بزرگ‌ترین فاز این میدان که تولید حدود ۸۴ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن را در برنامه تولید خود دارد، سال آینده به مدار تولید کشور اضافه خواهد شد.»

«موسی سوری» می‌افزاید: «پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ پارس جنوبی با پیشرفتی بیش از ۳۸ درصد با شتاب در حال پیشرفت است و مهر سال آینده پالایشگاه خشکی همزمان تولید خود را با بخش دریا آغاز خواهد کرد.»

به گفته وی، فاز ۱۲ پارس جنوبی در بخش دریا، از پیشرفت مناسبی برخوردار است و چاه‌های آن نیز به زودی و در سال جاری تکمیل خواهد شد. وی با بیان اینکه باید با استفاده از همه پتانسیل موجود به سمت رشد صنعت نفت حرکت کنیم، می‌گوید: «برنامه ما این است که هرچه سریع‌تر اهداف زمان‌بندی شده پروژه‌های توسعه و افزایش تولید، همچنین پایداری تولید صیانتی از میدان مشترک «پارس جنوبی» را اجرایی و عملیاتی کنیم.»

شرکت‌های خارجی

به گزارش خبرنگار ما، در شرایطی که «تهران» معتقد است افزایش تحریم‌ها باعث به‌کارگیری توان داخلی در اجرای پروژه‌ها شده است، آمارهای جدید نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌های خارجی فعال در بخش نفت و گاز ایران از ۴۳ شرکت به ۱۶ شرکت کاهش یافته است.

به گزارس خبرگزاری «فارس» در گزارشی که از سوی سازمان بازرسی کنگره آمریکا منتشر شده از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی تا پایان ماه مه ‌(اردیبهشت-خرداد) ۱۶ شرکت خارجی در صنایع نفت گاز و پتروشیمی ایران فعال بوده‌اند که از کشورهایی نظیر چین، بلاروس، ونزوئلا، کره جنوبی و آفریقای جنوبی هستند.

شرکت‌های خارجی در ایران سه عامل پایان دوره قرارداد، دشواری فعالیت در ایران و فشارهای ناشی از تحریم‌ها را دلیل خروج از صنایع نفت و گاز ایران اعلام می‌کنند.

پیش از این نیز برخی گزارش‌های منتشرشده در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در ایران حکایت از این دارد که مشارکت شرکت‌های نفتی در ایران نیز بیشتر در حد عقد تفاهم‌نامه باقی مانده است و همین موضوع باعث شده که «تهران» بیشتر از پتانسیل‌های داخلی برای اجرای پروژه‌ها استفاده کند.

کره جنوبی هم در فهرست بدهکاران؟

از سوی دیگر منابع خبری خارجی خبر می‌دهند که تهران بر سروصول پول نفت، جدای از هند، با کره جنوبی نیز با مشکل رو‌به‌رو شده است. کره جنوبی به طور متوسط روزانه حدود ۲۳۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می‌‌کند. تهران هنوز به خبر «رویترز» که به نقل از مقامات کره‌ای است واکنش نشان نداده است.پیش از این نیز، رسانه‌های غربی از بدهی ۳۰میلیارد دلاری چین به ایران برای نفت صادراتی خبر داده بودند که بلافاصله از سوی منابع رسمی ایران تکذیب شد.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی هر روز خبری جدید از بدهی مشتریان نفت ایران منتشر می‌شود که این بار نیز بازارهای نفت منتظر پاسخ عملی «تهران» هستند. «تهران در عبور از تحریم چه گام‌های دیگری بر می‌دارد؟